حذف دروس عمومی از کنکور
به گزارش مجله آکو و به نقل از خبرگزاری موج ابراهیم سوزنچی معاون سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کنکور پرداخت.
فهرست مطالب
معاون سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه حذف دروس عمومی از کنکور ۱۴۰۲ رقم می خورد، گفت: با توجه به تغییرات پیشنهادی دروس عمومی از کنکور حذف می شود و تمرکز کنکور فقط بر روی دروس اختصاصی خواهد بود.
او افزود: تغییر دیگر در کنکور سراسری مربوط به ضریب کنکور است، در مدت ۲ سال ضریب کنکور ۴۰ درصد و ضریب امتحانات نهایی پایه به ۶۰ درصد می رسد.
سوزنچی ادامه داد: دروس عمومی از کنکور حذف میشود و به صورت کیفی و تشریحی خواهد بود. بنابراین دروس عمومی تستی نخواهد بود.
معاون سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه از سال ۱۴۰۲ سوابق تحصیلی در کنکور فقط مشمول پایه دوازدهم است و سهم ۶۰ درصدی در کنکور دارد، گفت: فقط امتحانات نهایی در پذیرش دانشگاه وزن پیدا میکند. در ارتباط با بحث استرس و فشار روانی اینکه کنکور در سال دوبار برگزار میشود و اینکه سابقه هر کنکور دوسال معتبر است، بخش قابل توجهی از استرس را کم میکند. همچنین بخش قابل توجهی از کسانی که دروس عمومی را کنکوری و مهارتی درس میدادند حذف خواهند شد.
سوالات کنکور استاندارد نیست
او با اشاره به اینکه امتحانات نهایی چیز پیچیدهای نیست، افزود: در کنکور سوالات فراتر از کتاب درسی است. لذا کنکور به صورت مهارت محور برگزار میشود. این مسئله به پیچیدگیها اضافه میکند، اما دروس کتابهای درسی مشخص است و چیزی بیشتر از آن وجود ندارد.
سوزنچی با اشاره به اینکه سوالات کنکور استاندارد نیست، ادامه داد: سوالات کنکور سال به سال متفاوت است. به طوری که دو سال را به صورت فنی نمیتوان مقایسه کرد، کنکور دو بار در سال برگزار میشود و سوالات آموزش و پرورش قرار است طبق مدلی که سازمان سنجش جلو میبرد طراحی شود. لذا آنها هم به سمت استاندارد شدن حرکت میکنند.
معاون سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با عدالت آموزشی گفت: الان بیشترین ناعدالتی در کنکور است. کنکور باید از کتابهای درسی باشد. در کنکور فراتر از کتابهای درسی آزمون گرفته میشود. لذا کسی میتواند در کنکور پیروز باشد که در کلاسهای دیگری هزینه کرده باشد.
او با اشاره به اینکه مهم این است که دانش آموز مهارت محور باشد، اظهار کرد: امتحانات نهایی پایه دوازدهم اهداف تربیتی و آموزشی را میسنجند، آموزش و پرورش دانش آموز را باید مبتنی بر آنچه که در مدارس دولتی آموخته بسنجد.
سوزنچی اشاره کرد اینکه اهداف آموزشی به صورت تشریحی در پایه دوازدهم سنجیده میشود و آزمونی که در امتحان نهایی گرفته میشود آزمونهای ملاک محور خواهد بود. وی افزود: یعنی میانگین در نظر گرفته میشود که مطلبی که مورد نظر است، دانش آموز فرا گرفته باشد. تحقیقات نشان داده است که شرکت در کلاسهای کنکور حداقل ۲۰۰۰ رتبه کنکور را بالا میبرد. اما در مورد امتحانات نهایی این موضوع ضریبش کمتر میشود.
او گفت: سهمیه مناطق همچنان وجود دارد. همچنین سهمیههای بسیار متعدد دیگر و بحث بومی گزینی را داریم.
کنکور قابل حذف شدن نیست
سوزنچی تاکید کرد: کنکور قابل حذف شدن نیست. تعداد صندلیهایی که برای دانشگاههای دولتی و آزاد داریم ۸۰ هزار صندلی است. این در حالیست که بیش از یک میلیون متقاضی داریم.
معاون سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: در عمل ناچار به گرفتن کنکور هستیم، اما کاری کردهایم تا اهمیت آزمون را از ۱۰۰ درصد به ۴۰ درصد برسانیم.
او با اشاره به اینکه سال ۸۶ قانون حذف کنکور را داشتیم که این قانون را مجلس مصوب کرد، گفت: در آن زمان مقطع دبیرستان چهار سال بود آنها فرض کردند اگر هر سال ۲۵ درصد را داشته باشند، ظرف ۴ سال وزارت آموزش و پرورش برای هر یک از پایهها امتحان نهایی را برگزار میکند تا در انتها کنکور حذف شود.
او ادامه داد: مدت زمان پاسخگویی به سوالات تخصصی افزایش پیدا میکند. لذا سوالات عمیقتری طراحی میشود تا عمق یادگیری داوطلب سنجیده شود. همچنین مهارتهای تست زنی اهمیتش کمتر شود.
باید نظام ارزشیابی آموزش و پرورش را به سمت پژوهش محور شدن ببریم
سحرخیز با اشاره به اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی یک گام رو به جلو است، اما هنوز یک سری ابهاماتی دارد، افزود: اگر قرار باشد پایه دوازدهم دروس تخصصی وزن ۶۰ درصدی داشته باشد، همان آسیبهایی که قبلاً در کنکور مترتب بود در اینجا نیز وجود دارد. لذا تغییر در نظام ارزشیابی باید انجام شود. باید نظام ارزشیابی آموزش و پرورش را به سمت پژوهش محور شدن پیش ببریم.
او عنوان کرد: اگر قرار است کنکور به پایه دوازدهم خلاصه شود، همان مفهوم محوری و تست محوری حاکم خواهد بود. اگر میخواهیم آسیبهای کنکور را بر آموزش و پرورش کمتر کنیم باید نظام هدایت تست تحصیلی را اصلاح کنیم.
وی افزود: قریب به ۵۰ درصد دانشآموزان را باید به سمت رشتههای مهارتی شیفت بدهیم. رسالت اصلی آموزش و پرورش هدایت کردن ۱۴ میلیون دانشآموز به دانشگاه نیست، اما این اتفاق همچنان دیده میشود. تغییر در نظام هدایت تحصیلی هنوز اتفاق نیفتاده است.