نرم افزار انتخاب رشته

02633408944

معرفی رشتهرشته های دانشگاهی ریاضی

تفاوت رشته های ریاضی در دانشگاه

تفاوت ریاضی محض و کاربردی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4.7/5 - (3 امتیاز)

یکی از پرکاربرد ترین و گسترده ترین شاخه های علوم نظری رشته ریاضی هست. تحصیل در  رشته ریاضی در دانشگاه بسیار به علاقه فرد بستگی دارد و نمیتوان انتظار داشت که دانش آموزی با پایه ریاضی ضعیف در مدرسه، در کلاس های رشته ریاضی محض یا رشته ریاضی کاربردی دانشگاه شرکت کند. بهتر است قبل از انتخاب کارشناسی ریاضی محض یا کارشناسی ریاضی کاربردی از داشتن علاقه به دروس ورشته های ریاضی علاقه مند باشید.

برای مشاوره انتخاب رشته کنکور براساس تست شخصیت شناسی تحصیلی با مرکز کنکور آکو در ارتباط باشید.

تحصیل در رشته های ریاضی در دانشگاه

افردای که میخواهند در رشته ریاضی در دانشگاه تحصیل کنند میبایست قدرت محاسباتی بالایی داشته باشند و برای بعد از فارغ التحصیلی خود برنامه ریزی دقیق و حساب شده ای داشته باشند. ریاضی یک ذهن مخصوص به خود دارد و در ذهن های ریاضی قدرت تحلیل قوی بسیار موثر است. همچنین افراد باید به نمرات ریاضی خود در دبیرستان نیز توجه ویژه ای داشته باشند.

تفاوت کارشناسی ریاضی محض و کارشناسی ریاضی محض در دانشگاه

افرادی که به این رشته ها علاقه دارند وانتخابشان کارشناسی ریاضی محض و یا رشته ریاضی کاربردی در دانشگاه است، در آینده ذهن و حافظه منطقی، باز و تحلیلگر تری نسبت به سایرین خواهند داشت. بازار کار رشته ریاضی در دانشگاه بعد از فارغ التحصیلی به شرح زیر است:

  1. تدریس در مدارس و موسسات آموزشی
  2. ریاضی دانی
  3. فعالیت در جهت رفع نیاز صنایع و موسسات گوناگون به ریاضیات کاربردی

رشته کارشناسی ریاضی محض (PURE MATHEMATICS)

از قرن هجدهم در تحصیلات عالی ریاضی، رشته ریاضی محض رواج پیدا کرد که به ارائه بعد های مختلف ریاضی به دور از انگیزه کاربردی و عملی میپردازد.. این مفاهیم ممکن است از دغدغه های جهان واقعی نشات گرفته باشد و نتایج ان بعدها برای کاربرد های عملی تاحدودی مفید واقع شده باشند ولی ریاضیات محض اساسا چنان از کاربرد های عملی ریاضیات انگیزه نمی گیرد.

در ابتدا این رشته ریاضی در دانشگاه به ریاضیات نظری معروف بود و ابدا کاری با کاربردهایی مثل ناوبری و ستاره شناسی و… در ریاضیات نداشت. هدف از رشته کارشناسی ریاضی محض در دانشگاه تربیت متخصصانی در رشته ریاضی بود که به صورت پژوهشی  و انتقالی ریاضی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی به فعالیت بپردازند.

جالب است بدانید که گاهی ریاضیدانان این شاخه را به پیکر انسان تشبیه میکنند که نخاعی دارد و تمام سیستم عصبی از این نخاع راست و مستقیم انواع گوناگونی پیدا کردند. شاید این کار کمی درس جدی و قانون مند ریاضی را شیرین تر نشاندهد.

در گرایش های ارشد و دکتری کارشناسی ریاضی محض در دانشگاه، آشنایی با مدل سازی ریاضی  تجزیه و تحلیل مسائل ریاضی در کنار ایده پردازی های دانشمندانه اولویت کار قرار میگیرد.

گرایش های ارشد و دکتری رشته ریاضی محض

  1. آنالیز ریاضی: نام عمومی قسمت هایی از ریاضی که با مفاهیم حد و همگرایی مربوط است.
  2. جبر: جبر مجرد به بررسی ساختارهای جبری مثل گروه،حلقه،میدان و…میپردازد.
  3. هندسه: این شاخه به مطالعه انواع روابط طولی و اشکال و خصوصیات آن ها است و این دانش با حساب یکی از دو شاخه قدیمی ریاضی همراه است.
  4. توپولوژی: یکی از شاخه های نسبتا جوان ریاضی است که به بررسی فضا های توپولوژیک می پردازد.
  5. منطق و فلسفه ریاضی:  این شاخه به ارتباط میان ریاضی و منطق می پردازد و به ان منطق صوری یا نمادین هم میگویند.
  6. نظریه اعداد: این شاخه در مورد خواص اعداد صحیح بحث میکند،در نظریه مقدماتی اعداد ، اعداد صحیح را بی استفاده از روش های به کار رفته در سایر شاخه های ریاضی بررسی می کنند.

دانشگاه های دارای رشته ریاضی محض

دانشگاه های رشته ریاضی محض به اختصاص هر گرایش متفاوت است اما ما در این مقاله دانشگاه های دارای کارشناسی ریاضی محض را به طور کلی برای شما معرفی کرده ایم.

پردیس خواجه نصیر الدین طوسی کرمانپردیس نسیبه تهرانپردیس شهید چمران تهران
پردیس شهید رجایی ارومیهپردیس علامه طباطبایی ارومیهپردیس شهید رجایی شیراز
پردیس حضرت رسول اکرم اهوازپردیس شهید باهنر اصفهانپردیس شهید باهنر شراز
مرکز آموزش عالی شرافت تهرانپردیس فاطمه الزهرا اهوازپردیس دکتر شریعتی ساری
پردیس شهید بهشتی بندر عباسپردیس بنت الهدی صدر سنندجپردیس آیت الله خامنه ای گرگان
پردیس رسالت زاهدانپردیس فاطمه الزهرا اصفهاندانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
پردیس شهید هاشمی نژاد مشهدپردیس شهید مدرس سنندجپردیس علامه امینی تبریز
پردیس فاطمه الزهرا تبریزپردیس فاطمه لزهرا ساریپردیس شهید بهشتی مشهد

کارشناسی ریاضی کاربردی در دانشگاه

شاخه دیگری از رشته ریاضی در دانشگاه، ریاضی کاربردی نام دارد که به صورت تصفیه شده به بررسی کاربرد ریاضی در شاخه های مختلف علوم پایه میپردازد و مبانی ریاضی محض را به ریاضیات کاربردی رشته ها نزدیک میکند.

دروس رشته ریاضی کاربردی در دانشگاه مثل پلی بین ریاضیات محض و یادگیری کاربرد ریاضی در علوم مختلف عمل میکند.

زیرشاخه های مهم ریاضیات کاربردی در دانشگاه دینامیک سیالات و تحقیق در عملیات و معادلات ماکسول و به صورت ویژه ای ریاضیات گسسته هستند. ریاضی کاربردی واسطه ریاضیات محض و مدل سازی ریاضی با رشته های مهندسی ،رشته های مدیریت،اقتصاد و… است.

گرایش های ریاضی کاربردی در دانشگاه

  1. آنالیز عددی
  2. تحقیق در عملیات
  3. نظریه گراف و ترکیبیات
  4. معادلات دیفرانسیل
  5. نظریه رمز و کریپتوگرافی
  6. ریاضیات مالی
  7. و…..

دانشگاه های رشته ریاضی کاربردی

دانشگاه شیرازدانشگاه فردوسی مشهددانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه بوعلی سینا همداندانشگاه الزهرا تهراندانشگاه تهران
دانشگاه صنعتی بابلدانشگاه خوارزمیدانشگاه صنعتی اصفهان
دانشگاه گیلاندانشگاه شاهددانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید چمران اهوازدانشگاه اصفهاندانشگاه صنعتی امیرکبیر
دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهاندانشگاه بین المللی امام خمینیدانشگاه علم و صنعت ایران
دانشگپاه هرمزگاندانشگاه زنجاندانشگاه تبریز
دانشگاه صنعتی سهنددانشگاه مازندران بابلسردانشگاه شهید مدنی آذربایجان
دانشگاه کاشان

شباهت  و تفاوت ریاضی محض و کاربردی

اگر به فکر انتخاب ریاضی کاربردی هستید و علت این امر هم عدم علاقه شما به رشته ریاضی محض است باید بدانید که تفکر اشتباهی درباره این دو رشته در ذهن شما وجود دارد. یعنی رشته کارشناسی ریاضی کاربردی ارتباط نزدیکی با کارشناسی ریاضی محض دارد.  واقعیت این است که ما اصلا چیزی به اسم ریاضی کاربردی نداریم و کاربرد ریاضی داریم و هیچ چیزی در در این رشته نیست که بگیم فقط مال رشته ریاضی کاربردی است و این ها اثبات علمی ندارد.

ریاضیات کاربردی در دانشگاه درواقع بخضی از ریاضی محض است و اصلا دو رشته متفاوت حساب نمیشوند. با این وجود محبوبیت و البته دانشگاه های برتر ارائه دهنده رشته ریاضی کاربردی در دانشگاه های ایران بیشتر دیده میشود. تاحدودی میتوان گفت آینده شغلی رشته ریاضی کاربردی از طرف شرکت های خصوصی و دولتی تامین شده تر است اما ریاضی محض نیاز به مغز فعال تری برای راه اندازی کار محاسباتی و آزمایشگاه های ریاضی دارد.

آینده شغلی رشته ریاضی محض و کاربردی

در بیشتر زمینه ها از جمله فیزیک ، شیمی، عمران، صنعت ، کشاورزی و….. نیاز به ریاضی دان احساس میشود. ولی بیشترین فرصت های شغلی رشته ریاضی در دانشگاه مرتبط با سرویس های تحقیقی و آزمایشی ، آموزشی ، امنیتی ، و روابط عمومی است. مراکز تولیدی صنایع هوا و فضا و دارویی اصلی ترین مراکز برای استخدام کارشناسی ریاضی محض و کارشناسی ریاضی کاربردی هستند.

البته بعضی از فارغ التحصیلان رشته ریاضی محض و کاربردی در بانک ها و مراکز اداری و یا شرکت های بیمه ای نیز میتوانند مشغول به کار میشوند که وابسته به آزمون های استخدامی است. راه اندازی شرکت های دانش بنیان و همکاری با رشته بیوتکنولوژی یکی از پر درآمد ترین شغل ها بعد از تحصیل در رشته ریاضی در دانشگاه است.

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری آکو

انتخاب رشته کنکور سراسری یکی از بزرگترین انتخاب هایی است که داوطلب باید در زندگی خود انجام دهد. شاید الان به نظرتان موضوع مهمی نیاید اما با انتخاب درست میتوانید تمام سرنوشت خودتان را عوض کنید. حتی با وجود اندک تفاوت ریاضی محض و کاربردی، دانشگاهی که در انتخاب رشته اول میزنید و قبول میشوید میتواند آینده شغلی شما را تغییر دهد. مثلا بسیاری از دانشگاه های برتر مثل دانشگاه شریف در دوران تحصیل، شرایط اشتغال را برای داوطلبان فراهم میکنند درحالی که سطح پایین بودن دانشگاه میتواند فرصت اشتغال و ورود به بازار کار را از داوطلب بگیرد.

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری

برای دریافت اولین جلسه مشاوره انتخاب رشته خودت همین حالا از طریق شماره 02633408944 با ما در ارتباط باشید و یا در اینستاگرام تیم مشاوره کنکور مهندس حاج کرم مهمترین نکاتی که برای انتخاب رشته لازم داری رو گوش بده. اگر سوالی داری که در این مقاله نتونستیم برات توضیح بدیم، در سایت پرسش و پاسخ کنکوری آکو همین حالا سوالت رو مطرح کن.

پریا واعظی

پریا واعظی هستم مشاوره تحصیلی و دانشجوی رشته بیوتکنولوژی هستم. اینجا سعی می کنم هر راهی که بلدم رو برای کمک به شما رفقا معرفی کنم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن