پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

مشاوره کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

آنچه درباره کنکور ارشد باید بدانید

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

طبق جدول زمانبندی سازمان سنجش کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ در تاریخ های ۱۱ و ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ برگزار میشود و شروع ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد نیز از ۱۶ تا ۲۲ آذر ۱۴۰۱ خواهد بود. سطح سوالات آزمون اختصاصی کنکور ارشد حسب مورد در حد دانش و تجربیات فارغ التحصیل مقطع کارشناسی در هر رشته و مطابق با فهرست برنامه های مصوب شورای عالی برنامه ریزی است.

برخی از گرایش های کنکور کارشناسی ارشد دارای آزمون عملی و یا آزمون تشریحی خواهند بود که کنکور ارشد برای این دسته در دو مرحله برگزار میشود. رشته های دارای آزمون دوم یا مصاحبه عملی باتوجه به رشته و ظرفیت پذیرش دانشگاه محل تحصیل در دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد تعیین میشود.

منحصراً متقاضیانی که در آزمون تستی رشته مربوطه شرکت میکنند و با نمره علمی متناسب مجاز به انتخاب رشته میشوند، حق شرکت در جلسه آزمون مرحله دوم دروس مربوط به مجموعه امتحانی را خواهند داشت.

درباره شرایط ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ و شرایط انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد در ادامه مقاله تیم مشاوره تحصیلی آکو همراه ما باشید.

مشاوره قبولی کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

به طور کلی گزینش نهایی در هر یک از مجموعه های امتحانی کارشناسی ارشد از بین متقاضیانی که حد نصاب نمره علمی لازم را بر اساس مواد آزمون احراز کرده باشند، با توجه به ضوابط مربوط انجام خواهد شد. گزینش نهایی، بر اساس نمره کل حاصل از %۸۰ نمره آزمون و %۲۰ معدل مقطع کارشناسی (لیسانس) انجام خواهد گرفت.

درصورت ناپیوسته بودن مدرک کارشناسی، میانگین معدل مدرک کاردانی و کارشناسی به عنوان معدل موثر در سهمیه در نظر گرفته خواهد شد.

طبق تبصره اول برای فارغ التحصیلان رتبه اول مقطع کارشناسی(داوطلبان با معدل الف دانشگاه ها) ، حداکثر معادل %۱۰ظرفیت (با تقریب اضافی) در هر کد رشته محل تحصیل مقطع بالاتر، به حائزین شرایط اختصاص داده خواهدشد. این سهمیه بر اساس نمره معدل کارشناسی و رتبه دانشگاه برای هر داوطلب در نظر گرفته میشود.

اگر سال گذشته نیز در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ شرکت کرده اید و بعد از انتخاب رشته، در کد رشته محل مورد نظر پذیرش شده اید یا دانشجویان درحال تحصیل در دوره های روزانه کارشناسی ارشد ناپیوسته برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ میبایست تا قبل از مهلت مقرر ثبت نام کنکور از تحصیل انصراف دهند.

عدم انصراف قطعی از تحصیل در زمان مقرر به این معنی خواهد بود که در صورت قبولی در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲،قبولی آنان در آزمون لغو خواهد شد.

دانشجویان مشغول به تحصیل در دوره های غیر روزانه (شهریه پرداز) از قبیل دوره های شبانه، مجازی و پردیس خودگردان دانشگاه های سراسری، دانشگاه پیام نور، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته (به شرط نداشتن مشکل نظام وظیفه برای برادران) می توانند بدون انصراف از تحصیل، درآزمون کارشناسی ارشدناپیوسته سال ۱۴۰۱ثبت نام و شرکت نمایند.

بدیهی است این متقاضیان پس از اعلام نتایج نهایی در صورت قبولی باید انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه جدید محل تحصیل ارائه دهند.

فارغالتحصیلان و دانشجویان رشته های دبیری باید قبل از ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد، موافقت کتبی و بدون قید و شرط وزارت آموزش و پرورش را مبنی بر ادامه تحصیل دریافت و آن را نزد خود نگه دارند تا به هنگام قبولی در دانشگاه ارائه نمایند. بدیهی است در صورت قبولی باید مجدداً به وزارت آموزش و پرورش تعهد خدمت بسپارند.

برای ثبت نام کنکور  ارشد نیز مثل همه آزمون های سراسری، اعتقاد فکری و عملی به دین اسلام، نداشتن سوابق اعتراض به اساس جمهوری اسلامی و نداشتن سوابق فساد اخلاقی یا عضویت در سازمان های جاسوسی و …. جزو شرایط عمومی احراز هویت است. اما شرایط شرکت در کنکور کارشناسی ارشد براساس دفترچه ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۱ به شرح زیر است.

شرایط اختصاصی ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲

اولین شرط ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲داشتن مدرک کارشناسی (لیسانس) یا کارشناسی ارشد (فوق لیسانس یا دکتری حرفه ای) یا اشتغال به تحصیل در سال آخر مقطع کارشناسی با شرط فارغ التحصیلی حداکثر تا تاریخ ۱۴۰۲/۶/۳۱ است. البته برای قبولی در کد رشته محل های دوره دوم (شروع از بهمن ماه ۱۴۰۲) با دریافت مدرک کارشناسی تا تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ بلا مانع خواهد بود.

مدارک مذکور باید مورد تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.

دارندگان مدارک تحصیلی معادل حتی دارندگان مدرک قبل از تاریخ مصوب میبایست حائز شرایط «آیین نامه شرکت دارندگان مدارک معادل و غیررسمی در آزمون های ورودی مقاطع بالاتر» مصوبه جلسه مورخ ۹۲/۵/۲۸ داشته باشند. برای ادامه تحصیل افرادی که دارای مدارک استخدامی، داخلی و یا با عنوان «معادل» میباشند،  تأیید دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم لازم است و صرفاً تأییدیه تحصیلی و یا قبولی در آزمون جامع دارندگان مدرک معادل، مجوز ثبت نام در دانشگاه نمیباشد.

دانشجویان سال آخر و دانش آموختگان مقطع کارشناسd پیوسته یا ناپیوسته که از تاریخ ۱۳۸۶/۶/۳۱ به بعد فارغالتحصیل شده اند، در صورتیکه معدل آنان کمتر از ۱۲/۰۰باشد، حق ثبت نام و شرکت در کنکور کارشناسی ارشد را ندارند.

همچنین پذیرفته شدن در دوره های روزانه کارشناسی ارشد، درصورت نیاز میبایست برابر مدت تحصیل تعهد خدمت در محل تعیین شده از سوی دولت مشغول به کار شوند و اگر داوطلبان قبول شده در دوره روزانه کارشناسی ارشد، شاغل در مشاغل دولتی یا وزارتخانه ای باشند، هنگام ثبت نام، میبایست تعهد خود را نسبت به ادامه اشتغال در سازمان یا ارگان مربوطه اعلام کنند.

همچنین باید بدانید که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به هیچیک از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بورس تحصیلی اعطاء نمینماید و تنها شرایط خاص در نظر گرفته شده برای دانشجویان دوره روزانه تسهیلات وزارت رفاه است. که بهره مندان از مزایای صندوق های رفاه دانشجویان چنانچه قصد ادامه تحصیل در مقطع بالاتر را داشته باشند، میتوانند با سپردن تضمین کافی (به تشخیص صندوقهای رفاه دانشجویان) به صندوقهای مذکور، انجام تعهد خود را به بعد از خاتمه مقطع تحصیلی جدید موکول نمایند.

چنانچه هر یک از فارغ التحصیلان که برای کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ اقدام به ثبت نام کرده است، پس از اشتغال و کسب درآمد نسبت به پرداخت اقساط وام خود اقدام ننموده باشند، مشمول تسهیلات موضوع این بند نخواهند شد و لازم است قبل از ثبتنام در مقطع تحصیلی جدید با صندوق های رفاه دانشجویان تسویه حساب نمایند.

حداکثر سنوات تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر سه سال میباشد و داوطلبان مرد برای ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ نیاز به داشتن معافیت تحصیلی و یا کارت پایان خدمت سربازی هستند. مقررات سربازی برای این داوطلبان در دفترچه تخصصی ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۲ ذکر شده است که در زیر به آن اشاره میکنیم.

مقررات سربازی کنکور ارشد

بر اساس اعلام رسمی سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی(سربازی)، متقاضیان مرد کنکور کارشناسی ارشد لازم است به هنگام پذیرش دانشگاه (قبولی قطعی و ثبت نام) یکی از شرایط ۱۱ گانه زیر را دارا باشند و  مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نمیباشند و در صورت شرکت در آزمون و قبولی در دانشگاه معافیت تحصیلی برای آنان صادر نگردیده و دانشگاه ها مجاز به ثبت نام از آنان نمیباشند.

کد ۰۱ برای داوطلبان دارای کارت پایان خدمت هوشمند و کد ۰۲ برای داوطلبان دارای کارت معافیت دائم هوشمند میباشد. اگر جزو داوطلبان معاف یا دارای پایان خدمت نیستید میبایست برای ثبت نام کنکور ارشد، شرایط نظام وظیفه خود را با یکی از کد های زیر هماهنگ کنید.

  • کد ۰۳: مشمولان فارغ التحصیل کارشناسی که بدون غیبت سربازی و در سنوات مجاز تحصیلی دارای برگ آماده به خدمت هستند، که زمان پذیرش و ثبت نام آنان در دانشگاه قبل از تاریخ اعزام به خدمت (مندرج در برگ اعزام) باشد. اگر تاریخ اعزام داوطلبان قبل از تاریخ ثبت نام باشدو برای تمدید موعد اعزام اقدام نکند، داوطلب باید برای اعزام اقدام کند و سپس برای ثبت نام در صورت داشتن شرایط اختصاصی دیگر ترخیص شوند.
  • کد ۰۴: دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی که تا تاریخ ۱۴۰۱/۶/۳۱در سنوات مجاز تحصیلی فارغ التحصیل میشوند مشمول سربازی کنکور ارشد نخواهند شد.
  • کد۰۵: فارغالتحصیلان مقطع کارشناسی که در سقف مجاز سنوات تحصیلی فارغالتحصیل شده و از تاریخ فراغت از تحصیل آنها تا زمان پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد، بیش از یک سال سپری نشده و وارد غیبت نشده باشند.
  • کد ۰۶: کارکنان متعهد خدمت در سازمان ها و یا وزارتخانه ها با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت بالاترین مقام اجرایی سازمان مربوط برای ادامه تحصیل داوطلب.
  • کد ۰۷: کارکنان پایور شاغل در نیروهای مسلح با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت سازمان مربوط برای ادامه تحصیل داوطلب
  • کد ۰۸: طلاب علوم دینی دارنده مدرک کارشناسی و دارای معافیت تحصیلی حوزه .(درصورت اشتغال به تحصیل در هر دو بخش حوزوی و دانشگاه.) در صورت لغو معافیت تحصیلی حوزوی، داشتن مدرک اشتغال به تحصیل از سازمان نظام وظیفه اجباری است.
  • کد ۰۹: مشمولان دارای برگه معافیت موقت هولوگرام دار بدون غیبت (پزشکی، کفالت و یا )… در مدت اعتبار آن
  • کد ۱۰: کارکنان وظیفه (سربازان حین خدمت) فارغ التحصیل مقطع کارشناسی بدون غیبت اولیه و به شرط داشتن سایر شرایط استفاده از معافیت تحصیلی یا اتمام دوره خدمت تا قبل از تاریخ ثبت نام قطعی دانشگاه
  • دانشجویان انصرافی دانشگاه ها در صورتی که در سقف مجاز سنوات تحصیلی اولیه انصراف از تحصیل داده و همچنین از تاریخ انصراف آنان در دانشگاه و رشته قبلی تا زمان پذیرش در دانشگاه و رشته جدید، بیش از یکسال سپری نشده باشد.

مشاوره کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲

در وبسایت تخصصی مشاوره کنکور آکو، مشاوره کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ به صورت تخصصی توسط مشاورین برتر کنکور انجام میشود. برای دریافت اولین وقت مشاوره قبولی کنکور ارشد، با شماره ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ تماس بگیرید و یا از طریق واتساپ ۰۹۰۲۵۶۴۶۲۳۴ با پشتیبانان ما در ارتباط باشید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا