بنر انتخاب رشته

02633408944

رشته های فنی حرفه ایمعرفی رشته

رشته تاسیسات الکتریکی در هنرستان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته تاسیسات الکتریکی در هنرستان که با نام تاسیسات الکتریکی ساختمان هم شناخته می شود یکی از رشته های بخش صنعت در مقطع کاردانی است و هدف از ارایه این رشته تربیت نیرویی از افرادی است که بتوانند در نصب و تعمیر و نگهداری تاسیسات الکتریکی ساختمان ها و محیط های صنعتی مهارت لازم را بدست بی آورند.

در ادامه همراه مشاوره تحصیلی آکو باشید و برای مطالعه سایر رشته های هنرستان به بخش رشته های فنی حرفه ای مراجعه کنید.

رشته تاسیسات الکتریکی در هنرستان

همانطور که گفتی رشته تاسیسات الکتریکی از رشته های فنی و حرفه ای است و در این رشته به مطالعه و آموزش مباحثی از جمله سیم کشی ساختمان ها, راه اندازی و نصب تجهیزات الکتریکی, مدارهای الکتریکی, سیستم های ایمنی و حفاظتی, سیستم های برق رسانی, سیستم های ایمنی و استاندارد پرداخته می شود.

دانش آموزان با مطالعه رشته تاسیسات الکتریکی در هنرستان یاد می گیرند که نقشه های الکتریکی را چگونه بخوانند و یا ترسیم کنند, تجهیزات الکتریکی را چگونه نصب و راه اندازی کنند, مشکلات و نواقص را چگونه برطرف کنند و با کمک مقررات ایمنی و استانداردهای بین المللی و ملی بدون خطر و آسیب رساندن پروسه تاسیسات را پیش ببرند.

در ادامه بطور کامل مشاغل مربوط به این رشته را بررسی می کنیم اما در نهایت فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان تکنسین تاسیسات الکتریکی در بخش های مختلفی مثل ساختمان سازی, خدمات فنی, صنعت و … فعالیت کنند.

دروس رشته تاسیسات الکتریکی در هنرستان

رشته تاسیسات الکتریکی مانند سایر رشته های فنی حرفه ای علاوه بر دروس نظری شامل دروس عملی است و دانش آموزان به صورت عملی مهارت های لازم را در این رشته یاد می گیرند. در ادامه برای این که با مباحث این رشته بیش تر آشنا شوید, دروس مربوط به تاسیسات الکتریکی را معرفی می کنیم:

دروس تخصصی

نفشه کشی برق ساختمان: آموزش خواندن و ترسیم نقشه های الکتریکی
تاسیسات الکتریکی ساختمان: نصب و راه اندازی سیستم های الکتریکی در ساختمان ها.
مدارهای الکتریکی: آشنایی با مدارهای پایه و طراحی آن ها.
کارگاه سیم کشی و نصب تجهیزات الکتریکی: آموزش عملی نصب تجهیزات الکتریکی.
سیستم های حفاظتی و ایمنی: مباحث مربوط به قطع کننده ها, استانداردهای ایمنی و … .
الکترونیک عمومی: اشنایی با مفاهیم الکترونیک . کاربردهای آن.
نصب و راه اندازی تابلوهای برق: آموزش روش تصب و سیم بندی تابلوهای برق و تجهیزات.
کارآموزی: دانش آموزان در محیط های کاری واقعی قرار می گیرند.

دروس عمومی

ریاضی
فیزیک
شیمی
ادبیات فارسی
دین و زندگی
زبان انگلیسی
کارگاه ها و آزمایشگاه ها

توانایی های لازم برای مطالعه رشته تاسیسات الکتریکی

علاقخ به مباحث فنی و عملی یکی از مهم ترین علایقی است که دانش آموزان این رشته باید داشته باشند. چون در تاسیسات بخش زیادی از کار به صورت عملی و با استفاده از مهارت های فنی انجام می شود. جزییات در این رشته هم اهمیت بالایی دارد و از همین جهت افراد باید به تمامی جزییات دقت کنند و متوجه باشند که کوچکترین اشتباهی می تواند خسارت به بار بی آورد.

علاقه به خواندن و تفسیر نقشه و نمودارهای الکتریکی بسیار مهم است چون نتخصصان این رشته با استفاده از این نقشه ها کار را پیش می برند. در نهایت هم باید اشاره کرد که این رشته به افرادی نیاز دارد که از اهمیت مقررات ایمنی آگاه باشند و با حساسیت بالا تمامی نکات ایمنی لازم را رعایت کنند.

بازار کار رشته تاسیسات الکتریکی

هم در ایران و هم در سایر کشورهای جهان به دلیل نیاز مداوم به نصب, نگهداری و تعمیر سیستم های الکتریکی در ساختمان ها و واحدهای صنعتی و … می توان گفت بازار کار این رشته مپویا و فعال است. در ادامه تعدادی از مشاغل مربوط به رشته تاسیسات الکتریکی را بررسی می کنیم:

  • تکنسین تاسیسات الکتریکی: تکنسین ها می توانند در پروژه هایی مثل ساخت و ساز ساختمان های مسکونی, اداری و تجاری فعالیت کنند و یا در صنایع مختلفی مثل کارخانه ها یا نیروگاه ها به نصب و نگهداری تجهیزات و ماشین آلات الکتریکی بپردازند.
  • کارشناس نصب و نگهداری سیستم های حفاظتی و امنیتی: این افراد به نصب سیستم های امنیتی مثل دوربین ها یا سیستم های اعلام حریق, دزدگیرها و … می پردازند.
  • نصاب و تکنسین تابلوهای برق: این افراد به طراحی و نصب و راه اندازی تابلوهای برق می پردازند.
  • اشتغال در شرکت های خدماتی و پیمانکاریتاسیس شرکت های خصوصی
  • آموزش و تدریس.

مشاوزه تحصیلی آکو

تیم مشاوره تحصیلی آکو با ارایه خدمات تحصیلی به صورت تخصصی و حرفه ای به دانش آموزان و دانشجویان کمک می کند تا بتوانند بهترین انتخاب و تصمیم گیری را در مسیر تحصیلی خود داشته باشند. همچنین با تنظیم برنامه درسی شخصی سازی شده و تحلیل و بررسی آزمون های مختلف داوطلبان را برای شرکت در آزمون کنکور آماده می کنند. برای شناخت بهتر مشاوران آکو به بخش تیم ما مراجعه کنید و در صورت نیاز به مشاور از طریق شماره تلفن ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ با ما در ارتباط باشید.

از طریق اینستاگرام آکو جدیدترین اخبار تحصیلی را مشاهده کنید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن