پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

معرفی رشته علوم و مهندسی جنگل

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله به معرفی رشته علوم و مهندسی جنگل خواهیم پرداخت. این رشته ترکیبی است از جنگلداری, مدیریت و مهندسی و جزو زیر شاخه های رشته علوم تجربی است و کسانی که به این رشته علاقه دارند, می توانند در کنکور تجربی شرکت کنند. در ادامه مطلب با شرایط تحصیل در این رشته و بازار کار آن آشنا خواهیم شد. در صورتیکه به سایر رشته های دانشگاهی علاقه دارید, به سایت آموزشگاه پرسا مراجعه کرده و مطالعه کنید.

رشته علوم و مهندسی جنگل

رشته علوم و مهندسی جنگل از رشته هایی دانشگاهی است و هدف آن حل مشکلات مهندسی مربوط به محیط طبیعی است. افرادی که در این رشه تحصیل می کنند مهارت ها و دانش لازم مربوط به امور جنگل را یاد می گیرند. رشته علوم و مهندسی جنگل از اهمیت زیادی برخوردار است. چون کشور ایران, کشوری خشک و دارای بیابان های وسیع است. بنابراین حفاظت از جنگل های طبیعی و پوشش های گیاهی اهمیت زیادی دارد. دانشجویان در این رشته یاد می گیرند که چگونه با مشکلات و بحران های طبیعی مقابله کنند.

برای مطالعه رشته علوم صنایع غذایی بر روی لینک کلیک کنید.

تحصیل در رشته علوم و مهندسی جنگل

علاقمندان به این رشته باید دارای دیپلم تجربی بوده و در کنکور تجربی هم شرکت کنند. بعد از قبولی در کنکور سراسری می توانند در دانشگاه های آزاد, دولتی, پیام نور و … به تحصیل پردازند. رشته علوم و مهندسی جنگل در مقطع کارشناسی در دانشگاه ارائه می شود. و اگر قصد ادامه تحصیل داشته باشید می توانید بعد از گرفتن مدرک کارشناسی علوم و مهندسی جنگل, در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به تحصیل در یکی از گرایشات: جنگل داری, مهندسی جنگل و جنگل شناسی و اکولوژی جنگل پردازید. در مقطع کارشناسی 140 واحد را باید پاس کنید. در مقطع کارشناسی ارشد هم 32 واحد درسی را باید بگذرانید که 16 واحد آن جزو دروس اصلی و 10 واحد دروس اختیاری و 6 واحد پایان نامه می باشد.

9778787

توانایی های لازم برای مطالعه علوم و مهندسی جنگل

در انتخاب رشته علاوه بر بررسی نکت مثبت و منفی رشته مورد نظر در نظر گرفتن روحیات و استعداد خودتان هم بسیار مهم است. برای مطالعه رشته علوم و مهندسی جنگل نیز بهتر است توانایی های لازم را داشته باشید. البته این توانایی ها به این معنا نیست که اگر نداشته باشید, این رشته مناسبتان نیست. تنها به تصمیم گیری بهتر شما کمک خواهد کرد. در ادامه تعدادی از این توانایی ها را بررسی می کنیم:

  • علاقه به کار در محیط های طبیعی و جنگل.
  • علاقه به دروسی مانند ریاضی, شیمی, زیست و فیزیک.
  • توانایی تجزیه و تحلیل.

چه مطالبی را در رشته علوم و مهندسی جنگل یاد می گیرید؟

رشته علوم و مهندسی جنگل به افرادی نیاز دارد که بتوانند با توجه به نیازهای اقتصادی , اجتماعی و زیست محیطی را در نظر گرفته و برای حفظ محیط طبیعی تلاش کند. به همین منظور نیز مهارت ها و دانشی که در این رشته بدست می آورید, مطابق با اهمیت لازم اسست. در ادانه مواردی را که در این رشته فرا می گیرید را بررسی می کنیم:

  • همکاری با ادارات دولتی
  • مراقبت از محیط زیست و جلوگیری از آسیب به آن
  • بهینه سازی تدارکات حمل و نقل
  • توسعه و اصلاح تجهیزات جنگل داری
  • بررسی استانداردهای ایمنی
  • طراحی جاده های جدید
  • بهبود وضعیت پوشش گیاهی
  • برنامه ریزی عملیات برداشت از جنگل ها

رشته علوم و مهندسی جنگل چه معایبی دارد؟

یکی از مهم ترین معایبی که این رشته دارد, وجود تعداد زیادی قاچاقچیان چوب است. مهندسانی که در سازمان جنگل داری کار می کنند با خطر مواجه با قاچاقچیان چوب هستند. این افراد خطرناک بوده و حتی ممکن است جان مهندسان جنگل را به خطر بیاندازند. زیرا مهندسان چوب در جنگل هستند و در صورتی که قاچاقچی ای مشاهده کردند, جلوی آن را گرفته و گزارش می کنند.

بازار کار رشته علوم و مهندسی جنگل

فارغ التحصیلان رشته علوم و مهندسی جنگل می توانند در مراکز تولید فرآورده های چوبی یا در مراکز تحقیقاتی در شاخه های مختلف این رشته مشغول به کار شوند. این مراکز هرکدام فعالیت های مختص به خودش را دارد و با توجه به آن هم افراد را برای کار استخدام می کند. در ادامه سایر مشاغل مرتبط با این رشته را می بینید:

  • اشتغال در جهاد کشاورزی
  • اشتغال در فضای سبز و پارک ها
  • اشتغال در شهرداری
  • استغال در پژوهشگاه های منابع طبیعی
  • اشتغال در کارخانه صنایع چوب
  • اشتغال در وزارت خانه ها مانند صنایع و معادن
  • آموزش و پرورش
  • شرکت های بهره برداری از جنگل ها
  • شرکت های مشاوره منابع طبیعی

درآمد رشته علوم و مهندسی جنگل

درآمد کسانی که در علوم و مهندسی جنگل کار می کنند بستگی به جایی دارد که در آن مشغول به کار هستند. برای مثال در مراکز خصوصی طبق قانون وزارت کار حقوق دریافت می شود. اما شرایط دیگری هم در تعیین درآمد دخیل هستند. برای مثال سابقه کار و میزان تجربه ای که دارید. بنابراین باید بر روی مهارت و تجربه کاریتان تمرکز کنید.

5887

سخن آخر مشاوره تحصیلی آکو

انتخاب رشته از تصمیمات مهمی است که برای تصمیم گیری در ان باید جنبه های مختلف را د رنظر بگیرید. تیم آکو با معرفی رشته های دانشگاهی و بررسی شرایط هر یک از آن ها سعی دارد تا به شما در شناخت رشته های شناخته شده یا کم تر شناخته شده کمک کند. همچنین مشاوران تحصیلی باتجربه آکو نیز آماده اند تا به شما در زمینه انتخاب رشته و یا روش درس خواندن و تصمی گیری هایتان کمک کنند.

محصلان عزیز در اینستاگرام آکو عضو شوید تا از جدیدترین اخبار تحصیلی مطلع بمانید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا