"دو هفته خدمات برنامه ریزی و مشاوره تحصیلی رایگان برای تمام پایه ها از هفتم تا کنکور" تنها کافی ست عدد  2 را به 09025646234 ارسال کنید.

اطلاعات بیشتر
مشاور من

روانشناسی رنگ ‌ها و تاثیر آن بر شخصیت انسان

5/5 - (1 امتیاز)

روانشناسی رنگ ها موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. همانطور که بارها شنیده و یا خوانده اید رنگ ها تاثیر بسیار زیادی در شخصیت، احساسات، فرهنگ های متفاوت و … دارد. مطالعه رنگ ها کمک می کند تا با شناخت بیش تری از تاثیر و انرژی که رنگ ها دارند از آن ها در موقعیت های مختلف استفاده کنیم.

در ادامه همراه مشاوره تحصیلی آکو باشید و برای دریافت مشاوره تحصیلی همراه با برنامه ریزی تحصیلی شخصی سازی شده با شماره تلفن ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ تماس بگیرید.

بررسی روانشناسی رنگ ها

رنگ ها ویژگی های خاصی دارند که می توانند روی انسان نیز تاثیر بگذارند. البته باید در نظر گرفت که میزان تاثیر رنگ ها به فرهنگ و جنسیت و حتی سن اشخاص هم بستگی دارد. اما بطور کلی رنگ ها قدرت بسیار زیادی در تصمیم گیری و احساسات انسان ها دارد طوری که برندهای مختلف با آگاهی بالا از رنگ ها استفاده می کنند. بطور مثال لوگو و رنگ شرکت کوکاکولا را به یادبیاورید. این برند بطور مشخص با رنگ قرمز و سفید شناخته شده است و استفاده درست از رنگ ها و شخصیت سازی برای برند باعث شده تا فروش آن چند برابر شود.

تست شخصیت شناسی MBTI

حالا که به طور مختصر با اهمیت رنگ و تاثیر آن ها آشنا شدید بهتر است تا به تعریف و بررسی تاثیر هر یک از رنگ ها بپردازیم و ببینیم هر رنگ چه معنایی را به ما می رسانند.

  • رنگ قرمز

قرمز یکی از رنگ های اصلی است که اصلی ترین ویژگی آن قدرتی است که در جلب توجه کردن دارد. قرمز برای رفع استرس اصلاً مناسب نیست. قرمزرنگ هیجان انگیزی است و معمولاً با اشتیاق و قدرت همراه است و کسانی که کم‌خونی دارند می‌توانند از خوردنی‌های قرمز مثل گوشت قرمز و میوه‌های قرمز مثل گیلاس و توت‌فرنگی استفاده کنند.

همچنین قرمز در برخی از شرایط تداعی کننده خطر و هشدار و یا حتی جنگ است و در برخی از شرایط هم می تواند نشانه عشق باشد. جالب است بدانید که رنگ قرمز می تواند باعث برانگیختگی احساس گرسنگی شود و به همین دلیل هم در فست فودها و رستوران ها از رنگ قرمز زیاد استفاده می شود. حتی برخی از افراد برای کاهش وزن و کمتر غذا خوردن پیشنهاد می شود که از بشقاب و یا ظرف قرمز استفاده کنند. سایر معانی رنگ قرمز می تواند به این صورت باشد:

  • قدرت و شجاعت.
  • خوش شانسی.
  • استرس و اضطراب.
  • افزایش آدرنالین و هیجان.
  • اعتماد به نفس.

بطور کلی در مورد رنگ قرمز باید هشدار داد که استفاده از این رنگ باید کمی با دقت صورت بگیرد چون تاثیرات منفی و یا مثبت آن می تواند قوی تر از سایر رنگ ها باشد. پیشنهاد می کنیم که به آثار نقاشی و بازاریابی ها و فرهنگ های مختلف و نوعی که از این رنگ استفاده می کنند توجه داشته باشید تا با تاثیری که به صورت ناخودآگاه می گذارد آشنا شوید.

  • رنگ صورتی

صورتی یکی از رنگ های بسیار ملایمی است که معمولا معانی ای حول محور زنانگی دارد. از این رنگ در برندها و وسایل آرایشی و بهداشتی مربوط به خانم ها استفاده زیادی می شود و به صورت کاملا غیر مستقیم این رنگ حساسیت، آرامش، عشق و معصومیت را می تواند تلقی کند. یکی از برندهای معروفی که از این رنگ بطور قوی استفاده کرده است برند معروف ویکتوریا سیکرت است.

بررسی ها در مورد رنگ صورتی نشان داده است که این رنگ می تواند باعث کاهش اضطراب و استرس شود و برخی از سایه های این رنگ ضربان قلب را کاهش می دهد و اثر آرام بخش در افراد دارد. یکی از تفاوت های رنگ صورتی با قرمز این است که قرمز عشق پرشور را تداعی می کند اما صورتی عشق بی قید و شرط و معصومانه و پاک را معمولا به خاطر می آورد.

روابط عاطفی در دوران تحصیل

نکته جالب در مورد رنگ صورتی می تواند این باشد که این رنگ در گذشته به دلیل نزدیک بودن به رنگ قرمز رنگ مردانه ای محسوب می شده است اما با تغییرات فرهنگی در حال حاضر این رنگ بیش تر حالت زنانه دارد. البته این موضوع کاملا فرهنگی است و از نظر روانشناختی صحیح نمی باشد. تاثیرات رنگ صورتی به طور خلاصه می تواند به این صورت باشد:

  • احساس آرامش و امنیت.
  • احساس محبت و دلسوزی.
  • خلاقیت.
  • کودکانه و معصوم.
  • رنگ نارنجی

نارنجی رنگی است که ار تلفیق دو رنگ زرد و قرمز بوجود می آید. این رنگ می تواند نشانه ماجراجویی و خلاقیت باشد همچنین این رنگ حس جوانی و ارتباط را تلقی می کند و می تواند باعث تقویت برون گرایی شود. این رنگ شاد و پرانرژی حس گرما و صمیمیت را می رساند و معمولا از آن برای محیط های دوستانه و فضاهای اجتماعی استفاده می شود.

جالب است بدانید که رنگ نارنجی در فرهنگ شرقی و هندی می تواند نشانه رهایی از مادیات و ارتباط الهی باشد. به همین دلیل راهبان بودایی معمولا لباس های نارنجی می پوشند. یکی از برندهای معروف دنیا که با رنگ نارنجی شناخته می شود نوشابه فانتا است که حس تازگی و طعم پرتقال را به افراد می دهد.

  • رنگ زرد

زرد می تواند رنگ خوشبینی و خوشبخنتی باشد و معمولا رنگ آفتاب و نور است. البته در شرایطی هم از این رنگ به عنوان هشدار و خظر استفاده می شود. رنگ زرد می تواند فعالیت های ذهنی را افزایش بدهد و سطح انرژی را در فرد بالا ببرد. مطالعات انجام شده بر رنگ زرد نشان می دهد این رنگ با نیمکره چپ مغز در ارتباط است و به فرد کمک می کند تا به دنبال ایده های جدید برود.

لازم به ذکر است که زرد هم یکی از رنگ های اصلی است و پیام های روانشناختی قوی را به مخاطب می رساند. این رنگ می تواند نشانه اعتماد به نفس و انرژی باشد و به تقویت حافظه هم کمک می کند. البته استفاده زیاد از این رنگ ممکن است باعث ایجاد حس اضطراب و یا ناامنی شود و مخاطب را خسته کند.

جالب است بدانید که در چین رنگ زرد نشان قدرت و رفاه بوده و یکی از رنگ های امپراطوری محسوب می شده است. اما در قورن وسطی گاها از رنگ زرد برای نشانه و نماد خیانت استفاده می شده است. یکی از معروف ترین برندهای دنیا که از این رنگ استفاده می کند برند مک دونالد است. توجه داشته باشید این برند از رنگ قرمز که معانی مختلف آن را گفتیم نیز استفاده می کند!

  • رنگ سبز

رنگ سبز رنگ رشد و سلامتی است و برای نشان دادن پول و یا طبیعت نیز از این رنگ استفاده زیادی می شود. رنگ سبز می تواند باعث ایجاد حس آرامش شود و یکی از دلایلی که وقتی به طبیعت می رویم حس آرامش و خوبی می گیریم وجود رنگ سبز است. رنگ سبز از ترکیب زرد و آبی بدست می آید و یکی از رنگ های متعادل است.

در برخی از مواقع از رنگ سبز برای تداعی حس حسادت و یا طمع نیز استفاده می شود اما معمولا این رنگ نشانه سلامتی، طبیعت، رشد، موفقیت مالی،امنیت، اعتماد، نوآوری و .. است. در فرهنگ های مختلف مفاهیم رنگ ها می تواند با یکدیگر متفاوت باشد. بطور مثال سبز در ایرلند نشانه شانس و در چین گاهی نشانه خیانت است. از معرف ترین برندهایی که از رنگ سبز استفاده می کند برند استارباکس است.

  • رنگ آبی

آبی رنگ آرامش است و تداعی کننده حس اعتماد، صلح، ثبات و .. باشد. بررسی ها نشان داده است که وقتی از افراد خواسته می شود به یک لحظه و یا صحنه آرام فکر کنند رنگ آبی در تصورات آن ها بسیار بارز است. همچنین این رنگ می تواند باعث افزایش تمرکز شود به همین دلیل در بسیاری از محیط های کاری از این رنگ استفاده می شود.

البته در مواردی هم رنگ آبی نشانه حس افسردگی، سردی و بی احساسی می تواند باشد. بطور مثال اصطلاحی به عنوان Feeling Blue وجود دارد که منظور از آن احساس افسردگی و ناراحتی است. از رنگ آبی در بسیاری از برندهای معروف دنیا مانند فیس بوک، توییتر سابق و یا سامسونگ استفاده شده است.

  • رنگ بنفش

بنفش ترکیب رنگ قرمز و آبی است و به عنوان یک رنگ سلطنتی و نماد پول و ثروت از آن استفاده می شود. اگر دقت کرده باشید برندهای گران قیمت و لوکس از رنگ بنفش به کررات استفاده کرده اند. این رنگ می تواند معانی دیگری مانند خرد، نا امیدی و یا معنویت را هم داشته باشد . بنفش یک رنگ پیچیده و پر رمز و رازی است که دلیل آن که از زمان های قدیم نماد ثروت و اشرافیت بوده این است که تهیه این رنگ در گذشته سخت و دشوار بوده است.

در فرهنگ غربی رنگ بنفش معانی عرفانی و ارتباط با دنیای ماورایی دارد در فرهنگ شرقی نشانه اشرافیت و جایگاه اجتماعی بالا است. برندهایی که از این رنگ بطور مشخص استفاده کرده اند شامل: کدبری شرکت تولید کننده شکلات، هال مارکت برندی آمریکایی کارت های تبریک و هدایای گران قیمت می باشند.

  • رنگ مشکی

مشکی و یا سیاه یکی از پرقدرت ترین و تاثیر گذارترین رنگ ها است. این رنگ در عین آن که می تواند حس جذابیت، قدرت و ظرافت را منتقل کند می تواند نشانه خشم و عصبانیت و یا غم نیز باشد. سیاه می تواند زیبایی، مرگ، قدرت، ترس و بسیاری از معانی متضاد را منتقل کند و همه انی ها بستگی دارد که چگونه از این رنگ استفاده می کنیم و در کدام فرهنگ با آن سر و کار داریم.

معمولا در فرهنگ غرب این رنگ نشانه مرگ و سوگواری است و در صنعت مد هم رنگ قدرت و تجمل شناخته می شود. اما در فرهنگ شرقی این رنگ نشانه باروری و زندگی است . در چین گاها از این رنگ به عنوان محافظی در برابر انرژی های منفی استفاده می شود. برند ایتالیایی لوکس پرادا و یا برند خانه مد ایتالیایی گوچیو یا برند بسیار معروف نایک از رنگ مشکی برای شخصیت برند خود استفاده کرده اند.

  • رنگ سفید

سفید رنگ بی گناهی و پاکی و معصومیت است. این رنگ می تواند نشانه: نظم، راحتی، معصومیت، سرما، بیداری و … است. لباس سفید عروس نمادی از پاکی و معصومیت و شروعی دوباره است که در تقریبا اکثر لباس های عروس مشاهده می کنید. رنگ سفید ذهن را آرام می کند و به دلیل خاصیت خنثی بودنش حس تعادل را می تواند برساند.

جالب است بدانید این رنگ در فرهنگ شرقی نماد مرگ و سوگواری است و در مراسم های عزاداری برای نشان دادن پایان یک چرخه زندگی از آن استفاده می شود. همچنین این رنگ در طول تاریخ به عنوان رنگ صلح از آن استفاده می شده است. یکی از معروف ترین برندهایی که از رنگ سفید در طراحی شخصیت برند خود استفاده کرده است برند اپل می باشد.

تاثیر رنگ بر شخصیت انسان

حالا که با روانشناسی رنگ ها و نمادها و احساساتی که تداعی می کنند آشنا شدید بهتر است تا به تاثیر رنگ بر شخصیت انسان بپردازیم. یکی از بلدترین تاثیر رنگ بر شخصیت انسان تغییر خلق و خو است. بطور مثال رنگ های گرم مثل قرمز، نارنجی، زرد می توانند حس انرژی و هیجان را تقویت کنند و رنگ های سرد مثل آبی یا سبز و بنفش حس آرامش و سکون را منتقل می کنند. رنگ قرمز می تواند افراد را به تصمیم گیری سریع تر ترغیب کند.

4 1

انتخاب رنگ در لباس ها هم معانی مختلفی دارد. بطور مثال افراد برون گرا ممکن است رنگ های روشن را بیش تر انتخاب کنند در حالی که افراد درون گرا بیش تر رنگ های خنثی را ترجیح می دهند. همچنین انتخاب رنگ ها در دکوراسیون خانه یا محیط کار معمولا بازتابی از شخصیت و نیازهای روانی می تواند باشد.

مشاوره تحصیلی آکو

گروه مشاوره تحصیلی آکو یکی از بهترین تیم های مشاوره ای است که به شما کمک می کند تا استعدادها و علایقتان را بهتر بشناسید، برای مطالعه برنامه داشته باشید، با جدیدترین تغییرات تحصیلی آشنا باشید و بطور خلاصه در این مسیر همراهتان می شود تا بهترین نتیجه را از تلاش هایتان بگیرید. شما می توانید با مطالعه بهترین تیم انتخاب رشته برای دریافت وقت مشاوره با ما در ارتباط باشید.

به تلگرام آکو بپیوندید تا جدیدترین اخبار تحصیلی را دنبال کرده و منابع تحصیلی را دانلود کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا