پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

روش خواندن زیست کنکور

روش مطالعه زیست جانوری و گیاهی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
3.7/5 - (4 امتیاز)

درس زیست‌شناسی در کنکور تجربی مهم‌ترین درس به شمار می‌آید. اگر داوطلب بتواند درصد خوبی از این درس کسب کند قطعاً شاهد تغییرات زیادی در رتبه‌اش خواهد بود. از طرفی کسب درصد بالا در این درس پرچالش کار آسانی نیست و مستلزم دانستن روش خواندن زیست کنکور است. چراکه بالغ بر 90 درصد داوطلبان رشته تجربی به این درس علاقه‌مند هستند ولی آن را با روش اشتباه مطالعه می‌کنند.

اما با همهٔ این تفاسیر نکته قابل‌توجه در تحلیل زیست شناسی کنکور این است که تنها کمتر از 10 درصد از داوطلبان کنکور تجربی قادر به کسب درصد بالای 50 در این درس هستند! باتوجه‌به اشتیاق مطالعه برای درس زیست در بین داوطلبان رشته تجربی این اعداد و ارقام کمی عجیب به نظر می‌رسد. علت آن است که با علاقه درس خواندت متفاوت از درست و اصولی درس‌خواندن است و برای کسب درصد بالا در زیست کنکور باید نحوه مطالعه زیست جانوری کنکور و روش مطالعه زیست گیاهی کنکور را به تفکیک یاد بگیرید!

روش خواندن زیست کنکور جانوری و گیاهی برای کنکور تجربی

بهترین روش زیست خواندن کدام است؟

درس زیست‌شناسی مهم‌ترین درس داوطلبان رشته تجربی است که به‌عنوان اولین درس در اولین دفترچه دروس اختصاصی قرار دارد. در میان دروس کنکور رشته تجربی زیست بالاترین ضریب را با عدد 12 به خود اختصاص می‌دهد. تعداد سؤالات درس زیست 50 سؤال چهارگزینه‌ای است و ترتیب آن در دفترچه کنکور تجربی سال 1401 از سؤال 131 تا 180 بوده است و هرکدام از سؤالات درس زیست 2 درصد مثبت را به خود اختصاص می‌دهد.

داوطلبان برای پاسخگویی به سؤالات درس زیست 36 دقیقه فرصت دارند که نیاز است برای پاسخگویی اصولی زمان خود را تنظیم کنند و به طور تقریبی برای هر سؤال 43 ثانیه زمان بگذارند. خب این یعنی خواندن صحیح صورت سوال و البته علم کافی!

درس زیست کنکور درسی به شدت مفهومی است و تمامی مباحث به‌هم‌پیوسته هستند. برای یادگیری نیاز است که پیوستگی مطالب به یکدیگر را به‌خوبی درک کنید و البته تکرار و تمرین  تست زنی را تا روز کنکور قطع نکنید. برای اینکه به نتیجه خوبی در این درس برسید و به معنای واقعی آن را یاد بگیرید باید قدم‌به‌قدم و باحوصله پیش بروید و برای یادگیری مفاهیم وقت بگذارید.

به عنوان مشاوره کنکور تجربی به شما میگویم، به‌هیچ‌عنوان به چشم یک درس حفظی به آن نگاه نکنید.

در بهترین حالت باید به تسلط کافی در مطالب کتاب درسی برسید و سپس آنها را به‌صورت ترکیبی بخوانید. از جمله مطالب مهم درس زیست‌شناسی که شاید کمتر موردتوجه داوطلبان قرار گیرند بخش زیست جانوری کنکور و زیست گیاهی کنکور است که اگر به‌خوبی مطالعه شود می‌تواند موجب تمایز داوطلب از سایر داوطلبان شود.

البته دانستن روش مطالعه ژنتیک کنکور نیز برای پیشرفت و کسب تراز و درصد بالاتر در زیست شناسی کنکور تجربی بسیار اهمیت دارد. که در مقاله جدا به آن پرداخته ایم. هرچند ژنتیک این روزهای کنکور تجربی مثل سالهای قبل از کرونا و نظام قدیم نیست. اما بهرحال در نحوه مطالعه زیست کنکور تاثیر خواهد داشت.

روش مطالعه زیست جانوری کنکور

بهترین روش مطالعه زیست کنکور برای درک عمیق تر و مفهومی تر تفکیک بخش‌های مختلف آن است که زیست جانوری و بدن انسان مهمترین بخش آن است. زیست جانوری کنکور به شدت قابلیت ترکیب‌شدن مباحث و طرح سؤالات ترکیبی را دارد.

فصل‌های 1، 2، 3، 4، 5از زیست دهم و فصل‌های 1، 2، 3، 4، 5 و 7 از زیست یازدهم جز این بخش‌ها هستند  که به‌صورت مکرر در سؤالات آزمون‌ها با آنها مواجه خواهید شد. به همین دلیل است که این فصل ها برای شروع کنکور تجربی 1402 از تابستان اهمیت ویژه ای داشته اند.

بهترین روش مطالعه زیست جانوری کنکور این است که در ابتدا سراغ فصل‌های جانوری و بدن انسان دهم بروید و خط به خط آن را مطالعه کنید. پس از مطالعهٔ دقیق می‌توانید خلاصه برداری خود را شروع کنید و در نهایت به یک جمع‌بندی برسید. سپس می‌توانید به مطالعه بخش جانوری زیست یازدهم بپردازید. دقت کنید بهتر است فصل‌های 6 و 7 یازدهم را هنگام مطالعه مباحث سلولی و ژنتیکی مطالعه کنید تا سازماندهی بهتری در ذهنتان ایجاد شود.

استفاده از منابع موضوعی برای مطالعه اختصاصی زیست جانوری نیز میتواند برای یادگیری کمکتان کند. البته پیش از این بهترین منابع زیست کنکور را معرفی کرده ایم ولی در اینجا کتاب های موضوعی برای مطالعه زیست جانوری کنکور را به اختصار توضیح میدهیم.

روش مطالعه زیست جانوری کنکور

منابع موضوعی زیست جانوری کنکور

از انحایی که سؤالات زیست به‌صورت ترکیبی است و تعداد سؤالات ترکیبی در زیست جانوری بالا است می‌توانید برای تسلط کافی روی این مبحث و مطالعه نکات ترکیبی از کتاب‌های موجود در این زمینه استفاده کنید. این کتاب‌ها به طور مشخص نکات و تصاویر قسمت‌های جانوری را جمع‌آوری کردند و می‌توانند برای دانش‌آموزانی که تسلط کافی روی کتاب‌های درسی‌شان دارند بسیار مناسب باشند. از جمله این کتاب‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیست جانوری کنکور مهر و ماه
  • کتاب زیست جانوری قلم چی
  • زیست جانوری خیلی سبز
  • زیست جانوری میکرو طلایی گاج

روش خواندن زیست گیاهی کنکور

زیست گیاهی کنکور همواره یکی از پرچالش‌ترین قسمت‌های درس ریست شناسی برای دانش‌آموزان بوده است که همیشه هم مورد کم‌لطفی حتی بهترین استاد های زیست کنکور مثل دکتر آرام فر یا امین الرعایا واقع است. متأسفانه اکثر داوطلبان تجربی از مطالعه مبحث زیست جانوری کنکور فراری‌اند و علاقه‌ای به آن ندارند و از طرفی پیوستگی مباحث زیست گیاهی باعث شده تا این قسمت بیشتر موردتوجه طراحان سؤال واقع شود و طراحان به طرح سؤالات مفهومی و ترکیبی بسیاری از این بخش بپردازند. مباحث زیست گیاهی به شرح زیر است:

  • یاخته گیاهی و اندامک‌های اختصاصی مانند کریچه و سبزدیسه
  • چرخه یاخته‌ای
  • بافت‌های گیاهی
  • تولیدمثل در گیاهان
  • انواع رشد در گیاهان
  • جذب و انتقال مواد در گیاهان
  • پاسخ گیاهان به محرک‌ها
  • سازش گیاهان با محیط

سؤالات مربوط به این بخش در کنکور سراسری حدود 10 الی 12 سؤال است و این یعنی حدود 20 تا 24 درصد از 100درصد سوالات زیست کنکور را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین کنارگذاشتن این بخش می‌تواند ضرر بزرگی به داوطلب بزند! و ز طرفی نیز اکثر داوطلبان روش مطالعه زیست گیاهی کنکور را نمیدانند و نمیتوانند به سوال های آن پاسخ دهند.

پس تو باید زرنگ باشی و این وسط با جواب دادن به سوالات زیست گیاهی کنکور تراز و درصد زیستت رو بکشی بالا. میدونی که این بخش اصلا سخت نیست فقط یکم قابل درک نیست که با جزوه های تصویری موضوعی زیست خیلی راحت تر میشه خوندشون.

برای مطالعه بخش گیاهی بهترع از پایه شروع کنید یعنی ابتدا مطالب زیست دهم و یازدهم را مطالعه کنید تا اطلاع کامل از یاخته و فرایندهای یاخته‌ای داشته باشید سپس می‌توانید به مطالعه فتوسنتز و ژنتیک گیاهی در سال دوازدهم بپردازید. برای این کار بهتره از مشاوره کنکور تجربی و یک برنامه ریزی درست بهره مند بشید.

زیست شناسی گیاهی کنکور

معرفی منابع موضوعی زیست گیاهی

همان‌طور که در قسمت ریست جانوری عنوان کردیم کتاب‌های موضوعی می‌توانند در درک و جمع‌بندی مطالب به شما کمک کنند اما فراموش نکنید منبع اصلی شما کتاب درسی و تصاویر موجود در آن است. در زمینه زیست گیاهی نیز کتاب‌هایی به‌صورت موضوعی به چاپ رسیده‌اند که عبارت‌اند از:

  • زیست گیاهی به زبان آدمیزاد از انتشارات مهروماه
  • لقمه زیست گیاهی از انتشارات مهروماه
  • زیست گیاهی مینی میکرو طلایی از انتشارات گاج
  • زیست گیاهی 98_10 از انتشارات قلمچی
  • زیست گیاهی موضوعی از انتشارات خیلی سبز
  • زیست گیاهی از انتشارات تخته سیاه
  • زیست گیاهی از انتشارات کلک معلم
  • جی بی زیست گیاهی از انتشارات خیلی سبز

مشاوره کنکور تجربی درباره روش مطالعه زیست کنکور در اکو

مرکز مشاوره آکو، ارائه دهنده بهترین و کاملترین مشاوره کنکور تجربی در این مقاله به ارائه رایگان بهترین روش خواندن زیست کنکور به تفکیک زیست گیاهی و جانوری کنکور میپردازد و بی طرفانه بهترین منابع زیست شناسی کنکور را به شما معرفی میکند. برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره کنکور تجربی با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا از طریق کانال تلگرام مشاوره کنکور آکو سوالات خود را از مشاور بپرسید و پاسخ خود را دریافت کنید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا