پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحلیل و برنامه ریزی دروس

تحلیل زیست کنکور

تحلیل زیست دهم و یازدهم و دوازدهم

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله مشاوره کنکور تجربی آکو به بررسی و تحلیل زیست کنکور می‌پردازد. درس زیست شناسی در کنکور تجربی به نحوی مهم ترین درس این رشته به شمار می رود. زیست شناسی در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم به ترتیب دارای 7، 9 و 8 فصل می باشد. این فصول شامل مباحث آناتومی بدن انسان، جانوری، گیاهی و ژنتیک می باشد. در ادامه این مقاله بهترین مشاور کنکور تجربی کرج به تحلیل زیست دهم و یازدهم و دوازدهم میپردازد.

مشاوره کنکور تجربی با بهترین مشاور کنکور تجربی در کرج

مشاوره وعده های مطالعه و  تحلیل زیست کنکور 

برای تحلیل زیست کنکور باید بگیم که در درس زیست شناسی قسمت های انسانی و جانوری را جدا نکنید. چون کسی که بخش انسانی را خوب یاد بگیرد، به‌راحتی از پس بخش جانوری هم بر می آیید. درست است که به عنوان بهترین مشاور کنکور تجربی پیشنهادم به شما مطالعه مبحثی زیست شناسی برای کنکور است. اما درباره مباحث انسانی و جانوری چون مطالبشان بسیار شبیه به هم است، و بعضی مواقع در تست های کنکور بخش جانوری و انسانی باهم مقایسه می‌شود. پس یادگیری هر دو باهم و در کنار هم خیلی مهم است.

اما بسیاری از داوطلبان کنکور تجربی به من گفته اند که با خواندن پایه ای و درس به درس زیست کنکور راحت ترند. پس ابتدا تحلیل درس به درس زیست دهم و یازدهم و دوازدهم را برایتان شرح میدهیم. برای مطالعه مبحثی ، تحلیل مبحثی زیست کنکور را بخوانید. درباره نحو مطالعه زیست شناسی به ویس مهندس سهیل حاج کرم، مشاور برتر کنکور تجربی گوش دهید.

تحلیل زیست دهم

همانطور که درباره شروع کنکور تجربی از تابستان گفتیم، برای شروع مطالعه از تابستان باید از تحلیل زیست دهم شروع کنیم. در کنکور هرساله تا 28 درصد از سوالات از زیست دهم مطرح میشود. فصل 2 زیست دهم یکی از چالشی‌ترین فصل‌های دهم است، و مطالب مهم و البته تست های زیادی نیز در کنکور دارد. فصل 2 زیست دهم تجربی در رابطه‌ با کارایی اندام‌ها در انسان و حیوانات توضیح داده است.

و با تست زیاد تثبیت می‌شود، در کنکور 99 تقریباً 10% را به خودش اختصاص داده بود و آنالیز زیست شناسی کنکور 1400 نشان داد که مهمترین فصل های زیست دهم فصول 2 تا 5 بوده اند و فصل 1 کمترین اهمیت را داشته است. تعداد سوالات و اهمیت و سختی سوالات برای فصول 6 و 7 در سالهای مختلف، ثابت نبوده است.

فصل 3 دهم تقریباً یکی از راحت‌ترین فصل‌ها است، زیرا جزئیات زیادی نداردو فقط کمی تعریف‌های طولانی دارد. تحلیل سوالات زیست دهم از فصل 3 در کنکور نیز میشود فهمید که خیلی سؤالات سختی نمی‌دهند. چون در کل فصل 3 زیست دهم راحت است، و در کنکور 99 ، 6% را به خودش اختصاص داده بود.

تحلیل سوالات زیست دهم در کنکور نشان میدهد که سوال های فصل 4 زیست دهم تیپ بندی‌های مختلفی دارد، و باید از این فصل بسیار  تست کار کرد، تا روی مباحث آن بتوان مسلط شد. انتخاب منابع درست برای زیست کنکور و زدن تست های متنوع برای تسلط کامل بسیار موثر است. سوالات فصل 3 زیست دهم  14% از کنکور 99 را به خودش اختصاص داده بود.

فصل 5 دهم هم جزو فصل های راحت است، و بیشتر از زیست جانوری آن سؤال میاید. و تحلیل زیست کنکور مشخص کرده است که فصل 5 دهم  4% از سوالات زیست کنکور را در سال 99 به خود اختصاص داده است.

مرکز مشاوره کنکور تجربی به تحلیل زیست کنکور به تفکیک زیست دهم و یازدهم و دوازدهم و البته تحلیل مبحثی فصول گیاهی و جانوری و ژنتیک میپردازد. 02633408944

تحلیل زیست یازدهم

تحلیل زیست کنکور سال های 1400 و 99 نشان از تمرکز طراحان بر روی کتاب زیست سال یازدهم تجربی دارد. در کنکور 17 سوال به صورت مستقیم از پایه یازدهم طرح میشود.

فصل 1 یازدهم تصاویر مهمی دارد و شکل‌ها حتماً باید خوب خوانده شود. مثلا “شکل مغز” خیلی مهم است و مفاهیم خیلی زیادی را در خود جای داده است.یا بخش تشریح مغز گوسفند در بخش دستگاه عصبی خیلی مهم است.

در بخش جانوری زیست یازدهم هم حسابی می‌توان با کلمات بازی کرد، و تحلیل زیست کنکور 99 نشان داده است که 6% سوالات در کنکور از بخش جانوری یازدهم است.

فصل 2 یازدهم فصل خیلی مفهومی و   6% در کنکور 99 سهم داشته است. من مشاور کنکورم و باید راستش ر بگویم. فصل 2 یازدهم جزو بخش های سخت زیست برای اکثر دانش آموزان محسوب میشود ولی اگر خوب مفهوم را یاد بگیرید و بتوانید تست های آن را در کنکور جواب دهید، تراز آزمون خود را خیلی بالا میکشید. 

فصل 3 یازدهم نیز تست‌های بسیار مفهومی دارد و باید خیلی تست های مختلفی از این مبحث زد. این مبحث بین 4 تا 6 درصد سوالات زیست کنکور تجربی را در بر میگیرد. تسلط بر فصل 3 زیست یازدهم منوت به یاد گرفتن کامل فصل 1 و 2 است. پس در برنامه ریزی برای خواندن زیست حتما این سه فصل را به صورت متوالی و به ترتیب بخوانید.

و در آخر نیز فصل 7 یازدهم که تحلیل زیست کنکور نشان میدهد تست هایش معمولاً با فصل 6 یازدهم ترکیب می‌شود. سوالات فصل هفت یازدهم 4 درصد در کنکور اهمیت دارد. اما مشاوره کنکور تجربی به شما میگوید، تست های فصل 7 یازدهم بسیار بد قلق است، مخصوصاً بخش زنان! همچنین نمودارهای خیلی مهمی دارد که باید به صورت مداوم روی آن کار کرد.

اگر فقط بر فصل های 1 و 2 و 3 و 7 زیست یازدهم را مسلط شوید میتوانید زیست را به راحتی تا 23 درصد هم بزنید! فقط با تسلط بر 4 فصل زیست یازدهم!

تحلیل زیست یازدهم در کنکور

تحلیل زیست دوازدهم

زیست دوازدهم مهمترین بخش زیست کنکور است و تقریبا 20 سوال در میان سوالات زیست کنکور 1400 داشته است . یعنی حدود 38 %! فصل 1 زیست دوازدهم سه گفتار دارد که گفتار اول درباره تلاش دانشمندان است، برای فهمیدن ژنتیک. گفتار دوم در مورد همانندسازی است، و خیلی زیاد با فصل 6 یازدهم قابلیت ترکیب شدن دارد. و گفتار سوم درباره یکی از فراورده‌های نهایی DNA یعنی پروتئین صحبت کرده است. این فصل کمی سخت اما از نظر علاقه مندان به درس زیست شناسی ، زیست دوازدهم شیرین ترین بخش آن است.

فصل 2 دوازدهم: این فصل هم سه گفتار دارد که گفتار اول و دوم تقریباً شبیه هم هستند، می‌شود به‌راحتی به هم ربطشان داد و تحلیل زیست دوازدهم نشان میدهد سؤالات ترکیبی از فصول 2 و زیاد در کنکور مطرح میشود. گفتار سوم هم بیشتر جنبه حفظی و تحلیلی دارد، و به شکل‌های آن حسابی دقت کنید.

فصل 4 دوازدهم طبق تحلیل های انجام شده کاملاً حفظی است، ممکنه اول با تست‌های آن به مشکل بخورید، اما با مرور زمان و استفاده از روش صحیح مطالعه زیست درست می‌شود.

تحلیل زیست دوازدهم

تحلیل مبحثی زیست کنکور

حال با توجه به اینکه فصل‌های زیست می‌توانند باهم ترکیب شوند، به عنوان بهترین مشاور کنکور تجربی میگویم که سالها مشاوره کنکور تجربی به من نشان داده است که اگر زیست را مبحثی مطالعه کنیم بهتر است، و میزان وقت مطالعه و وعده های مطالعاتی هر مبحث را طبق درصدی که هرکدام در کنکور دارد اولویت‌بندی کنیم. تحلیل زیست کنکور به همین درد میخورد.

اولویت اول برای مطالعه مبحثی زیست کنکور بخش “اندام” هاست. زیرا تحلیل زیست جانوری کنکور نشان میدهد “اندام” حدود 54% زیست کنکور را تشکیل می‌دهد. قبل از شروع هر فصلی مربوط به مبحث اندام، حتماً باید روی گفتار یک‌فصل 2 سال دهم کامل مسلط باشید. بیشترین سؤال از بخش اندام مربوط به گوارش و قلب است.

اولویت دوم طبق تحلیل ژنتیک کنکور است که از مباحث بسیار مفهومی و تتحلیلی است. برای تسلط بر ژنتیک کنکور باید وقت زیادی برای این مبحث بزارید، و حفظ کردن مطالب هیچ فایده‌ای ندارد.

همچنین فراموش نکنید که قبل از خواندن مباحث اصلی حتماً باید روی فصل 6 یازدهم وقت بزارید، و میتوز و میوز را خوب یاد بگیرید. زیرا تحلیل زیست کنکور نشان میدهد که میوز و میتوز پیشنیاز بقیه فصل‌های ژنتیک است.

اولویت سوم مبحث گیاهی است که 12 الی 20 % کنکور را به خوش اختصاص می‌دهد، و البته سؤالات سختی هم ندارد، و با مسلط شدن به کتاب و متن آن می‌توانید از پس آن بربیایید. اما متأسفانه دانش‌آموزان از این مبحث فرار می‌کنند، در حالی که مبحث تراز بیار و راحتی است. فصل 6 دهم، پیش‌نیاز برای همه‌ فصل‌های بعدی گیاهی کنکور است.

اولویت چهارم برای تحلیل مبحثی زیست کنکور، بخش شارش انرژی است که می‌توان گفت 8% سوالات کنکور را شامل می‌شود و با فصل‌های دیگر به شدت ترکیب می‌شود. برای یادگیری این فصل باید روی تمام مراحل واکنش ها مسلط شوید.

اولویت پنجم در برنامه ریزی برای مطالعه مبحثی زیست کنکور طبق نظر مشاور برتر کنکور تجربی در مرکز مشاوره آکو فصل 8 و 7 دوازدهم است که در واقع جزو بهترین بخش های زیست محسوب میشود. مطالب جدید فصل 7 و مستند فصل 8 می‌خواهد خاطره خوبی از زیست این سه سال در ذهنمان جا بگذارد. تحلیل زیست کنکور سالهای گذشته نشان داده است که در کل یک الی دو سؤال میاید، و آخرین اولویت برای مطالعه است.

تحلیل ژنتیک کنکور

فصل ژنتیک از باحال‌ترین فصل‌های زیست کنکور است، و نقش بزرگی در کنکور دارد. با این‌که فقط در فصل های 5 زیست دوازدهم و فصل 6 یازدهم به‌صورت اختصاصی از ژنتیک حرف زده است اما تحلیل زیست یازدهم نشان میدهد که معمولاً به‌صورت مستقیم تستی از آن طرح نمی‌شود. اما همانطور که گفتیم نیاز است در این فصل مراحل میوز و میتوز را خوب بخوانید. زیرا تحلیل زیست کنکور نشان داده است که مطالب ژنتیک یازدهم پتانسیل بالایی برای ترکیب با فصول تولیدمثل و ژنتیک دارد.

تحلیل ژنتیک کنکور نشان میدهد که از عکس‌ها و شکل‌های کتاب باید حسابی استفاده کرد. زیرا مشخص شده در هر مرحله هر اندامک کجا هست و چند تا از آن موجوده! فراموش نکنید که طراحان از ساده‌ترین چیزها تست‌های چالشی مطرح می‌کنند.

فصل 3 دوازدهم نیز در سوالات ژنتیک زیست کنکور نقش اساسی دارد. یکی از اساسی‌ترین سؤالات آن مربوط به بخش به‌وجود آمدن زاده‌ای از والد است. طولانی بودن صورت سؤالات آن ممکن است کمی اذیت کند، اما زمانی که قلق سؤال‌ها دستتان بیاید، حسابی کیف می‌کنید که می‌توانید حلشان کنید! این فصل دو گفتار دارد که اگر خوب مطالعه شود از پس آن بر میایی.

تحلیل ژنتیک کنکور

تحلیل زیست گیاهی

زیست گیاهی می‌تواند به درصدتان خیلی کمک کند. به همین دلیل تحلیل زیست گیاهی را برایتان به تفکیک فصول آورده ایم.

فصل 6 دهم طبق تحلیل زیست گیاهی کنکور، پیش‌نیاز برای فصل‌های بعد گیاهی است و باید این فصل را خوب یاد بگیرید. گفتار یک این فصل راجع به سلول‌های گیاهی و رنگ‌ها و ترکیبات آن‌ها توضیح داده است و گفتار دوم راجع به بافت گیاهی توضیح داده است، و تست خیزتر است، و شکل‌های بسیار مهمی دارد. گفتار سوم فصل 6 دهم هم راجع به رشد و روش‌های هماهنگی با محیط توضیح داده است. سایر فصول زیست گیاهی کنکور نیز به شرح زیر است:

  • فصل 7 دهم: دو تا گفتار دارد که گفتار اول درباره تعادل میکروارگانیسم‌ها با گیاه است. گفتار دوم هم راجع به جابه‌جایی مواد و ورود مواد به امنه ها است.
  • فصل 8 یازدهم: سه تا گفتار دارد، گفتار اول درباره روش‌های تولیدمثل غیره جنسی صحبت کرده است که نکته‌های زیادی دارد، گفتار دوم هم می‌توان گفت مقدمه‌ای برای گفتار سوم است. گفتار سوم، درباره تولید گامت و در نهایت رویان و بعد از آن گیاه توضیح می‌دهد.
  • فصل 9 یازدهم: دو تا گفتار دارد، و تست‌ها ممکن است ابتدا کمی اذیت کند و گیج‌کننده باشد، و باید زیاد تست بزنید تا مسلط شوید.
  • فصل 6 دوازدهم: سه تا گفتار دارد، و حتماً قبل از خواندن آن به فصل 5 دوازدهم مسلط شوید. مراحل واکنش‌های فتوسنتزی را یاد می‌دهد، و شکل و ترتیب واکنش‌ها، حتی تعداد ماده‌ی مصرفی و تولیدی مهم است، و تمرکز و تسلط خیلی بالا لازم دارد.

طراحان کنکور معمولاً زیست گیاهی کنکور را با همین 5 تا فصل ترکیب می‌کنند. تحلیل سوالات گیاهی کنکور مشخص میکند اگر خوب بر این بخش مسلط شوید، طبق کنکور 99  12% کنکور را شامل می‌شود. البته این فصل با 1 و 5 دوازدهم نیز ترکیب میشود. با توجه به اینکه ضریب درس زیست شناسی چهار است.

تحلیل گیاهی کنکور

زیست گیاهی در کنکور 99

سؤال 200 ، 196 ، 182 ، 178 ، 171 ، درباره ژنتیک گیاهی است! نمی‌شود کاملاً گیاهی حساب کرد آن را، اما برای این مدل سؤال‌ها باید فصل 8 یازدهم را خوب بلد باشید، سؤال 162 ، سؤال 157.

زیست گیاهی در کنکور 98

سؤال 205 ، سؤال 196 ترکیب جانوری و فصل 7 دهم است! سؤال 193 ، سؤال 191 ، سؤال 195 ، سؤال 188 ، ژنتیک گیاهی است! برای این مدل سؤالات باید فصل 8 یازدهم را بلد باشید، سؤال 187 ، سؤال 185 ، سؤال 181 ، سؤال 172 ، سؤال 168 ، سؤال 161 ، سؤال 156.

حتماً الان برایتان سؤال پیش میاید که چرا تعداد سؤالاتی که نوشته شده از تعداد تست‌های جدول بیشتر است! آن‌ها تعداد تست‌هایی بودند که به‌صورت مستقیم آمدند، اما کنکور کلی تست‌های ترکیبی دارد.

باز هم باید گفت نمی‌شود کاملاً روی تعداد و تحلیل تست های گیاهی صددرصد حساب کرد.

تحلیل فصل شارش انرژی زیست کنکور

هرچند که خود فصل‌ شارش انرژی تست زیادی به‌صورت مستقیم ندارند، اما همه فصل‌ها چه جانوری چه گیاهی و چه انسانی می‌توانند با مبحث شارش انرژی ترکیب شوند. فصل 5 دوازدهم درباره شارش انرژی است و خیلی روی ترکیب واکنش‌ها، مواد مصرفی واکنش و حتی تعدادشان تأکید دارد و خیلی ترکیبی است.

فصل 6 دوازدهم سه تا گفتار دارد که حتماً باید قبل از شروع فصل 6 به فصل 5 مسلط باشید. این بخش مراحل واکنش‌های فتوسنتزی را یاد می‌دهد، و همچنین شکل مراحل واکنش‌ها، حتی تعداد مواد مصرفی و تولیدی مهم است، و تمرکز بالایی می‌خواهد. تحلیل زیست کنکور بخش شارش انرژی نشان میدهد مطالب آن به‌صورت زنجیره‌ای به هم مربوط است. یعنی برای مثال قبل از خواندن گفتار 1 گفتار 2 را نمی‌توانید شروع کنید. دو تا فصل بعدی هم، فصل‌هایی هستند که در کنکور 99 حذف شده بودند، به همین دلیل جدا برسی‌شان کردیم.

فصل فناوری های نوین زیستی در کنکور

این فصل سه گفتار دارد. گفتار اول، راجع به مراحل چسباندن ژن به یک‌تکه DNA صحبت کرده و  گفتار دوم، در مورد تغییر در محصول ژن حرف زده است. گفتار سوم، درباره استفاده‌هایی که از زیست‌فناوری شده است صحبت کرده و میتوان گفت پیش گفتار هایی درباره رشته بیوتکنولوژی است.

می‌توان گفت فصل فناوری های نوین زیست تکمیل شده‌ی فصل 1 دهم است. دقیقاً همانطور حفظی است، فقط جزئیات مطالب بیشتر است. با توجه به مطالب این فصل ممکن است که با خیلی از فصل‌ها ترکیب شود، اما بیشتر ممکن است با فصل‌های 6 و 7 یازدهم یا فصل 1 دوازدهم ترکیب شود.

در مطالعه این فصل یادگیری فرایندهای مرحله‌ای و ویژگی‌هایشان بسیار اهمیت دارد، و مفهومی است. یکی از روش‌هایی که به یادگیری بهتر این فصل کمک می‌کند، طرح تست است. یعنی بعد از یک مدت که تست کار کردید، سعی کنید مشابه تست‌هایی که زدید، تست طرح کنید و جواب دهید.

شکل‌های این فصل خیلی مهم است، و کاملاً مطالعه شوند، مخصوصاً این شکل‌ها: شکل 14 ، شکل 13 ، شکل 1 ، شکل 15 ، و شکل 5. این فصل به دلیل اینکه برای کنکور 99 حذف شد (به علت کرونا) در نتیجه تستی از آن مطرح نشد اما در کنکور 1400 اهمیت خودش را بازیافت. در کل میتوان گفت که خواندن فصل فرایند های مرحله ای جزو اولویت‌های آخر است، زیرا از آن تست چندانی در کنکور طرح نشده است و نهایتا 1 یا 2 تست را شامل میشود.

تحلیل جانوری کنکور

تحلیل زیست جانوری کنکور

این فصل هیچ شباهتی به فصل‌هایی که تا الان خواندید ندارد، و می‌توان گفت مستند حیات‌وحش است! مطالب جذابی دارد، و به اجتماعی و جغرافیا نیز شباهت دارد تا زیست! این فصل قیدهای بسیار مهمی دارد، و همان یک تست احتمالی از این فصل از دسته تست‌هایی است که راحت می‌توان حل کرد.

و بعد از تسلط در فصل‌هایی که تعداد تست بالا از آن‌ها می‌آید، روی این فصل می‌توانید به‌عنوان یک‌فصل درصد بسیار حساب کنید. این فصل هم جزو حذفیات کنکور 99 به خاطره کرونا بوده، به همین علت تستی در کنکور 99 نداشت. برای شروع حتماً باید بریم سراغ پیش‌نیازها و بعد از آن فصل‌های پر سؤال، از بالابه‌پایین فصل‌هایی که سؤال بیشتر از آن‌ها میاید را می‌نویسیم. 

بعد از همه این مراحل ببینید چقدر وقت دارید و شروع کنید به خواندن، تا جایی که رسیدید بخوانید، فقط باید هر فصل را طوری مطالعه کنید که هر سؤالی از آن دادند، بتوانید پاسخ دهید.

مشاوره کنکور تجربی و انتخاب منابع

خوب انتخاب بهترین منبع برای درس زیست شناسی یکی از سخت‌ترین و دشوارترین چالش های دانش آموزان است. اولین و مهمترین منبع برای درس زیست مسلماً کتاب درسی است اما بعد از کتاب، به پیشنهاد گروه مشاوره اکو می‌توانید از منابع زیر استفاده کنید:

  • زیست جامع خیلی سبز(سطح استاندارد سوالات و درسنامه قوی و جذاب)
  • زیست کنکور نشر الگو(سطح سوالات بالاتر از استاندارد و درسنامه محدود)
  • میکرو نقره‌ای گاج(سطح سوالات طبقه بندی شده و درسنامه)

بنا بر توصیه بهترین اساتید زیست کنکور و البته بهترین مشاور های کنکور تجربی، کتاب درسی یکی ازمهم ترین منابع است که یک دانش آموز باید متن کتاب را چندین بار مطالعه نماید. علاوه براین می توان به خلاصه نویسی ها و نکته برداری های خودتان علاوه بر کتاب نیز اتکا کنید. منابع بسیاری برای درس زیست شناسی وجود دارد، پیشنهاد ما برای منابع جانبی کنکور:

و اما یادتان باشد، مشاوره کنکور تجربی به شما میگوید زیست بدون تست زیاد اصلاً فایده‌ای ندارد. به قیدهای زیست خیلی اهمیت دهید و به جمع و مفرد بودن کلمات دقت کنید. تحلیل شکل‌های کتاب را فراموش نکنید و در آخر هم برای درصد بالا در زیست کنکور ، تعداد تست زیاد کار کنید. کانال مشاوره کنکور سراسری آکو را در تلگرام دنبال کنید.

کنکور تجربی 1402

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا