پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

بهترین منابع زیست کنکور 1401

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در مقاله بهترین منابع زیست کنکور 1401 به معرفی این منابع می پردازیم. درس زیست مهم‌ترین و تأثیرگذارترین درس در گروه تجربی است. داوطلبانی که قصد قبولی در رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی را دارند باید این درس را با دقت و تمرکز بالایی مطالعه و بررسی کنند. ماهیت این درس به‌صورت حفظی، مفهومی و ترکیبی است. داوطلبان تا قبل از سال ۹۲ با خواندن دقیق و حفظ مطالب کتاب درسی می‌توانستند تا حد زیادی به سوالات زیست پاسخ دهند زیرا بیشتر سوالات درس زیست حفظی بود. از سال ۹۲ به بعد سوالات زیست از حالت حفظی به مفهومی و ترکیبی تغییر شکل داد و پاسخگویی به تست‌ها برای دانش آموزان دشوار شد. زیست شناسی سومین درس در دفترچه اختصاصی تجربی می‌باشد و شامل ۵۰ سؤال است که سؤالات ۱۵۶ تا ۲۰۵ دفترچه تخصصی را شامل می‌شود. داوطلبان باید در ۳۶ دقیقه به این تست‌ها پاسخ بدهند یعنی برای هر تست ۴۲ ثانیه زمان دارند. البته برخی از دانش آموزان از زمان درس زمین شناسی برای پاسخگویی به درس زیست استفاده می‌کنند. زیست شناسی در زیرگروه‌های مختلف ضرایب متفاوتی دارد که عبارت‌اند از:

  • زیرگروه ۱: ضریب ۴
  • زیرگروه ۲: ضریب ۴
  • زیرگروه ۳: ضریب ۲
  • زیرگروه ۴: ضریب ۲
  • زیرگروه ۵: ضریب ۲

تسلط بر کتاب درسی زیست شناسی اولین قدم برای موفقیت در این درس می‌باشد. کتاب درسی باید بارها و بارها آنالیز و مطالعه شود. با سخت شدن سوالات زیست و ترکیبی شدن تست‌ها علاوه بر مطالعه کتاب درسی، مطالعهٔ درس‌نامه کتاب های کمک درسی و حل تست کمک به سزایی به دانش آموزان می‌کند. ما در این مقاله به بررسی کتاب های کمک درسی زیست موجود در بازار پرداختیم تا دانش آموزان با بررسی و مطالعهٔ ویژگی منابع مختلف‌، بهترین انتخاب را نسبت به ویژگی‌های خود داشته باشند.

کتاب زیست خیلی سبز

در ادامه مقاله معرفی بهترین منابع زیست کنکور 1401 به معرفی کتاب های زیست انتشارات خیلی سبز می پردازیم. این کتاب ها عبارتند از:

  • کتاب زیست پایه به پایه خیلی سبز
  • کتاب زیست خیلی سبز پایه
  • کتاب خیلی سبز جامع پینوکیو
  • کتاب درسنامه جامع زیست خیلی سبز
  • کتاب فصل آزمون زیست خیلی سبز

کتاب زیست پایه به پایه خیلی سبز

کتاب‌های پایه به پایه خیلی سبز برای هر سه‌پایهٔ دهم، یازدهم و دوازدهم به‌صورت جداگانه می‌باشد. از محبوب‌ترین کتاب‌های کمک‌درسی زیست بین داوطلبان است زیرا درس‌نامه‌های بسیار جامع و مفیدی دارد و دانش آموزان در هر سطحی که باشند می‌توانند از این کتاب استفاده کنند. تست‌های کتاب خیلی سبز پایه تمام نکات را پوشش داده و برای شروع دانش آموزان عالی است. تست‌ها آموزشی هستند و از ساده شروع شده تا متوسط و استاندارد و کمی تست سخت هم دارد. در انتهای هر بخش یک قسمت تحت عنوان تست‌های ترکیبی قرار دارد که تست‌های آن سطح بالاتری دارند. پاسخ‌نامهٔ تشریحی خیلی سبز پایه قوی می‌باشد و پاسخ تمام تست‌ها را کامل توضیح داده است. علاوه‌برآن یک پاسخ‌نامه کلیدی هم در انتهای کتاب قرار دارد.

کتاب زیست خیلی سبز پایه

کتاب خیلی سبز پایه شامل پایهٔ دهم و یازدهم است.هر فصل کتاب خیلی سبز پایه تست‌های طبقه‌بندی دارد که این تست‌ها، تست‌های کنکور سراسری و تست‌های تألیفی می‌باشد و مطالب زیست شناسی دهم و یازدهم را به طور مفصل پوشش می‌دهد. آخر هر فصل دو آزمون جامع قرار گرفته و به جمع بندی دانش آموزان کمک می‌کند و آن ها می‌توانند خود را محک بزنند. پاسخ‌نامهٔ تشریحی این کتاب در انتهای هر فصل قرار گرفته و در بین پاسخ تشریحی تست‌ها، آموزش مطالب درسی و مهم کتاب تحت عنوان تصاویر و نکات آموزشی قرار گرفته است.

کتاب خیلی سبز جامع پینوکیو

کتاب جامع خیلی سبز شامل هر سه‌پایه دهم، یازدهم و دوازدهم است. این کتاب دوجلدی می‌باشد که جلد اول شامل تست و جلد دوم شامل درس‌نامه و پاسخ تشریحی است. درس‌نامهٔ کتاب جامع خیلی سبز مفصل نیست و بیشتر در قالب نکته و آموزش‌های کوتاه است. بیش از ۴۳۰۰ تست دارد که به‌روز هستند و منطبق با سبک جدید کنکور می‌باشند. پاسخ‌نامهٔ این کتاب کامل و فوق‌العاده است. این کتاب به دانش آموزانی پیشنهاد می‌شود که درس‌نامه برایشان مهم نیست یا از یک کتاب درس‌نامه دار استفاده می‌کنند و یا دانش آموزانی که به دنبال تست بیشتری هستند.

کتاب درسنامه جامع زیست خیلی سبز

این کتاب جامع است و شامل پایه دهم، یازدهم و دوازدهم می‌باشد. این کتاب فقط شامل درس‌نامه است و هیچ تستی ندارد و تمام مطالب زیست سه‌پایه را به طور مفصل و موشکافانه توضیح داده است اما مطالب اضافه ندارد. نکات کنکوری و ترکیبی تمام شکل‌های کتاب درسی را خیلی دقیق توضیح داده و بخش‌های مقایسه‌ای و ترکیبی را در جدول‌های رنگارنگ و نمودار از هر سه‌پایه جمع کرده که برای دوران جمع‌بندی و مرور بسیار مفید است. درس‌نامه‌های کتاب از کتاب‌های پایه به پایهٔ خیلی سبز خیلی بهتر است اما دانش ‌آموزان باید یک منبع تست خیلی عالی در این کنار این کتاب داشته باشند.

کتاب فصل آزمون زیست خیلی سبز

کتاب فصل آزمون خیلی سبز آزمون‌های مبحثی و جامع دارد که سؤالات آن تألیفی و استاندارد هستند. آزمون‌های این کتاب ۱۰ سؤالی است و تعداد آزمون‌ها بر اساس اهمیت هر فصل می‌باشد. کتاب فصل آزمون خیلی سبز یک آزمون جامع دهم، یک آزمون جامع یازدهم، سه آزمون جامع دوازدهم و پنج آزمون جامع کنکوری دارد. در پاسخ‌نامهٔ این کتاب جدول‌های آموزشی و کادرهای جمع‌بندی قرار گرفته که برای مرور بسیار مفید است. این کتاب برای دانش آموزان متوسط و قوی در طول سال تحصیلی و زمان جمع‌بندی می‌باشد.

کتاب های زیست انتشارات گاج

در ادامه مقاله معرفی بهترین منابع زیست کنکور 1401 به معرفی کتاب های زیست انتشارات گاج می پردازیم. این کتاب ها عبارتند از:

  • کتاب IQ جامع گاج
  • کتاب زیست پایه به پایه میکرو طبقه بندی گاج
  • کتاب زیست جامع میکرو طبقه بندی گاج
  • کتاب زیست جامع میکرو طلایی گاج
  • کتاب زیست آزمون پلاس گاج

کتاب IQ جامع گاج

این کتاب جامع است و شامل پایه دهم، یازدهم و دوازدهم می‌باشد. کتاب ای کیو جامع گاج دوجلدی است که جلد اول شامل بانک تست و جلد دوم شامل پاسخ تشریحی و کادر نکات است. این کتاب درس‌نامهٔ مجزایی ندارد اما مطالب تکمیلی را به‌صورت خلاصه در پاسخ‌نامهٔ تشریحی ارائه داده است. تست‌های سطح بالا و سختی دارد که اکثر آن ها تألیفی هستند و با وجود سخت بودنشان استاندارد می‌باشند و در سطح سؤالات کنکور چند سال اخیرند. ایدهٔ خیلی از تست‌های این کتاب از دل تست‌های کنکور سال‌های قبل است. در پاسخ‌نامهٔ تشریحی این کتاب علامت‌های مختلفی کنار تست‌ها قرار گرفته که شامل مرور، نکات مهم یا تست‌های مهم، تست‌های تکراری که نکات خاصی دارند و تست‌های TNT می‌باشد. دانش آموزان اگر زمان کافی ندارند می‌توانند فقط تست‌های TNT را حل کنند. آزمون‌های جامع در این کتاب قرار گرفته که به دانش آموزان کمک می‌کند خود را ارزیابی کنند. از ویژگی‌های جالب این کتاب می‌توان به این نکته اشاره کرد که در ابتدای هر فصل یک تاریخ از فصل قرار گرفته به طور مثال تعداد تست‌هایی که از این فصل در کنکورهای گذشته مطرح شده، سطح تست‌ها چگونه بوده و استراتژی مطالعهٔ این فصل و بررسی آن نسبت به فصل‌های دیگر بررسی می‌شود. این کتاب به دانش آموزانی پیشنهاد می‌شود که می‌خواهند در درس زیست به جایگاه خوبی برسند و سطح خود را بالا ببرند.

کتاب زیست پایه به پایه میکرو طبقه بندی گاج

کتاب‌های زیست میکرو نقره‌ای گاج ۴ جلد دارد که شامل زیست دهم میکرو طبقه‌بندی گاج، زیست یازدهم میکرو طبقه‌بندی گاج، زیست دوازدهم میکرو طبقه بندی گاج جلد ۱ و زیست دوازدهم میکروطبقه بندی گاج جلد ۲ می‌باشد. این کتاب‌ها درس‌نامهٔ منظم و خوبی دارد و تست‌های آن تقریباً سطح متوسطی دارند. درس‌نامه‌های این کتاب کامل است اما لحن آن نسبت به خیلی سبز خشک است.

کتاب زیست جامع میکروطبقه بندی گاج

این کتاب جامع می‌باشد و شامل پایه دهم، یازدهم و دوازدهم است. کتاب زیست جامع میکرو طبقه‌بندی گاج دوجلدی است که جلد اول آن شامل تست و جلد دوم پاسخ‌نامهٔ تشریحی می‌باشد. این کتاب درس‌نامه ندارد و نکات لازم را در پاسخ تشریحی تست‌ها مطرح کرده است. میکرو گاج تست‌های مفهومی، استنباطی و خط به خط دارد که استاندارد هستند. پاسخ‌نامه‌های این کتاب عالی و پر از نکته و کادرهای آموزشی می‌باشد. این کتاب به عنوان یک منبع تست اولیه پیشنهاد می‌شود.

کتاب زیست جامع میکرو طلایی گاج

این کتاب جامع است و شامل سه‌پایه دهم، یازدهم و دوازدهم می‌باشد. در جلد اول میکرو طلایی گاج تست‌های چالشی به همراه پاسخ تشریحی قرار گرفته است و جلد دوم آن شامل درس‌نامهٔ این مباحث می‌باشد. مباحث در این کتاب به‌صورت پایه به پایه و درس به درس قرار گرفته و شامل ۳۰۰۰ تست و پاسخ‌نامهٔ تشریحی و کادر و نمودارهای آموزشی می‌باشد که برای جمع‌بندی دانش آموزان مفید است. هر فصل شامل تست‌های جداگانه است که به چند قسمت تقسیم شده و هر قسمت تست‌های یک بخش از کتاب درسی را پوشش می‌دهد. در هر مبحث از سطر به سطر کتاب درسی، پاورقی‌ها و مثال‌ها سؤالات تألیفی طرح شده و از سؤالات کنکورهای سراسری نیز استفاده شده است. پاسخ‌نامهٔ تشریحی این کتاب کامل است و به تمام گزینه‌ها را بررسی کرده. این کتاب به دانش آموزانی پیشنهاد می‌شود که در زیست تسلط خوبی دارند و به دنبال تست‌های ترکیبی هستند.

کتاب زیست آزمون پلاس گاج

کتاب زیست آزمون پلاس گاج اصلاً درس‌نامه ندارد و فقط شامل آزمون است. این کتاب علاوه بر آزمون‌های جامع و فصل‌به‌فصل ۷ آزمون موضوعی (گیاهی، جانوری و…)دارد که از ویژگی‌های مثبت این کتاب است. آزمون پلاس تست‌های زیاد و خلاقانه دارد. پاسخ‌نامه‌های آن تمام گزینه‌ها را بررسی کرده و مهارت حل سؤالات را نیز بیان کرده است.

کتاب های زیست انتشارات نشر الگو

در ادامه مقاله معرفی بهترین منابع زیست کنکور 1401 به معرفی کتاب های زیست انتشارات نشر الگو می پردازیم. این کتاب ها عبارتند از:

  • کتاب زیست پایه به پایه نشر الگو سه بعدی
  • کتاب موج آزمون زیست شناسی نشر الگو

کتاب زیست پایه به پایه نشر الگو سه بعدی

کتاب‌های زیست نشر الگو برای هر سه‌پایهٔ دهم، یازدهم و دوازدهم به‌صورت مجزا به چاپ رسیده است و برای هر پایه دو جلد می‌باشد. در کتاب‌های نشر الگو ابتدا درس‌نامه‌های آموزشی مطرح شده که گفتارهای کتاب درسی را بررسی می‌کند. درس‌نامه‌های نشر الگو بیشتر متن کتاب را خلاصه کرده و برای فهم بهتر مطالب از نکات آموزشی، تصاویر رنگی و نمودارهای مختلف استفاده کرده است. تست های نشر الگو قوی و چالشی هستند و می‌توان گفت تست‌های نشر الگو از خیلی سبز سطح بالاتری دارند اما درس‌نامهٔ خیلی سبز از نشر الگو بهتر است. انتشارات نشر الگو برای کاهش هزینهٔ دانش ‌آموزان جلد دوم این کتاب‌ها را به‌صورت PDF در سایت قرار داده و تست‌ها دارای کد QR هستند که با اسکن آن ها می‌توان فایل تدریس استاد، درس‌نامه و تست‌های بیشتر را مشاهده کرد.

کتاب موج آزمون زیست شناسی نشر الگو

کتاب موج آزمون درس‌نامه ی درختی دارد و برای مرور سریع بسیار مفید است. این کتاب آزمون‌های مبحثی و جامع دارد و درجهٔ سختی تست‌های آن در حد کنکور می‌باشد. از ویژگی‌های جالب این کتاب می‌توان به این نکته اشاره کرد که دام‌های تستی گزینه‌ها را در پاسخ‌نامهٔ تشریحی بررسی کرده است. این کتاب به دانش آموزانی پیشنهاد می‌شود که برای جمع‌بندی به درس‌نامه نیز نیاز دارند.

کتاب های زیست پایه به پایه مهر و ماه

کتاب‌های زیست مهر و ماه پایه به پایه می‌باشد و برای هر سه‌پایه دهم، یازدهم و دوازدهم به‌صورت جداگانه کتاب دارد که عبارت‌اند از: جامع زیست دهم مهر و ماه، جامع زیست یازدهم مهر و ماه و جامع زیست دوازدهم مهر و ماه. کتاب‌های مهر و ماه کلیشهٔ درس‌نامه‌های طولانی را شکسته است و نکات مهم و اساسی را با تست آموزش می‌دهد. درس‌نامهٔ این کتاب برای هر گفتار یک خلاصهٔ مفیدی ارائه داده و بعد از مطالعهٔ دقیق کتاب درسی، برای مرور بسیار مفید است. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم رویکرد این کتاب یادگیری با تحلیل تست‌هاست به همین دلیل پاسخ‌نامهٔ فوق‌العاده‌ای دارد و جای درس‌نامه را پر می‌کند. کتاب مهر و ماه تست‌های متنوعی دارد و اکثر تست‌های آن نکات ریزی دارند. علاوه بر تست‌های تألیفی و ترکیبی، در آخر هر فصل سؤالات مربوط به کنکور سراسری و آزمون‌های قلم چی نیز قرار گرفته است‌. این کتاب برای دانش آموزان متوسط و قوی مناسب می‌باشد.

کتاب زیست قلم‌ چی

در ادامه مقاله معرفی بهترین منابع زیست کنکور 1401 به معرفی کتاب های زیست انتشارات قلم چی می پردازیم. این کتاب ها عبارتند از:

  • کتاب زیست آبی قلم چی
  • کتاب زیست سه سطحی قلم چی

کتاب زیست آبی قلم‌ چی

کتاب زیست آبی قلم چی به‌صورت جامع سه سال،پایهٔ دوازدهم و کتاب پایه که فقط شامل پایه دهم و یازدهم می‌باشد، موجود می‌باشد. کتاب‌های آبی قلم چی درس‌نامه ندارند و صرفاً در بخش اول هر فصل خلاصهٔ درس را مطرح کرده است. تست‌های این کتاب نسبتاً سطح بالا می‌باشد و به دلیل تعدد مؤلفان این کتاب، تست‌های متنوع با دیدگاه‌های مختلف طراحان در این کتاب قرار گرفته است. اکثر تست‌های این کتاب تست‌های کنکور سال‌های قبل و آزمون‌های قلم چی می‌باشد. در این کتاب آزمون‌های جمع‌بندی در پایان هر فصل قرار گرفته است. این کتاب به دانش آموزانی پیشنهاد می‌شود که به دنبال منبع تستی هستند و آموزش برای آن ها ملاک نیست.

کتاب زیست سه سطحی قلم‌ چی

کتاب‌های سه سطحی زیست قلم چی شامل یک کتاب پایه که برای پایهٔ دهم و یازدهم و یک کتاب برای سال دوازدهم می‌باشد. کتاب سه سطحی قلم چی هیچ درس‌نامه‌ای ندارد و فقط شامل تست است. همه تست‌های این کتاب مربوط به آزمون‌های قلم چی سال‌های قبل است و درصد پاسخگویی دانش آموزان را به هر تست مشخص کرده است. تعداد تست‌های این کتاب خیلی زیاد نیست اما تست‌های سطح بالا و خوبی دارد. این کتاب به دانش آموزانی پیشنهاد می‌شود که در یک‌فصل به تسلط خوبی رسیده‌اند و به دنبال تست‌های سطح بالاتری هستند.

کتاب زیست فاگو زیست

فاگو زیست برای هر سه‌پایه دهم، یازدهم و دوازدهم کتاب جداگانه دارد اما برای مباحث خاصی مانند قلب، گیاهی، جانوری و…کتاب‌های جداگانه‌ای را نیز چاپ کرده است. کتاب‌های فاگو درس‌نامه‌های جامع و کاملی دارند و مؤلفان تمام نکات کتاب درسی را استخراج کرده‌اند. حجم زیاد کتاب فاگو زیست باعث می‌شود برخی از دانش آموزان تمرکزشان روی کتاب درسی کمتر شود. بعد از هر درس‌نامه تست‌های آموزشی متنوعی قرار گرفته است. تست‌های این کتاب شامل تست‌های تألیفی، ترکیبی و کنکورهای سال‌های قبل می‌باشد. علاوه بر پاسخ‌نامهٔ تشریحی، پایان بانک تست هر فصل پاسخ‌نامهٔ کلیدی نیز قرار گرفته است. این کتاب برای بررسی بهتر شکل‌ها و تصاویر کتاب درسی، از تصاویر رنگی و متنوع آموزشی استفاده کرده است. کتاب‌های فاگو زیست به دلیل حجم بالایی که دارند برای دانش آموزان کنکوری مناسب نیست و بیشتر به دانش آموزان پایه توصیه می‌شود زیرا وقت کافی برای مطالعهٔ درس‌نامه‌های حجیم آن را دارند.

کلام آخر

در درس زیست شناسی اولین و مهم‌ترین منبع کتاب درسی است. پس مطالعهٔ دقیق و خط به خط کتاب درسی اهمیت زیادی دارد. در این درس منابع خوب زیاد است و انتخاب منبع به سطح، پایه و زمان شما بستگی دارد. با مطالعهٔ ویژگی‌های منابعی که نام بردیم می‌توانید بهترین منبع را متناسب با ویژگی‌های خود انتخاب کنید.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله بهترین منابع زیست کنکور 1401 سعی کردیم دید جامع و کاملی از این موضوع ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما باشند. همچنین می‌توانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

نرگس

نرگس لک هستم مشاور گروه مشاوره تحصیلی آکو رکن اول موفقیت رو تلاش و استمرار می دونم ما توی آکو سعی میکنیم راه بهینه رو بهتون نشون بدیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا