پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحلیل و برنامه ریزی دروس

روش مطالعه فیزیک کنکور تجربی

خواندن فیزیک کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

فیزیک در کنکور سراسری درسی مفهومی است که بیشتر دانش آموزان روش مطالعه آن را نمیدانند. اکثر داوطلبان برای خواندن فیزیک کنکورسعی دارند به روش غلط مفاهیم را حفظ کنند و همین نکته کوچک دلیل پایین بودن درصد دانش آموزان در فیزیک کنکور تجربی است. در آزمون سراسری این درس ضریب بالایی دارد که برای رشته تجربی ضریب 2 و برای رشته ریاضی ضریب 3 است.

البته لازم به ذکر است که برخی مفاهیم درس فیزیک سخت و مشکل است که روش مطالعه فیزیک برای داوطلبان ضعیف تر تکرار و تمرین زیاد است! دانش آموزان ضعیف تر میتوانند فیزیک کنکور تجربی را با تست زنی و برنامه ریی برای خود آسانتر کنند.

البته به دلیل سخت بودن این درس بسیاری از داوطلبان به فکر حذف درس فیزیک کنکور تجربی میوفتند و این باعث رقابت بیشتر و راحت تر میشود. با مطالعه کامل مباحث فیزیک کنکور و تست زدن در زمان های مشخص و جمعبندی کامل میتوان در این رقابت سربلند شد و عملکرد بهتری داشته باشیم. برای مشاوره کنکور تجربی و به صورت تخصصی درس فیزیک کنکور تجربی با تیم مشاوره تحصیلی کنکور آکو همراه باشید.

روش مطالعه فیزیک کنکور تجربی

روش مطالعه فیزیک کنکور تجربی

شروع و تکمیل یادگیری در مطالعه فیزیک کنکور از اولین و مهمترین نکاتی است که باید در برنامه ریزی برای خواندن فیزیک کنکور به آن توجه داشت. یادگیری یعنی فهمیدن مطلب و نه فقط اینکه فرمول ها و نکات را حفظ کنیم بلکه باید آنها را به صورت مفهومی یاد گرفت که فراموش نشوند و میتوان از روش تصویرسازی برای این موضوع استفاده کرد که دانش اموز به راحتی مطالب را در خاطر بسپارد.

مثل همه درس های دیگر در فیزیک کنکور تجربی مهمترین و اصلی ترین منبع برای مطالعه مفهومی این درس کتاب درسی است که با کمک آن می توان مفاهیم را به خوبی متوجه شد.

در کنار  انتخاب منابع مناسب و خواندن مفهومی یکی دیگر از نکات مهم در مطالعه فیزیک کنکور تجربی، تست زنی است. هرگز از نقش تست زنی نباید بگذریم چراکه نقش بسیار مهمی در درصد بالای فیزیک آزمون سراسری دارد.

قانون برنامه ریزی برای خواندن فیزیک کنکور این است که پس از مطالعه هر درس تست های مرتبط با آن را باید حل کنیم و یادگیری عمیق نکات تست ها و یادداشت این نکات بسیار حائز اهمیت است.

برای یادگیری فرمول ها اکثر داوطلبان فرمول های فرعی حفظ میکنند و این موضوع بزرگ ترین اشتباه و مشکل داوطلبان در مطالعه فیزیک کنکور است درحالی که به گفته رتبه های برتر کنکور باید با فرمول های اصلی پیش رفت و با استفاده از فرمول های اصلی به فرمول های فرعی رسید.

مشاوره کنکور تجربی درباره فیزیک کنکور تجربی

در مطالعه فیزیک کنکور تجربی حل تست های تالیفی برای داوطلبان واجب است و منظور از تست تالیفی، تست های خلاقانه طراحی شده توسط بهترین اساتید فیزیک کنکور است که در کتاب های کمک درسی تالیف میشود.

بهترین اساتید فیزیک کنکور

مهدی یحیویاحمد مصلاییمحمد نوکندهمهدی باباخانی

بهترین منابع فیزیک کنکور تجربی

در قدم اول برای خرید منابع فیزیک کنکور تجربی داوطلب باید دقت داشته باشد که در چه سطحی قرار دارد و در این موقعیت دانش امورزان به دو دسته تقسیم میشوند دانش آموزان ضعیف و قوی.

دانش آموزان با سطح معمولی و متوسط میبایست انتخاب کنند که در چه گروهی قرار بگیرند، یا تلاش کنند و قوی شوند و یا در سطح خودشان تمرین کنند و در گروه ضعیف تر ها قرار بگیرند.

برای دانش آموزان و داوطلبانی که سطح متوسط رو به پایین و ضعیف دارند که قبلا منبع خاصی را مطالعه نکردند کتاب فیزیک پایه و دوازدهم خیلی سبز که فیزیک پایه آن شامل 2 جلد است که جلد اول آن سوالات و تست ها است و جلد دوم آن درسنامه و پاسخنامه است.

درسنامه های این کتاب لحن صمیمی دارند و تست های آن از آسان به سخت چیده شده اند و منابع بسیار خوب و مناسب برای داوطلبانی است که ضعیف هستند. همچنین در پایان هر فصل از کتاب نیز آزمون تستی دارید که میتواند به عنوان ارزیابی از آن استفاده کنید.

اگر سطح داوطلب در خواندن فیزیک کنکور تجربی بسیار پایین و ضعیف است، کتاب فیزیک پایه و دوازدهم میکرو طبقه بندی گاج نیز مناسب است، فیزیک پایه میکرو گاج که دارای 2 جلد است که جلد اول بانک سوالات و جلد دوم درسنامه و پاسخنامه است. تست های کتاب فیزیک میکرو طبقه بندی شده است یعنی از اسان به سخت چیده شده اند ولی به طور کلی سطح سوالات آن پایین تر است.

اگر سطح داوطلب در فیزیک خیلی ضعیف نیست و سطح متوسطی دارد کتاب خیلی سبز برای او بهتر است.این کتاب از نظر درسنامه ای لحن رسمی دارد و تمرکز آن در مفاهیم اصلی و پایه ای است.

کتاب فیزیک پایه و دوازدهم مهر و ماه نیز شامل 4 جلد است و از نظر درسنامه ای شباهت زیادی به خیلی سبز دارد اما تست های این کتاب از کتاب خیلی سبز کمتر است و برای دانش آموزان متوسط رو به بالا مناسب تر است.برای دانش آموزان قوی تر مهر و ماه ، فصل آزمون و نردبان خیلی سبز هم مناسب است.

خواندن فیزیک کنکور تجربی

نکات برنامه ریزی برای خواندن فیزیک کنکور

درست است که حل کردن تست های تالیفی سخت و خلاقانه در یادگیری فیزیک کنکور تجربی بسیار به شما کمک خواهد کرد اما به عنوان مشاوره کنکور تجربی میگویم که اولین و آخرین مرجع تست های شما به ویژه در دوران جمع بندی کنکور، تست های کنکور سراسری ده سال اخیر است.

مثلا اگر میخواهید در کنکور 1402 شرکت کنید، تحلیل سوالات فیزیک کنکور 1401 به قبل برای شما حیاتی است.

استفاده از شکل و نمودار یکی دیگر از تکنیک های مفهومی مطالعه فیزیک کنکور میباشد. برای این کار دانش آموز در هر بخش سوالات آنرا به صورت شکل یا نمودار برای خود تعریف میکند و به این ترتیب به جواب درست میرسد.

این یک حقیقت است که برای رتبه برتر شدن و درصد بالا در درس فیزیک بسیار مهم است که پایه ریاضیات نیز قوی باشد که اکثرا داوطلبان کنکور به آن توجه نمیکنند و این کاملا اشتباه است. پس تکرار و تمرین، خلاصه نویسی و نت برداری را برای مطالعه فیزیک کنکور فراموش نکنید و به صورت مداوم مرور و تست زنی ترکیبی را در برنامه ی خود داشته باشید.

فراموش نکنید که بهترین مشاوره کنکور تجربی باید در نهایت مطالب را برای جمع بندی نهایی دسته بندی کند و آن ها را به سه دسته سخت،متوسط و دشوار برای داوطلب تقسیم بندی کند. به این ترتیب در دوران جمع بندی و هدف گذاری دقیقا میدانید که بودجه بندی سوالات فیزیک کنکور به چه صورت است و چند تست را قرار است در کنکور جواب دهید و چند تست را باید فدای درصد بالای فیزیک کنید.

بودجه بندی فیزیک کنکور تجربی

از فیزیک پایه دهم در کنکور سراسری 8 سوال، پایه یازدهم 9 سوال و پایه دوازدهم 13 سوال در آزمون سراسری سوال طراحی میشود.

بودجه بندی فیزیک کنکور تجربی پایه دهم: فیزیک و اندازه گیری فصل اول 1 سوال، کار و انرژی فصل دوم 2 سوال، ویژگی های فیزیکی مواد فصل سوم 2 سوال، دما و گرما فصل چهارم 3 سوال مطرح میشود.

تعداد سوالات فیزیک پایه یازدهم: از مباحث الکتریسیته ساکن فصل اول 3 سوال،الکتریسیته جاری فصل دوم 3 سوال،مغناطیس و القای الکترومغناطیس 3 سوال مطرح میشود.

فیزیک پایه دوازدهم در کنکور تجربی: از مباحث حرکت بر خط راست فصل اول 3 سوال،دینامیک فصل دوم 3 سوال،نوسان و امواج فصل سوم 4 سوال و فیزیک اتمی و هسته ای فصل چهارم 3 سوال مطرح میشود.

به صورت خلاصه مباحث تست خیز فیزیک کنکور تجربی را باهم مرور میکنیم: نسان و موج 4 تست،فیزیک اتمی و هسته ای 3 تست،الکتریسیته ساکن 3 تست،مدارهای الکتریکی 3 تست و دینامیک 3 تست.

فصول معرفی شده از تست خیزترین و پراهمیت ترین مباحث کنکور است که حداقل 16 سوال را از 30 سوال فیزیک کنکور تشکیل میدهد که برای مطالعه آنها باید وقت و تمرکز بیشتری به خرج داد.

مشاوره کنکور تجربی

مشاوره کنکور تجربی

مشاوره کنکور تجربی به شما میگوید که داوطلبان پس از خواندن و مطالعه بودجه بندی متوجه اهمیت فصل های مختلف فیزیک میشوند و در ادامه باید باتوجه به اهمیت مبحث و توانایی خود در پاسخگویی به سوالات، آن ها را دسته بندی کنند.

خب کمک گرفتن از مشاور در این شرایط میتواند به نفع دانش آموز باشد. چون اولا اضطراب کمتری برای برنامه ریزی دارد و فقط زحمت طبق برنامه پیش رفتن را میکشد. ثانیا برنامه ای که ب او داده میشود امتحان شده و معقول است و جواب گرفتن از آن قطعی خواهد بود.

پس با تیم مشاوره کنکور تجربی آکو از طریق شماره تلفن 02633408944 همراه باشید تا اولین وقت مشاوره تخصصی خود را دریافت کنید. در غیر این صورت میتوانید از نکات مشاوره ای کنکور در اینستاگرام مرکز مشاوره تخصصی کنکور تجربی آکو استفاده کنید.

بهترین روش مطالعه فیزیک کنکور چیست؟

بهترین روش برنامه ریزی برای تست های آموزشی و تست های سخت تالیفی و کنکور است.

بهترین مشاور کنکور تجربی کیست؟

بهترین مشاوره کنکور تجری به تو نحوه خرید بهترین منابع فیزیک کنکور را آموزش میدهد و سعی میکند تو را در جایگاهی که هستی به بهترین تبدیل کند.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا