پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

کنکور سراسری

شرایط ترمیم معدل کنکور 1402

ترمیم معدل داوطلبان نظام جدید و نظام قدیم کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

هرساله در شهریور ماه، دی ماه و خرداد ماه فرصت ترمیم معدل برای داوطلبان کنکوری وجود دارد. مهمترین نکته ای که درباره ترمیم معدل باید بدانید این است که تغییر معدل امتحانات نهایی فقط برای تاثیر گذاری بر کنکور است و ارزش دیگری ندارد. علاوه بر این دانش آموزان و فارغ التحصیلان سال 84 به بعد میتوانند برای ترمیم معدل کنکور 1402 اقدام کنند.

طبق آخرین مصوبه اجرایی، برای داوطلبان دیپلم نظام سالی-واحدی، ترمیم معدل فقط برای دروس عمومی بوده و داوطلب میبایست برای داشتن نمره امتحانات نهایی دروس عمومی آزمون بدهند.(داشتن سوابق تحصیلی دروس تخصصی اجباری نیست.)

درباره شرایط ترمیم معدل کنکور در وبسایت تخصصی مشاوره تحصیلی کنکور آکو بیشتر بخوانید و در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر درباره ترمیم معدل داوطلبان نظام قدیم و ترمیم معدل داوطلبان نظام جدید در وبسایت سوال و پاسخ کنکوری آکو همراه ما باشید.

شرایط ترمیم معدل کنکور 1402

باتوجه به 40 درصدی و قطعی شدن تاثیر معدل نهایی در کنکور، بسیاری از داوطلبان کنکور پیش از شرکت در آزمون سراسری به فکر جبران کم کاری در دوران مدرسه خواهند بود. به همین دلیل است که سازمان سنجش امکان ترمیم معدل را برای داوطلبان فراهم کرده است.

ترمیم معدل برای کنکور با تیم مشاوره کنکور

برای ترمیم معدل داوطلبان باید حدود یک ماه و نیم قبل از برگزاری امتحانات نهایی به مدارس بزرگسال شهر خودشان مراجعه کنند و برخی شهرها به صورت سلیقه ای برای ترمیم معدل هزینه دریافت میکنند و برخی دیگر برای برگزاری امتحانات نهایی و ترمیم معدل کنکور 1402 هزینه ای دریافت نمیکنند.

تا به امروز و باتوجه به دفترچه ثبت نام کنکور 1402 که برای کنکور های دی 1401 و تیر 1402 معتبر است، ترمیم معدل نهایی در دی و خرداد سال تحصیلی 1401-1402 برای داوطلبان کنکور دی ماه و تیر ماه معتبر است. اما آموزش و پرورش هنوز امکان شرکت داوطلبان ترمیم معدلی در امتحانات نهایی خرداد ماه را تایید نکرده است.

اگر در آزمون های ترمیم معدل ثبت نام کنید و به هر دلیلی نمره پایین تری از نمره امتحان اصلی خود دریافت کنید، نمره بالاتر برای شما در نظر گرفته میشود.

باتوجه به تغییر نظام آموزشی از نظام قدیم ترمی واحدی به نظام 6-3-3 ، شرایط ترمیم معدل داوطلبان نظام قدیم و ترمیم معدل داوطلبان نظام جدید برای کنکور 1402 متفاوت خواهد بود که در ادامه به تفکیک درباره این موضوع توضیح خواهیم داد.

به طور کلی اگر بعد از سال 1384 دیپلم گرفته اید، میتوانید از طریق آموزش و پرورش محل زندگی خود برای پیدا کردن مدارس برگزار کننده آزمون های ترمیم معدل اقدام نمایید.

ترمیم معدل داوطلبان کنکور نظام قدیم

نظام قدیم یعنی نظام ترمی واحدی که شامل 5 سال دوران ابتدایی، سه سال راهنمایی، سه سال دبیرستان و دوره پیش دانشگاهی میشود. برای داوطلبان نظام قدیم که از سال 1384 به بعد دیپلم گرفته اند، با مراجعه به وزارت آموزش پرورش ناحیه خود مجوز ترمیم معدل نهایی(سوم دبیرستان) دریافت میکنند و نیازی به ترمیم نمرات دروس پیش دانشگاهی نیست.

البته اگر داوطلب از سال 1391 تا 1397 دیپلم نظام قدیم گرفته باشند یعنی در دوران تحصیل چهار درس از کل دروس را به صورت نهایی امتحان داده باشند، امکان ترمیم نمره این دروس نیز وجود خواهد داشت. میزان تاثیر دروس پیش دانشگاهی و سوم دبیرستان در رتبه کنکور برای داوطلبان کنکور 1402 نظام قدیم به صورت قطعی اعلام نشده است.

برای داوطلبان دیپلمه ای که قبل از سال 1384 دیپلم دریافت کرده اند و در نظام سالی واحدی درس خوانده اند، ترمیم معدل برای همه دروس دوازدهم بوده و با سال چهارم دبیرستان نظام قدیم معادل سازی میشود. طبق آخرین اطلاعیه منتشر شده از سازمان سنجش، درصورت درخواست برای ترمیم معدل، داوطلب میبایست همه دروس تخصصی و عمومی را طی یک نوبت و در خرداد، دی یا شهریور  امتحان دهد.

ترمیم معدل داوطلبان نظام قدیم

داوطلبان پشت کنکور در هر سالی که بخواهند اما فقط یک نوبت برای ترمیم نمرات کنکور امکان ارائه مجوز دارند و به عقیده سخنگوی سازمان سنجش، این کار باعث برقراری عدالت آموزشی و کاهش استرس داوطلبان میشود.

برای ترمیم معدل کنکور 1402 بجز مراجعه حضوری به مدارس بزرگسال یا آموزش پرورش محل اخذ دیپلم، مسیر مشخص یا آنلاین دیگری نداریم.

ترمیم معدل داوطلبان کنکور نظام جدید

نظام جدید یعنی نظام 6-3-3 که آخرین نظام آموزشی فعال در سیستم آموزش و پرورش است. در این نظام آموزشی امتحانات پایه دوازدهم به صورت نهایی برگزار میشود و باتوجه به آخرین تغییرات کنکور در سال تحصیلی 1402 امتحانات نهایی برای پایه یازدهم نیز برگزار میشود.

تا به امروز برای پایه های دهم و یازدهم طرح ترمیم معدل برای کنکور در نظر گرفته نشده است و باتوجه به عدم تاثیر نمرات امتحانات داخلی در کنکور، ترمیم معدل لازم هم نبوده است. اما باتوجه به تغیرات تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سالهای 1403-1404 احتمال تصویب طرح ترمیم معدل در سال های آینده دور از ذهن نیست.

ترمیم معدل برای داوطلبان پشت کنکوری که از سال 1397 تا 1401 دیپلم گرفته اند و میخواهند در کنکور 1402 شرکت کنند، بسیار راحت تر است. این افراد با مراجعه به ناحیه اخذ محل دیپلم مجوز شرکت در امتحان ترمیم معدل را خواهند گرفت.

ترمیم معدل برای داوطلبان نظام جدید دوازدهم

برای شرکت در این آزمون باید به مدارس بزرگسالان و برای کسب مجوز به آموزش و پرورش ناحیه اخذ دیپلم خود مراجعه کنید. اگر مخاجرت کرده اید و در شهر یا کشور دیگری درس میخوانید، با داشتن مدارک لازم برای ترمیم معدل میتوانید از طریق آموزش و پرورش محل سکونتتان اقدام به ترمیم معدل برای کنکور بکنید.

مدارک مورد نیاز ترمیم معدل برای کنکور

برای ترمیم معدل به اصل کارت ملی و اصل شناسنامه خود نیاز خواهید داشت. علاوه بر آن میبایست آخرین مدرک دبیرستان یعنی مدرک دیپلم و در صورت داشتن گواهی پایان دوره پیش دانشگاهی ، اصل هر دو مدرک برای اقدام مجوز ترمیم معدل ضروری است. به طور کلی مدارک لازم برای ترمیم معدل کنکور شامل:

  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • ریز نمرات دیپلم
  • اصل مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
  • رسید پرداخت هزینه ثبت نام در صورت نیاز

ترمیم معدل برای کنکور چه تاثیری دارد

طبق گفته سازمان سنجش، طرح ترمیم معدل اولا عدالت آموزشی را در مقوله کنکور و آزمون ورودی دانشگاه ها بالا میبرد. شاید دانش آموزی در روز امتحان نهایی نتوانسته اندازه کافی موفق عمل کند و نیاز دارد یک بار دیگر شانسش را برای موفقیت امتحان کند. کنکور دو مرحله ای 1402 نیز با همین هدف در سازمان سنجش به تصویب رسیده است.

علاوه بر عدالت آموزشی، از بین بردن اضطراب ناشی از کنکور و امتحان نهایی با برگزاری آزمون های ترمیم معدل و آزمون دو مرحله ای، از دستاورد های دیگر این تصمیم است. با توجه به همین دیدپاه سازمان سنجش تصمیم دارد فرصت ترمیم معدل را برای هر دانش آموز 4 بار در نظر بگیرد.

اگر میخواهید برای ترمیم معدل دیپلم کنکور 1402 ثبت نام کنید، باید بدانید که اولا ترمیم معدل یعنی اضافه کردن تاثیر معدل در رتبه کنکور و نه بهتر شدن نمره کتبی معدل و دوما بعد از ثبت نام کنکور و پس از آن شرکت در ترمیم معدل، سازمان سنجش آخرین نمره ها رابرای تاثیر در رتبه کنکور استعلام میگیرد و در زمان انتخاب رشته در صورت مغایرت، میتوانید اعتراض یا اطلاعات ورودی را ویرایش کنید.

مشاوره تحصیلی کنکور 1402

مشاوره تحصیلی کنکور 1402

برای ترمیم معدل کنکور 1402 شرایط اختصاصی در نظر گرفته نشده است و تا به امروز بخشنامه نهایی درباره تعیین شرایط ترمیم معدل کنکور منتشر نشده است. اما به هرحال با برنامه ریزی درست میتوانید هم برای جمع بندی کنکور دی ماه آماده باشید و هم در مسیر مطالعه تشریحی برای شرکت در امتحانات نهایی قدم بردارید. اولین برنامه درسی کنکور 1402 خودت رو به صورت رایگان از تیم مشاوره تحصیلی کنکور آکو دریافت کن و از حالا با برنامه درس بخون. 02633408944

تیم مشاوره تحصیلی کنکور آکو را در اینستاگرام بهترین تیم مشاوره کنکور در کرج ، بهتر بشناسید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر
    برای ثبت نام ، یه برگه هست ک ریزنمراتو داره
    اصل اونو دانشگاه بهم نمیده هرکار میکنم
    مشکلی پیش نمیاد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا