مشاور من

شرایط جدید کنکور 1403

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

شرایط جدید کنکور 1403 به چه صورت خواهد بود؟ همانطور که می دانید مدتی است که صحبت هایی بر سر الکترونیکی شدن کنکور شنیده می شد اما تا کنکور 1402 هنوز این طرح تصویب نشده بود. حالا با تائید و اعلام وزیر علوم، شرایط کنکور 1403 تغییر کرده و قرار است که این آزمون به صورت الکترونیکی برگزار شود.

همراه مشاوره تحصیلی آکو باشید و برای برقراری ارتباط با شماره تلفن ۳۳۴۰۸۹۴۴ تماس بگیرید.

شرایط جدید کنکور ۱۴۰۳ اعلام شد!

کنکور 1403 بطور کاملا الکترونیکی برگزار خواهد شد و داوطلبان با استفاده از مانیتورهای هوشمند و حضور پیدا کردن در حوزه های آزمون در این آزمون سراسری شرکت خواهند کرد. بنابراین الکترونیکی شدن کنکور 1403 به این معنا نیست که هر داوطلب در منزل آزمون بدهد و داوطلبان موظف اند در حوزه ها حضور پیدا کنند.

دفترچه انتخاب رشته سراسری و آزاد ۱۴۰۳ منتشر شد!

الکترونیکی شدن آزمون سراسری برای اولین بار قرار است اجرا شود و احتمالا برای خیلی از دانش آموزان و دانشجویان سوالاتی را به همراه داشته باشد و ندانند که دقیقا شرایط برگزاری کنکور 1403 به چه شکل خواهد بود. در جواب این سوال ها باید بگوییم تمامی گروه های آزمایشی یعنی تجربی، ریاضی، انسانی و زبان و هنر باید به صورت حضوری در مراکز مربوطه حضور داشته باشند.

لازم به ذکر است که آزمون ۱۴۰۳ اعتبار دوساله دارد. به این معنا که شرکت کنندگان در این آزمون به مدت دو سال می توانند با استفاده از نتایج آزمونشان انتخاب رشته کنند. در ادامه شرایط برگزاری این آزمون را بررسی می کنیم.

زمان ثبت نام در نوبت اول کنکور ۱۴۰۳، از تاریخ ۲۰ آبان تا ۲۶ آبان ۱۴۰۴ ادامه دارد.

شرایط برگزاری کنکور ۱۴۰۳

کنکور 1403 همانطور که گفتیم شرایط یکسان برای تمامی داوطلبان گروه های آزمایشی دارد و مانند کنکور 1402 در دو نوبت برگزار می شود. داوطلبانی که قصد دارند تا در نوبت اول و دوم کنکور 403 شرکت کنند باید از طریق سایت سازمان سنجش کارت ورود به جلسه شان را دریافت کنند و بدون همراه داشتن کارت ورود به جلسه امکان حضور در آزمون را نخواند داشت.

111

هر داوطلب در مرکز و حوزه آزمونی مربوط به منطقه خود حضور پیدا کرده و با استفاده از مانیتورهای هوشمندی که تهیه شده آزمون می دهند. باید این نکته را هم گفت که با توجه به این که دروس عمومی از کنکور حذف شده اند، تعداد سوالات آزمون و مدت زمان پاسخ به سوالات هم تغییر کرده اند.

به این صورت که سوالات مربوط به هر درس و یا تعدادی از دروس هر گروه آزمایشی در یک دفترچه و پاسخنامه جدا قرار گرفته و بعد از اتمام زمان جواب به سوالات (که در دفترچه مشخص شده است) دفترچه و پاسخنامه ها جمع آوری شده و دفترچه و پاسخنامه جدید بین داوطلبان پخش می شود.

زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۳

کنکور 1403 در دو نوبت برگزار می شود. نوبت اول این آزمون در دو تاریخ ۶ و ۷ اردیبهشت ماه و نوبت دوم هم در دو تاریخ ۷ و ۸ تیر ۱۴۰۳ توسط سازمان سنجش برگزار خواهد شد. بنابراین تاریخ های برگزاری کنکور 1403 هم تغییر کرده و در اردیبهشت و تیر برگزار می شود.

یک نکته مهم درباره کنکور 1403 این است که داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 باید همزمان با داوطلبان کنکور نوبت دوم انتخاب رشته شان را انجام بدهند. یعنی بعد از این که نتایج اولیه در اسفند ماه اعلام شد، برای انتخاب رشته اقدام کنند. بنابراین نتایج اولیه کنکور 1403 دوبار در سال اعلام می شود و کنکور هم دوبار در سال برگزار می شود اما پروسه انتخاب رشته و اعلام نتایج نهایی همزمان صورت می گیرد.

نکات مهم کنکور ۱۴۰۳

در بخش های قبلی اشاره کردیم و لازم است تا دوباره تاکیید کنیم که دروس عمومی همچنان از کنکور حذف شده اند. این دروس شامل زبان انگلیسی، زبان عربی، زبان و ادبیات فارسی و دین و زندگی هستند که در سوالات کنکور از آن ها سوالی طرح نمی شود اما در سوابق تحصیلی داوطلبان تاصیر قطعی می گذارند.

تاثیر معدل در کنکور هم نکته ای است که داوطلبان کنکور 1403 خوب است به آن توجه داشته باشند. معدل داوطلبان در نمرات نهایی آن ها تاثیرگذار است و همانطور که می دانید در کنکور 1402 این تاثیر 40 درصد بوده که در کنکور 1403 به ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده. بنابراین داوطلبان باید بهترین نتیجه را از امتحانات خود بگیرند و در این شرایط تاثیر کنکور و نمرات نهایی برابر می شود.

444

حالا که تاثیر امتحانات نهایی بیش تر شده به داوطلبان پیشنهاد می کنیم که در وارد کردن معدلشان دقت کافی و لازم داشته باشند. چون یکی از بیش ترین اشتباهاتی که داوطلبان در کنکور سال گذشته انجام دادند اشتباه وارد کردن نمره معدلشان بوده است. سازمان سنجش برای کاهش پیدا کردن میزان اشتباه، در بازه های زمانی مختلف به داوطلبا امکان ویرایش معدل را می دهد و در این صورت حتما معدلتان را چک کرده و از درست بودن آن مطمئن شوید.

جدیدترین شرایط و قوانین کنکور ۱۴۰۳ و پذیرش در دانشگاه

در این بخش به نوعی به اکثر سوالاتی که داوطلبان کنکور 1403 دارند پاسخ داده شده و جدیدترین قوانین پذیرش و نحوه برگزاری کنکور 1403 به ترتیب بررسی می شود:

  • آزمون سراسری 1403 دوبار در سال برگزار خواهد شد.
  • آزمون سراسری 1403 فقط برای دروس اختصاصی است.
  • به دلیل تغییر ضرایب و تاثیر 50 درصدی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری 1403، نمره کل نهایی افرادی که در کنکور سراسری 1402 شرکت کرده اند در آزمون 1403 تغییر خواهد کرد.
  • کارنامه نتایج اولیه برای افرادی که در نوبت اول یا دوم و یا هر دو نوبت در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ شرکت کرده اند شامل: نمره کل سابقه تحصیلی، بیش ترین نمره کل آزمون اختصاصی، نمره کل نهایی، رتبه کشوری و رتبه در سهمیه اعلام می شود.
  • بعد از اعلام نمرات و مشخص شدن بازه زمانی، داوطلبان باید گروه آزمایشی شان را انتخاب کنند.
  • در صورتی که داوطلب گروه آزمایشی مورد نظرش را انتخاب نکند، گروه آزمایشی آخری نوبت داوطلب لحاظ می شود.
  • متقاضیان تنها می توانند از یک گروه آزمایشی یک رشته را انتخاب کنند. این گروه ها شامل: علوم تجربی، علوم انسانی، علوم ریاضی است.
  • درصورتی که گروه آزمایشی یک یا چند نوبت داوطلب یکسان باشد، بیش ترین نمره کل آزمون اختصاصی در نمره نهایی لحاظ می شود.
  • داوطلبانی که می خواهند با نمرات اختصاصی آزمون 1402 انتخاب رشته کنند باید حداقل در یکی از نوبت های آزمون سراسری 1403 ثبت نام کنند. این داوطلبان لازم نیست که در آزمون شرکت کنند.
  • تاثیر نمره نهایی سال دوازدهم نظام 6-3-3 در گروه های آزمایشی تجربی، ریاضی و انسانی 50 درصد است.
  • تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم نظام سالی/واحدی گروه های تجربی، ریاضی و انسانی در آزمون ۱۴۰۳، ۳۷.۵ درصد است.
  • هر دانشگاه می تواند یک حد معدل انتخاب کند و بدین ترتیب داوطلبی که رتبه و یا تراز خوبی دارد اما معدلش پایین است شرایط ورود به دانشگاه را نخواهد داشت. (تعیین حد معدل هر دانشگاه باتوجه به رتبه و سطح دانشگاه انجام می شود.)
  • تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی نظام سالی/ واحدی 12.5 درصد است.
  • تاثیر نمره نهایی سال دوازدهم نظام 6-3-3 در گروه های آزمایشی هنر و زبان 28 درصد است.
  • تراز هر یک از دروس سوابق تحصیلی بصورت جداگانه برای هر درس، دیپلم و سال است.
  • در محاسبه نمره تراز، سال مورد نظر سال امتحان نهایی است و به سال فارغ التحصیلی و یا … ارتباطی ندارد.
  • در دفترچه راهنمای ثبت نام، عنوان و ضرایب دروس آزمون تخصصی قرار گرفته است.
  • ضریب دروس تمام رشته ها یکسان در نظر گرفته می شود.
  • دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1403 مانند آزمون 1402 آزمون مجزایی ندارد و داوطلبان این دانشگاه لازم است تا در آزمون 1403 شرکت کنند.
  • پذیرش در رشته های پردیس دانشگاه فرهنگیان مانند سال های گذشته از طریق آزمون اختصاصی یعنی آزمون پذیرش دانشجو- معلم انجام می شود.
  • داوطلبان آزمون پذیرش دانشجو- معلم تنها آزمون نوبت اول دارند و متقاضیان باید در تاریخ آزمون نوبت اول سراسری یعنی 6 و 7 اردیبهشت در محل برگزاری آزمون حاضر شوند.

شرایط ثبت نام در کنکور ۱۴۰۳

شروط ثبت نام در آزمون سراسری 1403 بدین صورت است:

  • دیپلم نظام قدیم 4 ساله.
  • مدرک کاردانی، دیپلم و یا پیش دانشگاهی.
  • کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان.
  • دریافت مدرک پایه دوازدهم برای داوطلبان نظام آموزشی جدید تا آخر شهریور 1403.

لازم به ذکر است که تمامی تغییرات از طرف سازمان سنجش در دفترچه راهنمای ثبت نام قرار خواهد گرفت.

شرایط عمومی کنکور ۱۴۰۳

شرکت در کنکور 1403 دارای شرایطی است که به دو بخش عمومی و خصوصی تقسیم کردیم. در بخش قبلی شرایط خصوصی را بررسی کردیم و حالا شرایط عمومی برای شرکت در این آزمون را خواهیم گفت.

  • عدم اعتیاد به هر نوع مواد مخدر.
  • اعتقاد به دین اسلام و یا هر یک از ادیان رسمی کشور.
  • عدم سابقه عضویت در سازمان های غیر قانونی و … .
  • عدم فساد اخلاقی.
  • عدم پیشینه هرگونه دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران.

مشاوره تحصیلی آکو

تیم حرفه ای آکو با بررسی آخرین تغییرات در کنکور 1403 به داوطلبان این آزمون کمک می کند تا بهترین روند را طی کنند. همانطور که می دانید تغییرات اخیر در کنکور باعث شده تا بسیاری از افراد بخصوص افرادی که در نظام قدیم تحصیل کرده اند و قصد دارند مجددا در کنکور شرکت کنند، شرایط ثبت نام و شرکت در کنکور را ندانند و طبق مدرک و یا رشته ای که قبلا مطالعه کرده اند برای شرکت دوباره در کنکور باید مجددا شرایط را بررسی کنند.

کمک گرفتن از یک مشاور حرفه ای و باتجربه در این مسیر می تواند کمک زیادی کند و شما را زودتر به هدفتان برساند. بنابراین پیشنهاد می کنیم از بخش تیم ما با مشاوران آکو بیش تر آشنا شده و در صورت نیاز به وقت مشاوره با ما تماس بگیرید.

همپنین از طریق اینستاگرام آکو نیز می توانید جدیدترین اخبار تحصیلی را دنبال کنید و یا از طریق کانال تلگرام آکو آخرین اخبار و تغییرات کنکور را دنبال کنید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن

به مناسبت آغاز سال تحصیلی 2 هفته کلیه خدمات مشاوره تحصیلی برای همه رایگان شد.