پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

شرایط ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ با دیپلم غیر مرتبط چیست؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

با نزدیک شد به موعد ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ بسیاری از داوطلبان نظام قدیم، تغییر رشته ای یا دانشجویان انصرافی درباره شرایط ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ با دیپلم غیر مرتبط نظام قدیم یا جدید سوال دارند. که البته باتوجه به تغییرات ناگهانی که در مهرماه درباره ضرایب دروس در کنکور و برگزاری امتحانات نهایی برای پایه های دهم و یازدهم انجام شد، نگرانی درباره تغییر این شرایط سرنوشت ساز طبیعی است.

ثبت نام کنکور اردیبهشت ۱۴۰۲ مطابق اعلامیه سازمان سنجش از ۵ آذر ۱۴۰۲ آغاز میشود و تا یازدهمین روز سومین ماه پاییز ادامه خواهد داشت.(که البته در اطلاعیه اولیه شروع ثبت نام کنکور اردبیبهشت از آبان ۱۴۰۲ اعلام شده بود.)

به عنوان تیم مشاوره تحصیلی کنکور، در این مطلب به بررسی تک به تک شرایط داوطلبان با دیپلم های مرتبط نظام جدید، مرتبط نظام قدیم، غیر مرتبط نظام جدید، غیر مرتبط نظام قدیم و … برای ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ میپردازیم.

image 28

شرایط ثبت نام کنکور ۱۴۰۳

همانطور که درباره تغییرات کنکور ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته گفتیم، بجز ضریب تاثیر دروس، نصف نصف شدن تاثیر امتحانات نهایی و کنکور(۵۰درصد مستقیم) و برگزار شدن مرحله اول کنکور در اردیبهشت ماه به جای دی ماه، در شرایط ثبت نام هیچ تغییری بوجود نیامده است.

یعنی شرایط ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ دقیقا مشابه شرایط ثبت نام کنکور ۱۴۰۲ است. روال بر این اساس خواهد بود که همه داوطلبان با هر دیپلمی میتوانند در کنکور شرکت کنند ولی نمره امتحانات تشریحی با ۵۰ درصد تاثیر سرنوشت ساز است.

قرار است نمرات امتحانات نهایی هر سال با همان سال مقایسه شود یعنی مثلا نمرات امتحانات سال ۱۴۰۲ با تراز میانگین داوطلبانهمان سال مقایسه میشود. البته که باتوجه تغییرات سبک سوالات امتحانات نهایی از سال ۱۴۰۲، احتمال دارد تفاوت تراز دیپلم های ۱۴۰۲ و نمرات ترمیمی ۱۴۰۳ خیلی زیاد نباشد.

اما در سال گذشته دیدیم که حتی نمرات ۱۸ و ۱۹ و ۲۰ در امتحانات نهایی سال های گذشته(۱۴۰۱ به قبل) نتوانستند تراز بالای ۸۰۰۰ به دانش آموز بدهد و با این اوصاف رتبه برتر شدن را هم نباید انتظار میداشتیم. باتوجه به این شرایط پیشنهاد ما شرکت در امتحانات نهایی هر سالی است که میخواهید کنکور دهید ولی با اینحال قانونی در کار نیست و در ادامه شرایط ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

مشاوره آنلاین و حضوری برای شرکت در کنکور 1403 با قیمت مناسب

ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ با دیپلم نظام ۶-۳-۳ مرتبط

اگر دیپلم نظام ۶-۳-۳ همان گروه آزمایشی را دارید که برای ثبت نام کنکور به هیچ مدرک اضافی نیاز ندارید و اگر مشمول خدمت سربازی نیستید میتوانید در کنکور ۱۴۰۳ رشته مورد نظر ثبت نام کنید. توجه کنید که فقط نیاز به نمرات خوب در امتحانات نهایی دارید و اگر سال دوازدهم در امتحانات نهایی خوب عمل نکرده اید، باتوجه به تاثیر ۵۰ درصدی امتحانات نهایی حتما ترمیم معدل را مد نظر قرار دهید!

در صورتی که نمره های خوبی در امتحانات نهایی هم داشته اید، در صورت داشتن یک برنامه ریزی درست احتمالا میتوانید رتبه برتر کنکور ۱۴۰۳ باشید!

ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ با دیپلم غیر مرتبط نظام ۶-۳-۳ (مثلا کنکور ریاضی با دیپلم انسانی)

اگر فکر میکنید رشته انتخابی برای دیپلم را دوست ندارید و میخواهید در کنکور ۱۴۰۳ با دیپلم غیر مرتبط شرکت کنید، هیچ مانع قانونی یا نیاز به مدرک خاصی وجود ندارد.یعنی شما میتوانید در زمان مقرر برای ثبت نام کنکور با دیپلم نظام جدید ریاضی مثلا برای کنکور تجربی یا انسانی را نام نویسی کنید.

شما در امتحانات نهایی دوازدهم شرکت کرده اید و قطعا برای دروس عمومی نمره مورد تایید سازمان سنجش کشوری دارید،تنها مشکلی که وجود دارد نمره امتحانات نهایی برای دروس تخصصی است که ندارید و تاثیر مستقیم نمره های امتحانات نهایی در تراز کنکور نیز همچنان برقرار است.

البته دروسی مثل ریاضی و حسابان و ریاضی و آمار یا مثلا شیمی و فیزیک کنکور های تجربی و ریاضی میتوانند معادل سازی شوند اما برای دروسی مثل زیست شناسی یا فلسفه و آمار یا روانشناسی یا هندسه و گسسته نمره ای در کارنامه خود ندارید.

در چنین شرایطی باتوجه به قوانین کنکور ۱۴۰۳، در زمان محاسبه تراز سوابق تحصیلی، نمره امتحانات دروس تخصصی که ندارید، برای شما صفر در نظر گرفته خواهند شد و با ضریب بالایی که دروس تخصصی دارند، تاثیر قطعی(مثبت یا منفی) و سهم ۵۰ درصدی نمرات امتحانات نهایی، احتمال کسب رتبه خوب را برای شما بسیار کم میکند.

ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ با دیپلم نظام قدیم(قبل از ۹۷ و بعد از ۸۴)

پیش از این سیستم های آموزشی کشورمان را در ۲۰ سال گذشته معرفی کرده ایم و میدانیم که قبل از سال ۱۳۹۷ سیستم آموزشی کشورمان ۵-۳-۳ به علاوه یک سال پیش دانشگاهی بود. یعنی پنج سال ابتدایی، سه سال راهنمایی و سه سال دبیرستان بود ودانش آموزان در سال سوم دبیرستان درسشان تمام میشد و میتوانستند دیپلم دریافت کنند.

اما برای شرکت در کنکور و دانشگاه، باید یک سال دیگر درس میخواندند که به آن پیش دانشگاهی یا چهارم دبیرستان میگفتند. امتحانات نهایی کلا از سال ۱۳۸۴ به بعد وارد سیستم آموزشی ایران شد و از همان سال برای پایه سوم راهنمایی همه دروس نهایی بودند(مثل دوازدهم الان) و در سال پیش دانشگاهی، فقط چهار درس(۲ درس عمومی و ۲ درس تخصصی) به صورت نهایی برگزار میشدند و درواقع برای شرکت در کنکور در دست داشتن مدرک دیپلم و پایان دوره پیش دانشگاهی لازم بود.

حالا اگر دیپلمه نظام قدیم هستید و دیپلم و مدرک پیش دانشگاهی دارید و میخواهید در کنکور شرکت کنید، هیچ مشکلی وجود ندارد. یعنی با در دست داشتن همین دو مدرک شما واجد شرایط شرکت در کنکور ۱۴۰۳ هستید اما با نداشتن نمره های امتحانات نهایی احتمالا در رقابت با سایر داوطلبان واجد شرایط رتبه برتر کنکور شدن و رسیدن به رشته های خفن دانشگاه های خوب نباشید!

در بررسی تراز کنکور سال ۱۴۰۲ متوجه شدیم که هیچکس از داوطلبان نظام قدیمی که حتی نمرات نهایی خوبی هم داشتند(مثلا همه ۲۰ بودند) نتوانستند در رقابت تراز امتحانات نهایی بیشتر از ۷۵۰۰ شوند و با این تراز و تاثیر ۴۰ درصدی سوابق نمیتوان انتظار رتبه خوب داشته باشید.

این توضیحات یعنی اگر داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ بادیپلم نظام قدیم هستید، چه در رشته مرتبط و چه در رشته غیر مرتبط، باید در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ شرکت کنید تا شانس خود را برای قبولی در رشته و دانشگاه های خوب مثل پزشکی و دندانپزشکی و … بیشتر کنید.

این آخر تمامی توضیحاتیاست که میخواهیم بدهیم و میتوانید با همین یک جمله به ما به عنوان تیم مشاوره تحصیلی اعتماد کنید و از طریق مدارس بزرگسال برای شرکت در امتحانات نهایی اقدام کنید و یا اگر نیاز به توضیحات تکمیلی درباره شرایط شرکت در کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان نظام قدیم دارید در ادامه با ما همراه باشید.

image 27

کنکور ۱۴۰۳ با دیپلم غیر مرتبط نظام قدیم

کنکور با دیپلم نظام قدیم غیر مرتبط یعنی مثلا شما سال ۱۳۹۲ در رشته ریاضی دیپلم گرفته اید وحالا قصد دارید در کنکور ۱۴۰۳ تجربی شرکت کنید. احتمالا در امتحانات نهایی همان سال شرکت کرده اید و همه درس ها ار هم پاس کرده اید. پس شما نمره امتحانات نهایی عمومی را برای تاثیر در کنکور دارید و تنها مشکل نمرات امتحانات نهایی دروس ختصاصی است. حالا با این شرایط اوضاع ثبت نام شرکت در کنکور شما به شرح زیر است:

میتوانید در کنکور شرکت کنید و هیچ مشکلی برای وارد شدن به دانشگاه یا شرکت در کنکور ندارید. اما فراموش نکنید که اولا کتاب های نظام قدیم با نظام جدید متفاوت است و حتما باید از کتاب های نشر جدید برای تست ها، برای مطالعه نکات و حتی تصاویر کتاب های درسی استفاده کنید.

میتوانید فایل پی دی اف کتاب های درسی را دانلود کنید تا از هزینه های اضافی جلوگیری شود.

نکته دومی که باید در نظر داشته باشید، هدفتان است. اگر هدفتان قبولی در رشته های برتر دانشگاه های سراسری مثل رشته های پزشکی یا قبولی در دانشگاه های تهران و شهید بهشتی است، باید حتما در امتحانات نهایی دوازدهم رشته مورد نظرتان شرکت کنید. چرا؟

چون حتی اگر نمرات امتحانات نهایی دروس عمومی را داشته باشید، اولا نمرات مال ۱۰ سال پیش است و نمره خیلی خوبی هم نیست و مثلا اگر هم ۲۰ گرفته باشید، چون در آن سال سوالات آسان بوده و احتمالا نمره همه دانش آموزان هم دوره ای شما همین حدود بوده است پس شما دانش آموز خیلی قوی در بین آنها دیده نمیشوید.

به علاوه نمره درس هایی که ندارید صفر در نظر گرفته میشود پس نتیجتا تراز سوابق خوبی ندارید و حتی اگر تراز کنکورتان بالای ۹۰۰۰ هم باشد، تاثیر سوابق شما در تراز کنکورتان منفی خواهد بود.

اما اگر در امتحانات نهایی سال ۱۴۰۳ شرکت کنید، سوالات به مراتب سخت تر خواهند بود و باتوجه به اینکه مثلا در سال گذشته میانگین نمرات امتحانات نهایی دانش آموزان زیر ۱۱ بوده است، نمره ۱۹ گرفتن میتواند به شما تراز بالای ۱۰.۰۰۰ سوابق تحصیلی بدهد که بی شک در تراز کنکورتان نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.

شرکت در کنکور ۱۴۰۳ با دیپلم نظام قدیم مرتبط

تقریبا تمامی شرایط ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ برای دیپلم های نظام قدیم غیرمرتبط برای دیپلم های مرتبط نیز وجود دارد. مثلا اگر دیپلم سال ۹۴ تجربی دارید و حالا میخواهید در کنکور ۱۴۰۳ شرکت کنید(فرقی ندارد که اردیبهشت یا تیر باشد) نیاز به تراز سوابق خوبی دارید.

برای تراز سوابق تحصیلی خوب(بالای ۱۰.۰۰۰) نیاز به نمره های بالای ۱۸ در امتحانات نهایی ۱۴۰۳ دارید و بهتر است همین حالا برای مطالعه همزمان کنکوری و برای امتحانات نهایی برنامه ریزی کنید. موفقیت در امتحانات نهایی باتوجه به افت شدید نمرات میانگین دانش آموزان در سال گذشته کار سختی نخواهد بود اما:

به طور کلی اگر تراز ملاک انتخاب رشته تان زیر ۹۰۰۰ باشد و هیچ سهمیه خاص کنکوری هم ندارید، برای رشته های خوب در هیچ رشته ای نباید انتظار قبولی داشته باشید.

شرایط ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ با دیپلم های فنی حرفه ای

دیپلمه های فنی حرفه ای اگر نظام جدید(۶-۳-۳) بوده اند یعنی جمعا ۱۲ سال درس خوانده اند، همان شرکت در امتحانات نهایی گروه مرتبط با کنکوری که میخواهد بدهد برای او کافی است و این کار را میتوانید از طریق مدارس بزرگسال انجام دهید.

اگر سال گذشته برای اینکه در کنکور هنر یا فنی شرکت کنید، امتحانات نهایی دروس عمومی را داده اید و نمره خوبی هم دارید، میتوانید فقط دروس تخصصی رشته مورد نظر را امتحان دهید.

اما اگر دیپلم فنی حرفه ای نظام قدیم دارید و درواقع دیپلم خود را بعد از ۱۱ سال درس خواندن گرفته اید، قبل از اینکه در کنکور سراسری نظری شرکت کنید، باید حتما ۱۲ سال تحصیل خود را تکمیل کنید. البته که هیچ چیزی از نیاز به داشتن نمرات امتحانات نهایی کم نمیشود، اما لازم است که از طریق مدارس بزرگسال برای تکمیل ۱۲ سال درس خواندن اقدام کنید.

شرایط کنکور 1403 با دیپلم فنی حرفه ای نظام جدید و نظام قدیم

در شرایط ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ داشتن مدرک کاردانی(فوق دیپلم) از دانشگاه های فنی حرفه ای میتواند جای تکمیل دیپلم را برای شما بگیرد و برای شرکت در کنکور ۱۴۰۳ فقط نیاز به نمرات امتحانات نهایی و سوابق تحصیلی خواهید داشت.

اولین قدم برای کنکور ۱۴۰۳ را با مشاور کار بلد بردار

بیایید یک حقیقت را باهم بررسی کنیم! اگر دیپلم نظام جدید دارید و چند سال پشت سر هم کنکور داده اید اما به هدفتان نرسیده اید، قطعا یک جای کار میلنگد و شما نیاز دارید که یا روش مطالعه دروس را تغییر دهید یا نحوه بالا بردن تراز کنکور و تکنیک های تست زنی را برای حضور موفق در کنکور ۱۴۰۳ یاد بگیرید.(چون روش کنکونی اگر قرار بود جواب دهد تا الان جواب داده بود)

اگر هم که داوطلب شرکت در کنکور ۱۴۰۳ با دیپلم نظام قدیم هستی، خیلی وقته از فضای کنکور و درس خوندن دور بودی، حالا بعد از چند سال، باید هم امتحان نهای شرکت کنی و هم کلی منبع جدید هست که نمیشناسی و باید بخری، هم شرایط کنکور تغییر کرده و نمیدونی چطور قراره پیش بره و اصلا برای همینه که توی اینترنت درباره شرایط ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ میگردی!

نکته دیگری هم که ممکنه به سر خیلی از شما ها بزنه اینه که اگه نشد سال بعد هم کنکور میدم اما حواستون هست که سال بعد قرار ه امتحانات نهایی یازدهم هم در کنکور تاثیر گذار باشن و ممکنه بر اساس قوانین کنکور ۱۴۰۴ هرکس با هر دیپلمی(حتی دیپلم نظام جدید مرتبط) هم نیاز باشه امتحانات نهایی یازدهم بده؟؟

به نظر تیم مشاوره تحصیلی آکو، امسال(کنکور ۱۴۰۳) آخرین شانس بچه هایی که به فکر کنکور مجدد هستن برای رسیدن به رویاهاشونه پس نباید به هیچ عنوان شروع کنکور ۱۴۰۳ از آبان رو از دست نده.

در هر حالت اگر یک مشاور آگاه داشتی، میتونستی مستقیم این سوال ها رو از یک حضور آگاه در زندگیت بپرسی و خیالت راحت باشه که هرچندبار لازم باشه کمکت میکنه انگیزه بگیری و ادامه بدی و برنامه درس و زندگیت رو جوری میریزه که بتونی تهش به هدفت برسی.

مشاوره تحصیلی آکو

برای رزرو دوهفته مشاوره رایگان نام و نام خانوادگی و پایه و رشته اتون رو به شماره ۰۹۰۲۵۶۴۶۲۳۴ پیامک کنید و یا از طریق شماره ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا