پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

کنکور هنررشته های فنی حرفه ای

درباره رشته گرافیک در هنرستان بیشتر بدانیم

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
4.8/5 - (18 امتیاز)

بچه های کنکور هنر همیشه از نظر اطلاعات کافی درباره رشته و دانشگاه هایی که میتوانند انتخاب کنند در مضیقه بوده اند. مثلا در کنکور هنر 1403 براساس دفترچه کنکور قرار است 5 منبع جدید مطالعه کنند درحالی که 16 منبع از دروس کنکور هنر نسبت به سال گذشته حذف شده است.

نکته دیگر اینکه حالا که ضرایب دروس در کنکور هنر تغییر کرده و بیشتر شده اند، داوطلبان بایدهمه منابع را مطالعه کنند و به علاوه برای قبولی در کنکور سراسری و در دانشگاه های برتر هنر کشور، باید سوابق تحصیلی یعنی همان نمرات امتحانات نهایی کشوری را داشته باشند.

رشته گرافیک هم یکی از پر طرفدار ترین رشته های کنکور و درعین حال ناشناخته شده ترین رشته است که بیشتر داوطلبان، آن را با رشته هایی مثل نقاشی یا فوتوگرافیک یکسان میدانند درحالی که علم گرافیک ارتباط زیادی با نقاشی ندارد و بیشتر هنر ایجاد ارتباط میان متن و تصویر است.

بازار کار رشته گرافیک این روزها با افزایش روند استفاده جامعه از وبسایت های اینترنتی و خرید های آنلاینی که از طریق تصاویر و ویدئو های محصولات انجام میشود بسیار بیشتر شده است. همچنین تبلیغات گسترده ای که کسب و کار های بزرگ و کوچک برای افزایش تبلیغات خود انجام میدهند نیز ارتباط نزدیکی با رشته گرافیک در هنرستان و دانشگاه دارد که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد.

هنرجویان در این رشته با مباحثی مانند عکاسی، طراحی، تصویر سازی و چاپ دستی آشنا می شوند. این رشته به دلیل بازار کار متنوع و درآمد بالا، در حال حاضر رشته گرافیک یکی از پرطرفدار ترین رشته ها در میان علاقمندان به هنر است.

گرافیک چیست

همانطور که گفته شد گرافیک هنر طراحی و ساخت یک تصویر برای رساندن پیامی مشخص به مخاطب است. کار یک طراح گرافیک این است که با استفاده از عناصر اصلی دیزاین مانند خط، شکل، رنگ و بافت، تصویر ذهنی خود یا تولید کننده را به مشتری برساند. این تصاویر می توانند به سادگی یک لوگو و یا به پیچیدگی طراحی صفحه یک وبسایت باشند.  از گرافیک برای فروش محصولات، رساندن یک پیام و یا ساخت هویت یک برند استفاده می شود.

برخی از شغل هایی که فارغ التحصیلان رشته گرافیک در هنرستان می توانند در آن مشغول به کار شوند و در زندگی امروز ما هم کاربرد های زیادی دارند شامل طراحی وبسایت، موشن گرافیک و طراحی تجربه کاربری(UX) است.

برای تحصیل در رشته گرافیک می توانید پس از ورود به متوسطه دوم، این رشته را در هنرستان فنی و حرفه ای انتخاب کنید و این امکان را دارید که آن را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هم ادامه دهید. در مقطع کارشناسی ارشد شما این امکان را خواهید داشت که یکی از پنج گرایش تخصصی گرافیک را برای ادامه تحصیلات خود انتخاب کنید.

2

شرایط ورود به رشته گرافیک در هنرستان

رشته گرافیک بطوری طراحی شده است که به همه علاقمندان قابلیت پرورش مهارت های خود را می دهد و نیازی به داشتن دانش قبلی ندارد اما داشتن بعضی ویژگی های فردی میتواند مسیر  یادگیری را برای شما آسان تر کند.

  • مهم ترین شرط ورود به این رشته داشتن علاقه واقعی به هنر و خلاقیت است. دانش مبتدی طراحی برای شما یک مزیت محسوب می شود اما ضروری نیست.
  •  توانایی برقراری ارتباط و با دیگران و انجام کار تیمی از دیگر ویژگی های مهم برای تحصیل در این رشته است زیرا در اکثر شغل هایی که به هنر مربوط می شوند، تیمی از طراحان بر روی یک پروژه کار می کنند و یک طراح گرافیک باید بتواند به نظرات دیگران گوش بدهد و کار خود را اصلاح کند.  باید آماده باشید تا گاهی وقت ها همه ی ایده های خود را خط بزنید و کاملا از اول شروع کنید.
  •  جزئی نگری و توجه به جزییات نیز برای تولید یک اثر با کیفیت و زیبا واجب است. گرافیک رشته پرطرفدار و پر رقابتی است و برای اینکه بتوانید آثاری تولید کنید که شما را از دیگران متمایز کند، نیاز است در تمامی مراحل کار خود دقت فراوان به خرج دهید.
  • حجم کار در این رشته بالاست به همین دلیل برای موفقیت و پیشرفت در این زمینه به پشتکار زیادی نیاز است.
  • رشته های هنری اغلب جزو رشته های با هزینه های بالا محسوب می شوند. برای ورود به این رشته لازم است لوازمی مانند مقوا، رنگ، قلمو و … تهیه کنید. همچنین داشتن یک کامپیوتر خوب ضروری محسوب می شود. داشتن یک دوربین عکاسی نیز برای دروس عکاسی در پایه دهم و یازدهم نیز به شما کمک زیادی خواهد کرد اما می توانید از دوربین گوشی موبایل خود هم استفاده کنید.
  • با توجه به پیشرفت سریع علم و تکنولوژی و معرفی نرم افزار های جدید به بازار، افرادی که علاقه دارند در این زمینه کار کنند باید همواره به دنبال بروز کردن دانش و مهارت خود باشند.
  • طراحان گرافیک باید با نیاز های بازار و مخاطبان آشنا باشند و کار های خود را مطابق آن آماده کنند.

معرفی دروس رشته گرافیک در مدرسه

دروس تخصصی پایه دهمدروس عمومی پایه دهم
مبانی هنر های تجسمی
طراحی (1)
تاریخ هنر ایران
علم مناظر و مرایا
عکاسی (1)
خوشنویسی
دین و زندگی
تربیت بدنی
عربی
زبان خارجی
ریاضی
شیمی
ادبیات فارسی
جغرافی عمومی و استان
الزامات محیط کار
دروس تخصصی پایه یازدهمدروس عمومی پایه یازدهم
طراحی (2)
عکاسی (2)
کارگاه چاپ دستی
دین و زندگی
تربیت بدنی
عربی
زبان خارجی
ریاضی
ادبیات فارسی
فیزیک
تاریخ معاصر ایران
کار آفرینی
مدیریت تولید
انسان و محیط زیست

دروس تخصصی پایه دوازدهمدروس عمومی پایه دوازدهم
مبانی تصویرسازی
پایه و اصول صفحه آرایی
کارگاه گرافیک
خط در گرافیک
تاریخ هنر جهان
کار آموزی
دین و زندگی
تربیت بدنی
عربی
مدیریت خانواده
آمادگی دفاعی
ادبیات فارسی

کنکور هنر برای رشته گرافیک در ایران

کنکور هنر شامل دو مرحله تئوری و عملی است. برای شرکت در بخش تئوری آزمون داوطلبان میتوانند هم از رشته های نظری و هم پس از تحصیل در یکی از رشته های هنرستان فنی و حرفه ای، در کنکور هنر شرکت کنند. انتخاب منابع مطالعه برای کنکور هنر بسیار مهم است زیرا مطالب کنکور فراتر از کتب درسی می باشند. ضرایب دروس تخصصی کنکور هنر به شرح زیر است.

همچنین برخی رشته های فنی حرفه ای بدون کنکور صرفا بر اساس سوابق تحصیلی نیز داوطلبان را قبول می کنند که رشته گرافیک هم جزوی از آن ها می باشد.

درک عمومی هنرخلاقیت تصویری و تجسمیدرک عمومی ریاضی و فیزیکترسیم فنیخلاقیت نمایشیخلاقیت موسیقیخواص مواد
4411111

در آزمون عملی شما باید مهارت طراحی و دانش پرسپکتیو خود را نشان دهید. سرعت کار کردن شما نیز در این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است. توجه کنید که برای شرکت در آزمون عملی لازم است مجددا ثبت نام کنید و مبلغ جداگانه ای بپردازید.

اگر مایل به مهاجرت با رشته گرافیک هستید می توانید با درست کردن یک پورتفولیوی قوی به دانشگاه های خارج از کشور اپلای کنید.

ادامه تحصیل در خارج از کشور

رشته گرافیک در تمام دنیا طرفداران زیادی دارد و بسیاری از هنرجویان پس از فارغ التحصیلی از هنرستان به فکر تحصیل در رشته گرافیک در موسسات و دانشگاه های خارج از کشور میوفتند. برخی دانشگاه های  برجسته برای تحصیل در این رشته موسسه RISD  در رود آیلند، موسسه SAIC  در شیکاگو و موسسه Pratt  در نیویورک هستند.

برای ورود به این موسسات باید یک پورتفولیوی قوی و یک انگیزه نامه خوب آماده کنید. برخی دانشگاه ها مانند RISD  از داوطلبان میخواهند تا چالشی مخصوص به همان سال را نیز انجام داده و در پورتفولیوی خود ارائه دهند.

فرصت های شغلی و بازار کار گرافیک در ایران و خارج

با توجه رشد شبکه های اجتماعی و اهمیت آن ها در رشد کسب و کار ها، شرکت ها نیاز به افرادی دارند تا برای این رسانه ها تصاویر و محتوی تولید کنند. در نتیجه فرصت های شغلی بسیاری برای افرادی که در این زمینه کار می کنند وجود دارد. داشتن روابط اجتماعی قوی نیز قطعا به شما کمک زیادی خواهد کرد.

رشته گرافیک رشته بسیار متنوعی است و به افراد این اجازه را می دهد که شغلی که ساعات کاری آن متناسب با سبک زندگی شان باشد انتخاب کنند. طراحان گرافیست میتوانند به صورت تمام وقت یا پاره وقت در کمپانی ها یا استودیو های شخصی مشغول به کار شوند یا می توانند به صورت مستقل یا فری لنس روی پروژه های مختلف کار کنند.

حقوق و درآمد افراد می تواند با توجه به میزان تحصیلات، تجربه و توانایی آن ها متفاوت باشد.

مشاوره تحصیلی برای کنکور گرافیک

اگر به تحصیل در این رشته علاقه دارید و فکر می کنید خلاقیت و ذوق هنری لازم را دارید حتما این رشته را برای ادامه تحصیل در نظر بگیرید. با رشد سریع شبکه های اجتماعی و به وجود آمدن کسبو کار های آنلاین قطعا رشته گرافیک در کشورمان پیشرفت های زیادی خواهد کرد.

همواره سعی کنید مهارت ها و توانایی های خود را بهبود ببخشید و از بازار رقابت و سلایق مخاطبانتان آگاه باشید. نگران سختی و هزینه های بالای این رشته نباشید چون اگر دانش بروز و مهارت کار با نرم افزار های مورد نیاز را داشته باشید حتما می توانید در این زمینه مشغول به کار شوید و به درآمد برسید.

اگر هنوز برای انتخاب رشته خود شک دارید میتوانید با مشاوران تیم آکو تماس بگیرید و اولین جلسه مشاوره گرافیک خود را رزرو کنید. برای اطلاعات بیشتر صفحه اینستاگرام آکو را دنبال کنید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا