پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاوره کنکور کارشناسی ارشدمعرفی گرایش های کارشناسی ارشد

معرفی گرایش های ارشد رشته فیزیک

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

رشته فیزیک رشته ای پر از چالش و در عین حال هیجان انگیز!!! اگه بخواییم به طور خیلی ساده و کامل توضیح بدیم ، فیزیک دانشی است که سعی میکنه روابط مختلف طبیعت و رابطه بین ماده و انرژی رو پیدا کنه. رشته فیزیک به دانشجویان یاد میده که رویکرد منطقی درباره وقایع اطرافشون داشته باشن و ادامه تحصیل در گرایش های ارشد فیزیک در دانشگاه کاملا وابسته به علاقه فردی و اشتیاق یادگیری دارد.

در هریک از گرایش های کارشناسی ارشد فیزیک در زمینه ای تخصصی یاد میگیریم که بدون اثبات و کاملا درست هیچ چیزی رو قبول نکنند فرق بین ریاضی دان ها و فیزیکدان ها هم در همین موضوع است! ریاضی دانان همه چیز رو خیلی دقیق و بدون خطا باید بپذیرند اما فیزیکدان ها میتونن به صورت تقریبی بپذیرند یا حتی ایده اولوژی های جدیدی برای وقایع ارائه و اثبات کنند.

چرا؟ چون طبیعت اینگونه میپذیرد که همه چیز را به صورت تقریبی  به دست بیاریم اگر فکر میکنید که فیزیک رشته ای جدا از ریاضی است سخت در اشتباهید بلکه فیزیک وابستگی کاملی به زبان ریاضی دارد به نوع دیگه فیزیک با کمک ریاضی میتونه روابطی که در طبیعت وجود دارد و به دنبال آن روابط است پیدا بکند.

در ادامه تیم مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد آکو به معرفی کلی رشته فیزیک در دانشگاه و به اختصاص معرفی گرایش های کارشناسی ارشد فیزیک و بازار کار تعیین شده برای داوطلبان میپردازیم.

رشته فیزیک و گرایش های ارشد فیزیک در دانشگاه

به طور کلی رشته فیزیک رو میتونیم به دو دسته فیزیک مدرن و فیزیک کلاسیک دسته بندی کنیم که رشته فیزیک در دانشگاه به رشته های فیزیک، آموزش فیزیک (دانشگاه فرهنگیان) و فیزیک مهندسی تقسیم بندی میشود. رشته فیزیک درحال حاضر به علم مجزایی تبدیل شده است که با قوانین فیزیک آزمایش شده و تایید شده برای تمام جوامع پذیرفته شده است.

فیزیک مدرن علمی است که از اوایل قرن 20 ام میلادی با تحقیقات فیزیکدانانی مانند ماکس پلانک و آلبرت انیشتین برروی نظریه کوانتوم و نسبیت بوجود آمد و امروزه علاقه مندان و داوطلبان میتوانند در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فیزیک به مطالعه تخصصی بپردازند.

رشته فیزیک در مقطع کارشناسی به صورت واحد و به عنوان فیزیک ارائه میشود، دکتری پیوسته فیزیک نیز جزو رشته های کنکور ریاضی و فیزیک است که البته باتوجه به رتبه بالای مورد نیاز برای قبولی و بازار کار نسبتا محدود، طرفداران چندانی را در سالهای گذشته به خود اختصاص نداده است. به هرحال بعد از انتخاب رشته فیزیک در مقطع کارشناسی و فراغت از تحصیل در صورت تمایل میتوانید در یکی از گرایش های ارشد فیزیک مطالعه کنید.

رشته های کارشناسی ارشد به شاخه مجزایی تقسیم بندی میشوند که البته دانشگاه های ارائه دهنده این گرایش ها در هر سال متفاوت هستند. برای دریافت اولین جلسه مشاوره کنکور کارشناسی ارشد با شماره 02633408944 تماس بگیرید و یا از طریق سایت پرسش و پاسخ کنکوری باهم در ارتباط باشید. گرایش های ارشد فیزیک دانشگاه های سراسری و آزاد در سال گذشته به شرح زیر بوده است:

  • فیزیک هسته ای و فیزیک ذرات
  • اتمی و مولکولی
  • فیزیک ماده چگال
  • نجوم و اختر فیزیک
  • کیهان شناسی و گرانش
  • ذرات بنیادی و نظریه میدان‌ها
  • فیزیک پلاسما
  • فیزیک آماری و سامانه‌های پیچیده

فیزیک هسته ای و فیزیک ذرات یکی از رشته های کارشناسی ارشد فیزیک

در واقع فیزیک هسته ای که یکی از رشته های کارشناسی ارشد فیزیک در دانشگاه است به مطالعه ذرات هسته اتم و ترکیبات آنها و مشتقاتی که هسته میتواند داشته باشد می پردازد. علاوه بر این دروس ارشد فیزیک هسته ای در دانشگاه به موضوعات مختلفی از جمله انرژی هسته ای، سلاح هسته ای، پزشکی هسته ای و… را مورد بررسی قرار می دهد.

یکی از مهمترین نکاتی که درباره گرایش های ارشد فیزیک هسته ای می شود به آن اشاره کرد، وجود مبحث مهمی یعنی اختر فیزیک هسته ای در این شاخه است که کاربرد فیزیک هسته ای را در اختر فیزیک در رابطه با عملکرد درونی ستارگان و اجرام آسمانی مورد بررسی قرار می دهد.

فیزیک هسته ای از گرایش های پر طرفدار ارشد فیزیک در دانشگاه

بازار کار گرایش های ارشد فیزیک هسته ای در شرکت های دانش بنیان، سازمان انرژی اتمی کشور و تحقیقات فوق سری در رابطه با فیزیک هسته ای است که البته در کشور ما فعالیت حرفه ای در این زمینه میتواند خطرات جانی بسیاری به همراه داشته باشد.

کارشناسی ارشد فیزیک اتمی و مولکولی

کارشناسی ارشد فیزیک اتمی و مولکولی بر خلاف فیزیک هسته ای به مطالعه کل اجزای اتم از جمله الکترون ها می پردازد. دروس رشته های کارشناسی ارشد فیزیک اتمی  به مطالعه نحوه چیدمان الکترون ها در ساختار اتمی و نحوه های تغییر این آرایش ها می پردازد.و این شاخه تکامل یافته تر نسبت به شاخه هسته ای است. به طور کلی برای بازار کار گرایش های ارشد فیزیک میبایست به شرکت های دانش بنیان، کارخانجات ساخت دستگاه های مکانیکی فکر کنید.

رشته ارشد فیزیک ماده چگال

رشته ارشد فیزیک ماده چگال به مطالعه خواص فیزیکی مواد به دو صورت ماکروسکوپی و میکروسکوپی به ویژه در حالت های جامد و مایع که به دلیل وجود نیروی الکترومغناطیسی بوجود میاید ،میپردازد. گرایش ارشد فیزیک ماده چگال یکی از رشته های کارشناسی ارشد فیزیک بسیار پرطرفدار است و در خارج از کشور و برای مهاجرت تحصیلی نیز طرفداران بسیاری دارد.

گرایش های کارشناسی ارشد فیزیک ماده چگال

گرایش نجوم و اختر فیزیک در دانشگاه

نجوم و اختر قسمتی از علم فیزیک است که با استفاده از قوانین فیزیک و شیمی به مطالعه و فهم جهان و سیاره ای که در آن زندگی میکنیم میپردازد. در دروس علم نجوم رشته های کارشناسی ارشد فیزیک، تولد و زندگی و مرگ ستاره ها ،کهکشان ها ، سیاه چاله ها ، و تمامی اجسامی که در جهان ما وجود دارد را مورد بررسی قرار میدهد. این شاخه از گرایش های ارشد فیزیک در دانشگاه به صورت فعالیت های نظری و ایده پردازی درباره شرایط و وضعیت قرار گیری و حرکت ستارگان فعالیت میکند.

گرایش اختر و ستارگان از پرطرفدار ترین رشته های کارشناسی ارشد فیزیک

فعالیت حرفه ای در زمینه نجوم و اختر فیزیک بازار کار تقریبا وابسته به علایق هر فرد دارد و برای کار های اداری و دولتی و یا استخدام های رسمی نمیتوان روی رشته های کارشناسی ارشد فیزیک حساب کرد.

کارشناسی ارشد فیزیک کیهان شناسی و گرانش

کارشناسی ارشد فیزیک کیهان شناسی و گرانش شاخه ای از فیزیک است که تا چند سال گذشته در گروه اخترفیزیک قرار میگرفت ولی با بیشتر شدن طرفداران رشته های ارشد فیزیک و پیشرفت فیزیک مدرن در دانشگاه ها، کارشناسی ارشد فیزیک کیهان شناسی از گرایش ارشد اختر فیزیک جدا شد و این شاخه به رفتار کیهان در مقیاس بزرگ و تحول آن و منشا ساختار ها و دینامیک جهان و سرانجام نهایی جهان میپردازد.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد فیزیک در دانشگاه

ذرات بنیادی و نظریه میدان‌ها در گرایش های ارشد فیزیک

رشته ذرات بنیادی و نظریه میدان‌ها در گرایش های ارشد فیزیک به مطالعه قوانین فیزیک در ابعاد های زیر هسته ای در ابعاد انرژی های موجود در فضای اطراف زمین و بالاتر از آن در مقیاس های کوانتومی میپردازد. این شاخه صرفا تئوری می باشد و در کشور ما آزمایش های عملی مانند شبیه سازی ذرات بنیادی، طرفداران چندانی ندارد.

به طور کلی تدریس در دانشگاه ها به عنوان هیئت علمی و یا راه اندازی شرکت های دانش بنیان میتواند بهترین گزینه برای فارغ التحصیلان گرایش های ارشد فیزیک باشد.

گرایش های ارشد فیزیک ذرات بنیادی

انتخاب رشته کنکور ارشد فیزیک پلاسما

همانطور که در فیزیک دبیرستان گفته میشود پلاسما یکی از چهار حالت اصلی ماده میباشد .در این گرایش از رشته های کارشناسی ارشد فیزیک در دانشگاه درباره سیستم هایی بحث میشود که از ذرات منفی و مثبت تشکیل شده اند و میتواند آزادانه حرکت کند. گرایش ارشد فیزیک پلاسما در زمینه های نظامی، صنعتی و انرژی بیشترین کاربرد تخصصی را دارد و به علاوه تدریس در دانشگاه همیشه یکی از انتخاب های اصلی داوطلبان گرایش های ارشد فیزیک میباشد.

مشاوره کنکور کارشناسی ارشد برای رشته فیزیک پلاسما

کارشناسی ارشد فیزیک آماری و سامانه‌های پیچیده

کارشناسی ارشد فیزیک آماری و سامانه‌های پیچیده  به رشته ای از فیزیک گفته میشود که به بررسی سامانه هایی میپردازد که از شبکه های پر تعداد با اجزای کوچک ساخته میشود و به دلیل کنش این اجزا به آن سامانه پیچیده گفته میشود. سامانه های پیچیده شامل یاخته های سلولی(مثل اعصاب)، مدار های الکتریکی، گراف های پیچیده آماری و حتی مولکول ها و اجزای سازنده اتم ها نیز میشود. بنابراین داوطلب در زمینه مورد نظر میتواند به فعالیت حرفه ای و ارائه پایان نامه بپردازد.

کارشناسی ارشد فیزیک گرایش فیزیک آماری

مشاوره کنکور کارشناسی ارشد در کرج

در اخر باید اضافه کرد که رشته فیزیک رشته ی بسیار سخت و نیازمند صبور بودن است. این رشته نیازمند مطالعه فراوان و داشتن دانش کافی در زمینه رشته ریاضی است بدلیل اینکه این رشته رابطه ی بسیار زیادی با درس ریاضی دارد و اگر ذهن خلاق و متفکری دارین این رشته به شما پیشنهاد میشود.

به عنوان مشاوره تحصیلی کنکور پیشنهاد میکنیم فقط به کنکور کارشناسی ارشد فکر نکنید و مطمئن باشید که گاها میتوانید با یکبار کنکور کارشناسی دیگر بسیار موفق تر عمل کنید. به هرحال پیشنهاد میشود درصورتی مقطع کارشناسی را ادامه دهید که بتواند بر میزان درآمد و فرصت های شغلی شما تاثیر گذار باشد مثل گرایش های رشته روانشناسی! مگر اینکه در ارگان خاصی مشغول به فعالیت حرفه ای باشید و از بازار کار بهتر بعد از ادامه تحصیل مطمئن باشید.

از طریق کانال تلگرام تیم مشاوره کنکور آکو با دپارتمان کارشناسی ارشد مشاوره کنکور پرسا در ارتباط باشید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا