نرم افزار انتخاب رشته

02633408944

مشاور من

چگونه جدول تناوبی را یاد بگیریم؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

هدف ما در این مقاله آموزش راه های به خاطر سپردن جدول تناوبی است. گاهی اوقات برای حفظ کردن بخشی از درس ها باید از بعضی کد گذاری های ذهنی خود استفاده کنیم تا بتوانیم نکات بخش های مختلف را به ذهن بسپاریم. از این کد گذاری ها ما در زندگی شخصی و خصوصی خود نیز برای به یاد سپردن بعضی موارد از آنها استفاده می کنیم. تبدیل یک جمله خشک کتاب درسی به یک جمله آهنگین می تواند ذهن ما را باز کند و این کار باعث می شود که شما تمامی مطالب و نکات یک بخش را به خوبی بیاموزید.

همانطور که می دانید درس شیمی جزو دروس مهم برای کنکور تجربی است و جدول تناوبی هم در سوالات کنکوری پرتکرار است. پس تا انتهای مقاله همراه ما بوده و در صورتیکه سوالی داشتید با مشاوران تلفنی آکو در ارتباط باشید.

جدول تناوبی و کد گذاری

برای کد گذاری یا تبدیل جمله به یک متن آهنگین یا یک جمله بی رتبط خنده دار است که می تواند به ذهن نظم دهد و ذهن بعد از شنیدن این متن است که می تواند اطلاعات را در ذهن خود طبقه بندی کند. یکی از بخش هایی که نیاز است داوطلبان و دانش آموزان کنکور سراسری بخاطر بسپرند جدول تناوبی می باشد.

جدول تناوبی جزء بخش های مهم کتاب درسی در درس شیمی محسوب می شود و عدم تسلط روی این جدول می تواند خسارات جبران ناپذیری را به ارمغان آورد. در این جدول تمامی آرایش های الکترونی و عدد اتمی و شماره دوره و شماره گروه و پرشدن آخرین زیر لایه و … قابل شناسایی است و با تسلط کامل و درست از جدول تناوبی عناصر است که می توانید بهترین نتیجه را در جدول کسب کنید.

برای آنکه بتوانید تمامیه نکات جدول را استخراج کنید فقط باید تسلط خود را در جدول تناوبی عناصر بالا ببرید. زیرا بسیاری از سوالات مطرح شده در کنکور و درس شیمی به جزئیات جدول تناوبی نیاز دارد یا حتی ممکن است به صورت غیر مستقیم به جدول تناوبی عناصر ارتباط داشته باشد. پس لطفا با یک نظم تمامیه نکات جدول تناوبی را واو به واو و مو به مو بخاطر بسپارید تا بتوانید به سوالات پاسخ دهید.

لازم به ذکر است که در مقاله روش مطالعه شیمی کنکور, بطور دقیق روش های مفید برای خواندن شیمی را بررسی کرده ایم.

حفظ کردن جدول تناوبی

برای حفظ کردن جدول تناوبی اولین نکته این است که باید ابتدا تعداد گروه و ردیف را بلد باشید و بدانید که چند نوع گروه داریم. گروه اصلی از کجا تا کجاست, گروه فرعی از کجا تا کجاست و عناصر واسطه از کدام دوره شروع می شود و یا گازهای نجیب یا خنثی را باید کاملا حفظ باشیم. علاوه بر حفظ بودن تمامی گازهای نجیب باید عدد اتمی آنهارا هم بلد باشیم و می توانیم با قاعده ۵ انگشت تمامی عدد های اتمی گاز های نجیب را حفظ کنیم.

بعد باید به سراغ حفظ کردن گروه های اصلی بریم و مهمترین نکته این است که با یک کد گذاری درست می توانیم این گروهای اصلی را به ذهن خود بسپاریم. بعد از بخاطر سپردن گروه های اصلی و پیدا کردم قواعد عدد اتمی این که از کدام عنصر عدد اتمی شروع می شود و به کدام سمت حرکت می کند و حتی می توانیم شعاع اتمی عناصر را با حفظ کردن جدول تناوبی عناصر به ذهن خود بسپاریم.

7777

بعد از گروه های اصلی نوبت به گروه های فرعی یا عناصر واسطه می رسد بدانید و آگاه باشید که دانشتن دوره ۴ یعنی اولین دوره ایی که عناصر واسطه شروع می شوند از اهمم واجبات است زیرا با دانستن تمامی نکات عناصر واسطه هست که می توانید آرایش اتمی و حتی ایزوتوپ های واسطه را تشخیص دهید. یکی از ویژگی های جدول تناوبی پیدا کردن ایزوتوپ های یک عنصر است که می توان با شناخت درست و کامل از جدول تناوبی عناصر به آن دست پیدا کرد.

بدانید حفظ کردن جدول تناوبی مهم است و نمی شود به راحتی از آن گذشت و امکان ندارد که شما با حذف آن بتوانید به سوالات پاسخ دهید. تنها بخش هایی را از درس حذف کنید که خود سازمان سنجش حذف آن ها را تایید کرده. به همین منظور حذفیات کنکور را در سایت پرسا مطالعه کنید. زیرا اکثر سوالات مربوط به شناخت شما از جدول تناوبی عناصر می باشد. بدانید و آگاه باشید که شما می توانید با یادگیری درست از جدول تناوبی به سوالاتش پاسخ دهید زیرا سوالات کاملا روتین و راحت هستند. برای مثال:

  • گروه های اصلی یک و دو جدول تناوبی جزء عناصر دسته S  می باشند.
  • گروه های اصلی سه ، چهار ، پنج ، شش ، هفت ، هشت جدول تناوبی جزء عناصر دسته P  می باشند.
  • گروه های,واسطه جدول تناوبی جزء عناصر دسته d  می باشند.

رمز های دیگری از جدول تناوبی که می توانید برای حفظ کردن عناصر گروه هی اصلی از آن استفاده کنید:

  • هلینا که رب ساز فرانسست
  • بگو مگو کردم سره بهرام رادان
  • کسی گریه سر نمیده برای پول
  • نوید پسر اصغر سبزی فروش بیکاره
  • اُ سکینه سه کله تلفن پولیه
  • فُکُلی برو برو ایتالیا
  • نوید پسر اصغر سبزی فروش بیکاره

برای مشاهده نکات و تست های مربوط به جدول تناوبی در کانال تلگرامی آکو عضو شوید. همچنین در اینستاگرام آکو نیز می توانید مطالب مفید درسی را دنبال کنید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن