پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاوره کنکور کارشناسی ارشد

هرآنچه درباره کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت باید بدانید؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

بسیاری از دانشجویان پس از اتمام مقطع کارشناسی تصمیم به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر می گیرند. دانشجویانی که در رشته های مربوط به زیرگروه های تجربی و رشته های پیراپزشکی در مقطع لیسانس تحصیل کرده باشند برای کنکور ارشد دو راه پیش رو دارند یا میتوانند کنکور وزارت علوم و شرکت کرده و در رشته های مربوط به وزارت علوم ادامه تحصیل دهند یا در کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت شرکت کنند و در رشته های مربوط به وزارت بهداشت که بیشتر در حیطه علوم پزشکی ادامه تحصیل دهند.

در این مقاله به عنوان تیم تخصصی مشاوره کنکور کارشناسی ارشد میخواهیم در ارتباط با آزمون ارشد وزارت بهداشت اطلاعاتی را در اختیار شما بگذاریم. همچنین برای انتخاب رشته کنکور ارشد و برخورداری از مشاوره تخصصی در این زمینه میتوانید با شماره 02633408944 تماس بگیرید.

مشاوره تخصصی کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت

کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت برای داوطلبان دانشگاه های علوم پزشکی

 همانطور که پیش از این اشاره کردیم آزمون دوره های تحصیلات تکمیلی توسط دو وزارت علوم و تحقیقات و وزارت بهداشت برگزار می‌شود و داوطلبانی که متقاضی شرکت در کنکور ارشد وزارت بهداشت هستند میتوانند دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون ارشد وزارت بهداشت را از طریق لینک زیر دانلود کنند.

دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت

دانشجویانی که مایل هستند در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت شرکت کنند، میبایست فارغ التحصیل یکی از رشته های تعیین شده در جدول زیر باشند و هنگام ثبت نام مدارک مربوط به دانش آموختگی را ارائه دهند. اگر داوطلبان دانشجوی ترم آخر باشند نیز باید برای ثبت نام به سایت سنجش پزشکی مراجعه کنند. رشته های مورد پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد وزارت بهداشت ارائه میشوند عبارتند از:

آمار زیستیآموزش بهداشت و
ارتقاء سالمت
آموزش هوشبریاپیدمیولوژی
تکنولوژی گردش خونژورنالیسم پزشکیسلامت از دورسلامت در حوادث و بلایا
سلامت سالمندیسلامت و ترافیکسلامت و رفاه اجتماعیشنوایی شناسی
ارتوز و پروتز
اعضای مصنوعی و
وسایل كمکی
اقتصاد بهداشتارگونومیاکولوژی انسانی
انفورماتیک پزشکیارزیابی فناوری سلامتبینایی سنجیبهداشت و ایمنی مواد غذایی
بیولوژی و کنترل ناقلین بیماری هاپدافند غیرعامل در نظام سلامتتاریخ علوم پزشکیتکنولوژی اتاق عمل
علوم تشریحیعلوم و صنایع غذاییفیزیولوژی پزشکیفناوری تصویر برداری پزشکی
فناوری اطلاعات سلامتکار درمانیکتابداری و اطلاع رسانی پزشکیگفتار درمانی
مدیریت خدمات بهداشتی درمانیمددکاری اجتماعیمددکاری اجتماعی کودک و نوجوانمدیریت توان بخشی
مهندسی پزشکی
بیوالکتریک
مهندسی پزشکی
زیست مواد
مهندسی بهداشت
حرفه ای و ایمنی
كار
مدیریت سالمت،
ایمنی و محیط
زیست (HSE )
میکروب شناسی مواد غذایینانوفناوری پزشکی

رشته های پیراپزشکی مثل پرستاری، اتاق عمل و هوشبری نیز جزو رشته هایی هستند که میتوانند در کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت شرکت کنند. حقیقت امر این است که رشته پرستاری پر طرفدار ترین رشته در آزمون ارشد وزارت علوم است و دلیل آن هم پیشرفت شغلی محسوس برای دارندگان مدرک ارشد پرستاری است.

گرایش های رشته پرستاری در جدول زیر آمده

روان پرستاریجراحی – داخلی پرستاری
پرستاری سلامت جامعه پرستاری کودکان
پرستاری نظامیپرستاری مراقبت های ویژه نوزادان
توانبخشی پرستاریپرستاری اورژانس
پرستاری مراقبت های ویژهپرستاری سالمندی
مدیریت پرستاری

نکته قابل توجه این است که برخی از رشته های مربوط به وزارت علوم نیز می توانند در کنکور ارشد وزارت بهداشت شرکت کنند و مقاطع تحصیلی بالاتر یعنی کارشناسی ارشد و دکترای خود را در این وزارتخانه ادامه دهند. رشته هایی مثل روانشناسی و مددکاری که در کنکور انسانی قرار دارند میتوانند برای ورود به دانشگاه های علوم پزشکی در مقطع ارشد اقدام کنند.

روانشناسی بالینیبهداشت روان
روانشناسی سلامتروانشناسی
بالینی كودك و
نوجوان

در این میان رشته های علوم آزمایشگاهی و بیوشیمی نیز میتوانند در کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت شرکت کنند و گرایش های ارشد قابل آزمون ارشد دانشگاه های علوم پزشکی برای رشته بیوشیمی عبارتند از:

  • بیوشیمی بالینی
  • زیست فناوری پزشکی
  • ژنتیک پزشکی

گرایش های رشته علوم آزمایشگاهی در دانشگاه های علوم پزشکی بیشتر است و طرفداران بیشتری نیز دارد. در جدول زیر گرایش های کنکور ارشد وزارت بهداشت برای رشته علوم آزمایشگاهی را مشاهده میکنید.

ایمنی شناسی پزشکیخون شناسی آزمایشگاهی
علوم انتقال خونقارچ شناسی پزشکی
میکروب شناسی پزشکیویروس شناسی پزشکی
انگل شناسی پزشکی

علاوه بر گروه های آزمایشی مذکور گرایش های رشته مامایی در کنکور ارشد وزارت بهداشت مامایی و مشاوره در مامایی هستند و در رشته فیزیوتراپی داوطلبان میتوانند گرایش های فیزیوتراپی یا فیزیوتراپی ورزشی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

از دیگر رشته هایی که در کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت طرفداران زیادی دارد، رشته علوم تغذیه است که به علت بازار کار فعال در بیمارستان ها و مراکز درمانی متقاضیان زیادی دارد. فارغ التحصیلان مقاطع مختلف در رشته علوم تغذیه دانشگاه های غیر علوم پزشکی بازار کار فعال اما پر هزینه ای دارند و داوطلب باید به فکر راه اندازی مطب شخصی و یا مراکز درمان چاقی کند. گرایش های ارشد علوم تغذیه در دانشگاه های علوم پزشکی:

  • علوم تغذیه
  • علوم تغذیه در بحران و حوادث غیرمترقبه
  • علوم بهداشتی در تغذیه
  • تغذیه بالینی
  • تغذیه ورزشی

در کنار رشته های معرفی شده جمعا 263 گرایش در رشته های مختلف پزشکی و پیراپزشکی، علوم پایه و انسانی از طریق آزمون ارشد وزارت بهداشت پذیرش دارند که در جدول شماره 3 دفترچه کنکور ارشد وزارت بهداشت 1402 همه آنها را مشاهده میکنید.

ثبت نام آزمون ارشد وزارت بهداشت

برای ثبت نام در آزمون ارشد وزارت بهداشت افرادی که علاقمند به شرکت در این آزمون هستند باید واجد شرایط باشد و یکی از این شرایط که پیش از آن دانش را کردیم مدرک دانش آموختگی مقطع لیسانس است که این مدرک باید مربوط به رشته های علوم پزشکی و پیراپزشکی باشد همینطور برخی از رشته های مربوط به وزارت علوم نیز می توانند در آزمون ارشد وزارت بهداشت شرکت کنند.

ثبت نام آزمون ارشد وزارت بهداشت

ثبت نام این آزمون هر ساله در اواخر بهمن ماه تا دهه اول اسفند ماه می باشد و داوطلبان باید به سایت سنجش پزشکی مراجعه کنند و در ابتدا راهنمای دفترچه ثبت نام را به خوبی مطالعه کرده و پس از اطلاعات درباره شرایط آزمون ثبت نام را انجام دهند.

در ادامه به برخی از ضوابط و شرایط مورد نیاز برای شرکت در آزمون ارشد بهداشت اشاره می کنیم:

  • تنها دانشجویان می توانند در این آزمون ثبت نام کنند که رشته متناسب و مجاز برای شرکت در این آزمون باید داشته باشند.
  • دانشجویان ترم آخر به شرط فارغ التحصیل تا ۳۱ شهریور ماه می توانند در این آزمون ثبت نام کنند
  • داوطلبان برای شرکت در آزمون ارشد وزارت بهداشت باید مدرک کارشناسی با حداقل معدل ۱۲ داشته باشند 
  • امکان تحصیل همزمان در دوره کارشناسی ارشد در دو دانشگاه وجود ندارد
  • افرادی که در دانشگاه های روزانه کارشناسی ارشد وزارت بهداشت در سال گذشته پذیرفته شده باشند نمی توانند مجدد در آزمون ثبت نام کنند مگر به شرط انصراف از دانشگاه

تفاوت آزمون ارشد وزارت بهداشت با وزارت علوم

اولین تفاوت این است که ثبت نام این آزمون ها برای وزارت بهداشت در سایت سنجش پزشکی و وزارت علوم در سایت سازمان سنجش انجام می‌شود.

اما تفاوت اصلی این است که آزمون کارشناسی ارشد وزارت علوم تحقیقات برای رشته های ریاضی رشته های انسانی رشته های فنی مهندسی و رشته های علوم پایه آزمون برگزار می‌کند اما آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت تنها مختص به رشته های علوم پزشکی و پیراپزشکی و فقط برخی از رشته های علوم پایه می باشد.

به عنوان مثال در حال حاضر فارغ‌التحصیلان رشته‌های زیست‌شناسی مانند زیست شناسی سلولی و مولکولی زیست فناوری و یا میکروبیولوژی می توانند در آزمون ارشد وزارت بهداشت شرکت کنند.

معمولا افرادی که دانش آموخته وزارت بهداشت باشند به علت اینکه دروس را به طور عملی و بیشتر در بخش های مختلف بیمارستانی پشت سر گذاشتند مهارات عملی قوی تری نسبت به فارغ التحصیلان وزارت علوم دارند. همینطور به علت اینکه بودجه بیشتری به کارهای خدماتی و درمانی تعلق می گیرد افرادی که فارغ التحصیل وزارت بهداشت هستند راحت‌تر جذب بازار کار می شوند.

آزمون ارشد وزارت بهداشت و وزارت علوم

مزایای شرکت در کنکور ارشد وزارت بهداشت

افرادی که مدرک فارغ التحصیلی خود را در اجرای علوم پزشکی علوم پایه رشته های کشاورزی و علوم دامی رشته های علوم انسانی و رشته های فنی مهندسی دریافت کردند می توانند در کنکور ارشد علوم پزشکی شرکت کنند.

متقاضیان شرکت در آزمون ارشد وزارت بهداشت به علت آینده شغلی بهتر و ارزش مدرک فارغ التحصیلی علاقمند به شرکت در آزمون ارشد وزارت بهداشت می باشند.

یعنی اگر فکر میکنید مدرک ارشد وزارت بهداشت از کنکور ارشد وزارت علوم معتبر تر است اشتباه میکنید فقط به علت اختصاص بودجه بیشتر از طرف دولت به مراکز درمانی و استخدام و بازار کار بهتر، کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت طرفداران بیشتری دارد.

مشاوره کنکور کارشناسی ارشد در کرج

زمان برگزاری کنکور سراسی کارشناسی ارشد وزارت بهداشت 1402 درحال حاضر مشخص نیست و در دفترچه کنکور ارشد وزارت بهداشت اعلام شده است که داوطلبان تا پایان آبان ماه 1402 باید از طریق وبسایت رسمی سنجش پزشکی پیگیر اطلاعیه های این آزمون باشند. ثبت نام آزمون ارشد وزارت بهداشت تا فروردین 1402 تمدید شده است و از تاریخ 5 شهریور 1401 منابع امتحانی کنکور نیز برای داوطلبان مشخص شده است.

مشاوره کنکور ارشد وزارت بهداشت

برای اطلاعات بیشتر درباره کنکور ارشد وزارت بهداشت و شرایط شرکت در ازمون و برگزاری آزمون باتوجه به شرایط اختصاصی خودتان، میتوانید با شماره 02633408944 تماس بگیرید و اولین تایم مشاوره تخصصی کنکور کارشناسی ارشد خود را رزرو کنید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام . کاردانی معدن و کارشناسی مددکاری دارم و با اینکه کاردانیم و کارشناسیم باهم متفاوتن ، آیا بازم میتونم در کنکور ارشد مددکاری وزارت بهداشت ثبت نام کنم ؟

  2. سلام من مدرک کارشناسی مددکاری از دانشگاه علمی کاربردی دارم آیا با مدرک علمی کاربردی میتونم در کنکور ارشد مددکاری وزارت بهداشت شرکت کنم ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا