نرم افزار انتخاب رشته

02633408944

مشاور من

جزئیات سوالات و قبولی مصاحبه دانشگاه فرهنگیان از دید داوطلبان قبول شده!

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

باتوجه به کمتر شدن حداقل تراز مورد نیاز برای مجاز شدن در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان و همچنین باتوجه به مزایایی که قبول شدن در این دانشگاه ها برای داوطلبان خواهد داشت(از جمله بیمه از روز اول ثبت نام دانشگاه، حقوق دانشجویی، تضمین و تعهد خدمت، محیط کاری و شرایط شغلی مناسب و …) بازار انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان امسال خیلی داغ بود.

مزایای قبولی در دانشگاه فرهنگیان

اما بچه هایی که انتخاب رشته را انجام داده اند و منتظر اعلام نتایج و دعوت به مصاحبه هستند، هنوز یک مرحله دیگر پیش رو دارند و آن هم مصاحبه دانشگاه فرهنگیان است! قبولی مصاحبه دانشگاه فرهنگیان سخت نیست اما یک نکته کلیدی دارد که بار ها و بارها از زبان داوطلبانی که به مصاحبه دعوت شده اند شنیده ایم:

اگر دروغ بگویید یا فیلم بازی کنید، میفهمند و رد میشوید! دیگر آن زمان هایی که برای معلم شدن باید چادر سر میکردید یا جوراب ها و مانتوهای ضحیم و رنگ تیره میپوشیدید تمام شده است اما حد و حدود یک مکان اداری دولتی را یادتان نرود!

پس بهتر است حقیقت را درباره خودتان بگویید و با همان ظاهری که همیشه دارید وارد شوید. نگران نباشید آنقدر ها هم اذیت کننده نیست! بار علمی شما نسبت به ظاهرتان اولویت دارد! اما قبل از اینکه درباره شرایط سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان صحبت کنیم بهتر است درباره زمان اعلام نتایج و نحوه دعوت به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان صحبتی داشته باشیم.

مرکز مشاوره تحصیلی آکو انتخاب رشته را مرحله آخر همراهی با دانش آموزان نمیداند و مشاوران ما تا لحظه ثبت نام دانشگاه همراه شما هستند.

چطور به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان دعوت میشویم؟

زمان اعلامی برای دعوت به مصاحبه همه دانشگاه های دارای پذیرش متمرکز با شرایط خاص پایان هفته دوم شهریور ماه اعلام شده است. یعنی گفته میشود اعلام قبولی چند برابر ظرفیت دانشگاه های شرایط خاص از جمله فرهنگیان تا 17 شهریور ماه اعلام میشود. اما باتوجه به تاخیر چند روزه سازمان سنجش از ابتدای اعلام نتایج کنکور امسال، احتمال میرود تا 20ام منتظر بمانیم.

اعلام نتایج قبولی چند برابر ظرفیت از طریق سازمان سنجش و همچنین وبسایت های رسمی خود پردیس های دانشگاه فرهنگیان انجام میشود. یعنی داوطلبان با وارد شدن به پنل اختصاصی خود در سازمان سنجش با یک اطلاعیه مبنی بر دعوت به مصاحبه روبرو میشوند و اگر روال دعوت به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان مثل سال های گذشته باشد، تماس از سوی وزارت آموزش و پرورش نیز در روند اطلاع رسانی خواهد بود.

سال گذشته صفحه دعوت به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان در سازمان سنجش به شکل زیر بود که البته باتوجه به بروز رسانی شدن سایت سنجش و تغییرات زیادی که در روند اعلام نتایج و انتخاب رشته داشته ایم انتظار میرود این نمونه دعوت به مصاحبه فرهنگیان کمی دستخوش تغییر شده باشد:

دعوت به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان در پورتال سازمان سنجش

بعد از اینکه به مصاحبه دعوت شدید و در روز و ساعت مشخص در محل مصاحبه حاضر شدید، برای پاسخگویی به سوالات مصاحبه آماده باشید. نمونه ای از مصاحبه دانشگاه فرهنگیان یکی از دانش آموزان را از لحظه ورود به اتاق مصاحبه تا اتمام و نتیجه در ادامه برایتان آورده ایم.

سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان 1401 چگونه بود؟

دانش آموزی که در تاریخ 7 شهریور 1401 مصاحبه دانشگاه فرهنگیان شرکت کرده است در این باره میگوید: ابتدا که وارد شدم کسی به من توجه نمیکرد و من مجبور شدم دوبار سلام کنم و با یک خداقوت بلند توجه ها رو به خودم جلب کنم!

به نظر میرسد که این کار مصاحبان برای این است که واکنش داوطلب را برای زمانی که وارد کلاس میشود و دانش آموزان به او توجه نمیکنند باشد! به هرحال یک معلم ساکت و خجالتی بی شک در کنترل کلاس به ویژه کلاس های مدارس امروزی دچار مشکل خواهد شد.

اولین قدم بعد از وارد شدن و نشستن شروع کردن به خواندن قرآن بود. به آرامی و بدون صوت قرآن خواندم! واقعیت این است که صوت خوانی بلد نبودم و سعی کردم تا حد ممکن اشتباهی در خواندن اعراب ها نداشته باشم.

بعد از اینکه خواندن قرآن به پایان رسید از من خواستن تا چیزی که از این چند آیه متوجه شدم رو بهشون بگم و خب منم تقریبا عربیم خوب بود و تونستم تا حدودی معنی درست و حسابی تحویلشون بدم. چند سوال بعدی که در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ازم پرسیدن سخت بود و یکم در جواب دادن دچار تاخیر و گیجی شدم! سوالات عجیب مصاحبه از داوطلب دبیری ریاضی دانشگاه فرهنگیان:

  • چرا اومدی فرهنگیان؟
  • چی تو خودت دیدی که فکر میکنی می تونی معلم بشی؟
  • اگر وارد کلاس بشی یکی لباست رو مسخره کنه چی کار میکنی؟
  • اگر وارد کلاس بشی دو نفر همدیگر رو بزنن چی کار می کنی؟
  • اگر سر کلاس خیلی عصبانی بشی چی کار می کنی؟
  • چه چیزی می تونه خیلی خیلی خیلی زیاااد سر کلاس عصبانیت کنه؟
  • آیا با علاقه رشته ریاضی رو انتخاب کردی؟
  • با علاقه تموم درس های رشته ریاضی را پاس کردی؟
  • درس ریاضی درس خشکیه چی کار می کنی کلاست جذاب باشه؟
  • ( من چون تجربه معلم خصوصی بودنا داشتم ) بهم گفتن چطوری تدریس میکردی؟

توجه داشته باشید که همه این سوال هایی که مربوط به موضوع تدریس و نحوه برخورد با دانش آموزان در کلاس است ممکن است به صورت عملی و با نقش بازی کردن مصاحبان انجام شود. مثلا به شما بکویند شما معلم هستید و ما دانش آموز و وارد کلاس شده اید و هیچکس به حرف شما گوش نمیدهد چطور توجه ما را جلب میکنید؟

قبولی مصاحبه دانشگاه فرهنگیان با توانایی هایی بجز درس دادن هم مرتبط است!

این روز ها تقریبا همه مدارس کلاس های هوشمند دارند و کمتر مدرسه ای پیدا میشود که هنوز از تخته های وایت برد یا تخته های گچی استفاده کند! به همین دلیل است که میزان توانایی داوطلبان در کار کردن با کامپیوتر و به ویژه فعالیت های ویرایش عکس و ویدئو و پاور پوینت و تولید محتوا اهمیت دارد. بخش فرهنگی مصاحبه شامل اهمیت فعالیت های قرآنی، سیاسی، اجتماعی و … است. چند سوال دیگری که در مصاحبه فرهنگی دانشگاه فرهنگیان مشاهده میکنید:

  • از نظر خودت اعتمااد ب نفس داری یا نه؟
  • آیا تحقیق درمورد فرهنگیان کردی و اومدی، یا همینطوری زدی؟ اصلا تو آموزش و پرورش چیا میگذره؟
  • تا حالا شده یه فرمول سخت یاد کسی بدی؟
  • آخرین کتاب غیر درسی که خوندی چی بوده؟ازش چی یاد گرفتی؟
    اگر مجبور باشی مجازی تدریس کنی از چه برنامه ای استفاده میکنی؟ شاد رو پیشنهاد میکنی؟ چرا؟
  • تفسیر کار کردی؟ بلدی؟
  • اگر بخوایم در مدرسه زمینه فرهنگی کارهایی انجام بدیم نظرت چیه؟ میشه یا نمی شه؟

این سوالات همینطور به مرور ادامه داشتن و درباره توانایی های ایده پردازی و خلاقیت و توانایی های یادگیریم سوال میپرسیدن و نهایتا رسیدیم به مصاحبه روانشناسی دانشگاه فرهنگیان که مهمترین قسمتش بود.

مصاحبه روانشناسی دانشگاه فرهنگیان چگونه است؟

همونطور که گفتیم بسیاری از آزمایش هایی که برای قبولی شما در شغل معلمی در طول مصاحبه دانشگاه فرهنگیان انجام میشه به صورت عملی هستند. مثلا چند بار در طول مصاحبه و سوال های پشت سر همی که درباره توانایی هام و علت انتخاب دانشگاه فرهنگیان ازم میپرسیدن، در رو باز و بسته کردند و از من خواستن که به رفت و آمد ها واکنشی نشان ندم و به کارم ادامه.

در این حین یک نفر هم وارد اتاق شد و بدون هیچ سر و صدایی یک گوشه سالن ایستاد و فقط به من و مصاحبه گر ها زل زد و بعد از چند دقیقه بدون هیچ حرفی هم خارج شد. چند دقیقه بعد یک نفر دیگر وارد اتاق شد و با همکار هایش صحبت کرد. این کار برای سنجیدن میزان تمرکز شماست و باید فقط به کار خودتون ادامه بدید و نگذارید موفق بشن.

مصاحبه مذهبی سیاسی دانشگاه فرهنگیان

این مصاحبه مصاحبه عمومیه و برای همه رشته ها و همه پردیس های دانشگاهی تقریبا یکیه! این نوع سوالات رو که خودتون میدونید شامل چیا میشه. نمونه های سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان برای بخش عمومی به شرح زیر است.

  • مبطلات روزه؟
  • نماز احتیاط چیه؟
  • نماز احتیاط چطوری خوانده میشه؟
  • نماز جمعه تا حالا رفتی؟ آخرین باری که رفتی کی بود؟
  • طریقه خوندن نماز جمعه؟
  • نماز جماعت میری؟ کیا میری؟ نام امام جماعتتون؟
  • روزه میگیری؟ چرا میگیری؟ آدم گشنش میشه!
  • _گفت اون دنیا می تونیم بزنیم زیر کارامون؟ چرا؟
  • نظرت درمورد فرزند آوری؟
  • اخبار دنبال میکنی؟ از کجا؟ اخبار روز؟
  • فرق ولی فقیه و مرجع تقلید؟
  • مرجع تقلیدت کیه؟ اکر سوالی داشته باشی چی کار میکنی؟
  • معنی جمهوری اسلامی؟
  • درمورد وهابیت بگو؟ تو ایران هست
  • محرم روضه میرفتی ؟کجا؟

درباره چادر یه سوال جالب هم از من پرسیدن! گفتن همیشه و همه جا چادر میپوشی؟ گرم نیست؟ این چیه آخه یه تیکه پارچه سیاه تو این گرما! و نکته مهم اینجاست که باید از این قضیه دفاع کنید ولی نه به صورت خیلی تابلو!

درباره سگ هم همین تکنیک رو روم پیاده کردن و گفتن که نظرت راجب نجس بودن سگ چیه؟ و دقیقا این جمله ها رو از خانمی که روبروم نشسته بود میشنیدم و باید دفاع میکردم! گفت:

خوشگله ملوسه با وفائه خب اینم مثل بقیه آدما توی اماکن عمومی باشه، اینا همه آدم خب بزار یکیشم سگ باشه، چی میشه مگه؟

چالش های مصاحبه عقیدتی سیاسی آموزش و پرورش از زبان خود مصاحبه شونده!

همونطور که گفتم توی مصاحبه هی ازم سوالاتی میپرسیدن و خودشون هم جواب نزدیک به تفکرات عموم رو میدادن ولی من باید با دلیل و منطق دفاع میکردم. این سوالات رو در ادامه براتون نوشتم:

مصاحبه کننده از من پرسید نماز صبح میخونی؟گفتم بله، گفت کی بیدارت میکنه؟ گفتم مامانم. گفت نمیگه بچم گناه داره؟ دیشب دیر خابیده؟ خب بعدا نماز قضا بخون ، چی میشه مگه؟

سوال بعدی درباره قرآن بود، گفت قران مال اهل حجره از زمان حضرت آدم بوده ، برو بابا از قرانی حرف میزنید که اهل حجره؟

نکته مهم بعدی درباره راهپیمایی بود. گفت راهپیمایی میری؟ چه کار بیهوده ایه که میریم اونجا میگیم مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل ، چیه اخه این کارا؟ مسخرمون کردن! و من سعی کردم دفاع کنم. اما یادتون باشه که خیلی هم مته به خشخاش نذارید و حرف های خنده داری که باعث برانگیختن شک و شبهه اونها میشه نزنید. سعی نکنید خیلی زیاد دفاع کنید!

گفت به معاد باور داری؟ گفتم بله، گفت رفته کی اومده آخه؟و من باید نظرم رو منطقی ارائه میدادم. و در ادامه همین سوال با این صحبت مصاحبه کننده مواجه شدم. گفت خب وقتی تو اون دنیا بازم زنده ایم و زندگی میکنیم چه فرقی داره بریم اون دنیا خب همین دنیا می مونیم؟صحبتی که من کردم این بود که این دنیا قابلیت جواب دادن به تموم کارهای خوب و بد ما را نداره اون دنیا میریم تا جواب کارامون رو بدیم.

در ادامه مصاحبه دانشگاه فرهنگیان شخص مسئول گفت بنظرت چرا بعضیا مواد مصرف میکنن؟ و من هم در جواب گفتم تفکر اشتباه( مثل آروم کردن) و الگوی اشتباه می تونه باشه. گفت خب واقعا سیگار آروم میکنه! در این زمینه هم باید دفاع کنید!

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن