پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحلیل و برنامه ریزی دروس

تحلیل درس زمین شناسی کنکور دی ۱۴۰۱

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
۳.۹/۵ - (۹ امتیاز)

درس زمین شناسی کنکور دی ۱۴۰۱ در کنار درس ریاضی در یک دفترچه قرار گرفته بود و تعداد کل سوالات این دفترچه ۴۵ سوال در نظر گرفته شد. طبق آخرین جزئیات برگزاری کنکور ۱۴۰۲مدت زمان ۶۰ دقیقه برای پاسخگویی به سوالات کل دفترچه دوم اختصاصی در نظر گرفته شده است. از این ۴۵ سوال ،۱۵ سوال به درس زمین شناسی اختصاص یافته است که میبایست زیر ۱۵ دقیقه آنها را حل کرد تا زمان کافی برای درس ریاضی باقی بماند.

ولی در کنکور جدید شرایط فرق کرده و زیرگروه های هر رشته حذف شده است به همین دلیل حالا اهمیت درس زمین شناسی در کنکور به اندازه هر درس دیگی است به نحوی که ضریب این درس در کنکور به یک رسیده و اکثر دواطلبان در تلاشند تا درصد بالایی در زمین شناسی کنکور دی ۱۴۰۱ کسب کنند.

برای مطالعه بهتر و هدفمند درس زمین شناسی کنکور ۱۴۰۲ بهتر است داوطلبان بودجه بندی سوالات زمین شناسی کنکور دی را مطالعه و تحلیل کنند تا با فصول پر اهمیت آشنا شوند. با یک بررسی و مشاوره دقیق برای درس زمین شناسی میتوان تایم بیشتری را به مباحث مهم اختصاص داد و با خط فکری طراحان سوال آشنایی یافت.

در این مقاله به تحلیل سوالات زمین شناسی در کنکور دی ۱۴۰۱ و بودجه بندی زمین شناسی کنکور ۱۴۰۲ میپردازیم و به عنوان مشاور کنکور نحوه مطالعه زمین شناسی برای کنکور را به تفصیل شرح خواهیم داد. برای شروع کافی است پاسخنامه تشریحی ارائه شده توسط استاد مهدی جباری را برای درس زمین شناسی کنکور دی بررسی کنید.

موضوعتحلیل زمین شناسی کنکور دی ۱۴۰۱
پایه یازدهم
گرد آورندهمهدی جباری
لینک دانلوددانلود فایل پی دی اف تحلیل سوال به سوال زمین شناسی کنکور دی ماه

تحلیل سوالات درس زمین شناسی در کنکور دی ۱۴۰۱

هرچند در سوالات زمین شناسی در کنکور دی ۱۴۰۱ تست های سخت و تحلیلی وجود داشت ولی به نسبت کلی روتین بوده و برای داوطلبانی که منابع مناسبی در اختیار داشته اند و به اندازه کافی برای این درس وقت گذاشته اند، به راحتی قابل پاسخگویی بوده است.

اولین تفاوتی که در سوالات زمین شناسی کنکور دی ۱۴۰۱ و زمین شناسی کنکور تیر ۱۴۰۱ به چشم می خورد کاهش تعداد سوالات است از ۲۰سوال به ۱۵ سوال کاهش یافته است! این اتفاق را میتوان نشانی از آسان تر شدن کنکور دانست. همانطور که در درس زیست کنکور تجربی دی ۱۴۰۱ نیز شاهد این تغییر تعداد سوالات بوده ایم.

در کنکور های گذشته مثل کنکور ۱۴۰۰ و کنکور تیر ۱۴۰۱ در زیر گروه اول رشته های گروه علوم تجربی (پزشکی ، دندانپزشکی ، پیراپیزشکی) ضریب این درس صفر بوده و اکثر داوطلبان، به جز داوطلبان خواستار رشته داروسازی، این درس را برای کنکور مطالعه نمی کردند و زمان مربوط به این درس را در بین سایر دروس مثل زیست شناسی یا ریاضیو فیزیک تقسیم میکردند.( در دوره های قبلی دفترچه دروس تخصصی جدا نبوده است.)

هرچند که حتی علاقمندان رشته داروسازی هم درصد بالایی در درس زمین شناسی را نمی زدند و کلا زمین شناسی خیلی در کلاس های کنکور یا برنامه ریزی کنکور تجربی مطرح نبود!

سوالات زمین شناسی کنکور 1402

بودجه بندی سوالات زمین شناسی کنکور ۱۴۰۲

اول از همه اینکه کتاب زمین شناسی در نظام جدید فقط مخصوص پایه یازدهم است. این درحالی است که در نظام سالی واحدی زمین شناسی در پایه یازدهم و دوازدهم تدریس میشد. درباره بودجه بندی سوالات زمین شناسی کنکور دی ۱۴۰۱ می توان گفت اکثر فصل ها دو سوال را به خود اختصاص داده بودند.

فصل آخر همیشه بیشترین سهم تعداد سوال را در زمین شناسی کنکور داشته است. که این نشان از تغییر دیدگاه طراحان سوال در کنکور دی ۱۴۰۱ دارد.

بودجه بندی سوالات زمین شناسی کنکور 1401

البته بجز بودجه بندی سوالات برای کنکور دانستن نوع سوالات نیز مهم است. تست تحلیلی، مستقیم از کتاب درسی یا تکراری از کنکور سال های گذشته است؟

نوع سوالات زمین شناسی کنکور دی ماه

در سوالات زمین شناسی کنکور دی ماه ۱۴۰۱ تعداد ۹ سوال از ۱۵ سوال به شکل حفظی و مستقیما از متن کتاب درسی بوده است. داوطلب با خواندن صرفا کتاب درسی وزارتی در کنکور دی می توانست ۶۰ درصد از سوالات زمین شناسی کنکور را به درستی پاسخ دهد.

هرچند که درصد سوالات خط به خط و حفظی در کنکور دی نسبت به کنکور تیر کاهش داشته اما تعداد سوالات خارج از کتاب یا حداقل وابسته به تکنیک های تست زنی نسبت به کنکور تیر کاهش داشته است. در کنکور تیر ۱۵ سوال از ۲۰ سوال حفظی بوده یعنی حدود ۷۵ درصد از سوالات را به صورت مستقیم از متن کتاب طرح کرده بودند اما سطح سوالات به طور کلی بالاتر بوده است!

تحلیل سوالات زمین شناسی کنکور دی ماه 1401

در اکثر دروس تجربی شکل ها از اهمیت خاصی برخوردارند و درس زمین شناسی از این قاعده مستثنی نیست و حتما باید شکل ها به صورت دقیق و کامل بررسی شوند؛ در کنکور دی ۱۴۰۱ به صورت مستقیم ۲ سوال از شکل ها بود و کنکور تیر ۳ سوال که خود نشان دهنده افزایش اهمیت شکل ها در کنکور تجربی است.

کنکور یک آزمون استنباطی و حفظی است پس در درس زمین شناسی هم سوالات تحلیلی و استنباطی داریم که در کنکور دی ۵ سوال از ۱۵ سوال به این شکل طراحی شده بودند که نشانگر افزایش قابل توجه سوالات تحلیلی در کنکور دی نسبت به کنکور تیر بود.

تحلیل سوال به سوال زمین شناسی دی ۱۴۰۱

بجز آنچه درباره نوع سوالات و بودجه بندی سوالات زمین شناسی کنکور ۱۴۰۲ گفته شد شاید بهتر باشد سوالات را تک به تک نیز بررسی کنیم. این بررسی بر اساس نوع سوالات و مقایسه آنها با سال های گذشته است. در این بررسی سوالات را به ترتیب شماره تست نمیتوانید ببینید.

نکته مهم اینکه در کنکور دی ماه ۱۴۰۱ برخلاف سایر کنکور های نظام جدید از جدول “مشخصات برخی پهنه های زمین ساختی در ایران” سوالی طرح نشده ، طرح نشدن سوال از این مبحث در کنکور دی ماه از اهمیت این جدول کم نمی کند و احتمال زیادی دارد که این از این جدول در کنکور تیر ۱۴۰۲ همانند کنکور سال های قبل سوال داشته باشیم.

سوال ۱۴۸ را اگر سوال محاسباتی به حساب بیاوریم یک سوال جدید با ایده جدید از طراح سوال است که در کنکور دی ۱۴۰۱ طرح شده که می توان گفت تقریبا شبیه به کنکور سال قبل است.

طراح زمین شناسی کنکور دی ماه سوالات ۱۵۲ و ۱۵۵ را به دیدگاهی جدید طرح کرده است اما سنت شکنی نکرده است و طبق رویه کنکور های سال ها ی قبل یک سوال  از از مبحث مقایسه کانی ها طراحی شده بود ؛ سوال ۱۴۱ دفترچه مربوط به این مبحث بود.

در زمین شناسی کنکور ۱۴۰۲ مرحله اول مثل سال های گذشته یک سوال از نظریه زمین مرکزی طرح شده بود و این شباهت در سوال مرتبط از از لایه ها از مبحث شکستگی ها و تنش ها نیز وجود داشت بود یعنی سوال ۱۵۴ نیز نزدیک به بودجه بندی زمین شناسی سال های گذشته کنکور تجربی بود.

برخلاف سال های گذشته از گفتگو کنید و با هم بیندیشید سوال طرح شده بود، سوال ۱۵۲ دفترچه که سوال سختی هم بود از بخش مذکور توجه ها را به خود جلب کرد. از سوالات سخت دیگر میتوان سوال ۱۴۹ یا ۱۵۰ را نام برد که بخاطر متن طولانی تری که داشتند، وقت دانش آموزان را میگیرد.

البته از حق نگذریم که گفتگو کنید ها و باهم بیندیشید ها جزو حذفیات کنکور ۱۴۰۲ نبود و طراحان برای سوال کردن از این بخش ها محدودیتی نداشتند.

سوالات ۱۴۲ و ۱۵۱ و ۱۵۵ از فصل یک طراحی شده اند که سوال ۱۴۲ و ۱۵۱ هر دو آسان بودند و البته تقریبا تکراری بودند ولی سوال ۱۵۵ جز سوالاتسخت و چالشی بود.

سوالات ۱۴۱ و ۱۴۸ و ۱۵۳ هر سه از فصل دو و هر سه جز سوالات خط به خط وو حفظی بودند

فصل سه نیز در کنکور دی ۱۴۰۱ شامل دو سوال ۱۴۳ و ۱۴۷ بود که هر دو از مباحث حفظی و خط به خط بود. فصل چهار دو سوال ۱۴۵ و ۱۵۲ را به خود اختصاص داده بود که سوال ۱۴۵ از مباحث خط به خط بود و سوال ۱۵۲ از مباحث مفهومی و استنباطی بود

سوالات ۱۴۴ و ۱۴۹ که هردو نیز سوالات نسبتا سختی بودند و یکی ترکیبی و دیگری با هدف شک انگیزی مطرح شده بودند، مربوط به فصل پنج کتاب درسی سال یازدهم بودند

سوال ۱۴۶ مربوط به فصل ۶ و ازتیپ سوالات تحلیلی بود. فصل ۶ با یک سوال و فصل ۷ با کمترین سوال، یعنی یک سوال خط به خط کم اهمیت ترین فصل ها با توجه به بودجه بندی سوالات زمین شناسی کنکور شناخته شدند.

بررسی تشابه سوالات کنکور دی ۱۴۰۱

همانطور که گفته شد با بررسی سوالات درس به درس کنکور سال های گذشته، احتمال دادن پاسخ صحیح به سوالات مشابه در کنکور های آتی بیشتر است. به علاوه احتمال تکرار سوالات یا حداقل سبک و موضوع سوالات نیز در کنکور های متولی بیشتر است.

در سوالات زمین شناسی کنکور دی ماه ۳ سوال به سبک مشابه و از بخش مشابه با کنکور سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و حتی ۱۳۹۹ طرح شده بود. این سوالات مشابه سوال ۱۴۳ و ۱۴۶ از کنکور ۹۹ خارج از کشور بودند و سوال ۱۵۱ کنکور ۱۴۰۰ را نیز میتوانستیم عینا در زمین شناسی کنکور دی ۱۴۰۱ ببینیم.

مقایسه سوالات زمین شناسی دی 1401

زمین شناسی کنکور تیر ۱۴۰۲ را چطور پیش بینی میکنیم؟

برای پیش بینی سوالات زمین شناسی کنکور ۱۴۰۲ در تیر ماه باید علاوه بر تحلیل زمین شناسی کنکور دی ۱۴۰۱ و شرکت در بهترین آزمون های آزمایشی، از مشاور کنکور نیز کمک بگیرید. اگر نمیتوانید از مشاوره کنکور بهره مند باشید به توصیه مهندس سهیل حاج کرم درباره درس زمین شناسی توجه کافی را داشته باشید.

  • ظاهرا فصول ۱ و ۲ و ۵ از فصول بسیار مهم و پراهمیت در سوالات زمین شناسی کنکور ۱۴۰۲ خواهد بود و حتما به صورت کامل و دقیق و سطر به سطر باید مطالعه شود. حتی اگر فقط اردو نوروزی را برای خواندن زمین شناسی کنکور وقت داری باز هم فصل ۱ و ۲ و ۵ جای حذف شدن ندارند. مطالب این سه فصل سنگین و است و اکثر سوالات این فصول از تیپ سوالات مفهومی و استنباطی اما ساده برای کسب درصد است.
  • بر مفاهیم تقدم و تأخر لایه ها و أنواع تنش ها تسلط کامل داشته باشید و تست های زیادی از بخش لایه ها و شکست ها حل کنید. به نظر میرسد این مطالب مورد توجه طراحان کنکور ۱۴۰۲ باشد.
  • تکرار دوباره این مطلب که شکل های کتاب را به دقت بررسی کنید و نکات آن را کنار شکل بنویسید خالی از لطف نیست. برای درس زمین شناسی روش های موثر خلاصه نویسی را فراموش نکنید.

چطور زمین شناسی کنکور را بخوانم؟

برای کسب درصد بالا در زمین شناسی کنکور ۱۴۰۲ باید به نکات و جزئیات هر مبحث است. نمیتوان این درس ر مثل عربی یا آرایه های ادبیات روخوانی کرد و سر جلسه امتحان یک فکری برای پاسخ دادن به سوالات کرد.

این درس مفاهیم علمی نا آشنای زیادی دارد که اگر مطالعه صحیح نداشته باشید، نمیتوانید به همین راحتی ها سوالات را متوجه شوید. به همین دلیل پاسخگویی به زمین شناسی کنکور نیاز به مطالعه کامل و دقیق متن کتاب درسی دارد.

به دلیل فرار بودن درس باید حتما این درس را یا به صورت هفتگی یا ماهانه مرور کرد ، بهتر است مرور از روی خلاصه نویسی هایی که در هنگام یادگیری نوشته اید باشد یا با حل تست و حتی تحلیل سوالات آزمون آزمایشی انجام شود. زیرا خواندن از اول کتاب درسی در زمان مرور وقت زیادی را از شما خواهد گرفت.

هنگام مطالعه و بررسی سوالات باید به مفاهیم دقت شود و همینطور شکل های کتاب را به صورت کامل بررسی کنید.حتی برای مطالعه بیشتر می توانید از درسنامه کتاب های خیلی سبز یا مهر و ماه استفاده کنید.

بعد از اتمام مباحث و در هنگام جمع بندی تحلیل و بررسی سوالات زمین شناسی کنکور دی ۱۴۰۱ می توانید از سوالات تالیفی این دو منبع استفاده کنید؛ همچنین از سوالات آزمون های آزمایشی قلم چی غافل نشوید که یک منبع تست قدر برای کنکور شماست

اهمیت زمین شناسی کنکور را بیشتر درک کنید

 زمین شناسی درمیا داوطلبان کنکور توجه کمتری را به خود جلب میکند و به همین دلیل پاسخگویی به سوالات آن میتواند تراز شما را به طور چشم گیری جابجا کند. اما این یک حقیقت است که زمین شناسی درس وقت گیری است و اگر نتوانید برای آن درست برنامه ریزی کنید احتمالا یا باید قید جواب دادن آن را بزنید(که باتوجه به سوالات ساده ای که در زمین شناسی کنکور دی ۱۴۰۱ دیدیم، پیشنهاد نمیکنم) یا باید وقت خیلی زیادی برای این درس کم اهمیت تر اختصاص دهید. زمانی که میتوانید درس عزیز و مهم زیست را بخوانید زمین شناسی به خود اختصاص خواهد داد و برنامه ها کاملا بهم میریزند.

نکته مهم درباره برنامه ریزی برای درس خواندن اینکه لطفا در کنکور سراسری وقت هر درس را به خود همان درس اختصاص دهید و زمان هیچ درسی را برای درس دیگر خرج نکنید.

هر درسی اهمییت خود را در کنکور دارد پس لطفا اگر  نمیخواهید تمام وقت خود را برای زمین شناسی کنکور بگذارید، فقط با یک برنامه ریزی دقیق سعی کنید به چند سوال زمین شناسی پاسخ دهید تا تراز کنکور شما دچار آسیب نشود.

  • اگر فقط فصل یک زمین شناسی (آفرینش کیهان و تکوین) را می خواهید جواب دهید باید بدانید که این فصل برای شما یک تراز ۲۰ درصدی را دارد.
  • اگر فقط فصل دو زمین شناسی(منابع معدنی زیر بنای تمدن و توسعه صنعتی) را می خواهید جواب دهید باید بدانید که این فصل برای شما یک تراز ۱۲ درصدی را دارد.
  • اگر فقط فصل سه زمین شناسی(منابع آب و خاک ) را می خواهید جواب دهید باید بدانید که این فصل برای شما یک تراز ۱۶ درصدی را دارد.
  • اگر فقط فصل چهار زمین شناسی(سازه های مهندسی) را می خواهید جواب دهید باید بدانید که این فصل برای شما یک تراز ۱۲ درصدی را دارد.
  • اگر فقط فصل پنجم زمین شناسی(سلامت) را می خواهید جواب دهید باید بدانید که این فصل برای شما یک تراز ۱۶ درصدی را دارد.
  • اگر فقط فصل ششم زمین شناسی(پویایی زمین) را می خواهید جواب دهید باید بدانید که این فصل برای شما یک تراز ۱۲ درصدی را دارد.
  • اگر فقط فصل هفتم زمین شناسی(زمین شناسی ایران) را می خواهید جواب دهید باید بدانید که این فصل برای شما یک تراز ۱۲ درصدی را دارد.

مشاوره کنکور تجربی در آکو

کنکور تجربی سخت ترین کنکور در گروه نظری است و موفقیت در این کنکور بدون داشتن برنامه ریزی و مشاور خبره تقریبا غیر ممکن است. شاید زمین شناسی کنکور دی ماه نشان داد که تغییرات در کمین اند و نمیتوان زیاد روی بودجه بندی های احتمالی و سال های گذشته حساب باز کرد. تنها کاری که از دست مشاوران بر می آید آموزش تکنیک های تست زنی و برنامه ریزی دقیق برای مطالعه دروس است.

استفاده مفید از عید نوروز کنکور و جمع بندی صحیح و برنامه ریزی شده در روز های منتهی به کنکور سراسری از وظایف مشاور در سال کنکور است. برای دریافت مشاوره از تیم پشتیبانی آکو میتوانید با شماره ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ تماس بگیرید و یا از طریق تلگرام مشاوره کنکور آکو برای مشاوره همراه با پرداخت حق مشاوره با بهترین مشاور های کنکور در کرج اقدام نمایید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا