پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ای

نشستن صحیح حین مطالعه

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله می خواهیم به نشستن صحیح حین مطالعه و دیدن ویدئو بپردازیم. دانش آموزان مقدار قابل توجهی از وقت خود را پشت میز مطالعه یا جلوی رایانه برای تایپ یادداشت‌های خود ، انجام تکالیف درسی، تحقیق یا سرچ کردن در اینترنت می‌گذرانند. بنابراین، درد گردن و سردرد در دانش آموزانی که مدت زمان طولانی را پشت میز مطالعه می گذرانند شایع است.

خوب، وقت آن رسیده که به دختر یا پسرتان بگویید به نحوه نشستن پشت میز مطالعه توجه کنند. به عنوان والدین، این وظیفه شماست که وضعیت آنها را اصلاح کرده و آنها را راهنمایی کنید. در حقیقت، دانستن نحوه صحیح نشستن پشت میز مطالعه، تنظیم موقعیت صحیح مانیتور یا ارتفاع صندلی برای آن‌ها بسیار مهم است. چرا که تمامی این موارد می‌تواند بر سلامت جسمی آن‌ها تأثیر بسزایی داشته باشد.

اگر عادت‌های نامناسب در حین مطالعه و درس‌خواندن اصلاح نشود احتمال به‌روز مشکلات عضلانی مفصلی و آسیب ستون فقرات در آینده افزایش می‌یابد. در ادامه‌ی مطلب درباره نحوه نشستن صحیح حین مطالعه توضیح داده شده است.

نشستن صحیح حین مطالعه

نکاتی درباره نحوه نشستن صحیح حین مطالعه

همیشه آماده‌شدن برای امتحان علاوه‌برآن که از لحاظ ذهنی چالش‌برانگیز است. می‌‌تواند به علت نامناسب بودن حالت بدن در هنگام مطالعه شما را دچار مشکل نماید. زیرا مجبور هستید ساعات طولانی پشت میز خود قرار بگیرید و مطالعه کنید. در بخش زیر به ارائه نکات ضروری به‌منظور حفظ حالت صحیح بدن در هنگام مطالعه اشاره می‌کنیم:

  • در هنگام نشستن تا جایی که می‌‌توانید کمر خود را صاف نگهداری و لگن خود را تاحدامکان به سمت عقب بکشید.
  • هیچ‌گونه مانعی در قسمت پای شما قرار نداشته باشد.
  • ارتفاع صندلی خود را به نحوی تنظیم کنید که لگن و زانوی شما در یک امتداد قرار بگیرند.
  • باید کیبورد به بدن شما نزدیک باشد و کاملاً به آن تسلط داشته باشید.
  • باید صفحه مانیتور با سطح چشم شما و در یک راستا باشد و فاصله آنها بیش از ۷۶ سانتیمتر نباشد.
  • با استفاده از محافظ بازو می‌تواند شانه‌های خود را در بهترین حالت ممکن قرار دهید.
  • درصورتی‌که دچار درد گردن هستید پزشک به شما توصیه می‌‌کند که در هنگام مطالعه حالت بدن خود را تغییر دهید و از حالت نشسته به ایستاده تغییر وضعیت بدهید.
  • بهترین روش برای ریلکس کردن در هنگام مطالعه نفس عمیق کشیدن است. صرف‌نظر از اینکه شما نشسته یا ایستاده اید سعی کنید نفس عمیق بکشید تا مغز شما آرامش داشته باشد.
  • باید صفحه مانیتور یا کتاب با چشم شما در یک سطح قرار داشته باشد تا از وارد شدن فشار به گردن در هنگام مطالعه جلوگیری گردد.

وضعیت ایده‌آل برای نشستن صحیح حین مطالعه و درس‌خواندن

نشستن صحیح حین مطالعه

نکاتی که در بخش زیر به آنها اشاره می‌‌کنیم بهترین مواردی هستند که به شما برای لذت بردن از مطالعه و پیشگیری از به‌روز درد کمک می‌‌کند. گاهی اوقات شما سعی می‌کنید بدن خود را در حالت مناسبی قرار دهید. اما نامناسب بودن صندلی و میز یا ارتفاع مانیتور و کتاب از جمله عوامل مهمی هستند که بر سلامت بدن شما تأثیر می‌گذارند. با ما همراه باشید تا نکات مهم در ارتباط با حفظ سلامت بدن در حین مطالعه را گوشزد کنیم.

تنظیم صندلی پشت میز مطالعه 

استفاده از یک صندلی مناسب به‌منظور حفظ حالت صحیح بدن در هنگام مطالعه اهمیت بسیار زیادی دارد. مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید در هنگام تهیه صندلی مناسب به آن توجه داشته باشید به شرح زیر می‌باشد:

  • باید ارتفاع آن قابل تنظیم باشد زیرا این ویژگی باعث می‌‌شود شما توانایی تنظیم کردن ارتفاع صندلی مطابق با میز خود را داشته باشید.
  • به‌منظور رفع فشار از قسمت پایین کمر باید به انتخاب صندلی‌هایی بپردازید که دارای قسمت محافظ کمر هستند. زیرا در چنین حالتی کمر شما در بهترین شرایط ممکن قرار می‌گیرد.
  • داشتن بخش محافظ بازو اگرچه یک ویژگی ضروری نیست می‌تواند به جلوگیری از وارد شدن فشار به بازوها و آرنج و عضلات شانه کمک کند.

الزامات نشستن صحیح حین مطالعه و درس خواندن

حتی اگر شما بهترین صندلی را نیز در اختیار داشته باشید اما از آن درست استفاده نکنید دچار کمردرد خواهید شد. در بخش زیر به چند قانون مهم در ارتباط با نحوه بهبود الگوی نشستن اشاره می‌کنیم:

  • صاف بنشینید و از خم شدن به سمت جلو یا عقب خودداری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که به‌خوبی از قسمت پایین کمر شما محافظت می‌شود و می‌توانید از یک عدد بالش کوچک که به‌اندازه کافی راحت است.
  • باید کف پای شما به‌صورت صاف روی زمین قرار بگیرد.
  • ارتفاع صندلی خود را تنظیم کنید به‌نحوی‌که لگن و زانوهای شما در یک سطح قرار بگیرند.
  • باید تا جایی که می‌توانید لگن خود را به سمت عقب بکشید.
  • هیچ‌گونه مانعی در نزدیکی پا و زانوی شما قرار نداشته باشد تا فضای کافی در اختیار این اعضا قرار بگیرد.

موقعیت مانیتور 

مانیتور را در بهترین ارتفاع ممکن قرار بدهید. به‌نحوی‌که به شما کمک کند و بدن خود را صاف نگه دارید. درصورتی‌که شما از همه نکاتی که در ارتباط با نشستن در بهترین حالت ممکن پیروی کنید مانیتور با سطح چشم شما در یک ارتفاع قرار خواهد گرفت. درصورتی‌که ارتفاع مانیتور تنظیم نباشد می‌توانید به کمک وسایل موجود و آن را بالاتر بیاورید. تا از خم شدن بدن به سمت پایین به‌منظور تسلط به کامپیوتر جلوگیری گردد. حتی درصورتی‌که ارتفاع مانیتور شما قابل تنظیم است بهتر است که به ایجاد فضای کافی برای آن بپردازید.

مهم‌ترین قانونی که باید به‌خاطر داشته باشید این است که فاصله بین مانیتور تا چشم شما باید به طول بازو باشد. شما می‌توانید با درنظرداشتن این نکته فضای کافی را بین مانیتور و چشم خود ایجاد کنید. تا از آسیب رسیدن به بدن جلوگیری گردد. باید مانیتور بالاتر از کیبورد و دقیقاً روبروی چشم شما قرار بگیرد تا از خم کردن گردن به سمت پایین جلوگیری شود. در مواردی که بدون وجود کامپیوتر قادر به مطالعه نیستید باید سعی کنید تناسب خوبی را بین میز و صندلی و ارتفاع مانیتور ایجاد نمایید.

وضعیت کیبورد

اگر شما از یک میز استاندارد استفاده می‌‌کنید و کیبورد به طور صحیح مقابل شما قرار گرفته است. دچار هیچ‌گونه مشکلی نخواهید شد. نکته مهمی که در ارتباط با کیبورد وجود دارد این است که استفاده از کیبورد مناسب که صفحه‌کلید آن مجهز به سیستم نوری از قسمت پشت است به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانید از کلید آن استفاده کنید.

استراحت کردن حین مطالعه

در فواصل زمانی معین ورزش کنید تا علاوه بر مغز به عضلات خود نیز استراحت بدهید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر ۳۰ دقیقه یک‌بار باید بلند شوید و کمی راه بروید. حتی اگر شما از ساعت زنگ‌دار برای مدیریت زمان خود استفاده می‌کنید به این مسئله نیز توجه کنید و حتماً بلند شوید و راه بروید.

ورزش‌کردن حین مطالعه

ورزش‌کردن در حین مطالعه و راه‌رفتن به شل شدن عضلات بدن که به مدت طولانی در یک وضعیت قرار گرفته‌اند کمک خواهد کرد. البته نکات دیگری نیز وجود دارند که شما می‌توانید با رعایت کردن آنها در هنگام مطالعه به بدن و مغز خود استراحت بدهید. این نکات به شرح زیر می‌باشند:

  • به انجام تمرینات مخصوص ورزش چشم بپردازید به‌عنوان‌مثال می‌‌توانید کانون تمرکز خود را به نقطه دیگری ببرید. چشم‌های خود را ماساژ دهید یا کف دست‌های خود را روی آنها قرار دهید.
  • هنگامی‌که پشت میز می‌نشینید کمی ورزش کنید. به‌عنوان‌مثال می‌‌توانید به کشش بازوهای خود بپردازید گردن خود را بچرخانید یا آنکه هرچند دقیقه یک‌بار کف دست‌های خود را به زمین برسانید تا از گرفتگی عضلات جلوگیری شود.
  • به انجام تمرینات مخصوص دست بپردازید. اگر شما مجبور هستید بنویسید یا تایپ کنید به‌احتمال زیاد دستتان خسته می‌‌شود. باید هر ۲۰ دقیقه یک‌بار دست خود را تکان دهید. دست خود را مشت کنید یا تصور کنید که قصد چیدن یک سیب را دارید.

میزان نور پشت میز مطالعه

آیا می‌دانستید که میزان نور پشت میز مطالعه بر نحوه حالت بدن تأثیر می‌گذارد؟ نامناسب بودن نور محیط باعث می‌‌شود که شما حالت بدن خود را تغییر بدهید و سرخود را به سمت مانیتور یا کتاب تان بکشید تا دید بهتری داشته باشید. به‌نحوی‌که اگر نور خورشید با صفحه مانیتور برخورد کند به طور خودکار بدن خود را تغییر می‌دهید تا از زاویه دیگر دید بهتری داشته باشید.

وضعیت میز

اگرچه وضعیت میز به طور مستقیم در به‌وجودآمدن حالت مناسب بدن تأثیر ندارد. می‌تواند تجربه شما را از مطالعه لذت‌بخش کند. به‌این‌ترتیب اگر شما از قوانین مرتبط با کنترل اتاق مطالعه پیروی کنید تا به طور کامل تحت کنترل اتاق قرار داشته باشید. یعنی خود را در زاویه بگذارید که حرکات شما را کاهش دهد. به‌عنوان‌مثال می‌‌توانید میز خود را در شرایطی قرار دهید که پشت شما به در اتاق باشد. برخی از نکاتی که به بهبود شرایط بدن شما کمک می‌کند به شرح زیر می‌باشند:

  • نباید میز شما روبه‌روی دیوار قرار داشته باشد.
  • بهترین حالت این است که پشت شما به دیوار باشد و روبروی شما پنجره قرار نداشته باشد.
  • باید بتوانید در را ببینید اما به طور مستقیم روبه‌روی در قرار نگیرید.
  • تاحدامکان پنجره کنار شما باشد که نور از روبه‌رو به صفحه مانیتور برخورد نکند. تا شما مجبور نباشید حالت بدن و گردن خود را تغییر دهید.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا