پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

همه چیز درباره سامانه شاد

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

گسترش پاندمی کرونا مشکلات عدیده‌ای را برای برنامه‌های نظام آموزشی کشور به وجود آورده است. متاسفانه اولین مراکزی که تحت تاثیر این بیماری منحوس قرار گرفتند، مدارس بودند. در گذشته راهکارهای مختلفی برای جبران این نقصان اندیشیده شد. در این بین وزارت آموزش‌و‌پرورش با همکاری وزارت ارتباطات بستری را تحت عنوان سامانه شاد طراحی کردند. این پلتفرم به منظور ترویج آموزش مجازی دانش‌آموزان و جلوگیری از عقب‌افتادگی تحصیلی آن‌ها ایجاد شده است. با توجه به جدید بودن برنامه نرم افزار شاد بسیاری از افراد نحوه صحیح کار با آن را نمی‌دانند. همچنین اشخاص مختلفی در مورد شیوه ورود و ثبت نام در سامانه شاد سوالاتی را مطرح می‌کنند. از این رو در مقاله پیشرو هر آنچه که باید درباره شبکه اجتماعی و پیام رسان شاد بدانید، شرح داده شده است. مشاوره تحصیلی آنلاین آکو در کنار شماست.

سامانه شاد چیست

شاد مخفف عبارت شبکه اجتماعی دانش‌آموزان است. سامانه شاد با همت وزارت آموزش‌وپروش به منظور ساماندهی آموزش مجازی دانش‌آموزان طراحی و پیاده‌سازی شده است. در واقع شاد نرم‌افزار بسیار کاربردی است که بستری را برای ارتباط بین دانش‌آموز و معلم فراهم می‌کند.

دسترسی به برنامه شاد از طریق آدرس اینترنتی /https://shad.ir و نصب اپلیکیشن میسر است. البته در حال حاضر ثبت نام و استفاده از برنامه نرم‌ افزاری شاد فقط روی سیستم‌ عامل‌ های اندروید امکان پذیر است. امکان دانلود این برنامه‌ کاربردی از فروشگاه‌های مجازی مانند کافه بازار میسر است.

رابط کاربری برنامه شاد بسیار ساده است. امکان ثبت نام و بهره‌مندی از سرویس‌های آموزشی به راحتی توسط دانش‌آموزان، مدیران و معلمان بنابر دستورالعمل‌های ارائه شده وجود دارد. البته لازم به ذکر است که در ابتدا مدیر مدرسه به منظور وارد کردن کد ملی و شماره همراه معلمان وارد سامانه شاد می‌شود.

سپس برای هر معلم کلاس درسی اختصاص داده می‌شود. معلمان نیز پس از نصب نرم‌ افزار شاد نقش و کد ملی خود را در قسمت‌های مربوطه برای احراز هویت وارد می‌کنند. این افراد در صورت تایید نهایی کلاس‌های درس خود را مشاهده خواهند کرد.

دانش‌آموزان یا اولیای آن‌ها نیز باید نسخه پیام‌ رسان شاد را روی کامپیوتر یا گوشی هوشمند خود نصب کنند. سپس این افراد با انتخاب گزینه دانش‌آموز و تکمیل مشخصات فردی خود به کلاس وصل می‌شوند.

پیام‌ رسان شاد

چگونه نرم افزار شاد را روی کامپیوتر نصب کنید؟   

در ابتدا برای نصب و ثبت نام در سامانه شاد باید در نوار آدرس مرورگر کروم خود آدرس سامانه اینترنتی شاد را وارد کنید. در این قسمت امکان دانلود نسخه اندروید و ورود به نسخه وب وجود دارد. برای نصب برنامه شاد روی کامپیوتر باید گزینه دوم یعنی ورود به نسخه وب را فشار دهید. سپس در پنجره باز شده شماره موبایل خود را بنویسید و کلید مرحله بعد را بفشارید. در این هنگام کدی 5 رقمی به گوشی همراه شما ارسال می‌شود. این کد را به منظور ورود به نسخه وب برنامه شاد در کادر مربوطه بنویسید.

نحوه ثبت نام در سامانه شاد

پس از تایید کد وارد صفحه‌ای دیگر در سامانه شاد می‌شوید. در این پنجره روی سه نقطه بالای صفحه کلیک کرده و گزینه Install Shad را برگزینید. بدین ترتیب آیکون نرم‌افزار شاد روی صفحه دسکتاپ کامپیوتر قابل مشاهده است. با کلیک روی آیکون موردنظر اپلیکیشن شاد باز می‌شود. با انجام مراحل فوق امکان استفاده از برنامه شاد مختص آموزش‌وپرورش روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ میسر است.

نحوه ثبت نام در برنامه شاد

پس از نصب اپلیکیشن پیام رسان شاد ، برنامه آن را باز کرده و گزینه “ورود به برنامه” را انتخاب کنید. پس از این مرحله پنجره‌ای باز می‌شود که باید در این قسمت شماره موبایل خود را وارد سازید. این سوال پیش می‌آید که چه شماره همراهی را باید در این بخش بنویسید؟

  • اگر دانش‌آموز هستید، شماره موبایل ثبت شده در پرونده مدرسه خود را در کادر مربوطه بنویسید؛
  • اگر معلم، مدیر یا دیگر کارمندان مدرسه هستید، شماره موجود در سامانه سناد یا همگام مدارس را وارد کنید.

انتخاب نقش برای ورود به سامانه شاد

پس از چند دقیقه کد احراز هویتی به شماره تلفن وارد شده ارسال می‌شود. این کد را در کادر مختص به خود وارد کرده و روی گزینه “ورود” کلیک کنید. در صورتی که به صورت موفقیت‌آمیز احراز هویت شما به اتمام برسد، به بخش اطلاعات کاربری می‌روید.

در این بخش از سامانه شاد باید اطلاعات شخصی خود را برای تکمیل ثبت نام وارد کنید. نام و نام خانوادگی خود را به صورت کامل بنویسید. سپس روی آیکون تیک موجود در بالای صفحه سمت چپ کلیک کنید.

در مرحله بعد باید عکس خود را برای تصویر پروفایل خود بارگذاری کنید. برای این منظور عکسی را از گالری گوشی خود برگزینید. همچنین امکان گرفتن عکس جدید با دوربین گوشی در همان لحظه نیز وجود دارد. پس از اتمام مراحل ذکر شده صفحه‌ای به شما نمایش داده می‌شود. در این صفحه باید نقش خود را به عنوان مدیر، معلم یا دانش‌آموز مشخص سازید. پس از انجام این مراحل حالا شما در سامانه شاد ثبت نام کرده اید و میتوانید از نرم افزار آموزشی استفاده کنید.

سوال های متداول درباره نرم افزار پیام رسان شاد

از آنجایی که سامانه شاد برای ارتباط بین دانش‌آموزان و معلمان طراحی شده است، توسط آن‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته مدیران مدارس نیز برای دعوت به ورود معلمان و دانش‌آموزان به برنامه باید در برنامه شاد عضویت پیدا کنند. محدودیت در عضویت افراد باعث افزایش ایمنی نرم‌ افزار شاد می‌شود. این ویژگی از ورود افراد ناشناس به داخل کلاس‌های مجازی و ایجاد مزاحمت برای دانش‌آموزان و معلمان ممانعت به عمل می‌آورد.

لازم به ذکر است که استفاده از سامانه شاد رایگان نیست. تعرفه برنامه شاد مانند پیام‌ رسان‌های داخلی به صورت یک سوم تعرفه اینترنت در نظر گرفته می‌شود.

ثبت نام در پیام رسان شاد

براساس گزارش معاون وزیر ارتباطات سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی با بسته‌های رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. این امکانات به محصلین کمک می‌کند که به کلاس‌های درسی و خدمات آموزشی دسترسی داشته باشند.

این مقام مسئول تاکید کرده است که سامانه مورد استفاده از سمت وزارت آموزش و پرورش تعیین می‌شود. همچنین وزارت ارتباطات نیز تمام تلاش خود را برای ایجاد امکانات مناسب در برنامه شاد به کار گرفته است. این وزارتخانه همکاری خود را با آموزش و پرورش در قالب سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی ادامه می‌دهد.

از سویی مشاور وزیر و مسئول شبکه آموزش و پیام رسان شاد اعلام کرد که استفاده از نرم افزار شاد تا پایان 1400 رایگان است. به گفته این مقام مسئول بنابر دستور رئیس جمهور دسترسی به سامانه و اپلیکیشن شاد در سال گذشته رایگان بود. براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی تا پایان سال 1400 نیز دسترسی به برنامه شاد به صورت رایگان ادامه دارد.

اگر خدمت خاصی به صورت غیررایگان از طریق سامانه شاد به دانش‌آموزان عرضه می‌شود، باید اطلاع رسانی صورت گیرد.

امکانات و قابلیت‌های سامانه آموزش مجازی شاد

نرم افزار و پیام رسان شاد برای آموزش مجازی دانش‌آموزان سراسر کشور طراحی شده است. از این رو برنامه موردنظر امکانات مختلفی دارد. برخی از امکانات پلتفرم شاد عبارتند از:

  • ذخیره کلاس و محتوای ارائه شده در سامانه شاد
  • قابلیت حذف و ویرایش پیام‌های ارسالی در پیام رسان شاد
  • ارسال انواع فایل‌های متنی، صوتی و تصویری با فرمت‌های مختلف ( حداکثر حجم فایل‌ها 1.5 گیگابایت)
  • امکان انتقال اطلاعات از یک تلفن همراه به تلفن دیگر
  • تعامل دو طرفه بین دانش‌آموزان و معلمان در نرم افزار شاد
  • برگزاری امتحانات آنلاین
  • برقراری ارتباط تصویری بین دانش‌آموزان و معلمان به صورت زنده در اپلیکیشن شاد
  • تشکیل کانال‌های محتوای آموزشی برای دانش آموزان
  • اختصاص فضای ویژه به معلمان برای تدریس در سامانه شاد
  • کنترل تکالیف دانش‌آموزان
  • امکان حضور و غیاب آنلاین

سامانه شاد چیست؟

قابلیت‌های کانال‌ها و گروه‌ها در برنامه شاد

هنگامی که اطلاعات کاربری به طور کامل وارد شد، امکان تشکیل کانال‌ها و گروه‌ در برنامه شاد وجود دارد. مدیران ، معلمان و دانش‌آموزان را در این گروه‌ها و کانال‌ها عضو می‌کنند. برخی از امکانات گروه های دانش آموزی در پیام رسان شاد عبارتند از:

  • قابلیت برگزاری نظرسنجی؛
  • امکان انتخاب نام کاربری ( این نام برای تمام افراد قابلیت جستجو دارد.)؛
  • قابلیت مشخص کردن لیست سیاه؛
  • امکان تغییر ادمین کانال و واگذاری آن به دیگری.

مشکلات آموزش مجازی با استفاده از برنامه شاد

برنامه نرم‌ افزاری شاد در کنار کاربرد و امکانات بسیار زیادی که دارد، مانند بسیاری از سامانه‌های دیگر مشکلاتی را نیز در پی دارد. مثل نگرانی والدین دسترسی کودکان به فضای مجازی یا عدم وجود امکانات تحصیل آنلاین برای همه اقشار جامعه ، و مشکلات نرم افزاری برنامه شاد که گاها سرعت برقراری ارتباط یا بارگزاری فایل ها توسط دبیران را با مشکل مواجه میکند. اما منابع و موسسات مربوطه در خصوص اصلاح ایراد ها و ازبین رفتن هرچه سریع تر مشکلات سامانه پیام رسان شاد نوید داده اند. در این باره بیشتر بخوانید.

دسترسی کودکان به فضای مجازی توسط نرم افزار شاد

با توجه به گسترش آموزش مجازی پس از شیوع کرونا بسیاری از والدین نگران دسترسی کودکان خود به فضای مجازی هستند. اولیاء بیان می‌کنند که در این شرایط کنترل کمتری روی فرزندان خود در استفاده از اینترنت دارند.

برای رفع این مشکل کارشناسان حوزه اینترنت پیشنهاداتی را ارائه کرده‌اند. والدین با استفاده از قابلیت family safety موجود در سیستم‌عامل ویندوز امکان مراقبت از حضور فرزندان خود را در فضای مجازی دارند. همچنین با بکارگیری قابلیت مذکور مدیریت دسترسی کودکان یا کنترل جستجوی گوگل توسط آن‌ها نیز امکانپذیر است.

در صورتی که دانش‌آموز برای استفاده از سامانه شاد از تبلت یا گوشی هوشمند شخصی خودش استفاده میکند، نیز راهی برای نظارت بر او وجود دارد. ابزاری به نام google family link ساده‌ترین راه برای مدیریت دسترسی و کنترل کودک در این شرایط است.

افزار شاد

عدم دسترسی برخی از کودکان به گوشی هوشمند یا تبلت

استفاده از این برنامه مجازی شاد نیازمند دسترسی به اینترنت است. از این رو همه دانش‌آموزان باید به گوشی هوشمند، تبلت، کامپیوتر یا لپ‌تاپ دسترسی داشته باشند.

متاسفانه بر طبق گفته رئیس کمیسیون آموزش مجلس در سال گذشته در حدود سه و نیم میلیون دانش‌آموز از ادامه تحصیل باز مانده‌اند. این امر به این دلیل است که برخی اقشار جامعه امکان دسترسی به گوشی یا اتصال به اینترنت نداشتند.

همچنین دانش‌آموزان بسیاری در روستاهای دورافتاده یا در عشایر زندگی می‌کنند. این افراد حتی دسترسی به برق ندارند، چه برسد به اینترنت، گوشی هوشمند و سایر دستگاه‌های ارتباطی برای استفاده از نرم افزار پیام رسان شاد. بنابراین ضروری است که وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات راهکاری را در زمینه حل مشکلات موجود اتخاذ فرمایند.

مشکل پهنای باند برنامه شاد

مهم‌ترین مشکل برنامه و پیام رسان آموزش مجازی شاد بار سنگین اینترنت و مختل شدن این برنامه است. به همین دلیل انتظار می رود که پهنای باند اختصاصی برای سامانه شاد در نظر گرفته و رفع شود.

منابع رفع مشکلات احتمالی نرم افزار شاد

مرکز پاسخگویی تلفنی سامانه شاد با تعداد زیادی اپراتور برای رفع مشکلات احتمالی شما عزیزان راه اندازی شده است. همچنین داخل این برنامه نیز پنج کاربری ویژه برای پاسخگویی شبانه‌روزی به سوالات شما اختصاص داده شده است.

این دو درگاه خدمات گوناگونی را در رابطه با مشکلات مربوط به نصب یا ثبت نام و استفاده از برنامه پیام رسان شاد به شما ارائه می‌دهند.

پشتیبانی  مشکلات ثبت نام در پیام رسان شاد

کلام آخر مرکز مشاوره آکو درباره نرم افزار پیام رسان شاد

توسعه آموزش مجازی در کشور با شیوع بیماری کرونا و راه‌اندازی سامانه شاد شکل گرفت و هنوز هم ادامه دارد. افرادی وجود دارند که درباره شیوه ثبت نام و استفاده از برنامه پیام رسان شاد با مشکلاتی روبرو هستند. همچنین ذهن این اشخاص را سوالاتی مهم در خصوص سامانه و نرم افزار شاد پر کرده است. در این مقاله به طور کامل با این سامانه، نحوه استفاده، قابلیت‌ها و محدودیت‌های آن آشنا می‌شوید. برای مشاوره بیشتر و آشنایی با کلاس های تقویتی آنلاین گروه آموزشی آکو همین حالا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

کلمه کلیدی: سامانه شاد

عنوان سئو: سامانه شاد و معرفی 15 قابلیت و 3 مشکل شبکه اجتماعی دانش‌آموزان

متا: آموزش و پرورش با شروع کرونا و تعطیلی مدارس سامانه شاد را برای آموزش مجازی دانش‌آموزان طراحی کرد. در این مقاله همه چیز را درباره این برنامه یاد می‌گیرید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا