پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

آیا با دیپلم انسانی می‌توان کنکور تجربی شرکت کرد؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
1.3/5 - (3 امتیاز)

انتخاب رشته در دوران دبیرستان یکی از انتخاب‌های چالشی هر فرد در دوران زندگی‌اش است. متأسفانه دانش‌آموزان این انتخاب را با آگاهی کامل انجام نمی‌دهند و به همهٔ جوانب آن نمی‌اندیشند. به علت همین ناآگاهی و عدم تحقیق کافی در مورد رشته‌های مختلف و آینده آنها پس از مدتی به فکر تغییر رشته می‌افتند و می‌خواهند در دوران دبیرستان رشته تحصیلی خود را تغییر دهند. همچنین عده‌ای دیگر تا زمان کنکور صبر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند تا در کنکور رشته‌ای دیگر شرکت کنند. اما آیا این کار امکان‌پذیر است؟ آیا با دیپلم انسانی می‌توان کنکور تجربی داد و پزشکی قبول شد؟ آیا با دیپلم انسانی می‌توان کنکور تجربی شرکت کرد؟ در این مقاله می‌خواهیم اطلاعات مربوط به این سؤال را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید در این مقطع انتخاب درسی داشته باشید که بعدها از انجام آن پشیمان نشوید! مشاوره تخصصی کنکور آکو

دیپلم انسانی دارم و میخواهم کنکور تجربی بدهم. آیا با دیپلم انسانی می‌توان کنکور تجربی داد و در رقابت پزشکی شرکت کرد ؟ مرکز مشاوره کنکور آکو

آیا با دیپلم انسانی می‌توان کنکور تجربی شرکت کرد

همان‌طور که اشاره کردیم ممکن است افراد در انتها متوجه شوند که علاقه‌ای به رشته‌های دانشگاهی انسانی ندارند و علاقه آنها به سمت رشته‌های دانشگاهی تجربی بیشتر است در نتیجه بخواهند در کنکور رشته تجربی شرکت کنند. اما نمی‌دانند که برای شرکت در کنکور سراسری یک رشته نیاز به داشتن دیپلم همان رشته است یا خیر؟پاسخ این سؤال خیر است.

در واقع همهٔ دانش‌آموزان که دارای مدرک دیپلم نظام جدید و یا نظام قدیم در هر رشته‌ای هستند می‌توانند در هر کنکور سراسری که می‌خواهند شرکت کنند. یعنی اگر دانش‌آموزی دیپلم خود را در رشته انسانی گرفته باشد می‌تواند در کنکور سراسری تجربی شرکت کند. همچنین امکان ثبت‌نام و شرکت در کنکور سراسری ریاضی، زبان و هنر نیز برای وی وجود دارد. فراموش نکنید که بخاطر چشم و هم چشمی با فامیل انتخاب رشته نکنید و دنبال علاقه تان باشید.

اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که سوابق تحصیلی در کنکور سراسری تأثیرگذار است و دانش‌آموزان رشته انسانی که می‌خواهند در کنکور تجربی شرکت کنند میزان اعمال سوابق برایشان متفاوت خواهد بود و تنها ضریب دروس عمومی مشترک محاسبه می‌شود. علت این تفاوت ضریب در اعمال سوابق این است که دانش‌آموزان رشته انسانی دروس تخصصی رشته تجربی را در دبیرستان نگذرانده‌اند. در ادامه به نحوه تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم انسانی در کنکور تجربی می‌پردازیم.

نحوه تأثیر سوابق تحصیلی دیپلم‌انسانی در کنکور تجربی

همان‌طور که می‌دانید سوابق تحصیلی بر روی نتیجه کنکور تأثیر مثبت دارد یعنی اگر معدل شخص از حدنصاب بالاتر باشد روی نتیجه کنکور او اثرگذار خواهد بود. ازآنجایی‌که دانش‌آموزان رشته انسانی دروس تخصصی رشته تجربی یعنی زیست، فیزیک، شیمی و ریاضی را در دبیرستان نگذرانده‌اند تأثیر سوابق آنها متفاوت خواهد بود. در جدول زیر تأثیر هر یک از دروس را در پنج زیرگروه مختلف رشته تجربی قرار داده‌ایم تا اطلاعات موردنیاز در این مورد را به دست آورید.

دیپلم انسانی دارم و میخواهم کنکور تجربی بدهم. آیا با دیپلم انسانی می‌توان کنکور تجربی داد و در رقابت پزشکی شرکت کرد ؟ مرکز مشاوره کنکور آکو

شرایط تغییر رشته در دوران دبیرستان

اگر دانش‌آموزی به هر دلیلی وارد رشته‌ای شود که به آن علاقه ندارد و یا باگذشت زمان متوجه شود این رشته مناسب او نیست می‌تواند با درنظرگرفتن شرایطی رشته خود را تغییر دهد. دانش‌آموزان می‌توانند برای سال دهم به یازدهم از شاخه نظری به شاخه‌های نرستانی و یا به‌صورت درون شاخه‌ای تغییر رشته دهند اما نکتهٔ مهمی که باید آن را در نظر گرفت این است که دانش‌آموز باید طبق فرم هدایت تحصیلی پایه نهم مجاز به ورود به رشته موردنظر باشد. دانش‌آموزان سال دهم در دو نوبت امتحانات خردادماه و شهریور امکان تغییر رشته را دارند و بهتر است این تصمیم را قبل از شروع امتحانات خرداد بگیرند.

پس از تصمیم‌گیری نهایی دانش‌آموزان باید فرمی با عنوان فرم الف را تکمیل کرده و به مدیر مدرسه تحویل دهند. پس از تأیید فرم الف توسط مدیر مدرسه این فرم باید به تأیید اداره آموزش‌وپرورش ناحیه برسد و سپس دانش‌آموز می‌تواند در امتحانات رشته موردنظر شرکت کند و در صورت کسب نمره قبولی به ادامه تحصیل در آن رشته بپردازد. همچنین این روند برای تغییر رشته سال یازدهم به دوازدهم نیز امکان‌پذیر است اما باید به‌صورت درون شاخه‌ای صورت گیرد.

admin ajax. 1

شرکت در دو کنکور تجربی و انسانی به طور هم‌زمان

یکی از سؤالاتی که ممکن است برای داوطلبان پیش آید این است که آیا می‌توان با دیپلم انسانی هم‌زمان در دو رشته تجربی و انسانی کنکور داد؟ در جواب این سؤال باید بگوییم با داشتن هر دیپلمی داوطلب نمی‌تواند به‌صورت هم‌زمان در دو کنکور سراسری شرکت کند. بلکه می‌تواند در سال اول در کنکور انسانی یا تجربی و در سال بعد کنکور دیگری را شرکت کند. اما نکته قابل‌توجه این است که افراد می‌توانند هم‌زمان در کنکور شاخه نظری و یکی از کنکورهای شناور زبان یا هنر شرکت کنند.

175062 2

مشاوره کنکور آکو درباره شرکت در کنکور تجربی با دیپلم انسانی میگوید

به‌عنوان حسن‌ختام باید به این موضوع اشاره کرد که تغییر رشته به‌خودی‌خود کار آسانی نمی‌باشد و نیازمند همت و تلاش بسیار است چه‌بسا این تغییر رشته به هنگام سال کنکور رخ دهد. در واقع در سال کنکور دانش‌آموزی که سه سال دبیرستان خود را در رشته انسانی گذرانده و آشنایی کافی با رشته تجربی ندارد باید تمام مطالب سه سال رشته تجربی را مطالعه کند و به تسلط کافی برسد. قطعاً کسب نتیجه خود در کنکور سراسری رشته دیگر غیرممکن نیست اما نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اصولی است. درصورتی‌که داوطلب با برنامه‌ریزی و با راهنمایی مشاور این کار را انجام دهد، حتی اگر با دیپلم انسانی بخواهد همه سختی های کنکور تجربی را پشت سر بگذارد، می‌تواند در مسیری اصولی به هدف نهایی خود دست پیدا کند و طعم شیرین موفقیت را بچشد!

زندگینامه رستگار رحمانی رتبه 1 کنکور تجربی که با دیپلم ریاضی شروع کرد

مشاوره تخصصی کنکور

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام خدمت شما وقت بخیر 🌹
    من دیپلم انسانی دارم امکانش هست توی کنکور تجربی شرکت کنم ؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا