پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های فنی حرفه ای

با رشته چاپ دستی بیش تر آشنا شویم

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
3.3/5 - (3 امتیاز)

این مقاله را برای علاقه‌مندان به رشته های هنری و بخصوص کسانی که می خواهند با رشته چاپ دستی آشنا شوند تهیه کرده‌ایم. در این مقاله از تاریخچه چاپ دستی, کاربردهای آن در جامعه و مشاغل موجود برای رشته چاپ خواهیم گفت. در صورتیکه به سایر رشته های هنر علاقه دارید به سایت آموزشگاه پرسا سر بزنید و با این رشته های جذاب بیش تر آشنا شوید.

تاریخچه چاپ دستی

در این قسمت کمی از پیشینه چاپ دستی سخن خواهیم گفت. سابقه استفاده از چاپ دستی به سال های خیلی دور برمی گردد. اولین چاپ دستی برای زمانی است که انسان پیش از تاریخ در غاری به نام گارگاس اثر چاپی خود را بجا گذاشت. غار گارگاس در فرانسه قرار دارد و شکل دست هایی که به صورت مثبت و منفی هستند در این غار ثبت شده است.

Cueva de las Manos 6811931046 1
نقش دست های چاپ شده در غار دست ها در آرژانتین

به نظر میاید تکنیکی که برای چاپ منفی استفاده شده, استفاده از مخلوط رنگ ساییده شده با روغن یا آب است که با نی روی سطح مورد نظر فوت شده است. در چاپ مثبت هم از روشی که امروزه کودکان نیز از آن استفاده می کنند استفاده شده. یعنی دست را در ماده رنگی کرده و بعد روی سطح غار فشار داده اند. مشابه همین نقوش هم در غار دست ها واقع در آرژانتین هم وجود دارد.

در واقع می توان گفت که این آثار طبق بررسی ها و تحقیقاتی که انجام شده است جزو اولین آثار در دسته چاپ دستی می باشند. اما چاپ های دستی با تکنیک های زیادی هستند که به ثبت رسیده. در ادامه مقاله تعدادی از این تکنیک های پرکاربرد را بررسی خواهیم کرد.

رشته چاپ دستی در هنرستان

چاپ دستی یکی از بخش های هنرتجسمی می باشد که با نام هایی مثل گراورسازی یا چاپ هنری هم شناخته می شوند. در جاپ دستی اثر هنری بر روی سطحی مانند پارچه, کاغذ, پلاستیک و یا سطوح دیگری که معمولا به آن کلیشه می گویند ایجاد می شود. کلیشه به صفحه های فلزی می گویند که از جنس زینک, مس یا سطوح پلیمری هستند چاپ های دستی بدلیل تنوع زیادی که دارند می توانند آثار بسیار زیبا و در عین حال کم قیمت هم بوجود آورند.

800px Katsushika Hokusai Fine Wind Clear Morning Gaifu kaisei Google Art Project
چاپ چوب توسط هوکوسائی – کوه فوجی

چه توانایی هایی برای تحصیل در رشته چاپ دستی نیاز است؟

رشته چاپ نیز مانند سایر رشته های هنر نیاز به خلاقیت دارد. هنرجویان باید ایده های مختلف و تکنیک ها را به خوبی یاد بگیرند تا بتوانند از آن ها به خوبی استفاده کنند. البته لازم نیست که نگران خلاقیت خیلی باشید. چون خلاق بودن تا حد زیادی اکتسابی است و به مرور زمان با قرار گرفتن در مسیر هنر ایده های جدید و نو خواهید داشت.

یکی دیگر از توانایی های مورد نیاز این است که با آثار هنری بتوانید ارتباط بگیرید و آن ها را تا حدی درک کنید و از شکست هایی که در این مسیر می خورید نگران نشوید. این رشته و تحصیل در آن به تمرین خیلی زیادی نیاز دارد تا بتوانید یک کار تمیز و قابل قبول را ایجاد کنید. ممکن است بارها و بارها تمرین کنید تا بتوانید به نتیجه مطلوبی که می خواهید برسید.

تکنیک های مختلف چاپ دستی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم, چاپ انواع مختلفی دارد و با تکنیک های بسیار زیادی همواره رو به پیشرفت است. یکی از اولین تکنیک ها مهرهای استوانه بودند که جنس سنگ با گل رس داشتند. و طبق بررسی های انجام شده از این مهرها برای کارهای رسمی استفاده می کردند. در ادامه به سایر تکنیک های چاپ می پردازیم.

  • چاپ برجسته: در این روش باید در ابتدا اطراف اثری را که می خواهید چاپ کنید را کنده کاری کنید تا قسمتی که مورد نظرتان برجسته شود. چاپ چوب یا لینولئوم از انواع متفاوت این چاپ هستند.
  • چاپ مسطح: در این نوع چاپ با استفاده از تضادی که بین آب و مرکب وجود دارد طرح روی کبپلیشه ایجاد می شود. چاپ لیتوگرافی از این نوع چاپ می باشد.
  • چاپ گود: در این روش فرد طرحی را که می خواهد چاپ شود را بر روی سطح مورد نظر کنده کاری می کند. چاپ فلزی یکی از رایج ترین چاپ های گود است.
  • چاپ شابلونی: در این نوع چاپ, کلیشه بخش هایی را که مد نظر است را از خود عبور می دهد.

رشته چاپ دستی در دانشگاه

علاقه‌مندان به رشته چاپ دستی علاوه بر این که در هنرستان ها یا مراکز فنی حرفه ای می توانند رشته چاپ را بخوانند با شرکت در کنکور هنر و یا بطور آزاد نیز می توانند به ادامه تحصیل بپردازند. در دانشگاه دانشجویان با سه مرحله پیش از چاپ, چاپ و پس از چاپ را می گذرانند.

رشته چاپ در دانشگاه تا مقطع کارشناسی ارائه می شود و در مقاطعی مانند ارشد و دکتری ارائه نمی شود.

در مرحله پیش از چاپ دانشجویان یاد می گیرند که با مشورت با طراح اثر را برای چاپ آماده کنند. در مرحله چاپ با بررسی عواملیکه در چاپ نهایی تاثیرمند است اثر را چاپ می کنند. همچچنین در این مرحله یاد می گیرند که چاپ اثر را با کم ترین هزینه انجام دهند. در آخرین مرحله یعنی مرحله چاپ آخرین کارهایی که قرار است بر روی اثر انجامشودرا انجام می دهند.مانند برش, طلاکوبی, قالب سازی و …

دروس تخصصی رشته چاپ در دانشگاه

در این قسمت دروس تخصصی را صرفا جهت آشنایی شما با دروس و مباحثی که در دانشگاه تدریس میشود است. به طور کلی تعداد واحد های دروس تخصصی 64 واحد استو تعداد واحدهای دروس عمومی 20 واحد, تعداد واحدهای دروس پایه 25 واحد می باشد.

لیتوگرافی 1 و 2مروری بر روش های چاپاقتصاد و بازاریابی چاپ
کارگاه چاپ فلکسوکارگاه چاپ هلیوگرارورگرافیک کامپیوتری 4
استاندارد شناسی چاپشناخت کاغذ و مرکبقوانین و مقررات چاپ
تکنولوژی بسته بندیزبان تخصصیکارگاه چاپ دیجیتال
تاریخ فناوری چاپتکنولوژی صحافیکارگاه چاپ سیلک اسکرین
آزمایشگاه مواد چاپکارگاه چاپ افستطرح و رساله پایان دوره

مزایا و معایب چاپ دستی

چاپ دستی در کنار کیفیت بالایی و دوام زیادی که دارد, کم هزینه است. و این یکی از مهم ترین ویژگی های خوب چاپ دستی می باشد. از دیگر ویژگی های این رشته آن است که بر روس سطوح مختلف می توان چاپ را انجام داد.

یکی از مهم ترین معایب این رشته این است که تعداد رنگ هایی که می توانید برای چاپ استفاده کنید محدود است. همچنین چاپ دستی برخلاف چاپ دیجیتال امکان سفارش سازی را ندارد و هزینه راه اندازی چاپ دستی هم زیاد است.

بازار کار رشته چاپ دستی در ایران

از آن جای که صنعت چاپ با بازاریابی های داخلی و خارجی, محصولات کشاورزی که شاغلان این رشته همکاران افرادی هستند که رشته اقتصاد کشاورزی را خوانده اند و یا توسعه اجتماعی در ارتباط است, شاغلان می توانند در عرصه های مختلفی به فعالیت پردازند.یعنی آنطور که به نظر می رسد این حرفه مشاغل کمی ندارد و برعکس علاقه‌مندان می توانند در بخش های زیادی به کار مشغول شوند. تعدای از این مشاغل به این صورت می باشند:

  • چاپ برای روزنامه و یا نشریه ها
  • چاپ انواع کتاب ها
  • مدیران تولید

آخرین سخن مشاوره تحصیلی آکو

چاپ صنعت مهمی است که از گذشته تاکنون با تغییراتی که کرده تاثیر زیادی را بر انواع چاپ و کاربردهای آنان گذاشته. با گسترش و استقبال از این صنعت چاپ دیجیتالی بوجود آمد. با وجود مزایایی که چاپ دیجیتالی دارد اما چاپ دستی در نوع خودش بسیار خاص و ارزشمند است.

اگر برای انتخاب رشته یا برنامه ریزی درسی نیاز به مشاوره دارید, از مشاوران تلفنی آکو کمک بگیرید. در اینستاگرام آکو نیز عضو شوید تا از اخبار تحصیلی مطلع بمانید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا