پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحلیل و برنامه ریزی دروس

تحلیل فلسفه و منطق کنکور ۱۴۰۲ انسانی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

درس فلسفه و منطق از دروس تخصصی رشته انسانی به حساب می ایند و باتوجه به تغییرات ضرایب دروس در کنکور انسانی ۱۴۰۳ ،  ضریب فلسفه و منطق دوازدهم انسانی در سوابق تحصیلی ۶.۲۶ است. همانطور که میدانید باوجود تصویب شدن برگزاری امتحانات نهایی برای سه پایه مقطع متوسطه دوم، هنوز پایه های دهم و یازدهم به عنوان دروس موثر در کنکور شناخته نشده اند.

با وجود این هنوز هم درس منطق اهمیت خود را در مقطع متوسطه دوم دارد. درس منطق از جهت تک کتاب بودنش ممکن است که مورد توجه دانش اموزان باشد اما نباید این درس را همچون دروس تک کتاب دیگر مثل روانشناسی یا اقتصاد کنکور انسانی در نظر بگیریم؛  چرا که این درس نکات فراوان و مطالب زیادی دارد و از جمله دروس حفظی نیست و باید ان را به طور کامل درک کرد.

سوالات فلسفه کنکور انسانی ۱۴۰۲ هم که مثل هر سال شامل فلسفه یازدهم وفلسفه دوازدهم می باشد. این درس از دروس مهم رشته انسانی است که باید با مطالعه پیوسته و با تست زنی و مرور متعدد به تسلط در تست زنی و زمانبندی رسید.

برخلاف تصور عموم که میگویند دروس کنکور انسانی حفظی هستند، این یکی به هیچ عنوان حفظ کردنی نیست. حداقل سوالات فلسفه و منطق کنکور انسانی ۱۴۰۲ و البته تحلیل سوالات فلسفه کنکور ۱۴۰۱ ما را به این نتیجه رسانده است.

تحلیل فلسفه و منطق کنکور انسانی ۱۴۰۲ نشان داده است که اگر مطالب این درس را به درستی بفهمید و درک کنید وتنها به حفظ ان نپردازید می توانید نتیجه خیلی خوبی درحل تست های کنکور و حتی در امتحانات نهایی داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید.

بررسی سوالات فلسفه و منطق کنکور انسانی 1402

تحلیل فلسفه و منطق کنکور ۱۴۰۲ انسانی

فلسفه و منطق دو تیپ درسی جداگانه هستند و منطق کلا در مقطع متوسطه دوم رشته انسانی یک کتاب در پایه دهم دارد و درس فلسفه در پایه یازدهم و دوازدهم تدریس میشود. سوالات فلسفه و منطق کنکور انسانی مثل دروس تاریخ و جغرافیای کنکور در یک گروه سوال قرار میگیرند و جمعا ۲۰ سوال از دفترچه دوم کنکور انسانی را شامل میشوند.

زمانبندی برای دفترچه دوم باید به گونه ای باشد که در ۸۰ دقیقه به ۷۵ سوال دفترچه پاسخ دهید. اما شاید جالب باشد که بدانید حتی رتبه های برتر کنکور ۱۴۰۲ (رتبه های ۱ تا ۱۰) نیز نتوانسته اند سوالات فلسفه و منطق کنکور انسانی ۱۴۰۲ را کامل جواب دهند!

رتبه ۱ کنکور انسانی ۱۴۰۲(مهدی نیکوکار) فلسفه و منطق کنکور را تقریبا ۷۷ درصد زده است که نشان دهنده سختی نسبی سوالات برای داوطلبان کنکور انسانی است!

به طور میانگین سطح سوالات فلسفه و منطق کنکور تیر ۱۴۰۲ متوسط رو به بالا بود. درست برعکس سوالات اقتصاد کنکور انسانی که تقریبا هیچ سوال غیر قابل حل یا خارج از کتابی نداشت، فلسفه و منطق کنکور ۱۴۰۲ انسانی مثل ریاضی کنکور انسانی امسال حسابی به داوطلبان فشار آورده بود.

تقریبا ۷۰ درصد از داوطلبان کنکور انسانی، سوالات فلسفه و منطق کنکور انسانی ۱۴۰۲ را سخت تر از حد انتظار دانسته اند.

بررسی سطح سوالات فلسفه و منطق کنکور ۱۴۰۲ انسانی

اگر بخواهیم درس به درس فلسفه کنکور انسانی و منطق کنکور انسانی را بررسی کنیم، هر دوی این دروس در سطح متوسط رو به بالایی داشتند اما فلسفه کمی آسان تر و قابل پیشبینی تر به نظر می آید.

 سوالات منطق با وجود حذفیاتش چندان اسان نبود و برای دانش اموزان چالش برانگیز بود. می توان گفت سوالات منطق به صورت مفهومی طراحی شده بود. کلا سوالات منطق کنکور از ۲۰ سوال فلسفه و منطق ۱۰ سوال را تشکیل میدهد که در بین سوالات فلسفه و منطق کنکور انسانی ۱۴۰۲ سوالات سخت تر برای همین  درس بود.

 در رابطه با درس فلسفه نیز باید بگویم که سطح سوالات آن همچون منطق متوسط رو بالا و نسبتا سخت بود و به صورت مفهومی طراحی شده بود.

نکته جالبی که در سوالات فلسفه کنکور انسانی ۱۴۰۲ دیدیم این بود که  بعد از مدت ها از بخش تمثیل غار افلاطون سوال مطرح شد. تحلیل فلسفه و منطق کنکور ۱۴۰۲ نشان داد که سوالات دروس فلسفه دوازدهم، نسبت به فلسفه یک اسان تر بود و همچنین برخلاف سال های گذشته بر فلسفه یازدهم تمرکز ویژه ای شده بود.

بودجه بندی سوالات فلسفه و منطق کنکور انسانی ۱۴۰۲

سوالات فلسفه و منطق کنکور تیر ۱۴۰۲ در دفترچه دوم قرار داشت که شامل ۲۰  سوال بود. بهترین زمان برای پاسخگویی به این سوالات نیز ۲۰  دقیقه می باشد.  همانطور که میدانید تقریبا تعداد سوالات فلسفه و منطق باهم برابر اند و ممکن است بعضی سال ها سوالات منطق یا فلسفه یکی بیشتریا کمتر باشد!

جمعا از بین ۲۰ سوال فلسقه و منطق کنکور  انسانی۱۴۰۲، حدود ۱۰ سوال سخت بودند و به اندازه ای قابل تامل که حتی برخی اساتید شهرستان ها نیز در پاسخ آنها دچار اشتباه شده بودند. 

بودجه بندی فلسفه کنکور انسانی 1402
  • بودجه بندی درس به درس منطق

منطق کنکور انسانی ۱۴۰۲ پر از نکات و مطالب کلیدی بود. کلا درس منطق که بسیاری از معلمان هم نمی توانند ان را به درستی اموزش دهند و از این جهت تنها دانش اموزان را وادار به حفظ آن می کنند و همین موجب درصد های پایین در درس منطق برای دانش آموزان میشود.

نکته دیگر کم بودن منابع معتبر و سطح بالا برای درس منطق است. منطق کنکور انسانی ۱۴۰۲ به ما نشان داد که دانش آموز باید روش صحیح مطالعه صورت سوالات را بلد باشد وگرنه در یک دقیقه فقط میتواند صورت سوالات طولانی این درس را بخواند!

معرفی بهترین منابع فلسفه و منطق کنکور

همانطور که گفتیم ۱۰ سوال از سوالات فلسفه و منطق کنکور انسانی مربوط به منطق است و تقریبا همه فصول کتاب منطق پایه دهم برای طرح سوال استفاده شده بودند. بودجه بندی فصل به فصل سوالات فلسفه و منطق کنکور ۱۴۰۲ انسانی به شرح زیر بود:

مبحثتعداد سوال
منطق ترازوی اندیشه۱
لفظ و معنا۱
مفهوم و مصداق۱
انواع و شرایط تعریف۱
اقسام استدلال۱
قضیه حملی۱
احکام قضایا۱
نگاهی به تاریخچه معرفت۱
قضیه شرطی و قیاس استثنایی۲
  • بودجه بندی فلسفه کنکور انسانی ۱۴۰۲(فلسفه ۱ و ۲ )

فلسفه ۱ از دروس پایه یازدهم است و در کنکور ۱۴۰۲ از این کتاب ۸ سوال طراحی شده است. به طور کلی سطح سوالات فلسفه یازدهم از فلسفه کنکور ۱۴۰۰ به بعد رو به سختی می رود. در فلسفه کنکور تیر ۱۴۰۲ نیز سطح سوالات این درس تقریبا سخت است. در ادامه بودجه بندی درس به درس فلسفه ۱ را در کنکور ۱۴۰۲  قرار داده ایم که می توانید ان را مشاهده نماید.

سوالات فلسفه دوازدهم آسان تر بود و تمرکز بیشتری روی نکته های فللسفه پایه یازدهم شده بود. نکته طلایی درباره فلسفه دوازدهم این است که اغلب دانش اموزان در این درس ضعیف هستند و همین باعث میشود جواب دادن به سوالات این درس تراز کنکور را بیشتر تغییر دهد.

حتی در امار های کنکور سال ۱۴۰۰ هم می توانید مشاهده کنید که حتی یک دانش اموز هم نتوانسته که فلسفه و منطق کنکور ۱۴۰۲ انسانی را صد درصد بزند و همچنین رتبه برتر های این سال نیز درصد کاملی در این دروس ندارند. بودجه بندی سوالات فلسفه کنکور انسانی ۱۴۰۲ به شرح زیر بود:

پایهتعداد سوال
یازدهم ۳
دوازدهم۳
ترکیبی۴

 بررسی سوال به سوال فلسفه و منطق کنکور تیر ۱۴۰۲

به طور کلی بعد از نظر سنجی درباره فلسفه و منطق کنکور تیر ۱۴۰۲ متوجه شدیم که سوالات ۱۲۶ به عنوان اولین سوال منطق کنکور انسانی ۱۴۰۲ و سوالات ۱۳۳، ۱۳۴، ۱۳۵، ۱۴۱، ۱۴۲ و ۱۴۳ تقریبا برای همه داوطلبان چالش برانگیز بوده است.

البته همه سوالات دیگر نیز در گروه سوالات آسان کنکور هم دسته بندی نشده اند اما سوالات نام برده به حدی سخت بوده است که حتی رتبه های برتر و اساتید تهران و شهرستان ها نیز در ارائه پاسخ صحیح آنها قبل از ارائه پاسخنامه کلیدی سازمان سنجش با آن مشکل داشتند!

در تصویر زیر پاسخنامه کلیدی سوالات فلسفه و منطق کنکور انسانی ۱۴۰۲ را مشاهده میکنید و در ادامه میتوانید سوالات را به صورت اختصاصی و با توضیحات تکمیلی برای چرایی صحیح بودن گزینه مورد نظر بررسی کنید. (از آنجا که دروس فلسفه و منطق نیازی به حل کردن فورمولی ندارند، صرفا

image 19

۱۲۶) جواب: گزینه۲ – سوال متوسط اما تفهیمی از درس ۱ منطق. بسیاری از داوطلبان این سوال را با درس ۴ منطق قاطی کرده بودند و این همان تله ای بود که طراح در نظر داشت.

 این سوال از ما می خواهد تا عبارتی که تعریف محسوب می شود را پیدا کنیم. در گزینه دوم مفهوم استدلال تعریف شده است وبا بهره گیری از مفاهیم دیگری چون تصدیق های مجهول وتصدیق های معلوم و… این مفهوم را تبیین و تعریف کرده است.

۱۲۷) جواب: گزینه ۴ – سوال متوسط رو به پایین که مربوط به بخش انواع دلالت بود و روش رد گزینه برای حل کردن آن نیاز بود.

در گزینه ۴ هر سه دلالت وجود دارد. چهره گشودن، کنایه است در نتیچه کلمه چهره دلالت التزامی است. مقصود از مادر در این عبارت خود شخص مادر است پس دلالت ان مطابقی است. کلمه رویش هم دلالت تضمنی است چرا که در عبارت رویش را ببوس مقصود از ان بوسیدن بخشی از صورت مادراست.

۱۲۸) جواب: گزینه ۱ – سوال متوسط رو به بالا که البته اگر یک استاد خوب فلسفه داشتید و کشیدن دایره های مکمل پ را به شما آموزش داده بود میتوانستید راحت تر این قضیه را حل کنید. اگر قبلا نمونه مشابه دیده بودید، چالش قطعا حل شده بود.

وقتی که A شاخص از B باشد یعنی هیچگونه مصداقی غیر از بی ندارد در نتیجه نسبت میان A و نقیض B تباین خواهد بود (رد گزینه ۳) یعنی Cدر برخی مصادیق با B مشترک است و همچنان برخی مصادیق خاص خود را نیز دارد؛ اما بی هیچگونه مصداق مخصوصی نسبت به C ندارد پس نقیض بی شامل مصادیق اختصاصی C میشود و ان مصادیقی که حتی در C نیز نیستند را در بر می گیرد.

C نیز در مصادیق اختصاصی ای که نسبت به B داشت با نقیض B مشترک است مصادیق اشتراکی اش با B را نیز شامل می شود که در این صورت نقیض B آن را شامل نمی شود. باید اینگونه گفت که C و نقیض B در برخی مصادیق اشتراک دارند و هر یک مصادیق اختصاصی خود را هم خواهند داشت.

پس نتیجه می گیریم که نسبت ان ها عموم وخصوص من وجه خواهد بود. اگر این سوال دارای شکل بود در سریع ترین حالت ممکن می توانستید به ان پاسخ دهید.

۱۲۹) جواب : گزینه۴ – سوال بسیار آسانی که احتمالا بعد از این سه سوال نفس گیر برای گرفتن یک درصد متوسط آورده شده است.

این مورد که از مقدمات جزئی به دست امده در چند ماه ، نتیجه ای کلی بگیرم و به حالت کلی بگوییم که کودکان مبتلا به کویید ۱۹ نخواهند شد، ان یک استقرای تعمیمی است و به این علت که تعداد مشاهده ها به اندازه کافی نبوده است پس دارای مغالطه تعمیم شتاب زده خواهد بود.

۱۳۰) جواب : گزینه ۱- جزو معدود سوالات آسان فلسفه و منطق کنکور ۱۴۰۲ انسانی بود که در بیشتر سوالات منطق کنکور سال های گذشته هم دیده شده بود.

شکل استاندارد گزینه یک اینگونه است « بعضی از کالا های صادراتی معاف از مالیات نیست، پس بعضی از معاف از مالیات ها کالای صادراتی نیستند.» از ان جایی که در این گزینه سالبه جزئیه عکس شده که عکس لازم الصدق ندارد، پس مغالطه ایهام انعکاس رخ داده است.

۱۳۱) جواب : گزینه ۳ – متوسط رو به پایین بود و نمونه آن در سوالات فلسفه و منطق کنکور ۱۴۰۱ هم دیده میشد. پس اگر تیپ این سوال رو شناخته بودی؛ راحت دور کلمات مهم صورت سوال خط میکشیدی و اگر تکنیک های تست زنی را تمرین کرده بودی، به راحتی با رد گزینه میتونستی اون رو حل کنی.

اگر قضیه «بعضی م ج نیست» نقیض یکی از مقدمات باشدیعنی « هر م ج است» خودش مقدمه خواهد بود. پس می توانیم به راحتی بگوییم که « بعضی پ ج نیست» نمی تواند نتیجه باشد چون علامت ج در ان «+» است و حال ان که نتیجه ان در مقدمه مورد نظر«-» است و بنابراین همچین نتیجه ای شرط سوم صحت قیاس را ندارد و مردود می باشد.

۱۳۲)جواب : گزینه ۳ – متوسط رو به بالا بود و واقعا میتوانست برای داوطلبان چالش برانگیز باشد. اولین تست از درس فلسفه بود و اگر مراحل تفکر فلسفی را بدانید به راحتی به این سوال پاسخ می دهید.

۱۳۳) جواب : گزینه ۲ – سوال متوسط از درس فلسفه که درواقع نظریه های افلاطون را به چالش میکشید.

تمثیل غار افالطون در حقیقت حال افرادی است که در یک غار به بند کشیده شده اند و از اغاز زندگی شان هرگز با حقیقت رو به رو نشدند و  هرچیزی که مشاهده کرده اند چیزی جز سایه ای از حقیقت نبوده است.

غل و زنجیری که در این تمثیل به آن اشاره شده درواقع نماد و شکلی  از عادت های نادرست وغیرمنطقی است که دلیل موجه و درستی  ندارند و می توانند اندیشۀ افراد را همچچون همان زنجیرها در تمثیل غار به بند بکشند.

۱۳۴) جواب : گزینه ۱ – سوال سختی بود و فصول ۳ و ۴ فلسفه به صورت پیوسته وارد کار شده اند. این سوال برای بچه هایی که فلسفه را حفظی میخوانند غیرقابل حل بود! فقط باید میفهمیدید که متن کتاب چه نتیجه ای میدهد و باتوجه به این جمله ساده نتیجه درست را بگیرید.

فیلسوفان ایونیایی توجه کافی به طبیعت و اینکه آرخه و مادۀالمواد سازندۀ جهان چیست داشتند و سعی می کردند ان را تبیین کنند اما سقراط بر خالف آن فیبسوف ها به حقیقت و زندگی انسان توجه داشت و سعادت را حاصل پیروی از اخالق و رسیدن به فضایل اخالقی میدانست و این دقیقاً نقطۀ تفاوت سقراط با سوفسطائیان بود.

چراکه  آنان منکر حقیقت بودند و با استفاده از مغالطه های گوناگون و جدل سعی در نشرعقاید نادرست خود داشتند و در سایۀ این تفکرات بود که اخلاق و فضیلت در جامعۀ آتن کمرنگ شد. ان ها بر خلاف سقراط به سعادت بشر کاری نداشتند.

۱۳۵) جواب : گزینه ۳ – سوال بسیار سخت بود و باید از رد گزینه و در ادامه با قسمت سوم مبحث را حل میکردیم. در این سوال شناخت فیلسوفان و نظریه ها و خط فکری آنها اهمیت داشت.

 اگر فردی در اصل دانستن شک کند و بگوید که هیچ شناختی ممکن نیست با این سخنش، خودش خودش را نقض می کند، چراکه اگر بگوییم که هیچ شناختی ممکن نیست (خودش یک شناخت است) پس گزینۀ سوم نمی تواند عبارت صورت سوال را به درستی کامل کند.

۱۳۶) جواب : گزینه ۲ سوال بسیار سخت بود و رد گزینه برای حل کردن آن لازم بود. البته این سوال یکی از سوالات بسیار چالش برانگیز حتی برای اساتید فلسفه و منطقه کنکور بود!

 دکارت و کانت معتقد بودند که نفس مجرد از راه تجربه و حس نمی تواند اثبات شود. کانت بر خلاف دکارت وجود خدا را قابل اثبات عقلانی نمی دانست. از نظر کانت اثبات وجود خدا از طریق عقل یا هر گونه روش دیگری ممکن نیست باید توجه داشت که آنچه که کانت توسط برهان خود که مبتنی برعقل عملی است، اثبات می کند (ضرورت وجود خدا است) نه (وجود خدا). بنابراین گزینه درست «۲» است.

۱۳۷) جواب گزینه ۳ – سوال متوسط رو به ساده بود و با اطلاعات اولیه از فیلسوف های نام برده میتوانستید پاسخ صحیح را پیدا کنید.

 این که عقل قادر به تشخیص رفتار درست از رفتار نادرست و غلط است  نشان از کاشفیت آن دارد یعنی برخی اعمال در ذات خوب و حَسَن هستند و عقل می تواند این حسن وقبح را تشخیص دهد و صد البته  درک کند. این نظر افلاطون و ارسطو وهمچنین پیروان آن ها در سنت فلسفۀ اسلامی است که عموماً حسن و قبح را ذاتی و قابل کشف با عقل عملی می دانند. اما فیبسوف های ماتریالست اعتقاد دارند که حسن و قبح اعتباری است پس عقل قادر به کشف آن ها است چون به طور کل اعمال در ذات خود خوب یا بد نیستند.

۱۳۸) جواب: گزینه ۴ – سوال ساده ای بود و باید نگاه انتقادی را بلد میبودید. به علاوه با دانستن یک نکته جواب درست پیدا میشد.

 اگر وجود جزئی از ماهیت باشد در آن صورت همۀ چیزهایی که ماهیت داشتند به حمل «اوّلی ذاتی» موجود می شدند و حمل وجود بر همۀ ماهیت ها مانند حمل {فلزبر جیوه} بود. پس می توانیم بگوییم که اگر وجود از اجزای ماهیت بود همه چیز واجب الوجود می شد. به این توجه کنید که گزینه های دیگر (عینیت وجود و ماهیت) هستند نه (جزء بودن ماهیت).

۱۳۹) جواب : گزینه ۴ – سوال سخت و درگیر کننده ای که برای پیدا کردن جواب باید از روی تعریف معرف را پیدا میکردید و البته رد گزینه هم که برای سبک سوالات فلسفه و منطق کنکور انسانی ۱۴۰۲ پایه ثابت است.

 در کتاب درسی معلول دقیقاً به این شکل تعریف شده است:(معلول نیز چیزی است که وجودش از چیزی دیگر – که همان علّت است – میگیرد). یعنی در وجودش نیازمند به دیگری است.پس  گزینۀ ۴ بیشترین نزدیکی را با این متن کتاب درسی دارد و جواب تست خواهد بود.

۱۴۰) جواب : گزینه ۲ – سوال سختی نبود ولی نمیتوانستیم بگوییم سوال آسانی هم هست به هرحال بستگی داشت که چقدر تمرین کرده اید که روی افعال استفاده شده در کتاب فلسفه تمرکز کنید! به همین دلیل است که تحلیل فلسفه و منطق کنکور ۱۴۰۲ به ما نشان داد، با حفظ کردن کتاب درسی با تغییرات امتحانات نهایی و البته سوالات کنکور، کلاهتون پس معرکه اس!

 هر وقت مجموعه ای از حوادث در طی یک فرایند، هدف خاصی را دنبال کنند و به نتیجۀ مشخص و معینی برسند؛ وجود فرایندی از پیش برنامه ریزی شده الزام می اید و پس گزینۀ ۲ جواب صحیح تست خواهد بود.

۱۴۱)جواب: گزینه ۴ – سوالات بسیار سختی که میتوانست برای برخی از بچه ها بدون استدلال باشه و به هیچ نتیجه ای نرسید!

گزینه ۱ و ۳ نتیجە تسلسل علل نامتناهی هستند اما نتیجۀ نهایی ان نیستند و گزینە ۲ نیز اصلا نتیجۀ تسلسل نیست بلکه بیانِ خودِ آن است. پس گزینه درست گزینه ۴ است.

۱۴۲) جواب : گزینه ۴ – از جمله سوالات متوسط و نورمال فلسفه کنکور انسانی ۱۴۰۲ که درباره نظریه های فیلسوف ها بود. گزینه ها هم که عین متن کتاب درسی بودند.

هیچ کدام از فیلسوفان همچون تجربه گرا ها و عقل گرا ها  نمی توانند منکر عقل شوند(چون انسان هستند و به هرحال عقل دارند) و بگویند که عقل نقشی در بررسی و اثبات درستی گزاره ها ندارد. هیچ کدام از فیلسوفان بر سر اصلِ عقل اختلافی ندارند بلکه اختلاف بر سر حیطۀ کارکرد آن است.

 عقل گرایان برای عقل محض یا عقل فارغ از حس نیز اعتبار قائل هستند اما تجربه گرایان آن را فقط در حیطۀ حس و تجربه معتبر و دارای اعتبار می دانند. پس یک فیلسوف تجربه گرا نیز نمی تواند بپذیرد که عقل هیچ نقشی در بررسی و اثبات گزاره ها ندارد.

۱۴۳) جواب: گزینه۳ – سوال بسیار ساده ای بود که درباره عقل بالملکه و عقل بالفعل بود و باید با رد گزینه بخش اول را حل و به بخش دوم میرسیدید.

 این مورد که هر مجموعه ای زیرمجموعه های خود را در بر میگیرد یک قضیۀ بدیهی است. که تصور آن برای تصدیق ان کافی است. اما این که حیوانات یا خزنده هستند یا بر روی دو پا راه می روند؛ یک قضیۀ بدیهی نیست و می تواند غلط باشد برای مثال الاغ گونه ای از حیوانات است که نه خزنده است و نه بر روی دو پا راه میرود. پس نتیجه می گیریم که این قضیۀ مربوط به مرحلۀ عقل بالفعل است که در آن از فهم بدیهیات گذر کرده ایم.

۱۴۴) جواب : گزینه ۱ – سوال ساده اما غیرقابل انتظاری بود. یعنی به نظر میرسد سطح سوالات فلسفه میتواند خیلی عمیق تر از اینها باشد اما به هرحال از سوالاتی بوده که داوطلبان را صاحب درصد مفت میکرد. رد گزینه در این سوال هم جزو تکنیک های حیاطی بوده است.

 آیه ای در قرآن است که مضمون ان این است که او اول است و او اخر است و  ظاهر او است و باطن او است. این آیه دارای مضامین فلسفی و الهیات در باب خدا است که از آغاز ظهور جامعۀ اسلامی مورد بحث بوده است. پس این مطلب به طرح مباحث عقلی و فلسفی مربوط است. گزینه شماره یک پاسخ صحیح این تست است.

۱۴۵)جواب گزینه ۲ – سوال بسیار آسان که از درس ۱۱ فلسفه دوازدهم بود و واقعا جزو معدود سوالات فلسفه کنکور انسانی ۱۴۰۲ بود.

 نام مهم ترین کتاب فلسفی صدرالدین محمد ابن ابراهیم قوام شیرازی معروف به ملاصدرا که در آن مکتب جدیدی را در فلسفە اسلامی بنیان گذاشته است« الحکمت المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه» است که با توجه به سفر چهارگانه عارفان نام گرفته است.

تحلیل سوالات منطق و فلسفه کنکور انسانی ۱۴۰۲ چه چیزی را به ما یاد داد؟

سوالات سخت زیادی را شاهد بودیم اما برای کسی که نمونه سوال زیاد حل کرده بود و برای این درس تیپ شناسی درستی از سوالات انجاوم داده بود، کسب درصد ۴۰ تا ۶۰ خیلی سخت نبود.

کلا اگر در فلسفه و منطق کنکور تیر ۱۴۰۲ درصد بالای ۴۰ میزدید، میتوانستیم بگوییم که در این درس قوی هستید و درصد خوبی بوده. درصد ۲۰ تا ۴۰ متوسط بود و اگر سوالات ساده را هم از دست میدادید و درصد زیر ۲۰ در فلسفه کنکور انسانی ۱۴۰۲ کسب میکردید، باید به نحوه مطالعه و تست زنی خودتان شک میکردید.

فراموش نکنید که داشتن درصد خوب در فلسفه و منطق کنکور میتواند تفاوت زیادی بین شما و رقبایتان ایجاد کند البته به شرطی که در امتحانات نهایی هم موفق عمل کرده باشید و نمره خوبی در درس فلسفه دوازدهم گرفته باشید.

برای تحلیل و برنامه ریزی دروس و بررسی روش مطالعه رتبه های برتر کنکور انسانی میتوانید از طریق پیج اینستاگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو با ما همراه باشید.

اینستاگرام تیم مشاوره تحصیلی کنکور

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا