پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های دانشگاهی تجربی

تراز کنکور چیست؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

تراز کنکور چیست؟ این سوال یکی از پر تکرارترین سوالاتی است که دانش آموزان دارند. بنابراین در این مطلب می خواهیم هرچیزی که مربوط به تراز کنکور است را بررسی کنیم. تراز کنکور یک معیار برای ارزیابی عملکرد دانش‌آموزان در آزمون کنکور سراسری است. این معیار بر اساس نمرات دروس آزمون کنکور و پایه دوازدهم محاسبه می‌شود و به عنوان یکی از مهم ترین عوامل در انتخاب دانشجویان برای ورود به دانشگاه‌ های برتر کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دانش آموزان بعد از آن که کارنامه کنکور یا کارنامه آزمایشی خودشان را دریافت می کنند, تراز کنکور را هم در کارنامه خود مشاهده می کنند و عموما خیلی با این ترازها و تاثیر آن آشنا نیستند. تراز به دو شکل نمره کل نهایی و نمره ماکزیمم کل گروه ها در کارنامه فرد قرار می گیرد. اما محاسبه تراز کنکور هم موردی است که در ادامه مطلب به آن می پردازیم.

اما برای آن که به زبان ساده تراز کنکور را واضح کنیم, همانطور که می دانید هر سوالی که در کنکور می آید امتیاز دارد. بنابراین هر تعداد سوالی که داوطلب به آن پاسخ میدهد, با توجه به درست یا غلط بودن پاسخ, امتیاز برایش در نظر گرفته می شود.

مطالعه و درس خواندن 1

در نهایت همه این امتیازها تراز کنکور داوطلب را مشخص می کنند. این امتیازها کمک می کنند تا سطح علمی همه شرکت کننده ها راحت تر مشخص شود و به عبارت دیگر، نمره تراز نشان دهنده رتبه دانش‌آموز در مقایسه با سایر دانش‌آموزان است. نمره تراز را می توانیم میانگین نمرات دانش‌ آموزان در آزمون کنکور سراسری هم تعریف کنیم. این نمره نشان دهنده عملکرد کلی دانش‌آموز در آزمون کنکور است.

در ادامه همراه تیم مشاوره تحصیلی آکو باشید و برای وقت مشاوره تحصیلی با شماره تلفنن ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ در تماس باشید.

رتبه و تراز چه تفاوتی باهم دارند؟

تفاوت رتبه با تراز چیست؟ این هم یکی دیگر از سوالات مهمی است که دانش آموزان دارند. باید بگوییم که رتبه نشان دهنده موقعیت یک فرد در مقایسه با سایر افراد است، به عبارت دیگر رتبه نشان دهنده جایگاه فرد در لیست رتبه بندی است. در حالی که تراز نشان دهنده عملکرد کلی فرد در آزمون است و به عبارت دیگر نشان دهنده میزان دانش و توانایی فرد در مقایسه با سایر افراد است.

برای مثال ، رتبه ممکن است بین دو فرد با تراز متفاوت یکسان باشد، اما تراز هر دو فرد با هم برابر نخواهد بود. بنابراین رتبه در مقایسه با تراز اطلاعات کم تر و نامشخص تری را در اختیارمان قرار می دهد و برای آن که بطور دقیق عملکرد دانش آموز را بخواهیم بررسی کنیم, تراز او را در نظر می گیریم. یکی دیگر از تفاوت های رتبه با تراز عدد آن ها است. بهه این معنی که در تراز هرچه رتبه نهایی داوطلب کم تر باشد به معنای این است که عملکرد بهتری هم داشته اما در تراز هرچه نمره تراز نهایی بیش تر باشد به این معنا است که عملکرد داوطلب بهتر بوده.

اما نمره خام چیست؟

نمره خام، نمره‌ای است که بر اساس تعداد پاسخ‌های صحیح و غلط در آزمون به فرد داده می‌شود و بدون در نظر گرفتن سایر عوامل مانند زمان پاسخ‌ دهی، سطح سختی سوالات و غیره است. به عبارت دیگر، نمره خام نشان دهنده تعداد پاسخ‌های صحیح فرد در آزمون است.

پس درصد در کنکور چه تاثیری دارد؟ اکثر امتحانات و آزمون‌ها، نمره‌ خام به دست آمده از جمع امتیازات تمامی سوالات است. به عبارت دیگر، نمره‌ خام برابر با جمع تمامی نمرات سوالات است. اما در برخی آزمون‌های دیگر، از مفهوم درصد استفاده می‌ شود. برای محاسبه‌ درصد، نمره‌ خام دانش‌آموزان تقسیم بر کل امتیاز آزمون یا امتحان می‌شود و سپس درصد نهایی به دست می‌آید.

به عنوان مثال، فرض کنید یک آزمون از ۱۰۰ نمره تشکیل شده است. اگر دانش‌آموزی نمره‌ خام ۸۰ را کسب کرده باشد، درصد نهایی او برای این آزمون برابر با ۸۰/۱۰۰ × ۱۰۰% = ۸۰% خواهد بود. بنابراین، برای محاسبه‌ نمره‌ نهایی در بسیاری از آزمون‌ ها، نمره‌ خام به دست آمده از جمع نمرات سوالات استفاده می‌شود، ولی در برخی موارد، از مفهوم درصد استفاده می‌ شود.

دانش آموزان

فرمول نمره خام کنکور

فرمول محاسبه‌ نمره‌ خام کنکور، بسته به نوع آزمون و سیستم نمردهی آن متفاوت است. در بعضی آزمون‌ ها، هر سوال یک امتیاز دارد و در بعضی دیگر، هر سوال بیشتر از یک امتیاز دارد. همچنین، در بعضی آزمون‌ها، برای پاس کردن آزمون، نیاز به کسب حداقل نمره‌ است و در بعضی دیگر، نمره‌ خام به صورت مستقیم به نمره‌ نهایی تبدیل می‌شود.

در کل، برای محاسبه‌ نمره‌ی خام کنکور، نمرات تمامی سوالات باید با هم جمع شوند. در بعضی موارد، برای اینکه نمره‌ خام به نمره‌ نهایی تبدیل شود، به یک ضریب تبدیل مثبت یا منفی نیاز است که در برخی موارد، این ضریب به صورت ثابت تعیین شده و در بعضی دیگر، بر اساس رتبه‌ دانش‌آموزان محاسبه می‌شود.

در هر صورت، برای محاسبه‌ نمره‌ خام کنکور، باید نمرات تمامی سوالات را با هم جمع کرد و سپس با توجه به سیستم نمردهی آزمون، نمره‌ نهایی را به دست آورد.

محاسبه تراز کنکور

در آزمون کنکور ۱۴۰۱، تراز هر درس بر اساس نمره‌ خام دانش‌آموزان محاسبه می‌شود. برای محاسبه‌ تراز هر درس، ابتدا نمرات خام دانش‌ آموزان برای هر درس جمع شده و سپس با توجه به تعداد کل نمرات در هر درس و تعداد کل دانش‌آموزان شرکت‌کننده در آن درس، تراز هر درس محاسبه می‌شود. بنابراین نمره تراز هر درس جدا حساب می شود و فرمول متفاوتی هم دارد.

برای مثال، فرض کنید در آزمون کنکور ۱۴۰۱، درس ریاضی ۱۲۰ نمره دارد و تعداد کل دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این درس ۱۰۰۰ نفر است. اگر مجموع نمرات خام دانش‌آموزان در این درس برابر با ۸۰۰۰۰ باشد، تراز این درس به صورت زیر محاسبه می‌شود:

تراز ریاضی = (مجموع نمرات خام دانش‌آموزان در درس ریاضی / تعداد کل نمرات در درس ریاضی) × ۱۰۰ = (۸۰۰۰۰ / ۱۲۰۰۰) × ۱۰۰ = ۶۶.۶۶

بنابراین، تراز درس ریاضی در آزمون کنکور ۱۴۰۱ برابر با ۶۶.۶۶ است. این روش برای محاسبه‌ی تراز هر درس در آزمون کنکور سال‌های گذشته نیز به کار گرفته شده است.

نحوه محاسبه تراز کل

در کنکور ۱۴۰۱، تراز کل برای هر داوطلب بر اساس نمرات کسب شده در هر چهار زمینه‌ی آموزشی (ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و زبان) محاسبه می‌شود. برای محاسبه تراز کل، امتیاز هر داوطلب در هر یک از این زمینه‌ها به امتیاز معادل آن تبدیل می‌شود و سپس امتیازهای چهار زمینه با هم جمع می‌شوند.

در اینجا باید به این نکته توجه کنید که هر زمینه با وزن خاصی در محاسبه تراز کل مشارکت دارد. وزن هر زمینه در محاسبه تراز کل به صورت زیر است:

  • ریاضی: ۴
  • علوم تجربی: ۳
  • علوم انسانی: ۲
  • زبان: ۱

بنابراین، برای محاسبه تراز کل، امتیاز هر داوطلب در هر یک از این زمینه‌ها به امتیاز معادل آن تبدیل می‌شود و سپس هر یک از این امتیازها با وزن مربوط به آن زمینه ضرب می‌شوند. سپس امتیازهای بدست آمده برای هر یک از چهار زمینه با هم جمع می‌شوند تا تراز کل برای هر داوطلب محاسبه شود.

به عنوان مثال، فرض کنید که یک داوطلب در ریاضی ۱۵ امتیاز، در علوم تجربی ۱۲ امتیاز، در علوم انسانی ۱۰ امتیاز و در زبان ۱۸ امتیاز کسب کرده باشد. در این صورت، تراز کل او برابر با (۱۵ × ۴) + (۱۲ × ۳) + (۱۰ × ۲) + (۱۸ × ۱) = ۹۸ خواهد بود.

چگونه تراز کنکورمان را زیاد کنیم؟

خب همانطور که می دانید فاکتورهای متفاوتی هستند که در افزایش یا کاهش رتبه تراز تاثیر می گذارند. و بسیاری از داوطلبان به دنبال راهی برای افزایش ترازشان هستند. اول از همه باید بگوییم تا وقتی که به دنبال راهی برای دور زدن درس خواندن باشید نتیجه خوبی از آزمون کنکورتان نخواهید گرفت.

چون شرط اصلی برای موفقیت و بالا رفتن تراز مطالعه است و مطالعه! باید نقاط ضعف و قدرتتان را بشناسید, با برنامه ریزی جلو بروید و تست های کنکوری سال های اخیر را حتما حل کنید. اما فاکتورهای دیگری در تعیین تراز تاثی می گذارند. برای مثال تعداد شرکت کنندگان در آزمون کنکور اگر کم باشد بطور کلی تراز کنکور هم پایی خواهد بود. از طرفی اگر سطح علمی داوطلبان رته ای که آزمون می دهید بالا باشد, کسب تراز بالا سخت تر خواهد شد و برعکس.

تاثیر درصد صفر در تراز کنکور

درصد صفر روی تراز داوطلب تاثیر بسیار زیادی دارد. اگر یک داوطلب در هرکدام از چهار زمینه‌ی آموزشی (ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و زبان) نمره‌ای صفر را دریافت کند، تراز کل او صفر می‌شود. به عنوان مثال، اگر یک داوطلب در ریاضی ۱۵ امتیاز، در علوم تجربی ۱۲ امتیاز، در علوم انسانی ۱۰ امتیاز و در زبان صفر امتیاز کسب کرده باشد، تراز کل او صفر خواهد بود.

لذا، اگر داوطلبی به هر دلیلی در یکی از زمینه‌های آموزشی نمره‌ای صفر دریافت کند، باید تلاش کند تا در آن زمینه نمره بهتری کسب کند تا تراز کل خود را افزایش دهد. بنابراین، بهتر است داوطلبین در هر زمینه‌ آموزشی بهترین تلاش خود را انجام دهند تا بهترین نمرات ممکن را کسب کنند و نمره‌ صفر در هیچکدام از زمینه‌های آموزشی دریافت نکنند.

محاسبه تراز آزمون های آزمایشی

همانطور که می دانید آزمون های آزمایشی برای دانش آموزان و داوطلبان است که می خواهند تجربه نزدیک به کنکور را داشته و خودشان را برای این آزمون مهم آماده کنند. بنابراین اگر تعداد افرادی که در این آزمون های آزمایشی شرکت می کنند زیاد باشد و سوال های شبیه به کنور در آن طراحی شده باشد, نتیجه ای که حاصل می زشود قابل اعتماد و برنامه ریزی است.

دانش آموزانی که در آزمون های آزمایشی شرکت می کنند بخصوص آن دسته تاز افرادی که آزمون های آزمایشی را در منزل حل می کنند, محاسبه تراز آزمون های آزمایشی را بلد نیستند. برای محاسبه تراز آزمون های آزمایشی اول باید درصد هر یک از دروس را بدانید و برای هر پاسخ اشتباه یک نمره غلط و برای هر پاسخ صحیح ۳ نمره مثبت دریافت کنید.

در نهایت تمام این نمرات ار جمع می کنید و بر ۳ برابر تعداد کل سوال ها تقسیم می کنید. به این شکل نمره خام هر درس را بدست می آورید. و در ادامه برای محاسبه تراز طبق فرمولی که بالاتر به آن اشاره کردیم عمل کرده و تراز هر درس را بدست می آورید. البته لازم به محاسبه و نگرانی بابت تراز آزمون های آزمایشی نیست چون در حال حاضر اکثر موسساتی که آزمون ها را برگزار می کنند تراز را هم محاسبه کرده و در اختیار دانش آموز قرار می دهند.

تراز, نمره خام, درصد یا رتبه؟ کدام یک مهم تر است؟

رتبه, درصد و نمره خام تا حدودی وضعیت داوطلب را مشخص می کند اما تراز مهم ترین مولفه ای است که با کمک آن می توانید وضعیت درسیتان را بررسی کنید. تراز از دقت بالایی برخوردار است و برای ان که بفهمید در مسیر پیشرفت هستید با نه معتبر ترین مولفه همین تراز است. پس انرژی بیش تری برای محاسبه تراز کنکور بگذارید.

سخن آخر مشاوره تحصیلی آکو

اگر این مطلب را با دقت و تا انها خوانده باشید اطلاعات مفید و کاملی درباره تراز و تاثیر و روش محاسبه آن بدست آورده اید. بعد از بررسی تراز متوجه می شوید که بهتر است هیچ درسی را حذف نکنید و برای تک تک سوالاتی که در کنکور حل می کنید به یک اندازه وقت و ارزش قائل می شوید چون از تاثیری که پاسخ صحیح یت غلط می گذارد به خوبی آگاهید.

برای آن که در مسیر پیشرفت تحصیلیتان از تجربیات یک مشاور حرفه ای بهره مند شوید می توانید با مشاوره مربوط به رشته خودتان در ارتباط باشید. برای دیدن مطالب بیش تر به کانال تلگرامی مشاوره تصیلی آکو سر بزنید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا