پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

ضرایب دروس امتحانات نهایی کنکور ریاضی ۱۴۰۳

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
۵/۵ - (۱ امتیاز)

برای کنکور ریاضی هم مثل سایر کنکور های سراسری ۱۴۰۳ نیازی نیست حتما برای ثبت نام کنکور، دیپلم مرتبط داشته باشید اما باید حتما سوابق تحصیلی مرتبط داشته باشید تا بتوانید در رشته های متوسط و بالای کنکور قبول شوید.

با اینکه پیش از این در مقاله ضریب دروس نهایی کنکور ۱۴۰۳ اطلاعات کافی را داده ایم اما با تغییراتی که در برگزاری امتحانات نهایی پایه های دهم و یازدهم بوجود آمده است، به عنوان مرکز مشاوره تحصیلی کنکور، لازم دانستیم به تفکیک رشته درباره ضرایب دروس امتحانات نهایی کنکور ریاضی ۱۴۰۳ صحبت کنیم.

بررسی ضرایب دروس امتحانات نهایی کنکو انسانی ۱۴۰۳

تحلیل ضرایب دروس نهایی کنکور تجربی ۱۴۰۳

بررسی سوابق تحصیلی موثر در کنکور سراسری زبان ۱۴۰۳

همانطور که پیش از این هم گفته ایم و احتمالا در جریان هستید، ضرایب دروس نهایی کنکور ۱۴۰۳ ریاضی فقط شامل نمرات امتحانات نهایی دوازدهم میشوند و با وجودیکه از امسال امتحانات کشوری برای دهم و یازدهم هم برگزار میشود، اما ضرایب امتحانات نهایی کنکور ریاضی امسال محدود به سال دوازدهم است.

سال آینده (کنکور ۱۴۰۴) هم نمرات امتحانات نهایی دوازدهم و از کنکور دو سال بعد (۱۴۰۴) قرار است سال یازدهم و دوازدهم در کنکور ۶۰ درصد تاثیر داشته باشند و از سال ۱۴۰۵ تمامی مقاطع متوسطه دوم به عنوان سوابق تحصیلی موثر در کنکور سراسری در نظر گرفته شوند.

image 3

امتحانات نهایی کنکور ریاضی ۱۴۰۳ چقدر و چطور تاثیر دارند؟

در یک کلام، امتحانات نهایی کنکور ریاضی ۱۴۰۳ به اندازه ۵۰ درصد یعنی دقیقا به اندازه میزان اهمیت کنکور، مهم هستند! شاید لازم باشه با مثال آسونی براتون توضیح بدیم که ۵۰ درصد تاثیر مثبت سوابق تحصیلی موثر در کنکور یعنی چه؟

مثلا فرض کنید شما در کنکور ریاضی ۱۴۰۳ تمام سوالات دفترچه ۱ و ۲ کنکور ریاضی را درست جواب داده اید و تراز کنکورتان ۱۲هزار است. (این اتفاق تا بحال هرگز رخ نداده است اما برای راحت تر شدن فهم میزان تاثیر ضرایب دروس نهایی کنکور ۱۴۰۳ مثال آورده ایم.) خب حالا ضریب آزمون کنکور شما ۱۲ هزار است اما به هر دلیلی با دیپلم تجربی کنکور ریاضی دادید یا اصلا سوابق تحصیلی مرتبط ندارید یا فقط برای دروس عمومی نمره دارید. این اتفاقی است که قرار است بیوفتد:

اگر نمرات امتحانات نهایی دروس عمومی تان خوب نباشد هر درس با ضریب مشخصی که در ادامه برایتان آورده ایم در تراز سوابق تحصیلی کنکور شما تاثیر میگذارند و نمره دروس تخصصی که نمره نهایی ندارند، “صفر” در نظر گرفته میشوند و از آنجایی که ضرایب دروس تخصصی نهایی کنکور ۱۴۰۳ ریاضی بالاست و نمره صفر نسبت به نمرات همه دانش آموزان شرکت کننده در کنکور خیلی پایین تر است، احتمالا تراز منفی سوابق تحصیلی خواهید داشت.

حالا تراز کنکور شما که دوازده هزار است با تراز سوابق تحصیلی موثر در کنکور سراسری جمع میشود(که در این مورد تراز سوابق منفی است و مثلا تراز را از ۱۲ هزار به ۱۱ هزار میرساند) و این عدد باتوجه به ضریب ۵۰درصد یعنی نصف نصف کنکور و نهایی، تقسیم بر دو میشود.

یعنی با اینکه شما همه سوالات کنکور را درست جواب داده بودید، حالا تراز موثر شما برای انتخاب رشته کنکور ریاضی حدود ۵.۵۰۰ است! با این تراز در کنکور ۱۴۰۲ رتبه بالای ۱۲.۰۰۰در رشته ریاضی داشتیم که نباید انتظار رشته یا دانشگاه خیلی خوبی از آن داشته باشیم!

مثلا رتبه ۱ کنکو تجربی ۱۴۰۲ (پرهام مصطفوی) که تراز کنکورش ۱۱ هزار و تراز سوابق تحصیلی اش ده هزار و خورده ای بود،اگر

ضرایب دروس نهایی کنکور ۱۴۰۳ ریاضی چگونه است؟

ضرایب دروس نهایی کنکور ۱۴۰۳ ریاضی بعد از دو هفته کلنجار مجلس و شورای نگهبان بر سر برگرداندن شرایط کنکور ۱۴۰۳ به حالت قبل و یا حداقل تاثیر مثبت امتحانات نهایی ۱۴۰۳ (مصوبه مجلس برای کنکور) در ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ و بعد از گذشت چند روز از اعلام نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۲، شرایط و قوانین ضرایب امتحانات نهایی کنکور ریاضی توسط سازمان سنجش به شرح زیر اعلام شد.

بررسی ضرایب دروس نهایی کنکور 1403 ریاضی

همانطور که مشاهده میکنید مشخص شده است که اولا ضرایب دروس نهایی کنکور ۱۴۰۳ ریاضی بیشتر از سال گذشته هستند. یعنی مثلا ضریب درس ادبیات از ۱۲ به ۱۸ تغییر پیدا کرده است یا دروسی مثل دین و زندگی زبان تاثیر بیشتری نسبت به تاثیر معدل کنکور ۱۴۰۲ پیدا کرده اند.

همانطور که مشاهده میکنید داوطلبان میتوانند از نمرات جایگزین مطابق جدول مشخص شده برای ضرایب دروس نهایی کنکور ۱۴۰۳ ریاضی استفاده کنند ولی به طور کلی بر اساس اطلاعیه مرکز ارزشیابی آموزش و پرورش ۲۲ درصد از کل ۵۰ درصد تاثیر سوابق تحصیلی مربوط به دروس عمومی و ۲۸ درصد برای دروس تخصصی است.

یعنی نمره هر درس برای تاثیر بر تراز کل سوابق تحصیلی در این تصویر مشخص شده است. مثلا درسی مثل ادبیات یا دین و زندگی میتوانند بیش از هزار واخد تراز سوابق تحصیلی را جابجا کنند! حالا بعد از بدست آمدن تراز کل امتحانات نهایی این تراز کل یک دوم تراز کل ملاک انتخاب رشته شما را تشکیل میدهد.

البته آموزش و پرورش هم از طریق مرکز ارزشیابی اطلاعیه ای را در این باره منتشر کرد که با جزئیات بیشتری شرایط تاثیر امتحانات نهایی کنکور ریاضی ۱۴۰۳ را اعلام کرد که در ادامه به بررسی این جزئیات میپردازیم.

بررسی جزئیات ضرایب دروس نهایی کنکور ۱۴۰۳ ریاضی

همانطور که گفته شد در سال آینده یعنی کنکور ۱۴۰۳ فقط امتحانات نهایی پایه دوازدهم جزو سوابق تحصیلی موثر در کنکور سراسری هستند که آزمون های سراسری مربوطه هم در خرداد ماه ۱۴۰۲ برگزار میشوند. ثبت نام امتحانات ترمیم معدل خرداد ۱۴۰۲ در اسفند ۱۴۰۱ الی فروردین ماه ۱۴۰۲ انجام شد.

از آنجا که ثبت نام کنکور اردیبهشت(باوجود تغییر زمان) مثل کنکور دی ۱۴۰۱ در آبان ماه انجام میشود، پیش بینی میشود زمان ثبت نام امتحانات ترمیم معدل و دیپلم مجدد برای ایجاد سوابق تحصیلی ۱۴۰۳ هم مشابه سال گذشته باشد.

در سال ۱۴۰۳ ضرایب امتحانات نهایی کنکور ریاضی برای دوازدهمی ها به شرح تصویر زیر است. داوطلبان عزیز باتوجه به جدول زیر زمانبندی مناسب برای مطالعه امتحانات نهایی وقت و برنامه مشخص اختصاص دهند. البته که مشخصا ضرایب برای تاثیر در کنکور نصف میشوند اما برای اندازه گیری تراز، ضرایب اصلی لحاظ میشوند و موفقیت در امتحانات نهایی امسال مهم تر از هر سال دیگری است.

image

جدول فوق به صورت اختصاصی برای داوطلبانی که در همه امتحانات نهایی کنکور ۱۴۰۲ شرکت میکنند مشخص شده است. شرایط برای داوطلبانی که بخشی از سوابق تحصیلی موثر در کنکور سراسری را دارند، متفاوت است و در ادامه میتوانید درباره شرایط ضرایب امتحانات نهایی کنکور ریاضی اطلاعات بیشتری کسب کنید.

امتحانات نهایی کنکور ریاضی ۱۴۰۳ برای دهم و یازدهم

تاکید میکنیم که در سال ۱۴۰۳ همانطور که قرار بود، امتحانات نهایی برای همه رشته های نظر از سال دهم برگزار میشود اما برگزاری امتحانات نهایی به معنای نیاز کنکور امسال به سوابق دهم و یازدهم نیستو درواقع دانش آموزانی که الان پایه دهم هستند و امتحان نهایی میدهند باید بیشترین توجه را به نمرات نهایی خود داشته اشند چون دو سال دیگر یعنی از کنکور ۱۴۰۵ قرار است همین نمره هایی که الان کسب میکنند در کنکور تاثیرگذار باشد.

نمره ای که برای داوطلبان پایه یازدهم به صورت نهایی برگزار میشود، قرار نیست در کنکور سال آینده تاثیر گذار باشد اما امتحانات نهایی دوازدهمی ها تاثیر مستقیم خواهد داشت. به هر صورت امتحانات نهایی رشته ریاضی ۱۴۰۳ به شرح زیر برگزار خواهد شد.

امتحانات نهایی پایه دوازدهم برای همه دروس است که ضرایب دروس امتحانات نهایی را نیز در تصویر مشاهده کردید. امتحانات نهایی برای پایه های دهم و یازدهم هم تقریبا برای همه دروس است. پایه دهم ۹ درس نهایی دارند و پایه یازدهم ۱۲ درس را به صورت سراسری امتحان میدهند.

امتحانات نهایی موثر در کنکور سراسری 1403

ضرایب امتحانات نهایی کنکور ریاضی ۱۴۰۳ برای دیپلم های مختلف چطور خواهد بود؟

همانطور که در اولین تصویر همین مقاله مشاهده کردید، سازمان سنجش اعلام کرده است که برای هر درسی که سوابق تحصیلی ندارید باید در خرداد ماه ایجاد سوابق تحصیلی کنید و فرقی ندارد که رشته تحصیلی یا سیستم آموزشی که در آن تحصیل کرده اید کدام بوده است.

برخی از دروس را هم میتوانید معادل سازی کنید یعنی از نمرات نهایی سوم دبیرستان یا سوم دبیرستان و پیش دانشگاهی تان برای تاثیر در کنکور استفاده کنید. اما از همان ابتدا هم گفتیم که اگر فکر گرفتن تراز خوب (بالای ۹۰۰۰) در سوابق تحصیلی را دارید، باید حتما ترمیم معدل کنید.

تراز های کنکور سال گذشته به ما ثابت کرد که سوابق تحصیلی سال های گذشته در بهترین حالت(مثلا همه نمرات نهایی بالای ۱۹ باشد) تراز بیشتر از ۷۸۰۰ الی ۸۰۰۰ نمیدهد. که البته این عدالت آموزشی را نیز برای دانش آموزان فراهم میکند.

یعنی کسی که با امتحانات آسان نهایی سال های قبل از ۱۴۰۲ نمره ۲۰ گرفته است، با دانش آموزی که سوالات در حد کنکور نهایی ۱۴۰۲ را امتحان داده است تراز یکسانی دریافت نخواهد کرد.

به هرحال اگر به فکر شرکت در کنکور ریاضی با دیپلم های غیر مرتبط هستید، شرایط اعمال سوابق تحصیلی موثر در کنکور را در ادامه کاملا توضیح داده ایم. برای ارتباط با مشاوران مجموعه آکو میتوانید کانال تلگرام آکو را دنبال کنید.

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

سوابق تحصیلی موثر در کنکور سراسری ریاضی ۱۴۰۳ برای دیپلم های نظام سالی واحدی ریاضی

دیپلم سالی واحدی یعنی دیپلم های قبل از ۹۷(تغییر نظام آموزشی) و بعد از سال ۱۳۸۴ است که پنج سال ابتدایی، سه سال راهنمایی و سه سال دبیرستان خوانده بودند و در پایان سال یازدهم تحصیل(سوم دبیرستان) امتحان نهایی میدادند و سپس برای ادامه تحصیل در مقطع پیش دانشگاهی ثبت نام میکردند و درواقع سال چهارم دبیرستان را داشتند.

برای سال چهارم یاهمان پیش دانشگاهی هم جمعا برای ۴ درس(۲ درس عمومی و ۲ درس تخصصی)امتحان نهایی برگزار میشد که همان نمره ها هم میتوانند در کنکور ۱۴۰۳ برای کنکور مجدد داوطلبان نظام قدیم موثر باشد. سوابق تحصیلی موثر در کنکور سراسری ۱۴۰۳ به شرح زیر خواهد بود:

image 1

جدول فوق برای داوطلبانی است که با دیپلم نظام قدیم ریاضی میخواهند مجددا کنکور ریاضی دهند و اگ میخواهید با دیپلم نظام قدیم رشته های غیر مرتبط (حتی رشته های فنی) در کنکور ۱۴۰۳ ریاضی شرکت کنید، فرقی ندارد نظام جدید باشید یا قدیم، باید برای دروس تخصصی امتحان نهایی بدهید. و در صورت نداشتن نمره برای سوابق تحصیلی دروس عمومی میتوانید در امتحانات نهایی دروس عمومی خرداد ۱۴۰۳ هم شرکت کنید.

البته بی شک برای کنکور ۱۴۰۴ شرایط امتحانات نهایی کنکور ریاضی و نتیجتا ضرایب امتحانات نهایی هم تغییر خواهد کرد. به ویژه اینکه سال آینده قرار است سوابق تحصیلی ۶۰ درصد تاثیر قطعی داشته باشد و بی شک ضرایب درس ها برای دیپلم های نظام جدید و قدیم متفاوت خواهد بود.

امتحانات نهایی کنکور ریاضی ۱۴۰۳ برای داوطلبان قبل از ۸۴

همانطور که پیش از این هم توضیحات مربوطه را ارائه داده ایم،قبل از سال ۱۳۸۴ هیچ امتحان نهایی برای مقطع دبیرستان برگزار نمیشد و و نتیجتا داوطلبان هیچ نمره سراسری کشوری ندارند. پس برای شرکت در کنکور ۱۴۰۳ نیاز است که سوابق تحصیلی مرتبط ایجاد کنند.

image 2

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا