پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

وظایف والدین کنکوری چیست؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

وظایف والدین کنکوری چیست؟ آیا تنها با ایجاد محیطی که فرزند بتواند حس امنیت و آرامش کند کافی است؟ حفظ ارتباط سالم بین والدین و فرزندی که در آستانه آزمون کنکور می باشد یکی از موضوعات مهم و پربحثی است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم. عوامل زیادی هستند که در موفقیت یا عدم موفقیت فرزندان تاثیر می گذارند. نکته مهم این است که والدین بدانند چگونه رفتار کنند و در چه موقعیت هایی چه واکنش هایی را نشان دهند. در ادامه بیش تر به این مطلب خواهیم پرداخت.

اگر برای گرفتن مشاوره تحصیلی به کمک یک مشاور باتجربه نیاز دارید با شماره تلفن 02633408944 تماس بگیرید.

وظلیف والدین کنکوری

والدین فرزند کنکوری باید به‌خوبی بدانند که نحوه برخورد آنها با فرزندانشان تأثیر بسیاری در آینده آنها دارد.با سیاست‌هایی که والدین در پیش می‌گیرند بر موفقیت فرزند کنکوری­شان می توانند تاثیر بگذارند. بدون شک درخشش و نتیجه خوب در کنکور سراسری خواستهٔ تمامی والدین است. پس برای اینکه در طول این مسیر همراهی درستی با فرزند خود داشته و بتوانید رفتار کنترل شده ­ای با او داشته باشید در این مقاله با ما همراه باشید.

4

رفتار متفاوت والدین با فرزندشان

به‌طورکلی پدر و مادرها در دوران کنکور به دو گروه متفاوت تقسیم می‌شوند:

  • گروه اول آنهایی هستند که می‌خواهند همه چیز را طبیعی و مانند گذشته جلوه بدهند. در نتیجه رفت‌وآمدها و میهمانی‌ها و مسافرت‌ها همچون گذشته ادامه میابد!
  • گروه دوم آن دسته از پدر و مادرانی هستند که به‌محض ورود فرزندشان به سال دوازدهم یا همان سال کنکور همه چیز را تغییر می‌دهند. در واقع خانه را تنها و تنها به یک مکان برای مطالعه و درس‌خواندن تبدیل می‌کنند! رفت‌وآمدها و تفریحات تقریباً به صفر می‌رسد و همه چیز حول کنکور می‌چرخد!

اما باید دانست که هیچ‌یک از این رفتارها صحیح نیست و همان‌طور که می‌دانیم افراط‌ و تفریط جوابگوی مسئلهٔ کنکور نیست. فرزند کنکوری نیاز به تففریح دارد و باید نحوه استراحت کردن در زمان مطالعه را بلد باشد. در ادامه به راهکارهایی می‌پردازیم که به شما کمک می‌کند تا در دوران کنکور ارتباطی درست با فرزند خود داشته باشید. تا بتوانید تأثیر بسزایی در سرنوشت و آینده او داشته باشید.

محیطی آرام و بدون بحث و دعوا برای فرزند خود بسازید!

از اصلی ترین وظایف والدین کنکوری, همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد وجود محیطی بدون جدل و سرشار از آرامش اهمیت زیادی برای فرزندتان دارد. در نتیجه باید در تلاش بود تا فرزند را بدون هرگونه استرس و نگرانی به سمت مسیری درست سوق دهید. تلاش کنید بیشتر از خود او نگران برنامه و فعالیت‌های کنکور او نباشید. در تلاش باشید تا از سرزنش کردن او دوری کنید در این صورت در فراهم‌کردن بستر نخست به‌خوبی عمل کرده ­اید.

3

با فرزند کنکوری خود دوست باشید!

والدین فرزند کنکوری در اولین قدم باید تلاش کنند تا فردی مورد اعتماد برای فرزند خود باشند. تا در صورت بروز مشکل یا بی ­انگیزگی­ هایی که در طول این مسیر دچار آن می‌شوند بتوانند با خیال راحت با شما صحبت کنند. این اطمینان را داشته باشد که از طرف شما قضاوت نمی‌شود.

18 روش ایجاد انگیزه برای کنکوری ها

برای مثال شاید فرزند شما در آزمون‌های آزمایشی درصد پایینی کسب کند و فکر کند دنیا برایش به آخر رسیده و نمی‌تواند کنکور خوبی را پشت سر بگذارد. اینجاست که شما باید وارد عمل شوید و تلاش کنید افکار و انرژی منفی را از او دور کنید.

از طرفی با صحبت‌کردن با او و نزدیک شدن به او می‌توانید بهتر در جریان روند درسی­­ اش قرار بگیرید. بطور کلی همانطور که این دوران برای کنکوری ها کمی چالش برانگیز است برای والدین هم سخت خواهد بود. زیرا وظایف والدین کنکوری در روند مطالعه فرزندشان تاثیر می گذارد.

در ارتباط با فرزند خود واقع­گرا باشید!

یکی از مهم­ترین کارها به‌عنوان پدر و مادر یک کنکوری این است که خیالات خود را کنار بگذارید و با واقعیت‌ها مواجه شوید. اگر فرزند شما سطح درسی متوسطی دارد نباید به یکباره از او توقع داشته باشید که جهشی ناگهانی داشته باشد! شما با واقع­گرا بودن بهتر می‌توانید او را درک کنید و فشار را از دوش او بردارید.

فرزند خود را از تفریح محروم نکنید!

از دیگر مواردی که پدران و مادران باید مورد توجه قرار دهند این است که دوران کنکور به معنای کنارگذاشتن تمام تفریحات نیست. زیرا در این صورت دیگر انگیزه و رمقی برای فرزندشان باقی نمی‌ماند. چه کسی می‌تواند چندین ماه فقط و فقط درس بخواند و از خانه بیرون نرود؟!

چنین روندی نتیجه ­ای جز شکست با خود به همراه نخواهد داشت. پس وظیفهٔ شما این است که در طول این مسیر تفریحاتی هرچند کوچک را برای فرزند خود فراهم کنید. تا خستگی را از او بگیرید و انرژی و انگیزه ­ای دوباره و چندبرابر به او بدهید.

فرزند خود را با دیگران مقایسه نکنید!

یکی از کارهایی که به‌شدت واجب است از آن دوری کنید مقایسه فرزند خود با اطرافیان و دوستان اوست. این غیرمنطقی‌ترین کار ممکن است. زیرا ظرفیت‌های هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و همچنین افراد در نوع یادگیری و قدرت یادگیری باهم تفاوت‌هایی دارند. پس در این صورت هر فرد تنها قابل قیاس با خودش است. شما به‌عنوان والدین باید پیشرفت فرزند خود را در طی زمان ببینید و او را تشویق کنید. تا عملکرد بهتری نسبت به دیروز خود داشته باشد این کار باعث افزایش اعتمادبه‌نفس در او شده و انگیزه­اش برای ادامه مسیر را تأمین می‌کند.

حامی فرزند خود باشید

یکی دیگر از وظایف والدین کنکوری حمایتگر بودن است. حمایتگر بودن مهم­ترین اصل در این راه پرفراز و نشیب است که باید توجه لازم را به آن داشته باشید. تلاش صد در صدی خود را برای پشتیبانی از او انجام دهید چراکه سال کنکور سال پر چالش برای او است. فرزند شما در این سال نیاز دارد که به شما تکیه کند و بداند در همه حال از او حمایت خواهید کرد.

1

مشاوره تحصیلی آکو

در نهایت کلام اگر نسبت به سرنوشت فرزندتان احساس مسئولیت می‌کنید و تصمیم دارید در دوران کنکور او را همراهی کنید و کنارش باشید. سعی بر تشویق و حمایت او داشته باشید و نکات ذکر شده را به‌درستی انجام دهید. روی رفتار خود کنترل آگاهانه­ ای داشته باشید. بدانید همین کارهای به‌ظاهر کوچک است که بر سلامت روح و روان فرزندتان تأثیر خواهد داشت و او می‌تواند خود را برای برنامه کنکور آماده کند.

برای پرسش سوالات مشاوره ای خود عضو کانال تلگرامی مشاوره تحصیلی آکو شوید یا به اینستاگرام آکو رفته و مطالب آموزشی مفید را مشاهده کنید.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا