پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

چطور جدول تناوبی رو حفظ کنم؟

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
۵/۵ - (۱ امتیاز)

جواب سوال “چطور جدول تناوبی رو حفظ کنم” هستی باید بدونی که خب خیلی بستگی داره! اگه پایه دوازدهم هستی و دنبال روش حفظ کردن جدول تناوبی میگردی، باید بگیم که بهترین راه برای تو حفظ کردن از طریق تست زنیه! چون تو وقت نداری که بخوای به صورت جداگانه برای حفط کردن جدول تناوبی و توی روتین درسی گذاشتن کاری انجام بدی!

باید انقد تست بزنی که به مرور با تست های زیاد حل کردن و دیدن جدول تو شرایط مختلف حفظ بشی. اما خیلی هم نا امید نباش، در حین اینکه تست میزنی میتونی یه نیمچه روتینی هم وارد برنامه ات بکنی که در ادامه این روش ها رو بهت میگم.

البته روتین به شرطی جوابگو هست که برنامه ریزی درست داشته باشی و برنامه ریزی درست کنکوری هم نتیجه داشتن یک مشاوره خوبه. بگذریم این ویدئو رو ببین تا در ادامه هم باهم همراه باشیم.

اما اگه پایه دهم و یازدهم هستی و به این موضوع فکر میکنی باید بدونی که یک قدم قراره از شیمی کنکور جلو بیوفتی با این کار و ما هم به عنوان تیم مشاوره تحصیلی آنلاین همراهت هستیم. اما قبل از یاد دادن حفظ جدول مندلیف لازم میدونیم که یک نکته مهم تر رو با شما در میون بذاریم و ان هم روش مطالعه شیمیه:

  • نباید کتاب درسی رو بخونی، بخوریش
  • چند منبعی نباش
  • باید جدول تناوبی رو حفظ باشی
  • روتین درسی شبانه تست مسائل داشته باش
  • بعد از تسلط و زدن تست های آموزشی حتما آزمون بده تا سرعت بگیری برای کنکور(چه ازمون آزمایشی و چه آزمون های اختصاصی مبحثی)
  • بجای زدن تستای متنوع تست هارو علامتدار کن و چند باره و چند باره روش کار کن( این خودش یه روش تست زنی هست!)
  • جمع بندی شیمی و مرور مهمتر از همه اینهاست

میتونی برای مشاوره های بیشتر، کانال تلگرام ما رو دنبال کنی و برای هر بازه زمانی کنکوری که توش هستی، نکات مهم رو برداشت کنی. بهتره که تا پایان این مطلب همراه ما باشی تا بتونی جواب سوال” چطور جدول تناوبی رو حفظ کنم ” رو بگیری.

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

چطور جدول تناوبی رو حفظ کنم که توی کنکور هم یادم بیاد؟

خب نکته مهم همینه که باید طوری درس بخونی که تا کنکور یادت بمونه وگرنه اون درس خوندن به هیچ دردی نمیخوره. کلا شیمی کنکور خوندن روش های خاص خودش رو داره و کمک گرفتن از کلاس های بهترین اساتید شیمی کنکور باعث گرفتن نتیجه بهتر هم میشه.اما اگر مشکل یادگیری شیمی ندارید و فقط برای حفظ جدول تناوبی دنبال روش هستی، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. نوشتن جدول به صورت دستی در یک دفترچه یا دفتر
  2. استفاده از نرم‌افزارهای حفظ کردن جدول تناوبی
  3. استفاده از رمزگذاری جدول تناوبی( با شعر یا بی شعر)
  4. جدول تناوبی رو مفهومی بخونی و توی تست زنی و با حل کردن سوالات زیاد یاد بگیری(بهترین راه)
%D8%B9%DA%A9%D8%B3 %D8%AC%D8%AF%D9%88%D9%84 %D9%85%D9%86%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%81

نوشتن جدول در یک دفترچه یا دفتر چطور در حفظ کردن جدول تناوبی به ما کمک میکند؟

می‌توانید جدول تناوبی را به صورت دستی در یک دفترچه یا دفتر بنویسید. این روش ممکن است زمان‌بر و پرخطا باشد، پس باید دقت کافی را در نوشتن جدول داشته باشید و ضمنا در یک زمان مناسب با رنگ های مشخص آن را بکشید. سعی کنید با عدد های اتمی جدول را تزئیین کنید تا جذاب تر باشد و عدد اتمی را هم همزمان یاد بگیرید.

درست است که استفاده از عکس های اماده راحت تر است اما نوشتن آن به صورت دست به شما کمک می‌کند تا جدول را به صورت فیزیکی در اختیار داشته باشید. ضمنا این روش باعث میشود جدول تناوبی در ذهن شما به صورت تصویری هم بماند!

البته اگر دهم یا یازدهم هستید این کار را به شما پیشنهاد میکنیم و بچه های دوازدهمی وقت این کار ها را ندارند و باید از عکس جدول تناوبی اسفاده کنند ولی یادتان نرود که حتما آن را با کیفیت بالا پرینت کنید. تصویر با کیفیت جدول تناوبی را برای حفظ جدول مندلیف در ادامه برای شما به صورت فایل قرار داده ایم.

دانلود فایل عکس با کیفیت و قابل پرینت جدول تناوبی

استفاده از نرم افزار های حفظ کردن جدول تناوبی برای کنکوری ها

جالب است بدانید، همانطور که نرم افزار های زنگ دار برای از بین بردن تنبلی در کنکور وجود داره و به راحتی میتونی افسردگی کنکور رو با اونا درمان کنید، یا نرم افزار های آموزش زبان برای کنکور زبانی ها هست، نرم افزار های تخصصی برای حفظ کردن جدول مندلیف هم وجود داره و شما میتونید ازشون استفاده کنید. از اپلیکیشن هایی مثل اپلیکیشن chemix school یا freshney.net میتوانید برای حفظ جدول تناوبی به صورت آهسته و پیوسته و مداوم استفاده کنید.

استفاده از رمزگذاری جدول تناوبی

این روش پر طرفدار ترین راه حل پیشنهادی برای حفظ کردن جدول تناوبی است که تقریبا توسط همه اساتید شیمی کنکور هم پیشنهاد میشود اما برخلاف باوری که شاید همه داشته باشند، به عنوان تیم مشاوره کنکور به شما پیشنهاد میکنیم که اگه میخواید سر جلسه کنکور بتونی از اطلاعاتت استفاده مفید کنی و وقتت رو هدر ندی، این روش رو استفاده نکن!

شک نکن که هیچکدوم از رتبه های برتر کنکور ۱۴۰۲ از شعر های من دراوردی استفاده نکردن و وقتشون رو برای حفظ کردن این رمزگذاری جدول مندلیف و بعد باز کردن رمز این جملات بی سر و ته هدر ندادن! مگه توی کنکور چند دقیقه برای هر سوال وقت داشتن که بخوان سر جلسه برای حل کردن سوال شعر هم بخونن!

ببین توی تصویر زیر ما روش رمزگذاری جدول تناوبی رو به ترتیب ستون جدول براتون گذاشتیم اما تحلیل شیمی کنکور ۱۴۰۲ به همه ما ثابت کرده که دیگه حفظ کردن تو شیمی به درد هیچکس نمیخوره و قراره سوالات مفهومی در این درس داشته باشیم که طبیعتا نیاز به یادگیری مفهومی هم خواهد داشت. به هرحال خوددانی!

رمزگذاری برای حفظ کردن جدول تناوبی

شاید الان اینو متوجه نشی اما سر جلسه کنکور قراره از خودت بپرسی در جمله به مگس سرمه ای باید راه داد مثلا کلمه سورمه ای مخفف su بود یا مخفف SR؟ یا قراره بپرسی رمز امید سارا سپیده تلفنشون پکیده مال کدوم ردیف بود؟ حالا اینجا سارا مخفف SR بود یا مخفف SA یا S خالی؟ خب اگه اینو میخوای و برات مهم نیست طوری یاد بگیری که توی کنکور به دردت بخوره ، بسم الله!

حفظ جدول مندلیف با یادگیری مفهومی

بهترین روش برای حفظ جدول مندلیف یادگیری براساس همان قانون تقسیم بندی جدول مندلیفه یعنی اگه اینطوری با عدد و رقم جدول تناوبی رو یاد بگیری دیگه هیچوقت این سوال توی ذهنت تکرار نمیشه”چطور جدول تناوبی رو حفظ کنم” چون میبینی که اصلا نیاز به حفظ کردن نداره و با عدد هاش به راحتی یادت میاد.

همونطور که میدونید جدول مندلیف ۱۲ ردیف عمودی و ۷ ردیف افقی را در کنار هم دارد. یعنی درواقع یک جدول ۷ در ۱۲ برای حفظ کردن داریم! تقریبا ۸۰ عنصر که کاملا با قانون خاصی و با عدد های اتمی و جرمی ویژه خودشون کنار هم قرار گرفتن و هیچ نا منظمی توشون نیست!

بازهم میگیم جواب سوال “چطور جدول تناوبی رو حفظ کنم” اینه که باید انقد تست بزنی و از جدول توی تست های آموزشیت استفاده کنی که دیگه خودبخود در حافظه بلند مدتت نشسته باشه!

این متن رو بخون تا بفهمی که اگه یه استاد خوب مثل اشکان مسیح برای آموزش شیمی پیدا کنی که همیشه اینطوری بهت توضیح بده، دیگه نیازی به ادا اصول بازی برای حفظ کردن جدول تناوبی نداری!

حفظ کردن جدول مندلیف نیازی به رمزگذاری یا کد گذاری عجیب نداره اگه این نکته رو بدونی!

جدول مندلیف شامل اطلاعاتی در مورد عناصر شیمیایی مانند نماد عنصر، عدد اتمی، جرم اتمی، تعداد الکترون‌ها در لایه‌های الکترونی و خواص دیگر است دانشمندان و شیمیدانان از این جدول برای تشخیص الگوهای خاصی در ترکیبات شیمیایی و پیش بینی رفتار هر عنصر در واکنش ها کمک میکند.

عجایب جدول مندلیف

برای بچه هایی که میخواهند تست شیمی بزنند، دانستن ترتیب قرار گیری عناصر در کنار هم و دانستن نوع واکنش و رفتار هر عنصر ودر هر گروه یک امر ضروری است. حالا برای جالب تر شدن حفظ کردن جدول تناوبی یهک نکته جالب شاید کمک کند! میدانستید قانون قرارگیری عناصر جدول مندلیف کنار هم خیلی به نوت های موسیقی شبیه است؟ اما قانون اصلی جدول دو بعدی مندلیف:

  • ردیف ها(۷ ردیف افقی از چپ به راست): نشان دهنده عناصر شیمیایی مثل عدد اتمی، عدد جرمی و لایه های الکترونی
  • ستون ها( ۱۲ ستون عمودی از بالا به پایین): خواص بر اساس قانون اکتاو یعنی تشابه رفتاری عناصر هر گروه به عنصر سرگروه خود است.

دانلود رایگان جزوه جمع بندی شیمی دهم و جدول تناوبی

مشاوره تحصیلی داشته باش که دیگه دغدغه چطور فلان درس رو بخونم نداشته باشی!

ببین الان که این مطلب رو خوندی تقریبا ۳۰ دقیقه از وقتت رو داری صرف پیدا کردن روش درست حفظ کردن جدول مندلیف کردی! نمیگم بده و اتفاق تو خیلی کار خوبی میکنی که به دنبال جواب سوالاتت مری ولی خب اگه مشاور تحصیلی داشتی، بدون اینکه انقدر بین این سایت و اون سایت سردرگم باشی از مشاورت میپرسیدی و راه درست رو از همون اول پیدا میکردی.

البته به شرطی که مشاورت هم فقط بریا اینکه از سرش باز کنه نمیگفت برو با رمز یاد بگیر و برات آهنگ بخونه!

به هرحال اگر جواب سوال “چطور جدول تناوبی رو حفظ کنم” رو گرفتی و فکر میکنی برای ادامه مسیرت و خیلی سوالات دیگه ای که داری مثلا چطوری تست های ریاضی رو بزنم یا چطوری تاریخ ادبیات بخونم، یا برای یاد گرفتن بهترین روش مطالعه برای امتحانات نهایی و …. به مشاور نیاز داری همین حالا با شماره ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ و تیم بزرگ مشاوره تحصیلی آکو ارتباط بگیر و اولین وقت آشنایی با مسئول آموزش تکنیک های کنکوری(مشاور) رو رزرو کن!

مشاوره تحصیلی کنکور

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا