پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

سخت ترین کار مشاور قانع کردن دانش آموزان برای کنار گذاشتن ورزش در چند ماه آخر مانده به کنکور است!

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

چند ماه آخر مانده به کنکور را میتوان مهمترین روز های یک دانش آموز کنکوری در نظر گرفت و ما به عنوان مشاور کنکور در این روز ها فشاری که به داوطلبان وارد میشود را واقعا حس میکنیم. اما واقعا در این ماه های آخر کنکور چه کاری میتوانیم برای بهتر شدن اوضاع انجام دهیم؟

در این مطلب با ما همراه باشید تا تکنیک های پیشرفت در چند ماه آخر مانده به کنکور را برایتان شرح دهیم. در اولین قدم این جمله را بخوانید:

خواهش میکنم در این ماه های آخر کنکور ورزش و تفریح رو صد درصد بذار کنار تا بتونی نتیجه خوب بگیری! مطمئن باش با چند ماه صرفا درس خوندن چیزی نمیشه و سعی کنید صد انرژی تون رو برای این ماه های آخر کنکور بذارید و درعوض بهترین تابستون عمرتون رو بعد از گرفتن یک نتیجه خوب داشته باشید.

اگر دنبال یک برنامه فوری برای این ماه های کنکور هستی چند نصیحت کوتاه رو بشنو ولی اگر به دنبال یک مشاوره تحصیلی درست و حسابی برای برنامه ریزی الان تا کنکورت هستی با ما همراه باش.

  • نگو چون دوران امتحانات بوده، باید روی مطالعه تشریحی تمرکز کنم.
  • استفاده از گوشی رو به شدت محدود کن
  • اندازه ۶ ماه فقط با دوستات نرو بیرون
  • تنوع درسی رو در این مدتی که روی امتحانات نهایی تمرکز کردی حفظ کن و مثلا دو روز فقط یک درس رو نخون
  • به صورت هفتگی ۲ یا سه ساعت میتونی فعالیت های سرگرم کننده ای که دوست داری انجام بدی ولی این فعالیت ها نباید ادامه دار باشن یا در طول هفته وقتت رو بگیرن. صرفا در همون تایم مشخص باشه!
ماه های آخر کنکور چیکار کنیم؟

چند ماه آخر مانده به کنکور در یک نگاه!

معمولا بچه ها وقتی به روز های آخر مانده به کنکور میرسن، استرس میگیرن و این استرس باعث میشه فکر کنن که هرچقدر بیشتر کلاس برن و هزینه کنن و کتاب های تست متنوع تری بخرن میتونن نتیجه رو به نقطه بهتری برسونن.

احتمالا این بچه ها که تا الان یعنی دی ماه ۱۴۰۲ برای کنکور بدون برنامه موندن، ازین به بعد هم برنامه ای ندارن و میخوان ماه های آخر کنکور رو بر اساس برنامه راهبردی آزمون های آزمایشی یا در یک حالت منطقی تر با برنامه تدریس استاد پیش ببرن.

یکی دیگه از مهلک ترین اشتباهات دانش آموزان در ماه های آخر کنکور جدی نگرفتن فرایند های مرور و جمع بندی است.در این مدت باید هم دروس عمومی و هم دروس تخصصی رو جمع بندی کرد پس برنامه کامل و جامعی متناسب با شرایط تحصیلی شما نیاز است.

بعضی از دانش آموزان هم که از ابتدای تابستان تا به امروز اصلا درس نخوندن و به امید شروع کنکور از دی و بهمن هستن و حس میکنن که عقب موندن. برای این دانش آموزان باید برنامه ای چیده بشه که بتونن نقاط قوتشون رو تقویت کنن و نقاط ضعف رو به اندازه ای برسونن که بتونن سوالات آسان رو در کنکور یا آزمون های آزمایشی حل کنن.

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

کسانی که تا دی ماه بدون برنامه درس خوندن و برای ماه های آخر کنکور استرس دارن چیکار کنن؟

نکته اول برای بچه هایی که روی کلاس های آنلاین تمرکز کردن، اینه که باید سطح درسی رو بسنجن. مثلا اگر دانش آموز مطالعه کتاب تست رو انجام میده، تک تک تست های آموزشی رو حل میکنه و نکاتش رو بررسی میکنه، جزوه ای که معلم مدرسه داده رو میخونه(یا کتاب درسی)، تست های زمان دار میزنه و نکات رو تک به تک خلاصه نویسی و تیپ بندی میکنه ولی بازهم مبحث رو نمیفهمه، پس بی شک به تدریس کلاس آنلاین و یک استاد خوب نیاز داره.

حالا این کلاس میتونه گروهی آنلاین، دوره ضبط شده آموزشی و یا یک الی دو جلسه کلاس خصوصی باشه.

پس استفاده از کلاس های آنلاین به بهانه برنامه ریزی برای دروس به صورت کنکوری به ویژه در چند ماه آخر مانده به کنکور اصلا کار درستی نیست و باید فقط برای نقاط ضعفتون این کار رو بکنید.

چرا برای همه دروس کلاس استفاده نکنیم؟

شرایط کلاس های حضوری که روشنه، تقریبا ۳ ساعت از تایم شما در کلاس گرفته میشه، فارغ از زمانی که برای رفت و آمد میذارید و البته حواشی که در کلاس ها بوجود میاد و میتونه تایم مفید کلاس رو هم حتی کمتر از ۳ ساعت بکنه.

کلاس ها حتی اگر آنلاین هم باشن و شما لازم نباشه رفت و آمد فیزیکی داشته باشید، بازهم خستگی پشت لپتاپ یا زل زدن به گوشی، خستگی ذهنی و فیزیکی مساله است. تکالیفی که در کلاس ها گفته میشه هم به هرحال در ماه های آخر کنکور وقت گیره!

به علاوه باید قبول کنیم که در کلاس های آنلاین تایم های غیر مفید خیلی بیشتری وجود داره و اگر کلاس ۴ ساعته نهایتا ۲ یا ۲و نیم ساعت رو میتونی زمان مفید مطالعه آموزشی اون مبحث در نظر بگیرید!

پس در هر صورت مطالعه خود دانش آموز از روی کتاب یا کتاب تست بازدهی بالاتری داره.

البته استفاده از همایش های نکته و تست و برنامه های جمع بندی برای بچه هایی که تا بعد از عید دروس رو جمع میکنن خوبه و میتونه برای آشنایی بیشتر با سوالات خیلی کمک کنه و در شرایط خاصی استفاده از این همایش های جمع بندی رو به دانش آموزان پیشنهاد میکنیم.

برنامه ریزی بر اساس بودجه بندی آزمون ها گزینه بهتری هست!

بودجه بندی آزمون های آزمایشی معمولا دو سری مرور برای هر پایه داره و حتی اگر از دی کاه هم بخواهید این برنامه رو اجرا کنید، به شما فرصت تست زنی برای مبحث هایی که جامونده رو هم میده.

به ویژه آزمون هایی مثل آزمون های قلمچی که بخش اختیاری و اجباری جداگونه داره و دانش آموزی که از دی شروع کرده میتونه برای پیشرفت سریع تر، بخش اختیاری رو هم در برنامه مطالعه هفتگیش داشته باشه.

البته که بهترین اتفاق ممکن پیشروی کلاس آنلاین همزمان با برنامه راهبردی آزمون های آزمایشی و البته سخت نگرفتن معلم های مدرسه برای بچه های دوازدهمی است که دست مشاور را برای برنامه ریزی موثر بازتر هم میکنه.

در ماه های آخر کنکور چطور برنامه ریزی کنیم؟

جدی نگرفتن جمع بندی و تست زنی و تنوع دروس در چند ماه آخر کنکور چه پیامد هایی داره؟

اگر بخواهیم دانش آموزانی که میتونن از دی و بهمن ماه و فرصت جمع بندی و شروع کنکور بهترین استفاده رو بکنن رو رتبه بندی کنیم، بهترین جایگاه برای فارغ التحصیل هاست.

  • فارغ التحصیل ها برای شروع از دی ماه باید با نقاط ضعفشون شروع کنن.

شما در این زمان امتحان ندارید و خداروشکر شرکت در امتحانات ترمیم معدل رو هم محدود به خرداد ماه کردن و این کار رو برای شما راحت تر میکنه. بخش هایی که مشکل دارید رو شروع کنید و به بودجه بندی آزمون ها کمتر توجه کنید و سعی کنید به بخش هایی که فکر میکنید به اندازه کافی روش تسلط ندارید رو شناسایی و مطالعه کنید.

البته که نباید از بودجه بندی عقب بمونید اما در دی ماه به خودتون این فرصت رو بدید که زمان های اضافی رو به جای تست زدن بیشتر به تسلط بر بخش هایی که مشکل دارید اختصاص بدید تا در دوران عید بتونید یه جمع بندی بهتر و پر و پیمون تر داشته باشید.

  • دوازدهمی ها باوجود امتحانات دی ماه باید برنامه ریزی دقیق تری داشته باشن.

درسته که نمرات امتحانات نهایی برای کنکور تاثیری ندارن و همیشه این گوشه ذهنمون باید باشه ولی یادتون نره که شما الان دارید نیمی از دروس امتحانات نهایی خرداد ماه رو(که شاید از کنکور هم برای قبولی مهمتر باشه) میخونید و اگر نخونید(به ویژه برای دروس عمومی) خرداد ماه قراره با یه تپه درس نخونده دوازدهم روبرو میشید.

برای دروس تخصصی که فقط بلدید تست هاش رو بزنید و برای دروس عمومی بدتره! این موضوع برای دروس عمومی که حتی برای تست زدن هم نمیخونیدشون وخیم تره و به نظر من در این دوران امتحانات باید روی دروس عمومی تمرکز بیشتری داشته باشید.

برای دروس عمومی وقت کامل بذارید و همونطور که قبلا هم در تکنیک های موفقیت در امتحانات نهایی گفته بودیم، باید چند ماه آخر مانده به کنکور تمرکز بیشتری روی دروس عمومی و البته مطالعه برنامه ریزی شده داشته باشیم.

برای دروس تخصصی اگر در طول سال خوب درس خوندید، الان وقت رسیدن به تست هایی هست که خیلی خوب بهشون نرسیدید یا اگر منبع تست دست نخورده ای دارید، الان در چند ماه آخر مانده به کنکور وقت اینه که اون تست ها رو بزنید.

  • کسانی که تا الان اصلا کنکوری نخوندن و میخوان از دی ماه و بهمن ماه شروع کنن

این بچه ها برنامه مفصلی دارن و در یک یا دو خط نمیشه نتیجه ای که میخوان در ماه های آخر کنکور بگیرن خلاصه کرد پس در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین برنامه برای چند ماه آخر مانده به کنکور رو باهم بریزیم. اینکه دانش آموز از الان تا کنکور میتونه چه نتیجه ای رو تضمین کنه به چند فاکتور بستگی داره:

  • سطح فعلی دانش آموز
  • شرایط مطالعه ای که میتونه داشته باشه
  • شرایط روحی فردی و شخصیت روانشناختی
  • هدفمندی
  • میزان همراهی و حمایت خانواده و اطرافیان

راستی یادت نره که مشاور های تیم مشاوره تحصیلی آکو با مناسب ترین قیمت به صورت آنلاین بهت برنامه میدن و اگه از همین الان جدی شروع کنی، مثل رستگار رحمانی میتونی رسیدن به هدفت رو تضمین کنی!

image 8

بهترین برنامه ای که برای ماه های آخر کنکور میتوان ریخت

بچه هایی که تا الان هیچ کاری انجام ندادن، در مرحله اول برای شروع کنکور از بهمن باید خودشون رو تعیین سطح کنن. من تورو نمیشناسم و نمیدونم در چه سطحی هستی اما اگر بخوام یک راهنمایی کلی داشته باشم باید بگم که بچه هایی که میخوان از بعد از امتحانات نهایی دی ماه شروع به کنکوری خوندن کنن عموما در یکی از این سه دسته قرار میگیرن:

  • دانش آموزانی که تا الان درس نخوندن و متاسفانه پایه قوی هم ندارن.
  • دانش آموزانی که تابستون و نیمه سال تحصیلی رو از دست دادن و تست نزدن اما پایه قوی دارن و سال های گذشته خوب درس خوندن.
  • سومین دسته هم پشت کنکوری هایی هستن که باوجود اینکه یکبار همه این روزها رو تجربه کردن ولی در این چند ماه آخر مانده به کنکور برای بار دوم از همون سوراخ نیش خوردن!

در ادامه سه تکنیک خفن برای برنامه ریزی از دی تا بهمن برای آمادگی ماه های آخر کنکور بهتون میگیم که اولین تکنیک به صورت ویژه برای فارغ التحصیل هاست، دومین تکنیک پیشرفت برای دوازدهمی های قویه و سومین روش رو هم برای بچه هایی با پایه ضعیف گذاشتیم.

اما قبل از اینکه بریم سراغ برنامه ریزی خفن و تکنیکی برای ماه های آخر کنکور هرکدوم از این دانش آموز ها باید چند نکته مهم مشاوره ای رو بهتون بگم!

فکر نکن که اگر کسی از تابستون شروع کرده قطعا از تو جلوتره، کیفیت مطالعه اهمیت بیشتری از مدت زمان اون داره شاید تو و توانایی هات بتونین فاکتور زمان رو دور بزنید و انقدر کیفیت مطالعه ات بالا بره که حتی شرایط بهتری در آزمون های آزمایشی از خودت نشون بدی.

قبل از ادامه مطالعه برنامه چند ماه آخر مانده به کنکور این جمله ها رو بخون:

هنوز دیر نشده! درسته که مسیرتون سخت تر شده ولی این به معنی نرسیدن و غیرممکن بودن نیست!

خودتون رو سرزنش نکنید و همین الان شروع کنید به جبران کردن. با دست روی دست گذاشتن چیزی درست نشده و نمیشه!

در این مسیر سخت خودت رو تنها نبین و فکر نکن همه رقبات الان تابستون و سه ماهه پاییز رو ترکوندن و فقط تو عقب موندی. خیلی ها شبیه تو هستن.

موفقیت در ماه های آخر مانده به کنکور

اگه دوست داشتی توی کامنت های همین پست احساس الانت رو با مشاور و البته با دوستانی که در شرایط تو هستن به اشتراک بذار تا حس بهتری داشته باشی و انگیزه بگیری برای شروع کردن.

استراتژی رسیدن به آزمون های آزمایشی برای شروع کنکور در چند ماه آخر مانده به کنکور

برای اینکه بتونید به برنامه آزمون های آزمایشی برسیم، باید برنامه ای که داوطلبان هادی توی دو هفته میخونن رو در یک هفته بخونیم تا به این شکل در طول دو یا سه آزمون به بودجه بندی اصلی برسیم و از اون به بعد هم به صورت هماهنگ با آزمون پیش بریم.

این روش برای داوطلبان فارغ التحصیل بیشتر پیشنهاد میشه چون تایم بیشتری برای درس خوندن دارن، دغدغه مدرسه و تکالیف و امتحانات رو ندارن و البته پایه اشون قویه و چون قبلا همه درس ها رو مطالعه داشتن تاحدی پتانسیل بالا دارن.

البته بچه هایی که مثلا تابستون هم درس خوندن ولی از وقتی مدرسه ها شروع شده یکم از برنامه جا موندن هم برای این استراتژی چند ماه آخر مانده به کنکور به درد میخوره و میتونه در این ماه های آخر کنکور اونها رو به ثبات قبلی شون برسونه.

در مصاحبه با رتبه های برتر ۱۴۰۲ هم این شرایط رو دیدیم و چیز جدیدی نیست!

استراتژی تکیه بر امتحانات نهایی دی ماه برای دوازدهمی ها در ماه های آخر کنکور

این تکنیک برای بچه هایی هست که واقعا ترم اول دوازدهم رو از دست دادن، تابستون هم درس نخوندن و در دی ماه ۱۴۰۲ به فکر کنکوری خوندن افتادن!

شما باید آزمون ها رو بذارید کنار و روی همین امتحانات نهایی که خوندید تمرکز کنید و حالا که امتحانا تموم شده و تقریبا سه ماهه دوازدهم رو جمع بندی کردید، طی یک هفته تست زنی رو جمع کنید و به تسلط کامل روی مباحث ترم اول دوازدهم برسید.

البته که ۲۰ الی ۳۰ درصد از تایم شما باید به پیشروی و مطالعه و تست زنی دروس جدید هم باشه ولی سعی کنید هرچه سریع تر و نهایتا طی یک یا دو هفته عقب ماندگی هارو جبران کنید.(جبران عقب ماندگی ها با تست زنی زمانبندی شده و آزمون های پشت سر هم انجام میشه)

موفقیت در کنکور در 106 روز باقی مانده به کنکور

بچه هایی که دوازدهمی هستن و سال اولیه که دارن کنکور میدن و درگیر درس های مدرسه هم هستند بسیار مناسب است. فارغ التحصیلان هم تا حدودی میتونن از این استراتژی در ماه های آخر کنکور استفاده کنن تا بتونن شرایط خودشون رو به ثبات برسونن اما برای بچه هایی که ضعیف هستن این حجم از فشار درسی اصلا پیشنهاد نمیشه.

بهترین روش برای شروع کنکور از دی ماه برای ضعیف تر ها حذف کردنه!

یک جاهایی پذیرش تقصیرمون و اجرای بهترین عملکرد از زمان حال تنها و البته نتیجه بخش ترین راه هست. دانش آموز هایی که از ابتدای سال دهم تا به امروز اصلا درس نخوندن، کلا پایه ضعیفی دارن و حتی فارغ التحصیل هایی که خودشون خوب میدونن هرسال چند ماه آخر مانده به کنکور فقط جو گیر شدن و دنبال درس بودن، باید با خودشون روبرو بشن!

اگر جزو دسته آخر دانش آموزان هستید، در ۱۰۰ روز مانده به کنکور وقتشه که با کمک یک مشاور و البته با وسواس خیلی زیاد و تحلیل و بررسی سوالات کنکور به حذف کردن مباحث خیلی سخت، مباحث دنباله دار در دهم و یازدهم و دوازدهم و در صورت نیاز نقاط ضعف شخصی خودتون بپردازید و به صورت جدی نقاط قوتتون رو تقویت کنید.

چند نکته اولیه درباره حذف کردن مباحث در ۱۰۰ روز مانده به کنکور

سعی کنید تا حد امکان مباحث دوازدهم رو حذف نکنید چون تقریبا ۴۰ درصد کنکور از دوازدهم مطرح میشه و بررسی نحوه تاثیر سوابق امتحانات نهایی در دو کنکور گذشته یعنی کنکور دی ماه ۱۴۰۲ و تیر ماه ۱۴۰۲ نشون داده که مباحث دوازدهم اهمیت بیشتری هم از نظر تراز کنکور هم دارند!

حتما تا قبل از آزمون های جمع بندی سنجش یعنی فروردین ماه خودتون رو به حداقل ۴۰ درصد از تست های کنکور برسونید. تا در این آزمون ها شرکت کنیم و این ۴۰ درصد رو بتویم نهادینه کنیم و خرداد ماه هم بتونیم روی امتحانات نهایی و ترمیم معدل تمرکز کنیم.

به جای اینکه در آزمون های آزمایشی شرکت کنید، سعی کنید از طریق یک سامانه اختصاصی، آزمون های شخصی سازی شده بر اساس برنامه درسی و حذفیاتتون داشته باشین. اینطوری بهتر میتونید در دروس مورد نظر به تسلط برسین و بخاطر بد شدن نمره آزمون، استرس نمیگیرید یا اعتماد بنفستنون هم خراب نمیشه.

به این ترتیب در آزمون های جامع به راحتی میتونی مطالبی که روشون تسلط داری رو بزنی و بقیه رو رها کنی و سطح واقعی خودت رو بدست بیاری و دیگه برای کنکور هدفت مشخص باشه.!

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا