برنامه ریزی مطالعاتی هفته آخر کنکور
برنامه ریزی مطالعاتی هفته آخر کنکور یکی از چالش های بسیار مهم کنکوری ها می باشد. یکی از چالش علی به گزارش مجله آکو و به نقل از خبر آنلاین کنکور بزرگترین ماراتن ورود به دانشگاههای کشور امسال با تمامی چالشهای کرونایی برگزار خواهد شد. و آن را به رزمایش و آزمونی برای ادامه روال عادی زندگی در شرایط کرونایی تبدیل میکند. هر چه به زمان برگزاری آزمون نزدیکتر میشویم، حساسیت در نوع برنامهریزی و مطالعه برای کنکور، بیشتر احساس میشود.
فهرست مطالب
در کنکور سال جاری قریب به ۲۸ هزار داوطلب هرمزگانی شرکت میکنند. از این تعداد، ۱۹ هزار و ۸۳۹ در حوزههای آموزشوپرورش آزمون خواهند داد. کنکور سال جاری در ۱۳ منطقه آموزشی استان و در رشتههای ریاضی، علومتجربی، علومانسانی، هنر و زبان در تاریخ ۹ الی ۱۲ تیرماه برگزار میشود. میناب و بندرعباس با سه هزار و ۶۰۰ داوطلب بیشترین سهم را در کنکور دارد.
داوطلبین کنکور ۱۴۰۰ در حوزههای آموزشوپرورش شامل دو هزار و ۸۱۴ نفر در رشته ریاضی، هفت هزار و ۸۴۸ نفر در علومانسانی، شش هزار و ۳۷۰ نفر در رشته تجربی، یک هزار و ۵۱۹ نفر در زبان خارجه و یک هزار و ۲۸۸ نفر در رشته هنر هستند.
در دوران جمعبندی کنکور چه کنیم؟
بهادر کامران میگوید “زمانی که همه چیز مهم میشود دیگر هیچچیز مهم نیست!”. در این صورت وقتی کار زیاد و وقت کم است اولویتبندی و برنامهریزی اهمیت دوصد چندانی پیدا میکند.
آیا مطلب جدید بخوانیم؟
وی ادامه داد: در روزهای پایانی که داوطلبان مطالب خوانده شده اما مرور نشده دارند، یا مطالب فراموش شده دارند و یا حتی مطالبی دارند که اصلاً آنها را نخواندهاند، در میان دریایی از این مطالب، اولویتبندی نقش بسیار مهمی دارد.
کامران اشاره کرد اولویتبندی باید به شکلی باشد که داوطلبان روی مطالبی تمرکز کنند که قبلاً آنها را خوانده و فقط نیاز بهمرور دارند. وی افزود: داوطلبان در صورتی به سراغ مطالب خوانده نشده بروند که اولویت های پیشین را رعایت کرده باشند.
چگونه حجم زیاد مطالب خوانده شده را مرور کنیم؟
وی بیان کرد: پیشنهاد ما برای مرور مطالب خوانده شده، حل دوباره سؤالاتی است که قبلاً داوطلب آن ها را حل کرده است.
کامران ادامه داد: راه های مختلفی برای مرور وجود دارد. برای مثال دانش آموز می تواند جزواتی که قبلا آن هارا مطالعه کرده است را بخواند. یا تمام سوالاتی که قبلا حل کرده است را مجددا حل کند. اما بهترین کار این است که دانش آموز سوالات مهمی که قبلا حل و علامت گذاری کرده است را مجددا حل کند.
وی با بیان اینکه بهترین ابزار جهت مرور، حل دوباره و سه باره سؤالات گزینش شده است. عنوان کرد: داوطلب در حین حل کردن مجدد سؤالات به گزین شده یا سؤالات را به خاطر خواهد آورد و بهراحتی سؤال حل خواهد شد و یا اگر توانایی حل سؤال را نداشته باشد، ناگزیر به سراغ مرور نکات و مطالب مرتبط با حل سؤال خواهد رفت و درنتیجه بازیابی و مرور اطلاعات و مطالب اتفاق خواهد افتاد.
دانشآموزان و داوطلبان با اضطراب و استرس روزهای پایانی پیش از کنکور چگونه مقابله کنند؟
وی تصریح کرد: بسیاری از داوطلبان در این روزها استرس دارند و میگویند “نمیخواهیم به سراغ سوالاتی که قبلا حل کردهایم برویم. زیرا ممکن است نتوانیم آن ها را حل کنیم. توصیه می شود ابتدا تورق سریع و نگاه چشمی به جزوه داشته باشند. مانند دستگاه اسکنر به سرعت نکات و روش های تست زنی و حل سوالات را اسکن کنند و در انتها به حل مجدد سوالات علامت دار بروند. با این کار حفره های فراموشی پرشده و بازیابی مطالب صورت می گیرد.
آیا تست جامع بزنیم؟
کامران بیان کرد داوطلبان در روزهای پایانی تست های جامع را حل کنند. یعنی با دفترچه های آزمون کنکور سال های گذشته، آزمون را شبیه سازی کنند. وی بیان کرد: در آزمون شبیه سازی داوطلبان همچون جلسه کنکور نباید محل آزمون را ترک کنند. مدت زمان آزمون را رعایت کنند. و تمام نکاتی که باید در روز آزمون رعایت شود را در آزمون شبیه سازی شده لحاظ کنند. مشاوران سخت گیر حتی توصیه می کنند داوطلبان از لحاظ پوشش ظاهری، همان پوشش سر جلسه کنکور را داشته باشند. تا به میزان زیادی این شبیه سازی به واقعیت نزدیک باشد.
وی افزود: آن دسته از داوطلبانی که در این مورد مشکل دارند توصیه می شود که آزمون ها را نیمه جامع شروع کنند. برای مثال در درس فیزیک، نیازی نیست تمام سوالات فیزیک دفترچه را حل کنند. ابتدا به مرور نکات فیزیک سال دهم، بپردازند و روز بعد سوالات پایه دهم موجود در دفترچه کنکور دوسال (برای مثال سال های ٩٨ و ٩٩ را حل کنند، به همین ترتیب فیزیک تمام پایه ها مرور و جمع بندی خواهد شد، این روش برای کنترل استرس داوطلبان توصیه می شود.