رشته مهندسی خط و سازه های ریلی در دانشگاه های ایران
رشته مهندسی خط و سازه های ریلی از زیرمجموعه کنکور ریاضی است و داوطلبان میتوانند با شرکت در آزمون سراسری ریاضی و فیزیک این رشته را انتخاب کرده و مشغول به تحصیل شوند.
فهرست مطالب
رشته مهندسی خط و سازههای ریلی شباهت زیادی به رشته مهندسی عمران دارد. در واقع دانشجویان رشته مهندسی عمران و مهنسی خط و سازههای ریلی دروس مشترک بسیاری دارند و میتوان گفت این رشته بر پایه و بستر رشته مهندسی عمران است.
در ادامه همراه مشاوره تحصیلی آکو باشید.
به عنوان یک تیم مشاوره انتخاب رشته وظیفه خود میدانیم در مسیر انتخاب یک رشته درآمدزا در کنکور ریاضی همراه داوطلبان باشیم و به همین دلیل در ادامه به معرفی رشته سازه های ریلی میپردازیم.
رشته مهندسی خط و سازه های ریلی
به طور کلی کارشناسی رشته مهندسی خط و سازه های ریلی به تربیت مهندسانی میپردازد که در زمینه طراحی هندسی مسیر زیرسازی و روسازی راهآهن و سازههای فنی مثل تونل، پل های روگذر و زیرگذر و سازه های مشابه توانایی و مهارت کافی داشته باشند.
دروس تخصصی این رشته در زمینه آشنایی، تحلیل و طراحی خط و سازههای ریلی میباشد. همانطور که گفتیم این رشته شباهتهایی به رشته عمران دارد اما باید ذکر کرد در عین این شباهتها تفاوتهای بسیاری نیز بین این دو رشته وجود دارد.
برای مثال دانشجویان رشته عمران باید دروسی در ارتباط با مسیر حرکت بگذرانند و دانشجویان رشته مهندسی خط و سازههای ریلی نیز باید اطلاعات بسیاری در مورد پل ها، تونلها، ایستگاههای راهآهن شهری و بینشهری داشته باشند و با زیرسازی آنها آشنا شوند. در واقع یک مهندس خط و سازههای ریلی در نهایت به مهارت کافی در زمینه تحلیل و طراحی سازههای ریلی و نگهداری و تعمیر خطوط و سازهها و تأسیسات زیربنایی میرسد.
این رشته تاحدودی همکار فارغ التحصیلان رشته مهندسی راه آهن است و توانایی لازم برای تشخیص شرایط خطوط راه آهن و یا اتوبان های شهری و بین شهری را دارد. از این نظر می توان رشته مهندسی خط را فعال در کنار مهندسان عمران یا رشته شهرسازی دانست.
مهارتهای لازم برای رشته مهندسی سازه های ریلی
نه تنها برای انتخاب رشته مهندسی خط و سازه های ریلی در دانشگاه بلکه برای انتخاب هر رشته تحصیلی چه در پایه تحصیلی نهم به دهم و چه در انتخاب رشته کنکور در ابتدا باید به علاقه و میل خودتان توجه داشته باشید. برای مثال افراد علاقهمند به رشته عمران میتوانند مهندسی خط و سازههای ریلی را انتخاب دوم خود قرار دهند. بهطورکلی افراد علاقهمند به تحصیل در این رشته ها باید پرتلاش و محکم باشند.
همچنین برای انتخاب رشته مهندسی سازه های ریلی داوطلب باید از نظر جسمی و فکری آمادگی کافی برای پشت سر گذاشتن شرایط متفاوت را داشته باشد. مثلا ممکن است افراد پس از فارغ تحصیلی مجبور به کار در بیابان ها، مسیر های نامناسب جاده ای یا ریلی شوند، ساعات کاری طولانی در دشت و یا کویر داشته باشند و یا فعالیت های حرفه ای با نیروهای کمتر را در شرایط نامطلوب باشند.
در نتیجه نیاز است فرد خود را برای شرایط سخت محیطی نیز آماده کند و از حق نگذریم رشته مهندسی سازه های ریلی بیشتر مناسب آقایان است و حتی پذیرش این رشته در دانشگاه های برتر ایران 90 درصد برای آقایان صورت می گیرد. علاقه به دروسی مانند ریاضی و فیزیک و شناخت مواد و مصالح برای تسلط کافی بر دروس رشته مهندسی خط میتواند در حین تحصیل بسیار کمککننده باشد.
دروس رشته مهندسی خط و سازه های ریلی
در این قسمت از مقاله به معرفی دروس رشته مهندسی خط و سازههای ریلی در مقطع کارشناسی میپردازیم. دروس رشته سازه های ریلی در کل به بحث سازههای مختلف در راهآهن و تأسیسات زیربنایی میپردازد. این رشته را می توان تا حدی همکار رشته مهندسی راه آهن است اما در قسمت سازه های فیزیکی و زیربنایی کشور فعالیت تخصصی میکند. دانشجویان در مقطع کارشناسی موظف به گذراندن 142 واحد درسی هستند. تقسیم بندی دروس به شکل زیر خواهد بود:
- دروس عمومی: 22 واحد
- دروس پایه: 27 واحد
- دروس اصلی: 40 واحد
- دروس تخصصی: 45 واحد
- دروس اختیاری: 8 واحد
دروس عمومی رشته مهندسی خط و سازه های ریلی
دو درس از دروس مبانی نظری اسلام | زبان عمومی |
ادبیات فارسی | تربیتبدنی ۱ |
تربیتبدنی ۲ | یک درس از دروس تاریخ و تمدن اسلامی |
یک درس از دروس انقلاب اسلامی | یک درس از دروس اخلاق اسلامی |
یک درس از دروس آشنایی با منابع اسلامی | تنظیم خانواده و مهارتهای زندگی |
دروس پایه رشته مهندسی خط و سازه های ریلی
ریاضی عمومی ۱ | فیزیک ۱ |
ریاضی عمومی ۲ | فیزیک ۲ |
معادلات دیفرانسیل | محاسبات عددی |
آمار و احتمالات مهندسی | برنامهنویسی کامپیوتر |
آزمایشگاه فیزیک ۱ | آزمایشگاه فیزیک ۲ |
دروس اصلی رشته مهندسی خط و سازه های ریلی
رسم فنی و نقشهکشی | نقشهبرداری و عملیات |
مصالح ساختمانی و آزمایشگاه، تکنولوژی بتن و آزمایشگاه | مقاومت مصالح |
استاتیک | تحلیل سازهها |
طراحی سازههای بتن مصالح | طراحی سازههای فولادی |
مکانیک خاک و آزمایشگاه | هیدرولوژی مهندسی |
متر و برآورد پروژه | دینامیک |
مکانیک سنگ | اصول بهرهبرداری راهآهن |
مبانی ارتباطات و علائم الکتریکی |
دروس تخصصی رشته مهندسی خط و سازه های ریلی
زیرسازی مسیر و پروژه | طراحی مسیر |
پروژه تخصصی | پیسازی و ابنیه مسیر |
روسازی راهآهن ۱ | روسازی راهآهن ۲ |
آزمایشگاه روسازی راهآهن | ایستگاه راهآهن |
مبانی دینامیک حرکت قطار | نگهداری خطوط |
ساخت و اجرای خطوط و کارگاه | نقشهبرداری مسیر و عملیات |
دستگاه خطوط | پلهای راهآهن ۱ |
پلهای راهآهن ۲ | پروژه پلهای راهآهن |
تونل سازی | نگهداری و تعمیر سازههای ریلی |
دروس اختیاری رشته مهندسی خط و سازه های ریلی
بتن پیشتنیده | مهندسی ترابری |
مدیریت کیفیت | بررسی فنی و اقتصادی انتخاب مسیر |
سیستمهای تخلیه و بارگیری ریلی | مدیریت و اقتصاد حملونقل ریلی |
طراحی راهآهن سریعالسیر | زبان تخصصی |
شمعکوبی پل ها | برنامهریزی حملونقل شهری |
کارگاه مهندسی خط | مهندسی سیستمها |
علم مواد و شناخت فلزات در راهآهن | روشهای اجرایی سازههای خاص |
آشنایی با نرمافزارهای مهندسی راهآهن | آزمایشگاه مقاومت مصالح |
راهآهن شهری | اقتصاد مهندسی |
تعرفه و بازرگانی راهآهن | ایمنی مسیر و حرکت |
تحقیق در عملیات | راهآهن برقی |
مهندسی زلزله |
دانشگاه های ارائه دهنده رشته مهندسی خط و سازه های ریلی
آگاهی از دانشگاه های ارائهدهنده این رشته میتواند برای افراد علاقهمند به این رشته بسیار مفید باشد. در این قسمت میخواهیم دانشگاه های ارائهدهنده این رشته را بررسی کنیم. این آمار مربوط به دفترچه انتخاب رشته سال ۱۴۰۱ میباشد. تنها دو دانشگاه اصفهان و علم و صنعت ایران ارائهکننده این رشته میباشند.
همچنین به طور میتوان گفت ظرفیت کلی برای رشته مهندسی خط و سازههای ریلی حدود ۶۰ نفر میباشد که با توجه به پایین بودن ظرفیت قبولی در این رشته کمی دشوار میباشد. به ویژه برای ادامه تحصیل در این رشته نیاز به توانایی بالایی است. در ادامه دانشگاه هایی را که رشته مهندسی خط و سازه های ریلی را را ارائه می دهند بررسی می کنیم:
نام دانشگاه | نوع رشته | ظرفیت | شهر | جنسیت | نوع پذیرش |
دانشگاه علم و صنعت ایران | روزانه | 25 | تهران | هردو | با آزمون |
دانشگاه علم و صنعت ایران | شبانه | 2 | تهران | هردو | با آزمون |
دانشگاه اصفهان | روزانه | 25 | اصفهان | هردو | با آزمون |
دانشگاه علم و صنعت ایران | روزانه | 1 | تهران | هردو | با آزمون |
دانشگاه اصفهان | شبانه | 10 | اصفهان | هردو | با آزمون |
دانشگاه اصفهان | روزانه | 1 | اصفهان | مرد | با آزمون |
دانشگاه اصفهان | روزانه | 2 | اصفهان | هردو | با آزمون |
دانشگاه اصفهان | روزانه | 1 | اصفهان | هردو | با آزمون |
موسسه غیر انتفاعی جهاد دانشگاهی | غیر انتفاعی | 10 | کرمانشاه | هردو | با آزمون/ بدون آزمون |
برای انتخاب رشته می توانید از نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری آکو استفاده کنید.
لازم به ذکر است که درآمد مهندسان خط و سازه های ریلی با مدرک کارشناسی ارشد و دکتری بالاتر نیز هست و امکان مهاجرت تحصیلی نیز برای این دانش آموختگان بیشتر است.
ادامه تحصیل در رشته مهندسی خط و سازه های ریلی
اگر دانشجویان قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را در این رشته داشته باشند میتوانند این مسیر را تا مقطع دکتری ادامه دهند. علاقهمندان به ادامه تحصیل میتوانند یکی از رشتههای مهندسی حمل و نقل ریلی، مهندسی ماشین های ریلی، مهندسی راه آهن برقی، مهندسی کنترل علائم و یا مهندسی خطوط را بهعنوان گرایش خود در ارشد و دکتری انتخاب کنند.
کارنامه قبولی رشته مهندسی خط و سازه های ریلی
کارنامه قبولی رشته مهندسی خط و سازه های ریلی در هر یک از دانشگاهها متفاوت میباشد. جدول زیر نمونه کارنامه قبولی در این رشته در سال 1399 میباشد. با مشاهده این جدول میتوانید تخمین بزنید به طور حدودی به چه رتبه و درصدهایی برای قبولی در دانشگاه موردنظر نیاز دارید.
بازار کار رشته مهندسی خط و سازه های ریلی
دانشجویان با کسب مهارتها و دانش کافی در دوران تحصیل پس از فارغالتحصیلی میتوانند در حوزه طراحی و تعمیر و نگهداری خطوط راهآهن مشغول به کار شوند. از جمله مراکزی که مهندسین خط و سازه های ریلی میتوانند در آنها کار کنند میتوان به را آهن جمهوری اسلامی ایران، راهآهن شهری، شرکتهای وابسته به راهآهن و یا شرکتهای مهندسی اشاره کرد. از لحاظ درآمدی میتوان اینگونه گفت با توجه به خصوصی بودن و یا دولتی بودن سازمان و میزان سابقه حقوق دریافتی متفاوت خواهد بود. در ادامه تعدادی از مشاغل مربوط به ابن رشته را بررسی می کنیم:
- طراحی و ساخت خطوط ریلی: مهندسان متخصص در این زمینه به طراحی و اجرای پروژه های خطوط ریلی میپردازند.
- مدیریت پروژه های ریلی: مدیریت و نظارت بر پروژه های بزرگ ساخت و ساز .
- تعمیر و نگهداری سیستم های ریلی: برنامه ریزی در تعمیر و نکهداری منظم برای افزایش و حفظ ایمنی.
- توسعه سیستم های سیگنالینگ و ارتباطی: مهندسان در این حیطه به توسعه و اجرای سیستم های سیگنالینگ و ارتباطی برای افزایش ایمنی و کارایی شبکه های ریلی می پردازند.
- مدیریت عملیات ریلی: مدیریت و برنامه ریزی شبکه های ریلی. مانند زمان بندی قطارها
- تحقیق و توسعه: انجام تحقیقات برای بهبود کیفیت فناوری ها و روش های جدید در مهندسی ریلی.
- مهندسی ایمنی ریلی: ارزیابی و بررسی و بهبود ایمنی سیستم های ریلی با استفاده از تدابیر ایمنی.
تحصیل رشته مهندسی خط و سازه های ریلی در خارج از کشور
رشته مهندسی خط و سازه های ریلی یکی از پرطرفدارترین رشتههاست و افراد علاقهمند به فعالیت در حوزه راهآهن و تأسیسات زیربنایی حتماً نیاز به تحصیلات آکادمیک دارند. دانشجویان علاقهمند میتوانند برای مقطع کارشناسی این رشته اپلای کنند. همچنین دانشجویان با مدرک کارشناسی مهندسی عمران، برق و الکترونیک و مهندسی مکانیک میتوانند برای کارشناسی ارشد مهندسی خط و سازههای ریلی اقدام کنند.
این رشته دارای گرایش های مختلفی در خارج از کشور میباشد. این گرایشها عبارتاند از: مهندسی کنترل و علائم، مهندسی ماشینهای ریلی، مهندسی راهآهن برق، مهندسی خطوط راهآهن، مهندسی حملونقل ریلی، مهندسی خط و سازههای ریلی. از دانشگاههای برتر در حوزه مهندسی خط و سازههای ریلی میتوان به دانشگاه کالیفرنیا برکلی و دانشگاه ایلینوی در اربانا شمپین اشاره کرد. با توجه به آمارهای مختلف افراد متخصص در حوزه خط و سازه های ریلی در اتریش بیشترین درآمد را داشته که میانگین آن در هر ساعت 18 یورو میباشد.
تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم
. شما میتوانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما باشند. همچنین میتوانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید و یا از طریق کانال تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو همراه ما باشید.
اینستاگرام آکو