بنر انتخاب رشته

02633408944

معرفی رشتهرشته های فنی حرفه ای

معرفی رشته صنایع نساجی در هنرستان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله با معرفی رشته صنایع نساجی در هنرستان یکی از رشته های جالب و کاربردی هنرستان را بررسی می کنیم. رشته نساجی از زیر گروه های بخش صنعت است که دانش آموزان می توانند با انتخاب این رشته در هنرستان دروس خصوصی و عمومی این رشته را مطالعه کرده و مهارت لازم برای شروع به کار را کسب کنند. البته دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند و می خوانند بطور تخصصی تر رشته نساجی را ادامه بدهند می توانند در دانشگاه رشته مهندسی نساجی را مطالعه کنند.

در ادامه همراه مشاوره تحصیلی آکو باشید تا بطور کامل با دروس و بازار کار رشته صنایع نساجی آشنا شوید. شما می توانید از طریق شماره گیری تلفن ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ وقت مشاوره رزرو کرده و برای انتخاب رشته با یکی از مشاوران حرفه ای آکو در ارتباط باشید.

معرفی رشته صنایع نساجی در هنرستان

رشته نساجی همانطور که می دانید از شاخه های فنی حرفه ای است که مهارت و مفاهیم مربوط به تولید و فرآوری انواع منسوجات و پارچه ها را به دانش آموزان یاد می دهد و به صورت کاملا تخصصی به تولید، چاپ، رنگرزی و … می پردازد. دانش اموزانی که رشته صنایع نساجی را مطالعه می کنند مراحل مختلف تولید پارچه، روش های بافت و تریکو، تکنیک های رنگرزی و مدیریت کیفیت تولیدات نساجی را یاد خواهند گرفت.

همچنین دانش آموزان مهارت های عملی دیگری مثل کار با ماشین آلات بافندگی، کار در کارگاه های نساجی، استفاده از دستگاه های چاپ و رنگرزی و … را هم یاد می گیرند. بنابرانی می توانیم نتیجه بگیریم که هدف از ارائه این رشته آماده سازی دانش آموزان برای ورود به بازار کار در صنعت نساجی و یا ادامه تحیل این رشته بطور حرفه ای تر است.

دروس رشته صنایع نساجی در هنرستان

دانش اموزانی که رشته صنایع نساجی را در هنرستان مطالعه کرده اند در ادامه می توانند در مصاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا این رشته را ادامه بدهند. البته دانش آموزانی که صنایع نساجی را در هنرستان مطالعه نکرده اند هم می توانند در دانشگاه برای تحصیل در این رشته اقدام کنند اما با توجه به دروس این رشته در هنرستان باید گفت آمادگی و مهارت بیش تری قبل از دانشگاه بدست آورده و با دید بهتری می توانند مهندسی نساجی را ادامه دهند.

دروس سال دهم رشه صنایع نساجی

تعیین ویژگی‌های الیاف نساجی
ریسندگی
دانش فنی پایه

دروس سال یازدهم رشه صنایع نساجی

عملیات مقدماتی بافندگی و طراحی پارچه
رنگرزی

دروس سال دوازدهم رشه صنایع نساجی

چاپ و تکمیل نساجی
بافندگی
دانش فنی تخصصی

توانایی های لازم برای مطالعه رشته صنایع نساجی

برای موفقیت در رشته صنایع نساجی لازم است علایق و توانایی هایتان را در این رشته در نظر بگیرید. برای مثال علاقه به طراحی الگوها، پارچه ها و ایجاد محصولات جدیدی که ویژگی های خاص و متفاوت دارند بسیار مهم است. رشته صنایع نساجی به نیرویی نیاز دارد که بتوانند طرح های خلاقانه برای پارچه ها و منسوجات ایجاد کنند.

از دیگر علایقی که خوب است در نظر بگیرید، کار با ابزار و ماشین آلات نساجی است. این دستگاه ها شامل دستگاه های بافندگی، رنگرزی، چاپ و … است که برای کار با این دستگاه ها ابتدا باید یک درک کلی از نحوه عملکرد و اصول کار با آن را بدانید. البته با تمامی این موارد دانش آموزان در هنرستان تا حدی آشنا می شوند.

باتوجه به این که صنعت نساجی با بخش تکنولوژِیک صنایع در ارتباط است، لازم است که به حوزه صنعت و فناوری های نوین علاقه داشته باشید و درک خوبی هم از اصول پایه ای فیزیک و ریاضی و محاسبات مربوط به رنگرزی، بافت و بطور کلی سایر فرآیند های تولید داشته باشند.

صنایع نساجی در خارج از ایران

صنایع نساجی از رشته هایی است که در سطح بین الملل طرفداران خودش را دارد و علاقمندان می توانند این رشته را در بسیاری از کشورهای جهان مطالعه کنند. از ویژگی های مثبت مطالعه این رشته در کشورهای خارج از ایران دسترسی به تکنولوژی های پیشرفته در این حوزه است. امکان استفاده از این دستگاه ها به نوآوری و خلاقیت کمک زیادی می کند.

همچنین تحصیل در این کشورها فرصت های جدید و متفاوت پژوهشی را ایجاد می کند و به محصلان فرصت همکاری با صنایع نساجی بزرگ را می تواند فراهم کند. چون بسیاری از این دانشگاه ها با شرکت های بزرگ و معتبر نساجی در ارتباط هستند و می توانند فرصت های خوبی برای دانش آموزان فراهم کنند.

بطور کلی تحصیل در یک کشور خارجی این امکان را فراهم می کند که با زبان، فرهنگ و انسان های مختلفی آشنا شوید و شبکه از ارتباطات گسترده ایجاد کنید. افرادی که شبکه سازی قوی و گسترده ای برای خود ایجاد کرده اند، فرصت های شغلی بهتری در آینده می توانند داشته باشند.

کشورهای مناسب برای تحصیل در رشته صنایع نساجی

کشورهایی که برای تحصیل در این رشته مطرح تر هستند را در این بخش بطور خلاصه بررسی می کنیم. بطور مثال آلمان یکی از این کشورها است. دانشگاه های آلمان برنامه های درسی متنوعی را در زمینه نساجی و تکنولوژی های مربوط به آن در نظر گرفته اند. سایر کشورها بدین صورت هستند:

  • ایتالیا: ایتالیا از کشورهای مطرح در صنعت مد و طراحی است که فرصت های بسیار خوبی را برای علاقمندان به این حوزه ها فراهم کرده است.
  • انگلستان: صنعت مد در این کشور نیز بسیار گسترده و قوی است.
  • آمریکا: آمریکا و دانشگاه های آن تنوع بسیار زیادی دارند و علاقمندان تقریبا در هر رشته ای می توانند بطور حرفه ای در این دانشگاه ها ادامه تحصیل بدهند.
  • هند: هند یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان منسوجات در سطح جهانی است از همین رو دانشگاه های این کشور می توانند گزینه خوبی برای ادامه تحصیل در رشته نساجی باشند.

فرصت ها و چالش های رشته صنایع نساجی در ایران

رشته صنایع نساجی بازار کار پرپتانسیلی در ایران دارد اما چالش ها و محدودیت هایی را هم به همراه دارد. درواقع این رشته یکی از قدیمی ترین و مهم ترین صنایع ایران است که با گذشت سال ها توانسته هنوز هم تاثیری زیادی در اقتصاد کشور بگذارد. در ادامه فرصت ها و چالش های این رشته را در ایران مورد بررسی قرار می دهیم.

فرصت های این رشته:

  • به دلیل رشد تکنولوژی در صنایع نساجی نیاز زیادی به نیروی کار متخصص و آشنا با تکنولوژی های مدرن وجود دارد و شرکت های مربوط به این حوزه به دنبال افرادی هستند که بتوانند مشغول به کار شوند.
  • به دلیل این که ایران یکی از بزرگ ترین کشورهای تولید کننده منسوجات و پارچه است، شرکت های بسیاری در ایران وجود دارد که به دنبال نیروی حرفه ای و یا حتی مبتدی در این زمینه هستند.
  • فرصت های صادرات از دیگر ویژگی های مثبت این رشته است که فراغ التحصیلان این رشته که توانایی بزاریابی هم دارند می توانند در سطح بین المللی مشغول به این کار شوند.
  • در طی سال های اخیر به دلیل طراحی و تولید محصولات با برندهای داخلی بیش تر شده است و این موضوع در بخش مد و لباس و حتی منسوجات خانگی فرصت های شغلی متنوعی را ایجاد کرده.

چالش های این رشته:

  • رقابت با محصولات وارداتی از چالش های مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. زیرا گاهی اوقات محصولات وارداتی با قیمت کم تر وارد کشور می شود و باعث می شود تا تولید کنندگان داخلی تحت فشار قرار بگیرند و مجبور به کاهش قیمت شوند.
  • مشکلات اقتصادی مثل نوسانات ارز و تحریم ها همانطور که بر بسیاری از بخش های اقتصادی کشور تاثیر گذاشته در بخش صنایع نساجی هم موثر است و می تواند پیشرفت و برنامه های توسعه را عقب بی اندازد.
  • لازم به ذکر است که بسیاری از کارخانه های نساجی در ایران باید تجهیزات و دستگاه هایشان را نو کنند و کیفیت محصولاتشان را به این ترتیب بالا ببرند.

مشاوره تحصیلی آکو

تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

از طریق اینستاگرام آکو جدیدترین اخبار تحصیلی را دنبال کنید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن