پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

تست MBTI

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (2 امتیاز)

اشخاص به کمک  تست شخصیت‌شناسی مایرز-بریگز (MBTI) می توانند تیپ شخصیتی خود را بشناسند. نتیجه‌ی آزمون شامل یک کلمه چهار حرفی است و براساس این تست تیپ‌های شخصیتی به شانزده دسته تقسیم می‌شوند.

تست شخصیت‌شناسی مایرز-بریگز (MBTI)

تست MBTI (ام بی تی آی) چیست؟

MBTI مخفف عبارت Myers-Briggs Type Indicator است و طبق گزارش Forbes، یکی از پرکاربردترین ابزارهای شخصیت شناسی در محیط کار تست شخصیت شناسی تست MBTI است. شخصیت شناسی به این روش یکی از قدرتمندترین و پر استفاده‌ترین ابزارهای شخصیت شناسی است. با استفاده از این ابزار، با حدود علایق خود، مدل جمع‌آوری اطلاعات و تصمیم‌گیری خود آشنا می‌شوید.

اشخاص به کمک این تست می توانند تیپ شخصیتی خود را بشناسند. نتیجه‌ی آزمون شامل یک کلمه چهار حرفی است و براساس این تست تیپ‌های شخصیتی به شانزده دسته تقسیم می‌شوند. تست شخصیت MBTI از قابل فهم‌ترین تست های شخصیت است و در مدارس و بعضی واحدهای تولیدی و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مزیت‌های بزرگ این تست بررسی هر فرد به تنهایی می‌باشد و با از بین بردن عامل قیاس، باعث می‌شود که فرد بداند در هر کدام از ویژگی‌های شخصیتی چه جایگاهی دارد و برای چه محیطی مناسب‌تر است می‌توان این ویژگی تست MBTI را در کنار فهم راحت آن، از مهم‌ترین دلایل استفاده‌ی این تست در مدارس دانست.

یک استفاده‌ی مهم و تخصصی دیگر از ابزار MBTI این ضرب المثل معروف است که می‌گوید «هر کسی را بهر کاری ساختند!». ضرب المثل به درستی به مسئله‌ای اشاره می‌کند که این ابزار قابلیت حل آن را دارد. در جلسات مصاحبه استخدام، می‌توانید با تشخیص شخصیت فرد مصاحبه شونده شغل‌هایی که او برای آن‌ها ساخته شده است را تشخیص داده و خود را از عواقب تشخیص نادرست توانایی‌های فرد برهانید.

در ابزار MBTI انسان‌ها از چهار منظر مورد بررسی قرار می‌گیرند:

  • دریافت انرژی
  • جمع‌آوری اطلاعات
  • تصمیم‌گیری
  • سبک زندگی

به ازای هرکدام از موارد بالا، دو ترجیح در نظر گرفته می‌شود که عبارتند از:

  1. ترجیح دریافت انرژی: برون‌گرا (Extroversion :E) / درون‌گرا (Introversion :I)

بنابر تعریف در ابزار MBTI، برون‌گراها از محیط اطرافشان انرژی می‌گیرند در حالی که درون‌گراها برای شارژ شدن نیازمند سکوت و تنهایی هستند. برون‌گراها به صحبت و تبادل نظر علاقمند بوده و هرچه بیرون باشد برایشان جالب است. معمولا از آن‌ها بعنوان افرادی معاشرتی یاد می‌شود که در گروه‌ها به راحتی صحبت کرده و اظهار نظر می‌کنند. در مقابل درون‌گراها برای داشتن حال خوب نیازی به حضور دیگران ندارند. آن‌ها از صحبت‌های دو نفره لذت می‌برند و در مجموع ساکت، تودار، دیرجوش و محتاط به نظر می‌رسند.

  1. ترجیح جمع‌آوری اطلاعات: حسی (Sensing :S) / شهودی (Intuition :N)

بنابر نظریه‌ی شخصیت شناسی MBTI، انسان‌های شهودی دوست دارند از طریق دیدن تصویر جامع (big picture) و تمرکز بر ارتباط وقایع و یافتن الگوها اطلاعات را دریافت کنند. این در حالیست که افراد حسی اطلاعات واقعی و ملموس، جزئیات و اعداد و ارقام برایشان قابل اعتمادتر است. به طور کلی شهودی‌ها به الهامات و نظریات و حسی‌ها به تجربیات و اجرائیات علاقمندند.

  1. ترجیح تصمیم‌گیری: منطقی (Thinking :T) / احساسی (Feeling :F)

بنابر نظریه‌ی شخصیت شناسی MBTI، افراد احساسی ترجیح می‌دهند در تصمیماتشان از احوالات و احساس خود پیروی کنند و به ارزش‌های درونیشان پایبندند. در مقابل افراد فکری ترجیحشان ارزش‌های سازمانی و بیرون از خودشان است. آن‌ها رک و صریح بوده، مسائل را “درست و غلط” می‌کنند و احساساتشان را کمتر در تصمیم‌گیریشان دخیل می‌کنند. درحالی که احساسی‌ها مهربان‌تر به نظر می‌رسند و همدردی و قدردانی برایشان از اهمیت خاصی برخوردار است. آن‌ها موضوعات را شخصی می‌کنند و در تصمیم‌گیری، “بد و خوب” دارند.

  1. ترجیح سبک زندگی: منظم (Judging :J) / منعطف (Perceiving :P)

آخرین ترجیح در تست MBTI، ترجیح سبک زندگیست. در این بخش، منظم‌ها برای هر کاری از قبل برنامه‌ریزی دارند و در مجموع می‌خواهند زود تصمیم بگیرند. آنها تا تصمیم نگیریند راحت نیستند و سعی دارند سریع از بلاتکلیفی رها شوند. اما منعطف‌ها با مسائل راحت‌تر برخورد می‌کنند و در برابر اتفاقات و موارد پیش‌بینی نشده انعطاف پذیری خوبی دارند. آن‌ها سخت گیر نبوده و حتی گاهی خود به خودی هستند. تصمیم گیری برای افرادی که شخصیت منعطف دارند سخت‌تر از افراد منظم است و از این که مسئولیت تصمیم خود یا بقیه را بعهده داشته باشند هراس دارند.

در ادامه ی مقاله ی معرفی تست شخصیت‌شناسی مایرز-بریگز (MBTI) به بررسی انواع تیپ های شخصیتی خواهیم پرداخت:

1.برون گرا احساسی شهودی برونگرا ENFJ

ENFJها “آموزگاران” خیرخواه بشریت هستند. آنها کاریزمای فوق العاده ای دارند که به واسطه آن بسیاری به سمت طرح های بزرگ خود کشیده می شوند. بسیاری از ENFJ ها قدرت فوق العاده ای در دستکاری دیگران با مهارت های بین فردی خارق العاده و فروشندگی منحصر به فرد خود دارند. اما معمولاً به معنای دستکاری نیست. ENFJ ها عموماً به رویاهای خود اعتقاد دارند و خود را به عنوان کمک کننده و توانمند می بینند که معمولاً همینطور هستند.

 

شخصیتی ENFJبرون گرا شهودی احساسی قضاوتی

ENFJ ها یادگیرندگان جهانی هستند. آنها تصویر بزرگ را می بینند. تمرکز ENFJ ها گسترده است. برخی می توانند تعداد شگفت انگیزی از مسئولیت ها یا پروژه ها را به طور همزمان انجام دهند. بسیاری از ENFJ ها توانایی کارآفرینی فوق العاده ای دارند.

ENFJ ها، طبق تعریف، کسانی هستند که سازمان و قاطعیت را با آنها مرتبط می کنیم. اما در سازماندهی محیط و یا سرپیچی های گاه به گاه شباهتی به SJ ها یا حتی NTJ ها ندارند. ENFJ ها در عرصه امور بین فردی سازماندهی می شوند. ممکن است دفاتر آن‌ها شلوغ باشد یا نباشد، اما نتیجه‌گیری‌های آن‌ها (از طریق احساسات به دست می‌آیند) درباره افراد و انگیزه‌ها بسیار سریع‌تر و انعطاف‌پذیرتر از همتایان NFP خود هستند.

ENFJ ها مردم را می شناسند و از آنها قدردانی می کنند. مانند بسیاری از NFها (و به طور کلی احساساتی هستند)، آنها تمایل دارند از خود و نیازهای خود برای نیازهای دیگران غافل شوند. آنها مرزهای روانی نازک تری نسبت به سایرین دارند و در خطر آسیب دیدن یا حتی سوء استفاده از افراد کمتر حساس هستند. ENFJ ها اغلب بیش از آنچه که می توانند تحمل کنند، بار دیگران را بر عهده می گیرند.

تیپ های شخصیتی: ENFJ

علامت تجاری: “اولین باید آخرین باشد”

این تیپ شخصیتی به سیاست درهای باز ENFJ ها اشاره دارد. یکی از همکاران ENFJ همیشه بدون توجه به شرایط خودش در دفترش از همگان استقبال می کند. اگر شخص دیگری به در می آید، به آنها اجازه می دهد در صورت نیاز صحبتشان را قطع کنند. در حین بحث، تلفن زنگ می زند و او می ایستد تا به آن پاسخ دهد. دیگران با یک “سوال سریع” وارد می شوند.

2. برونگرا احساسی شهودی ادراکی ENFP

ENFP ها هم افراد “ایده” و هم “مردم” هستند که همه و همه چیز را بخشی از یک کل کیهانی می بینند. آنها می خواهند هم کمک کنند و هم در سطح فردی و هم در سطح انسان دوستانه مورد پسند و تحسین دیگران قرار گیرند. این به ندرت برای ENFP مشکلی ایجاد می کند، زیرا آنها صمیمی هستند و واقعاً مردم را دوست دارند. برخی از ENFP ها جذابیت دیوانه واری دارند.

73E4wQjmCep6PUS9rHq7FH6XIMHq73F3pVrweHkr

ENFPها اغلب دارای ارزش‌ها و دیدگاه‌های محکم، حتی گاهی شگفت‌انگیز هستند. آنها تمایل دارند از مهارت ها و ارتباطات اجتماعی خود برای متقاعد کردن دیگران با ملایمت در مورد درستی این دیدگاه ها استفاده کنند. این گاهی اوقات منجر به غفلت ENFP از نزدیکترین و عزیزترین آنها می شود در حالی که درگیر تلاش آنها برای تغییر جهان هستند.

ENFP ها می توانند صمیمی ترین، مهربان ترین و دلسوزترین همسران باشند. محبت آمیز، نمایشی و خودجوش. بسیاری در رابطه با یک ENFP به معنای واقعی کلمه می گویند: “آنها زندگی من را روشن می کنند” اما معمولاً یک معاوضه وجود دارد: شریک باید مایل باشد که با جنبه‌های عملی و مالی رابطه برخورد کند و ENFP باید این آزادی را داشته باشد که آخرین مسیر خود را دنبال کند، هر آنچه که مستلزم آن باشد.

در ادامه تست شخصیت‌شناسی مایرز-بریگز (MBTI) برای برخی از ENFP ها، روابط را می توان به طور جدی با توجه کوتاه مدت و نیازهای عاطفی آنها مورد آزمایش قرار داد. آنها به راحتی توسط دوستان و آشنایان جدید مجذوب می شوند و حواسشان پرت می شود و روابط عاطفی قدیمی و آشناتر خود را برای مدت طولانی فراموش می کنند. و ENFP کمتر بالغ ممکن است نیاز داشته باشد که احساس کند در مرکز توجه دائمی است تا تصویر خود را از خود به عنوان یک فرد شگفت‌انگیز و جذاب تأیید کند.

در محل کار، ENFP ها خوشایند و دوستانه هستند و به شیوه ای مثبت و خلاقانه با همکاران و عموم مردم تعامل دارند. ENFP ها همچنین دارایی اصلی در جلسات طوفان فکری هستند. با این حال، پیگیری پروژه ها می تواند مشکل ساز باشد. ENFP ها حواسشان پرت می شود، به خصوص اگر مشکل جالب دیگری پیش بیاید. آنها همچنین تمایل به تعویق دارند و از انجام کارهای کوچک و غیر جالب بیزارند. ENFP ها زمانی که در یک گروه با چند J کار می کنند تا جزئیات و ضرب الاجل ها را مدیریت کنند بیشترین بهره را دارند.

ENFP ها افراد دوستانه ای هستند. اکثر آنها واقعاً افراد لذت بخشی هستند. برخی از نرم‌دل‌ترین افراد ENFP هستند.

ENFP ها دارای چیزی هستند که برخی آن را “سوئیچ احمقانه” می نامند. آن‌ها می‌توانند برای مدتی روشنفکر، جدی، همه کار باشند، اما هر زمان که فرصت پیدا می‌کنند، آن سوئیچ را برمی‌گردانند و تبدیل به CAPTAIN WILDCHILD، بلای استخر، غلغلک‌دهنده‌های بی‌نظیر می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است حتی با چرخاندن “سوئیچ” مست ظاهر شوند.

یک مطالعه نشان داده است که ENFP ها در تست MBTI به طور قابل توجهی در روان نمایشی بیش از حد معرفی شده اند. بیشتر آنها تمایل طبیعی به ایفای نقش و بازیگری دارند.

ENFP ها دوست دارند داستان های خنده دار بگویند، به خصوص در مورد دوستانشان. این تمایل ممکن است دلیل جذب بسیاری از روزنامه نگاری باشد. به یکی از دوستان ENFP خود شوخی کردم که اگر بخواهم ناوگان ششم چیزی بداند، فقط به او می گویم.

ENFP ها یادگیرندگان جهانی هستند. به اندازه کافی نزدیک به ENFP رضایت بخش است، که ممکن است انواع تفکر دقیق تر، به خصوص با چیزهایی مانند تمرین پیانو (“سه ربع نت یا چهار … چه تفاوتی دارد؟”) به طرز شگفت انگیزی، برخی از ENFP ها در رشته های دقیق مانند مهارت دارند. ریاضیات

دوستان چیزی هستند که زندگی در مورد ENFP هاست، حتی بیشتر از NF های دیگر. آنها پایان رابطه خود را حفظ می کنند، گاهی اوقات توسط افراد کمتر دلسوز قربانی می شوند. ENFP ها با بودن در کنار مردم انرژی می گیرند. برخی از آنها برای تنها ماندن، به خصوص به طور منظم، واقعاً مشکل دارند.

 

تیپ های شخصیتی ENFP

یکی از همکاران ENFP، یک مددکار اجتماعی، چنان مهارت‌های بین فردی فوق‌العاده‌ای داشت که در طول مصاحبه شغلی خود، مصاحبه‌کنندگان را راحت کرد. او این توانایی را داشت که غریبه ها را شبیه دوستان قدیمی خود کند.

ENFP ها گاهی اوقات می توانند توسط عملکرد احساس ثانویه خود نادیده گرفته شوند. تصمیمات عجولانه مبتنی بر ارزش های عمیقاً احساس شده ممکن است با نتایج غیرقابل پیش بینی همراه باشد. بیش از یک ENFP در چنین لحظه ای به طور ناگهانی کار خود را ترک کرده است

3.قضاوتی(منطقی) با تفکر شهودی برونگرا ENTJ

“من اهمیتی نمی دهم که در هواپیما کنار پنجره بنشینم. اگر نمی توانم آن را کنترل کنم، چرا نگاه کنم؟”

شخصیتی ESTJ برون گرا – حسی – منطقی– قضاوتی 1

ENTJ ها تمایل طبیعی به مارشال و هدایت دارند. این ممکن است با جذابیت و ظرافت یک رهبر جهانی یا با عدم حساسیت یک رهبر فرقه بیان شود. ENTJ برای ایجاد یک برنامه به تشویق کمی نیاز دارد. یکی از ENTJ اینطور بیان کرد… “من این نقشه های کوچک را می سازم که واقعاً برای هیچ کس دیگری اهمیتی ندارد، و بعد احساس می کنم مجبور به اجرای آنها هستم.” در حالی که “اجبار” ممکن است ENTJ ها را به عنوان یک گروه توصیف نکند، با این وجود تمایل به برنامه ریزی خلاقانه و واقعی ساختن این برنامه ها موضوعی رایج برای انواع NJ است.

ENTJ ها اغلب در توصیف پروژه ها یا پیشنهادات خود “بزرگتر از زندگی” هستند. این توانایی ممکن است به صورت فروشندگی، امکانات داستان گویی یا استندآپ کمدی بیان شود. در ترکیب با میل طبیعی به فیلیباستر، قهرمان ما می تواند کاهش را برای مشتری بسیار دشوار کند.

تیپ های شخصیتی: ENTJ

علامت تجاری: — “من واقعا متاسفم که باید بمیری.” (می‌دانم که این اغراق‌آمیز است. با این حال، اکثر Fs و سایر روح‌های مهربان معمولاً آگاهانه با این توصیف می‌خندند.)

ENTJ ها تعیین کننده هستند. آنها می بینند که چه کاری باید انجام شود، و اغلب نقش هایی را به همنوعان خود اختصاص می دهند. تعداد کمی از انواع دیگر می توانند با توانایی خود در قاطع ماندن در تعارض برابری کنند و شجاعان را به دهان جهنم بفرستند (و اغلب آنها را هدایت می کنند). هنگامی که ENTJ به چالش کشیده می شود، ممکن است با رفلکس تبدیل به استدلال شود. از طرف دیگر، او ممکن است نگاهی یخی را از خود رها کند که توجه را به همراه داشته باشد: ENTJ کسی نیست که بتوان با آن دست و پا زد.

4. ادراکی با تفکر( منطقی) شهودی برونگرا ENTP

“باهوش” کلمه ای است که شاید بهترین توصیف کننده ENTP ها باشد. پروفسوری که در حالی که یک سخنرانی بسیار سرگرم کننده در مورد موضوعی مبهم ارائه می کند، نیم دوجین ایده برای مقالات تحقیقاتی و پیشنهادات را در ذهن خود جابجا می کند، نمونه کلاسیکی از این نوع است. همینطور استندآپ کمدینی که لمپن هایش هم خنده دار و هم دقیق هستند.

شخصیتی ENTP برون گرا شهودی منطقی ادراکی

ENTP ها معمولاً از نظر کلامی و همچنین از نظر مغزی سریع هستند و عموماً عاشق بحث کردن هستند – هم به خاطر خود و هم برای نشان دادن مهارت های خود در بحث. ENTP ها تمایل دارند که حس شوخ طبعی نیز داشته باشند و از بازی در نقش مدافع شیطان لذت می برند. این گاهی اوقات کسانی را که مفهوم بحث و جدل را به عنوان یک ورزش نمی فهمند یا نمی پذیرند، گیج می کند، حتی عصبانی می کند.

ENTPها در حل مسئله به همان اندازه که در ژیمناستیک کلامی نوآور و مبتکر هستند. با این حال، گاهی اوقات، آنها موفق می شوند خود را پیشی بگیرند. ENTP ها می توانند مستعد “تمرین تند” باشند – مخصوصاً اگر مصلحت باشد، بدون توجه به قوانین، گوشه ها را کوتاه کنند – یا اعمال شعبده بازی آنها ممکن است آنقدر بیش از حد جاه طلبانه باشد که سقوط کند.

هم در محل کار و هم در خانه، ENTPها به “اسباب بازی” علاقه زیادی دارند – فیزیکی یا فکری، هر چه پیچیده تر، بهتر. با این حال، هنگامی که این موارد “حل” شدند یا خیلی آشنا شدند، با موارد جدید جایگزین می شوند.

ENTP ها اساساً خوش بین هستند، اما علیرغم این (شاید به دلیل آن؟)، آنها می توانند در مورد شکست ها و ناراحتی های کوچک ناراحت شوند. (آنها شکست های عمده را به عنوان چالش در نظر می گیرند و با قاطعیت با آنها برخورد می کنند.) ENTP ها با کسانی که آنها را اشتباه یا بی هوش می دانند صبر کمی دارند و در نشان دادن این امر خویشتن داری کمی نشان می دهند. با این حال، به طور کلی، هنگامی که توسط زندگی مورد آزار و اذیت قرار نگیرند، آنها دلپذیر و حتی جذاب هستند.

از نظر روابط خود با دیگران، ENTP ها می توانند بسیار نزدیک و ناگهانی با عزیزان خود پیوند برقرار کنند. برخی به طرز فریبنده ای با نزدیکترین و عزیزترین خود به نظر می رسند. دیگران آنقدر خودنمایی می کنند که موفق می شوند همکارانی را که فقط جنبه حرفه ای آنها را دیده اند، شوکه کنند. ENTPها همچنین به سرعت روحیه خویشاوندی را تشخیص می دهند و در به دست آوردن دوستانی با خلق و خوی مشابه و علایق خوب عمل می کنند.

تیپ های شخصیتی: ENTP

ENTP ها ممکن است گاهی اوقات این تصور را ایجاد کنند که تا حد زیادی از بقیه بشریت غافل هستند، مگر به عنوان یک مخاطب: خوب، بد یا بالقوه. به طور کلی این ناعادلانه است – اما جلب توجه یک ENTP زمانی که بلافاصله از شما آگاه نیست، می تواند دشوار باشد، به خصوص برای یک درونگرا.

در ادامه تست شخصیت‌شناسی مایرز-بریگز (MBTI) بهترین رویکرد در برقراری ارتباط با یک ENTP این است که مستقیم باشید. بدون بازی – آنها برنده خواهند شد. بدون “رتبه کششی” – آنها فقط می خواهند شما را در جای خود قرار دهند. عذرخواهی نکنید – خودتان را تضعیف خواهید کرد. “من نیاز دارم/می خواهم با شما صحبت کنم” را امتحان کنید.

5. حسی برونگرا احساسی قضاوتی ESFJ

نگهبانان تولدها، تعطیلات و جشن ها، ESFJ ها سرگرم کننده های سخاوتمندی هستند. آن‌ها از سنت‌ها لذت می‌برند و با شادی آن‌ها را رعایت می‌کنند و در بخشش آزادانه عمل می‌کنند، مخصوصاً در جایی که عرف تجویز می‌کند.

شخصیتی ESFJ برون گرا حسی احساسی قضاوتی

با وجود همه مساوی، ESFJ ها از مسئولیت پذیری لذت می برند. آنها مشکلات را به وضوح می بینند و به راحتی تفویض اختیار می کنند، سخت کار می کنند و با ذوق بازی می کنند. ESFJها، مانند اکثر SJها، وفاداری شدید به حقوق ارشدیت دارند. آنها با کمال میل خدمات ارائه می کنند (که معنای زندگی را در بر می گیرد) و از دیگران نیز همین انتظار را دارند.

ESFJ ها به راحتی زخمی می شوند. و هنگامی که زخمی می شوند، احساسات آنها مهار نمی شود. آنها ذاتاً «قلبشان را به آستین می‌پوشانند»، اغلب گرما و شادمانی از خود سر می‌دهند، اما به ندرت با آزار روحشان می‌جوشند. برخی از ESFJ ها این احساسات پر جنب و جوش را به اجراهای دراماتیک متحرک روی صحنه و صفحه نمایش هدایت می کنند.

نیروهای قوی و متناقض ESFJ را مصرف می کنند. حس درست و نادرست آن‌ها با یک انگیزه نجات غافلگیرکننده، «مادرانه» مبارزه می‌کند. این گاهی اوقات منجر به اقدام سریع و فوری علیه متخلف و به دنبال آن توبیخ شدید می شود. اما در نهایت، ولگرد از چوبه دار حماقتشان بیرون می‌آید، درست همانطور که طناب تنگ می‌شود و تمام امید از بین می‌رود، توسط همان جلاد!

تیپ های شخصیتی: ESFJ

یک ESFJ در تضاد با خود یک منظره قابل توجه است. هنگامی که تصمیمی باید گرفته شود، به خصوص تصمیمی که شامل خطر درگیری باشد (منفور برای ESFJ ها)، یک مسابقه کشتی درون خانه بین ارزش های سیاه و سفید ذکر شده و Nemesis of Discord رخ می دهد. رقیب خود را در برابر خود قرار می دهد، یک بار قاطعانه با جناح راست تصمیم می گیرد، سپس برای جلوگیری از خصومت ها به احتیاط روی می آورد، با ارزش های ثابت، و اگزوز، همه چیز را برنده می گیرد.

به عنوان مراقب، ESFJ ها خطر را در اطراف احساس می کنند – میکروب های درون، عناصر بدون، بدخواهان بی وجدان، نقص های شخصیتی موذیانه. دنیا جای خطرناکی است که نباید به آن اعتماد کرد. نه اینکه ESFJ پارانوئید است. “بیش از حد هوشیار” دقیق تر است. و بنابراین آنها به عنوان محافظ عالی عمل می کنند و در زمینه هایی مانند مراقبت های پزشکی و آموزش ابتدایی برجسته هستند.

6. حسی برونگرا احساسی ادرک ESFP

“مهمانی کجاست؟” ESFP ها عاشق مردم، هیجان، داستان گفتن و تفریح ​​هستند. ماهیت خودانگیخته و تکانشی این نوع تقریباً همیشه سرگرم کننده است. و ESFP ها عاشق سرگرمی هستند — روی صحنه، محل کار، و/یا در خانه. گردهمایی های اجتماعی یک تقویت کننده انرژی برای این افراد “مردم” است.

شخصیتی ESFPبرون گرا حسی احساسی ادراکی

SP ها گاهی اوقات بیشتر در یک رویکرد تار عنکبوتی فکر و صحبت می کنند. چند تن از دوستان ESFP من در وسط جمله از فکری به فکر دیگر می پرند، این جا یا آنجا را به گونه ای لمس می کنند که برای شنونده تقریباً نامنسجم است، اما در نهایت با پرش از یک قطعه اطلاعات به اطلاعات دیگر، ساحل را می پوشانند. واقعاً بسیار جذاب است.

جدید! ESFP ها جذب ایده های جدید، مدهای جدید، ابزارهای جدید، ______ جدید می شوند. شاید این تازگی زندگی است که ESFP ها را به آموزش ابتدایی، به ویژه پیش دبستانی و مهدکودک جذب می کند.

تیپ های شخصیتی: ESFP


ESFP ها دوست دارند با مردم در مورد افراد صحبت کنند. برخی از رنگارنگ ترین داستان نویسان ESFP هستند. شوخ طبعی آنها که اغلب در خانه ساخته می شود نشان دهنده یک خیرخواهی شیطانی است.

تقریباً هر ESFP دوست دارد صحبت کند. برخی را می توان با مکالمه بیست دقیقه ای که برای پرسیدن یا پاسخ دادن به یک سوال واقعی ساده لازم است شناسایی کرد.

7. قضاوتی با تفکر(منطقی) حسی برونگرا ESTJ

هر انسان درست فکری، چه بداند و چه نداند، فلسفه زندگی دارد. در ذهن او برخی از اصول حاکم نهفته است، خواه آنها را در قالب کلمات بیان کند یا نه، که بر زندگی او حاکم است. مطمئناً ایده‌آل او باید این باشد که هر چه می‌تواند، هر چند اندک، چه از نظر پول و چه خدمات، به پیشرفت انسان کمک کند.

شخصیتی ESTJ برون گرا – حسی – منطقی– قضاوتی

ESTJ ها بر اساس نظم و تداوم رشد می کنند. برونگرا بودن، تمرکز آنها شامل سازماندهی افراد است که به نظارت ترجمه می شود. در حالی که ENTJ ها از سازماندهی و بسیج افراد بر اساس تئوری ها و برنامه های تاکتیکی خود لذت می برند، ESTJ ها از اجرای “قوانین” راضی هستند، که اغلب توسط سنت دیکته می شوند یا از یک مقام بالاتر منتقل می شوند.

ESTJ ها وصال هستند. آنها در باشگاه ها، گروه های مدنی، کلیساها و سایر سازمان های خدماتی به دنبال همراهان همفکر خود می گردند. نیاز به تعلق در فیبر SJ ها بافته می شود. خانواده نیز کانون اصلی ESTJها است و حضور در رویدادهایی مانند عروسی، مراسم تشییع جنازه و گردهمایی خانوادگی الزامی است.

سنت برای ESTJ مهم است. تعطیلات، تولدها و دیگر جشن‌های سالانه اغلب به صورت مذهبی توسط این نوع به یاد می‌آیند. ESTJ تمایل دارد ریشه‌های خود را جستجو کند، تا میراث خانوادگی را به اجداد ارجمند ردیابی کند، هم برای احساس احترام خانواده و هم برای احساس امنیت و تعلق.

خدمات، بیان ملموس مسئولیت، یکی دیگر از تمرکزهای کلیدی برای ESTJها است. آنها عاشق ارائه و دریافت خدمات خوب هستند. تاجر ESTJ که خدمات قابل اعتمادی ارائه می دهد، برای ارتقای تصویر خود بسیار تلاش کرده است.

ESTJ ها حس حادی برای ارتدکس دارند. بسیاری از ارزیابی آنها از افراد و فعالیت ها منعکس کننده احساس قوی آنها از آنچه “عادی” است و آنچه نیست. شوخ طبعی ESTJ اغلب حول محور چیزی یا فردی است که در مرکز قرار دارد یا رفتار غیرعادی دارد.

ESTJ ها اخلاق کاری را ترویج می کنند. باید برای قدرت، موقعیت و اعتبار کار کرد و به دست آورد. این نوع تنبلی به ندرت با دوسوگرایانه یا خیرخواهانه نگریسته می شود.

برخی از مردان می توانند تصمیم بگیرند و برخی نمی توانند. برخی از مردان در زیر انتقاد ناراحت و تأخیر می کنند. من قبلاً ضرب المثلی داشتم که در اینجا صدق می کند، و توجه می کنم که برخی افراد آن را برداشته اند.

1 “اگر نمی توانید گرما را تحمل کنید، از آشپزخانه خارج شوید.”

تیپ های شخصیتی: ESTJ

ESTJ صریح است، فردی اصولی است که به راحتی بیان می شود. ESTJ از ایستادگی برای آنچه که فکر می‌کند درست است، حتی در مواجهه با شانس‌های بسیار ترسی ندارد. ESTJ ها قادر به برقراری تماس های سخت هستند.

مشاغلی که ESTJ ها را جذب می کنند شامل تدریس، مربیگری، بانکداری، دفتر سیاسی و مدیریت در همه سطوح است.

8. برون گرا حسی با تفکر( منطقی) ادارکی ESTP

ESTP ها افراد خودجوش و فعالی هستند. مانند سایر SP ها، ESTP ها از عمل کردن بر اساس انگیزه های خود رضایت زیادی کسب می کنند. فعالیت هایی که شامل قدرت زیاد، سرعت، هیجان و ریسک هستند برای ESTP جذاب هستند. خفه شدن مزمن این تکانه ها باعث می شود که ESTP در درون خود مرده باشد.

شخصیتی ESTP برون گرا – حسی – منطقی – ادراکی

Gamesmanship کارت ویزیت ESTP است. افراد از این نوع تمایل طبیعی به بهترین رقابت دارند. برخی از موفق ترین فروشندگان ESTP هستند. P.T. بارنوم (“هرگز به یک مکنده استراحتی یکنواخت ندهد”) گروه بی وجدان این نوع را نشان می دهد.

تقریباً ناخودآگاه ESTPها به دنبال نشانه‌های غیرکلامی و تقریباً ناخودآگاه می‌گردند که نشان می‌دهد چه چیزی باعث می‌شود معدن آنها «تیک» شود. هنگامی که آنها می دانند، آنها فقط منتظر زمان مناسب هستند تا بر تسخیر و شکوه قربانی ناآگاه در فتح خود غلبه کنند. به اندازه کافی عجیب، به نظر می رسد ESTP ها هرکسی را که بتواند در بازی خود آنها را شکست دهد، تحسین و احترام می کند.

تیپ های شخصیتی: ESTP


“اگر بهتر بودم، نمی توانستم تحمل کنم!” در یک ESTP، پذیرش ضعف مانند شکست است. او قدرت را در خود و دیگران تحسین می کند.

«اثر شوک» از این نوع تکنیک ها برای جلب توجه مخاطبانش است. ESTP ها دوست دارند در مرکز صحنه باشند و شاهکارهای شگفت انگیز و جسورانه را به نمایش بگذارند.

 

9. قضاوتی با احساس شهودی درونگرا INFJ

شخصیتی INFJ درون گرا – شهودی – احساسی – قضاوتی

INFJ ها هم به دلیل پیچیدگی شخصیت و هم دامنه و عمق غیرمعمول استعدادهایشان متمایز می شوند. INFJها از نظر بسیار انسان دوستانه تمایل دارند ایده آلیست باشند، و به دلیل ترجیح J آنها برای بسته شدن و تکمیل، آنها عموما “انجام دهنده” و همچنین رویاپرداز هستند. این ترکیب نادر از بینش و عملی بودن اغلب باعث می‌شود که INFJها مسئولیت‌های نامتناسبی را در دلایل مختلفی که به نظر می‌رسد بسیاری از آنها به آن کشیده شده‌اند، بر عهده بگیرند.

INFJ ها عمیقاً نگران روابط خود با افراد و همچنین وضعیت بشریت در کل هستند. در واقع، گاهی اوقات آنها را با افراد برون گرا اشتباه می گیرند، زیرا آنها بسیار برونگرا به نظر می رسند و واقعاً به مردم علاقه مند هستند – محصولی از عملکرد احساسی که به راحتی به دنیا نشان می دهند. برعکس، INFJها درونگراهای واقعی هستند، که فقط می توانند از نظر عاطفی صمیمی و با عده معدودی از میان دوستان بلندمدت، خانواده، یا «همسرهای روح» خود، صمیمی باشند. در حالی که به طور غریزی خواستار خواسته های شخصی و سازمانی است که به طور مداوم توسط دیگران از آنها خواسته می شود، در فواصل زمانی، INFJ ها ناگهان به درون خود عقب می نشینند، و گاهی اوقات حتی نزدیکان خود را نیز می بندند. این پارادوکس ظاهری یک دریچه گریز ضروری برای آنها است که هم زمان برای بازسازی منابع تخلیه شده خود و هم فیلتری برای جلوگیری از بار عاطفی که آنها به عنوان “بخشنده” ذاتی در معرض آن هستند، فراهم می کند. به عنوان یک الگوی رفتاری، این شاید گیج کننده ترین جنبه شخصیت مرموز INFJ برای افراد خارجی باشد، و از این رو اغلب سوء تفاهم می شود – به ویژه توسط کسانی که تجربه کمی با این نوع نادر دارند.

تا حدی به دلیل چشم‌انداز منحصربه‌فرد حاصل از این تناوب بین جدایی و درگیری در زندگی افراد اطرافشان، INFJ‌ها ممکن است واضح‌ترین بینش‌ها را از همه نوع در مورد انگیزه‌های دیگران، برای خوب و برای شر داشته باشند. با این حال، مهمترین عامل کمک کننده به این هدیه عجیب، توانایی های همدلانه است که اغلب در Fs یافت می شود، که به نظر می رسد به ویژه در نوع INFJ (احتمالاً با تسلط تابع N درونگرا) افزایش یافته است.

این همدلی می تواند به عنوان یک نمونه کلاسیک از ماهیت دو لبه استعدادهای خاص INFJ باشد، زیرا می تواند به اندازه کافی قوی باشد که باعث ناراحتی یا درد در موقعیت های منفی یا استرس زا شود. درگیری‌های درونی واضح‌تر نیز در INFJ‌ها غیرمعمول نیست. می توان حدس زد که دلایل برخی از این موارد ممکن است در ترکیب خاصی از ترجیحات نهفته باشد که این نوع پیچیده را تعریف می کند. به عنوان مثال، گاهی اوقات ممکن است بین دیدگاه NF و آرمان گرایی و عملی بودن J که به مصالحه به خاطر دستیابی به اهداف دارای اولویت بالا ترغیب می شود، یک «طناب کشی» وجود داشته باشد. و ترکیب I و J، اگرچه ممکن است خودآگاهی را تقویت کند، ممکن است INFJ ها را در بیان عمیق ترین و پیچیده ترین احساسات خود دشوار کند.

معمولاً بیان خود بر روی کاغذ برای INFJها آسانتر می شود، زیرا آنها تمایل دارند مهارت های نوشتاری قوی داشته باشند. از آنجایی که علاوه بر این، آنها اغلب دارای کاریزمای شخصی قوی هستند، INFJها عموماً برای مشاغل “الهام بخش” مانند تدریس (به ویژه در آموزش عالی) و رهبری مذهبی مناسب هستند. روانشناسی و مشاوره انتخاب های واضح دیگری هستند، اما به طور کلی، INFJ ها می توانند از مسیرهای شغلی خود بسیار دشوار باشند. شاید بهترین مثال در زمینه های فنی رخ دهد. بسیاری از INFJ ها هنگام برخورد با رمز و راز و رسمی بودن «منطق سخت»، خود را در وضعیتی نامطلوب می بینند، و از نظر آکادمیک این ممکن است باعث گرایش به سمت هنرهای لیبرال به جای علوم شود. با این حال، اقلیت قابل توجهی از INFJ هایی که مطالعات و مشاغل را در حوزه های دوم دنبال می کنند، به همان اندازه همتایان T خود موفق هستند، زیرا *intuition* – عملکرد غالب برای نوع INFJ – که بر توانایی درک حاکم است. نظریه انتزاعی و اجرای خلاقانه آن.

به روش خود، INFJ ها به همان اندازه که INTJ ها «سازنده سیستم» هستند، هستند. تفاوت در این است که بیشتر «سیستم‌های» INFJ بر اساس انسان‌ها و ارزش‌های انسانی است تا اطلاعات و فناوری. به این دلایل، سیستم‌های آن‌ها ممکن است از نظر مفهومی «تار»‌تر از سیستم‌های مشابه NT باشند، اندازه‌گیری آن‌ها با شرایط عددی دقیق‌تر، و ساده‌تر به‌عنوان بدیهی تلقی می‌شوند – با این حال همین دلایل زیربنایی هستند که کمک‌های حاصله را به جامعه بسیار حیاتی و عمیق می‌کنند. .

در زیر فضای آرام بیرونی، INFJها اعتقادات عمیقی در مورد مسائل مهم زندگی دارند. آنهایی که فعال هستند – INFJها به سمت چنین نقشی گرایش دارند – برای هدف وجود دارند، نه برای شکوه شخصی یا قدرت سیاسی.

INFJها قهرمانان ستمدیدگان و ستمدیدگان هستند. آنها اغلب در شرایط اضطراری پیدا می شوند و کسانی را که در مضیقه شدید نجات می دهند. به INFJ

“یک چیزی فاسد در دانمارک وجود دارد.” به طور دقیق به انگیزه های دیگران مشکوک است،

10. ادراکی احساسی شهودی درونگرا INFP

شخصیتی INFP درون گرا – شهودی – احساسی – ادراکی 1

“اولین آلباتروسی را که دیدم به یاد می‌آورم… در فواصل زمانی، بال‌های عظیم فرشته‌اش را به سمت جلو بالا می‌کشید، گویی که کشتی مقدسی را در آغوش می‌کشد. بال زدن‌ها و ضربان‌های شگفت‌انگیز آن را می‌لرزاند. اگرچه بدنش آسیبی ندیده بود، مانند برخی از پادشاهان فریاد می‌کشید. روحی در پریشانی فوق العاده طبیعی. از طریق چشمان غیرقابل بیان و عجیبش، فکر می کردم به اسرار نهفته در زیر آسمان نگاه می کنم. همانطور که ابراهیم در برابر فرشتگان، سر تعظیم فرود آوردم…” — (هرمن ملویل، موبی دیک)
به نظر می رسد INFP ها هرگز حس شگفتی خود را از دست نمی دهند. شاید بتوان گفت زندگی را با عینک های رز رنگ می بینند. گویی آنها در لبه دنیای شیشه ای زندگی می کنند که در آن اشیاء دنیوی زنده می شوند، جایی که گیاهان و جانوران ویژگی های تقریباً انسانی پیدا می کنند.

کودکان INFP اغلب این را به شیوه «کالوین و هابز» نشان می‌دهند، و از واقعیت به فانتزی می‌روند و دوباره برمی‌گردند. با چند استثنا، این کودک NF است که به آسانی همبازی های خیالی ایجاد می کند (مانند “دوست دختر قفسه کتاب” آن گرین گیبلز – بازتاب خودش) و حیوانات عروسکی او مانند خرگوش مخملی و اسب پوستی زنده می شوند:

“…به طور کلی، تا زمانی که شما واقعی هستید، بیشتر موهای شما محبوب شده است، و چشمان شما می ریزد و در مفاصل شل می شوید و بسیار کهنه می شوید. اما این چیزها اصلا مهم نیست، زیرا یک بار تو واقعی هستی، نمی‌توانی زشت باشی، مگر برای افرادی که نمی‌فهمند…» (اسب پوست)
INFP ها این توانایی را دارند که تقریباً در هر کسی یا هر چیزی خوب ببینند. حتی برای دوست‌داشتنی‌ترین افراد، INFP معمولاً ترحم نمی‌کند.

آرام باش ای دشمن من
بدون تقصیر کشته شد
زندگی بوی اما بی مزه است
کمبود نمک!
گیر کرده در باتلاق از آنجا که هیچ
ممکن است مرا منجنیق کند،
از گور بیا، مدتهاست که به دنبالش بوده،
بیا به من توهین کن!
–(استیون وینسنت بنت، مرثیه ای برای یک دشمن)
عمق شدید احساس آنها اغلب پنهان است، حتی از خودشان، تا زمانی که شرایط واکنشی پرشور را برانگیزد:

“من می گویم، Queequeg! چرا شما صحبت نمی کنید؟ این من – اسماعیل.” اما همه چیز مثل قبل ماند. … حتما اتفاقی افتاده است. آپوپلکسی!
… و به دنبال من دوید، در حالی که دوباره سعی می کردم در را به زور باز کنم، مرا گرفت. من گفتم: “باید آن را منفجر کنم” و برای شروع خوب کمی از ورودی پایین می دویدم که صاحبخانه مرا گرفت و دوباره عهد می بندد که ساختمان او را خراب نکنم. اما من از او جدا شدم و با یک عجله بدنی ناگهانی خودم را کاملاً در مقابل علامت کوبیدم.– (ملویل، موبی دیک)
تیپ های شخصیتی: INFP
البته، همه زندگی گلگون نیست، و INFP ها از همان ناامیدی ها و ناامیدی های مشترک بشریت مستثنی نیستند. از آنجایی که INTP ها احساس شایستگی شکست خورده دارند، INFP ها با موضوع کمال اخلاقی خود، به عنوان مثال، انجام وظیفه برای هدف بزرگتر، دست و پنجه نرم می کنند. یکی از دوستان INFP تضاد درونی را نه خوب در مقابل بد، بلکه در مقیاس بزرگ، خوب در برابر بد توصیف می کند. لوک اسکای واکر در جنگ ستارگان این درگیری را در مبارزه خود بین دو طرف «نیرو» به تصویر می کشد. اگرچه باید جنبه تاریک را در نظر گرفت، INFP معتقد است که در نهایت خیر پیروز می شود.

برخی از INFP ها استعدادی برای گرفتن اطلاعات فنی و قرار دادن آن در شرایط عادی دارند. ذن و هنر اینترنت برندان کیهو یکی از نمونه‌های این استعداد «بی‌معنی» در عمل است.

11. قضاوتِ با تفکر شهودی درونگرا INTJ

تست MBTI


برای افراد خارجی، INTJ ها ممکن است به نظر می رسد که هاله ای از “قطعیت” و اعتماد به نفس را نشان می دهند. این اعتماد به نفس، که گاهی توسط افراد کم قاطع با تکبر ساده اشتباه گرفته می شود، در واقع ماهیتی بسیار خاص دارد تا کلی. منبع آن در سیستم های دانش تخصصی است که اکثر افراد از این نوع از سنین پایین شروع به ساختن می کنند. وقتی نوبت به حوزه‌های تخصصی خودشان می‌رسد – و INTJ‌ها می‌توانند چندین مورد داشته باشند – تقریباً بلافاصله می‌توانند به شما بگویند که آیا می‌توانند به شما کمک کنند یا نه، و اگر چنین است، چگونه. INTJ ها چیزهایی را می دانند که می دانند، و شاید مهمتر از آن، آنها چیزهایی را می دانند که نمی دانند.

افراد این نوع کمال گرا هستند، با ظرفیت به ظاهر بی پایان برای بهبود هر چیزی که مورد علاقه آنهاست. چیزی که آنها را از گرفتار شدن مزمن در این جستجوی کمال باز می دارد، عمل گرایی است که مشخصه آن نوع است: INTJ ها (اغلب بی رحمانه) معیار “آیا کار می کند” را اعمال می کنند؟ به همه چیز، از تلاش های تحقیقاتی خود تا هنجارهای اجتماعی رایج. این به نوبه خود استقلال ذهنی غیرمعمولی ایجاد می‌کند و آنها را از محدودیت‌های اقتدار، قرارداد یا احساسات به خاطر خود رها می‌کند.

INTJ ها به عنوان «سازندگان سیستم» از این نوع شناخته می شوند، شاید تا حدی به این دلیل که ترکیبی از ویژگی های غیرعادی تخیل و قابلیت اطمینان را دارند. هر سیستمی که این نوع روی آن کار می کند برای آنها معادل یک دلیل اخلاقی با INFJ است. هم کمال‌گرایی و هم بی‌اعتنایی به اقتدار ممکن است وارد عمل شوند، زیرا INTJها می‌توانند هم نسبت به خودشان و هم برای دیگران در پروژه بی‌توجه باشند. هر کس که به عنوان “سستی” شناخته شود، از جمله مافوق، احترام خود را از دست خواهد داد — و عموماً از این موضوع آگاه خواهد شد. INTJها همچنین می‌دانند که اجرای تصمیمات حیاتی را بدون مشورت با سرپرستان یا همکاران خود بر عهده می‌گیرند. از سوی دیگر، آن‌ها تمایل دارند در مورد شناسایی مشارکت‌های فردی که در پروژه انجام شده است دقیق و یکدست عمل کنند، و استعدادی برای استفاده از فرصت‌هایی دارند که ممکن است دیگران حتی متوجه آن نشوند.

به‌طور کلی، آنچه INTJ‌ها «انجام می‌دهند» به همان چیزی است که «می‌دانند». انتخاب های شغلی معمولی INTJ در علوم و مهندسی است، اما می توان آنها را در هر جایی که ترکیبی از عقل و دقت لازم باشد (به عنوان مثال، حقوق، برخی از حوزه های دانشگاهی) پیدا کرد. افرادی از این نوع زمانی می توانند به پست های مدیریتی برسند که مایل باشند برای بازاریابی توانایی های خود و همچنین افزایش آنها وقت بگذارند، و (چه به خاطر جاه طلبی یا میل به حفظ حریم خصوصی) بسیاری نیز یاد گرفتن شبیه سازی برخی از آنها را مفید می دانند. درجه انطباق سطح به منظور پوشاندن نامتعارف ذاتی آنها.

روابط شخصی، به ویژه روابط عاشقانه، می تواند پاشنه آشیل INTJ باشد. در حالی که آنها قادرند عمیقاً از دیگران مراقبت کنند (معمولاً تعداد کمی از آنها) و مایلند زمان و تلاش زیادی را صرف یک رابطه کنند، دانش و اعتماد به نفسی که آنها را در زمینه های دیگر بسیار موفق می کند می تواند ناگهان رها شود یا آنها را در موقعیت های بین فردی گمراه کنید.

تیپ های شخصیتی: INTJ


این تا حدی به این دلیل اتفاق می‌افتد که بسیاری از INTJها به آسانی تشریفات اجتماعی را درک نمی‌کنند. به عنوان مثال، آنها تمایل به صبر کمی دارند و درک کمتری از چیزهایی مانند صحبت های کوچک و معاشقه دارند (که اکثر افراد آن را نیمی از لذت یک رابطه می دانند). برای پیچیده تر کردن مسائل، افراد از این نوع معمولاً بسیار خصوصی هستند و اغلب می توانند به طور طبیعی نیز بی حوصله باشند، که باعث می شود به راحتی خوانده شوند و درک اشتباه شوند. با این حال، شاید اساسی‌ترین مشکل این است که INTJها واقعاً می‌خواهند مردم منطقی باشند. :-) این گاهی اوقات منجر به ساده لوحی عجیبی می شود، به موازات بسیاری از F ها – فقط به جای انتظار محبت و همدلی پایان ناپذیر از یک رابطه عاشقانه، INTJ انتظار منطقی و صراحت تمام نشدنی را دارد.

احتمالاً قوی‌ترین دارایی INTJ در حوزه بین فردی، توانایی‌های شهودی و تمایل آنها برای “کار کردن” در یک رابطه است. اگرچه به عنوان T ها همیشه آن گونه همدلی طبیعی را ندارند که بسیاری از F ها دارند، عملکرد شهودی اغلب می تواند با ترکیب معانی احتمالی در پشت چیزهایی مانند لحن صدا، چرخش عبارت و حالت چهره به عنوان یک جایگزین خوب عمل کند. سپس این توانایی را می توان با تلاش های مداوم و مکرر برای درک و حمایت از کسانی که به آنها اهمیت می دهند تقویت و هدایت کرد، و آن روابطی که در نهایت با INTJ برقرار می شوند، با استحکام، ثبات و ارتباطات خوب مشخص می شوند.

12.ادراکی با تفکر شهودی درونگرا INTP

آزمون MBTI

INTPها افراد متفکر و تحلیلی هستند. آن‌ها ممکن است چنان عمیقاً به فکر فرو روند که به‌نظر بی‌تفاوت به نظر برسند، و اغلب در واقع از دنیای اطراف خود غافل هستند.

INTPها با دقت در مورد توصیفاتشان، اگر مقداری از معنای آن کمی دور باشد، اغلب دیگران را اصلاح می کنند (یا به شدت وسوسه می شوند). در حالی که این توانایی تفکیک خوب آزاردهنده است، اما به INTPهایی که برای مثال گرامرها و زبان شناسان تمایل دارند یک مزیت طبیعی می دهد.

INTP ها نسبتاً آسان هستند و تقریباً هر چیزی را پذیرا هستند تا زمانی که اصول آنها نقض شود، که ممکن است در مورد آن صریح و انعطاف ناپذیر شوند. با این حال، آنها ترجیح می دهند به یک فضای محتاطانه، هرچند خوش خیم، بازگردند، و نمی خواهند از خود دیدن کنند.

یک نگرانی اصلی برای INTP ها احساس ترسناک شکست قریب الوقوع است. آنها زمان زیادی را صرف حدس زدن خود می کنند. پایان باز (از درک) همراه با نیاز به شایستگی (NT) به این معنا بیان می شود که نتیجه گیری فرد ممکن است با یک راه حل جایگزین به همان اندازه معقول برآورده شود، و به هر حال، ممکن است به خوبی برخی موارد انتقادی را نادیده گرفته باشد. بیت داده یک INTP که در مورد یک موضوع بحث می کند، ممکن است به همان اندازه که مخالف خود را متقاعد کند، سعی می کند خود را متقاعد کند. به این ترتیب INTP ها به طور قابل توجهی با INTJ ها متفاوت هستند، که بسیار به شایستگی خود اطمینان دارند و مایلند بر اساس اعتقادات خود عمل کنند.

ریاضیات سیستمی است که در آن بسیاری از INTPها عاشق بازی هستند، به طور مشابه زبان ها، سیستم های کامپیوتری – احتمالاً هر سیستم پیچیده ای. INTP ها در سیستم ها رشد می کنند. درک، کاوش، تسلط، و دستکاری سیستم ها می تواند بر افکار آگاهانه INTP غلبه کند. این شیفتگی برای کل‌های منطقی و عملکرد درونی آن‌ها اغلب در جدایی از محیط بیان می‌شود، تمرکزی که زمان فراموش می‌شود و محرک‌های خارجی دور نگه داشته می‌شوند. انجام یک کار یا هدف با این دانش در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

INTPها و منطق — یکی از نکاتی که یک فرد یک INTP است، وسواس او نسبت به درستی منطقی است. خطاها اغلب به دلیل منطق ضعیف نیستند – خطاهای آشکار در استدلال معمولاً نتیجه نادیده گرفتن جزئیات یا زمینه نادرست است.

تیپ های شخصیتی: INTP
به نظر می رسد که NT ها از بازی هایی مانند Risk، Bridge، Stratego، Chess، Go و انواع بازی های کلمه ای لذت می برند. (من یک دوست ENTP دارم که عاشق Boggle و انواع آن است. ما در مکان های عمومی می نشینیم و کلمه ای را از منو یا شیشه سس مایونز انتخاب می کنیم تا ببینیم چه کسی می تواند بیشترین کلمات را از حروف آن روی یک دستمال در دو دقیقه بسازد. .) لیست پستی INTP از یک دور بازی استعاره، والیبال مجازی و چند بازی فکری «پایان سریال» لذت برده است.

INTP ها در اصل قبیله ای نیستند. لیست پستی INTP، با تعداد خوانندگانی که اکنون سه رقمی شده است، در ابتدا مملو از مشکلات کانال پاناما بود: ما در تصمیم گیری مشکل داشتیم:

آیا باید چنین گروهی وجود داشته باشد یا نه،
دقیقاً چنین گروهی را باید چه نامید و
کدام یک از ما باید مسئولیت سازماندهی و نگهداری گروه/باشگاه/هرچیزی را که گفته شد بر عهده بگیریم.

13. درونگرا حسی احساس قضاوتی ISFJ

ISFJ

مشخصه ISFJها بیشتر از همه با تمایل آنها به خدمت به دیگران، “نیاز به نیاز” بودن آنهاست. در موارد شدید، این نیاز به قدری قوی است که روابط استاندارد بده و بستان برای آنها عمیقاً رضایت بخش نیست.

با این حال، اکثر ISFJ ها بیش از اندازه کافی برای خود در چارچوب یک زندگی عادی مشغول می شوند. (از آنجایی که ISFJها، مانند همه SJها، بسیار مقید به قراردادهای اجتماعی رایج هستند، شکل “خدمت” آنها احتمالاً هرگونه عنصر مجادله اخلاقی یا سیاسی را حذف می کند؛ آنها در امور محلی، شخصی و عملی تخصص دارند.)

ISFJ ها اغلب در محل کار، خانه و بازی مورد قدردانی قرار نمی گیرند. از قضا، از آنجایی که آنها بارها و بارها ثابت می‌کنند که می‌توان برای وفاداری و کار بی‌دریغ و باکیفیت خود به آنها اعتماد کرد، اطرافیان آنها اغلب آنها را بدیهی می‌دانند – حتی از آنها سوء استفاده می‌کنند. مسلماً این مشکل گاهی توسط خود ISFJ ها تشدید می شود. به عنوان مثال، آنها در تفویض اختیار بسیار بد هستند (“اگر می خواهید درست انجام شود، خودتان انجامش دهید”). و اگرچه آنها از اینکه با آنها مانند حصیر در رفتار می شود صدمه می بینند، اما اغلب مایل نیستند در مورد دستاوردهای خود بوق بزنند، زیرا احساس می کنند که اگرچه سزاوار اعتبار بیشتری نسبت به آنها هستند، اما به نوعی اشتباه است که برای انجام دادن هر نوع پاداشی بخواهند. کار (که قرار است به خودی خود یک فضیلت باشد). (و به عنوان افراد کم حاشیه، اقدامات آنها مانند Es کاریزماتیک توجه خود را به خود جلب نمی کند.) به دلیل همه این موارد، ISFJ ها اغلب بیش از حد کار می کنند و در نتیجه ممکن است از بیماری های روان تنی رنج ببرند.

در محل کار، ISFJها کارگرانی روشمند و دقیق هستند، اغلب با حافظه های بسیار خوب و توانایی های تحلیلی غیرمنتظره. آنها همچنین به دلیل رویکرد صبورانه و واقعاً دلسوزانه آنها در برخورد با دیگران، در موقعیت های گروهی کوچک یا فردی خوب هستند. ISFJ ها همکاران خوشایند و قابل اعتماد و کارمندان نمونه هستند، اما تمایل دارند در نقش های نظارتی خشمگین و ناراحت باشند. آنها قادر به ایجاد وفاداری قوی هستند، اما اینها وفاداری های شخصی هستند تا نهادی. اگر شخصی که با این روش با او ارتباط برقرار کرده‌اند شرکت را ترک کند، ISFJ با او ترک خواهد کرد، اگر این گزینه به او داده شود. مشاغل سنتی برای یک ISFJ عبارتند از: تدریس، مددکاری اجتماعی، بیشتر کارهای مذهبی، پرستاری، پزشکی (فقط مطب عمومی)، امور دفتری و منشی گری از هر نوع، و انواع مشاغل اداری.

تیپ های شخصیتی: ISFJ
در حالی که اخلاق کاری آنها در فهرست اولویت های ISFJ بالا است، خانواده آنها مرکز زندگی آنها هستند. ISFJ ها در دایره خانواده بسیار خونگرم و متظاهرانه هستند – و اغلب دارای مالکیت نسبت به عزیزان خود نیز هستند. وقتی اینها شامل Es هایی می شوند که می خواهند با بقیه جهان معاشرت کنند، یا IT های خودکفا، ISFJ باید یاد بگیرد که با این رفتارها سازگار شود و آنها را به عنوان طرد تعبیر نکند. از آنجایی که SJ هستند، تاکید زیادی بر رفتار متعارف دارند (اگرچه، بر خلاف STJها، آنها معمولاً به همان اندازه نگران “خوب بودن” هستند که به درستی دقیق می‌پردازند). اگر یکی از نزدیک‌ترین و نزدیک‌ترین آنها از مسیر مستقیم و باریک خارج شود، باعث شرمساری بزرگ ISFJ می‌شود: هر چه رابطه نزدیک‌تر و عمل عمومی‌تر باشد، خجالت شدیدتر می‌شود (واقعیتی که بسیاری از فرزندان نوجوانشان آن را خوشحال می‌کنند. مزیت). با این حال، با گذشت زمان، ISFJ ها معمولاً آرام می شوند، و یاد می گیرند که مقصران را به عنوان افراد غیرعادی بی ضرر بدانند :-). نیازی به گفتن نیست که ISFJ ها برای عزیزان خود در مورد وعده های غذایی، هدایا، جشن ها و غیره زحمت بی نهایت می کشند – اگرچه J های قوی ممکن است بیشتر بر آنچه گیرنده باید بخواهد تمرکز کنند تا آنچه که می خواهند.

مانند اکثر Is ها، ISFJ ها چند دوست صمیمی دارند. آنها به شدت به این موارد وفادار هستند و آماده ارائه حمایت عاطفی و عملی در یک لحظه هستند. (با این حال، مانند بسیاری از F ها، آنها از رویارویی متنفرند؛ اگر وارد دعوا شدید، انتظار نداشته باشید که آنها به دنبال شما بپرند. با این حال، می توانید روی آنها حساب کنید، بدوید و نزدیک ترین شخصیت را به دست آورید.) برخلاف EP ها، دوستی قدیمی تر، ISFJ ارزش بیشتری برای آن قائل است. یکی از ویژگی های ISFJ که به راحتی توسط کسانی که مدت زیادی آنها را نمی شناسند اشتباه درک می شود این است که آنها اغلب قادر به پنهان کردن یا بیان هرگونه ناراحتی که ممکن است احساس می کنند نیستند. به عنوان مثال، یک کودک ISFJ ممکن است به دلیل “بدرفتاری” مورد سرزنش قرار گیرد، که علت واقعی آن ترکیبی از بیماری جسمی به همراه “اخلاق خوب” نادرست است. یک ISFJ بالغ ممکن است یک دوست یا SO (بعداً شرمنده) را به خاطر بدخلقی غیرقابل توضیح ISFJ به شدت درگیر کند، تنها پس از آن درباره مرگ خانواده توضیح دهد که «نمی‌خواستند بار کسی را بر دوش بکشند». کسانی که به ISFJ نزدیک هستند باید یاد بگیرند که در این شرایط مراقب علائم هشدار دهنده باشند و خودشان برای کشف مشکل ابتکار عمل کنند.

14.حس درونگرا احساس درک

ISFP ها اولین کسانی هستند که صدای درامر متفاوت را می شنوند. بسیاری مشتاقانه به مدهای جدید، تجربیات آوانگارد، گرایش‌های «هیپ» می‌روند – برخی حتی روندها را تنظیم می‌کنند.

%D8%AA%DB%8C%D9%BE %D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA%DB%8C ISFP %D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%86 %DA%AF%D8%B1%D8%A7 %E2%80%93 %D8%AD%D8%B3%DB%8C %E2%80%93 %D8%A7%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3%DB%8C %E2%80%93 %D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%DA%A9%DB%8C

ISFP ها بیشتر از همتایان INFP خود با واقعیت حواس خود در تماس هستند، در اینجا و اکنون زندگی می کنند. تکانه‌های آن‌ها مشتاق آزاد بودن هستند و اغلب زمانی که دیگران انتظارش را ندارند از دست می‌روند. ISFP که به طور مداوم این تکانه ها را سرکوب می کند، احساس می کند “در درون خود مرده” است و ممکن است در نهایت قطع شود و اجرا شود. (یکی از دوستان ISFP در چند سال گذشته غیرقابل سرپایی شده است. او همچنان بدون توجه به مشکلات شرایط جسمانی خود، نیمه شب خانه را ترک می کند و به لاس وگاس یا هر جای دیگری می رود.)

ISFP ها ممکن است در اولین آشنایی کاملاً جذاب و خشنود باشند، همراه با تعارفاتی که ممکن است (یا ممکن است) شایسته نباشد. در موارد دیگر، همان فرد ممکن است گوشه گیر و جدا باشد. برخی از مردان ISFP به‌ویژه در ورزش یا بازی‌های رومیزی به شدت رقابت می‌کنند و ممکن است در شکست با مشکلات زیادی مواجه شوند. این ماهیت رقابتی، که در انواع دیگر SP نیز دیده می‌شود، گاهی اوقات احساسات «خوش‌شانس»، «عصبی» و تمایل به ریسک کردن را تقویت می‌کند.

آموزش سازماندهی شده برای اکثریت ISFP ها دشوار است و بسیاری قبل از پایان تحصیلات متوسطه ترک تحصیل می کنند. علاقه آنها را می توان از طریق یادگیری تجربی که بسیاری در آن برتری دارند، حفظ کرد. ISFP ها نواختن یک ساز یا تقویت یک مهارت مورد علاقه را ساعت ها متوالی تمرین می کنند، نه برای لذت بردن از تجربه.

تشخیص های افتراقی:
ISFP ها کمتر از INFP ها فانتزی محور هستند. این انواع اغلب اشتباه گرفته می شوند، با این حال، INFP ها به شدت به رویاپردازی، شعر، نثر و فعالیت های فلسفی بیشتر متمایل هستند. ISFP ها اغلب به جای نوشتن یا حتی صحبت کردن در مورد آنها، تجربیات “id” را تجربه می کنند.

ISFJ‌ها توسط «بایدها» و «باید»ها هدایت می‌شوند. ISFP ها احساس خود را درونی می کنند (طبعاً یک کارکرد قضاوت کننده) که به طور خود به خودی منفجر می شود و به همان سرعت و مرموز ترک می کند.

تیپ های شخصیتی: ISFP
به دلیل این عبارات مختلف از قضاوت احساسی، ISFP ها گاهی اوقات با ESFJ ها اشتباه گرفته می شوند، اما خود را بیشتر دور نگه می دارند، و اغلب احساساتی را که ESFJ ها بسیار مستعد افشای آن هستند، پنهان می کنند.

ESFPها افکار را با سهولت بیشتری بیان می کنند (و عمدتاً با مهارت). ISFP ها می توانند و در کانون توجه عملکرد تحسین برانگیزی دارند، اما به طور کلی در مورد عملکرد حرفی برای گفتن ندارند. به عنوان مثال، تعداد کمی از ISFP ها می توانند دیسک جوکی باشند، زمینه ای که به شدت توسط ES_P ها نشان داده می شود.

15.قضاوتی با تفکر(منطقی) حسی درونگرا ISTJ

%D8%AA%DB%8C%D9%BE %D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA%DB%8C ISTJ %D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%86 %DA%AF%D8%B1%D8%A7 %E2%80%93 %D8%AD%D8%B3%DB%8C %E2%80%93 %D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%DB%8C %E2%80%93 %D9%82%D8%B6%D8%A7%D9%88%D8%AA%DB%8C 2


مطابق با سنت در طول تاریخ ما است که من باید به سادگی و مستقیماً نظراتی را که در مورد برخی از موضوعات مهم فعلی دارم بیان کنم.» –هربرت هوور، سخنرانی افتتاحیه، دوشنبه، 4 مارس 1929.
ISTJ ها اغلب بازرس نامیده می شوند. آنها به خصوص در حوزه علایق و/یا مسئولیت خود، احساس عمیقی از درست و غلط دارند. آنها به دلیل تعهد به وظیفه مورد توجه قرار می گیرند. وقت شناسی کلیدواژه ISTJ است. منشی، منشی، یا تاجری که دیگران ساعت خود را تنظیم می‌کنند، احتمالاً یک ISTJ است.

مانند سایر متفکران درونگرا، ISTJها اغلب این تصور اولیه را به وجود می آورند که گوشه گیر و شاید تا حدودی سرد هستند. بیان موثر گرمای عاطفی کاری نیست که ISTJ ها بدون اتلاف انرژی قابل توجه انجام دهند.

ISTJ ها بیشتر با “فقط حقایق، خانم” در خانه هستند. به نظر می رسد که آنها در هنگام استفاده از یک رویکرد گام به گام بیشترین کارایی را دارند. هنگامی که یک روش جدید خود را ثابت کرد (یعنی نشان داده شد که “کار می کند”)، ISTJ می تواند به انجام آن وابسته باشد، حتی به بهای سلامتی خود.

تیپ های شخصیتی: ISTJ
ISTJ ها به راحتی از ناسازگاری های دیگران ناامید می شوند، به خصوص زمانی که طرف های دوم به تعهدات خود عمل نمی کنند. اما معمولاً احساسات خود را برای خود نگه می دارند مگر اینکه از آنها خواسته شود. و وقتی از آنها خواسته می شود، کلمات را خرد نمی کنند. حقیقت بر درایت پیروز می شود. عزم شوم ISTJ خود را در اجرای رویدادهای ورزشی، وظایف قوه قضائیه یا وضعیت دیگری که مستلزم برقراری تماس‌های سخت و پایبندی به آنها است، اثبات می‌کند.

جهت گیری SJ آنها، ISTJ را به خدمت مؤسسات مستقر می کشاند. خانه، باشگاه‌های اجتماعی، دولت، مدارس، ارتش، کلیساها — اینها سنگرهای SJ هستند. “ما همیشه این کار را به این روش انجام داده ایم” اغلب برای بسیاری از ISTJ ها دلیل کافی است. تهدید به سنت‌های قدیمی یا سازمان‌های مستقر (مثلاً «فرار» در بانک) خنثی کردن SJها است و باید به هر قیمتی با آنها مبارزه کرد.

16. ادراکی درون گرا با تفکر(منطقی) حسی ISTP

ISTPها مانند همکارهای خود SP اساساً مجری هستند (به حرف P بزرگ توجه کنید :-))، اما به عنوان Ts حوزه های مورد علاقه آنها بیشتر مکانیکی است تا هنری مانند موارد ISFP، و بر خلاف بسیاری از ESP ها تصوری از خود نشان نمی دهند. فعالیت مداوم برعکس، آن‌ها خوابیده‌اند و انرژی خود را ذخیره می‌کنند تا زمانی که یک پروژه یا ماجراجویی شایسته زمانشان پیش بیاید – و سپس خودشان را به آن راه می‌اندازند. حالت ظاهراً دیوانه‌واری که ناگزیر به وجود می‌آید، در واقع بسیار کنترل‌شده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد – به نظر می‌رسد ISTPها همیشه می‌دانند که در مورد موانع فیزیکی یا مکانیکی چه می‌کنند – اما کل زنجیره رویدادها تصویری گیج‌کننده و متناقض را ارائه می‌کنند.

%D8%AA%DB%8C%D9%BE %D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA%DB%8C ISTJ %D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%86 %DA%AF%D8%B1%D8%A7 %E2%80%93 %D8%AD%D8%B3%DB%8C %E2%80%93 %D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82%DB%8C %E2%80%93 %D9%82%D8%B6%D8%A7%D9%88%D8%AA%DB%8C 1

درک نیازهای ISTPها به فضای شخصی به همان اندازه دشوار است که به نوبه خود بر روابط آنها با دیگران تأثیر می گذارد. آنها باید بتوانند “گسترش دهند” – هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی – که به طور کلی به معنای تجاوز تا حدی به دیگران است، به خصوص اگر تصمیم بگیرند که پروژه بعدی آنها به پروژه دیگری تبدیل شود. (با این حال، آنها معمولاً کاملاً راحت هستند، با این که با آنها همان طور رفتار می شود که با دیگران رفتار می کنند – حداقل از این نظر). زمانی که به نظر می رسد فردی سبک زندگی او را تهدید می کند مانند سفت ترین J انعطاف ناپذیر می شود (اگرچه معمولاً با خشم کلاسیک SP پاسخ می دهد که تضاد واضح دیگری با حالت “خفته”، غیرقابل تحمل و جدا شده آنهاست). این ملاحظات سرزمینی معمولاً در روابط با ISTPها حیاتی هستند. ارتباط نیز یک مسئله کلیدی است، زیرا آنها به طور کلی خود را به صورت غیر کلامی بیان می کنند. وقتی ISTPها واقعاً کلامی می‌کنند، استاد تک‌خط هستند و اغلب در پرتنش‌ترین موقعیت‌ها درخشش طنز را نشان می‌دهند. این می تواند باعث شود که آنها به عنوان پوست کلفت یا بی مزه دیده شوند.

تیپ های شخصیتی: ISTP


مانند بسیاری از SPها، ISTPها ممکن است با یادگیری تکلیفی و انتزاعی کلاس مشکل داشته باشند، که معیارهای خوبی برای سنجش هوش واقعی آنها نیست. آنها تمایل دارند، گاهی با دلایل موجه، نسبت به ارزش عملی آن بسیار بدبین باشند و اغلب به سمت کلاس های هنرهای صنعتی گرایش دارند. برنامه های فنی/حرفه ای پاره وقت می تواند حتی برای ISTPهای دانشگاهی مفید باشد. از نظر شغلی، مکانیک و هر یک از مشاغل ماهر انتخاب های سنتی هستند، و آن ISTPهایی که دارای استعدادهای عددی قوی و همچنین مکانیکی هستند در بیشتر زمینه های مهندسی بسیار خوب عمل می کنند. کار به عنوان امدادگر یا آتش نشان می تواند نیاز ISTP برای زندگی در لبه را برآورده کند. آنها در بهترین حالت خود در یک بحران قرار دارند، جایی که بی توجهی طبیعی آنها به قوانین و ساختارهای اقتدار به آنها اجازه می دهد تا بر وضعیت اضطراری موجود به مؤثرترین روش تمرکز کرده و با آنها مقابله کنند.

ISTP هایی که مشاغل آرام تر دارند معمولاً مشاغل پرخطری مانند مسابقه، چتربازی و موتورسواری را انجام می دهند. در حالی که از خطرات موجود آگاه هستند، آنقدر با دنیای فیزیکی در تماس هستند که می‌دانند می‌توانند با حاشیه‌های ایمنی بسیار کوچک‌تری نسبت به سایر انواع دیگر خلاص شوند.

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا