پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

تفاوت رشته معماری با معماری داخلی و نقشه کشی و عمران و شهرسازی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته معماری یکی از رشته های پرطرفدار کنکور ریاضی است که قبول شدن چندان سختی هم ندارد. البته رشته معماری یکی از رشته های مهندسی است که در بسیاری از دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی به صورت بدون کنکور پذیرش دارد. پس قبولی در این رشته سخت نیست و نیازی نیست درباره رتبه قبولی معماری در دانشگاه یا درصد های لازم و استفاده از نرم افزار انتخاب رشته برای آن صحبت کنیم.

اما چیزی که درباره رشته معماری برای داوطلبان اهمیت دارد، نوع دروسی است که میخوانند و دانستن تفاوت رشته معماری و عمران یا تفاوت معماری و شهرسازی که میتواند در شکل دادن آینده افراد به شدت تاثیر گذار باشد! کدام یک بازار کار بهتری در ایران دارد؟ در انتخاب رشته کنکور ریاضی تفاوت مهندسی معماری و مهندسی داخلی چیه و آیا مهندسی حرفه ای معماری اولویتی از نظر دروس و تعداد واحد ها دارد یا خیر؟

با تیم تخصصی مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری آکو همراه باشید تا بتوانید به آنچه واقعا علاقه دارید برسید و در بین اسم های قلمبه سلمبه و نشناخته گیج نشوید. البته پیش از این درباره تفاوت رشته معماری و شهرسازی مفصلا صحبت کرده ایم و با کلیک روی لینک قرمز میتوانید توضیحات کامل را مشاهده کنید اما اینکه مهندسی معماری با معماری داخلی یا نقشه کشی چه تفاوتی در دروس دانشگاهی و بازارکار دارند را در ادامه این مطلب باهم بررسی میکنیم.

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

تفاوت رشته معماری با معماری داخلی و مهندسی حرفه ای و عمران و نقشه کشی در چیست؟

اول اینکه اصلا میدونید رشته مهندسی معماری درباره چیه؟ یا فقط چون در عوام شنیدید که معمار ها ساختمان میسازند دوست داری در دانشگاه هم معماری بخونی؟ کار معمار طراحی و ارائه نقشه برای ظاهر یک ساختمان است و اگر بخواهیم دقیق تر بگییم ظاهر هر بنایی را معمار طراحی میکند.

مرمت بنا های تاریخی یا شناسایی نیاز جامعه برای ظاهر ساختمان ها و … همه به عهده مهندس معمار است. مهندس معمار همچنین باید متریال های مختلفی که برای نما به کار میروند بشناسد و از نظر محل قرارگیری ساختمان، میزان هزینه، شرایط مانور نورپردازی و … آن را بررسی کنید.

البته مثل هر رشته دیگری چند واحد از رشته های مرتبطش را نیز در خود جا داده است و واحد هایی مثل نقشه کشی داخلی، تحلیل فضاهای شهری، تاریخ شناسی ، طراحی، سازه های بتنی و ساختمان و حتی برنامه های طراحی کامپیوتری را در دروس دانشگاهی خود دارند.

رشته معماری کلا ارتباط خیلی نزدیکی با طراحی و هنر دارد ولی به علت اهمیت ماندگاری و امنیت سازه ها، اندازه گیری و تخمین نیاز سازه و بسیاری مولفه های مهم دیگر این رشته در گروه رشته های مهندسی قرار گرفته است.

تفاوت مهندسی معماری و معماری داخلی که مشخص است معماری داخلی قضیه طراحی دکوراسیون داخلی و هنر چیدمان وسایل و تناسب رنگ ها و طرح ها است. معمار داخلی باید باتوجه به فضای در دسترس و بودجه مورد نظر بهترین پیشنهاد طراحی داخلی را ارائه دهد. معماری و دکوراسیون داخلی تقریبا هیچ ربطی به مهندسی معماری ندارد و اصلا حیطه کاری اش با مهندس معمار تفاوت دارد.

البته تا حدودی میتوان از مهندس معمار برای کار در زمینه معماری داخلی استفاده کرد اما بالعکس آن تقریبا شدنی نیست چون در دروس معماری داخلی در دانشگاه شاید یک یا دو واحد مربوط به استقامت سازه ها و اصول استفاده از مصالح و … بخوانید اما نمیتوانید به صورت تخصصی درباره ساخت سازه ها نظر بدهید. در یک جمله تفاوت مهندسی معماری و معماری داخلی در این است که رشته مهندسی معماری به طرای خارج سازه میپردازد و معماری داخلی در طراحی دکوراسیون تخصص دارد.

اما مگر نقشه کشی برای داخل خانه و سازه نیست؟ پس تفاوت نقشه کشی با معماری داخلی چیست؟ واقعا خط باریکی بین رشته معماری داخلی و نقشه کشی هست که باید به دقت آن را بررسی کرد. نقشه کش ساختمان کار زمخت تری نسبت به رشته دکوراسیون داخلی دارد. رشته معماری داخلی رشته هنری و لطیفی است و به صورت اختصاصی در زمینه طراحی های ساختمان یا محیط های داخلی هر مجموعه ای فعالیت میکند اما رشته نقشه برداری لزوما نقشه برداری ساختمان نیست و در زمینه نقشه برداری اتوبان ها و شهرها و … هم فعالیت کند.

تفاوت معماری و عمران هم که دیگر واضح است. مهندسی عمران به اساس و پایه هر سازه ای چه ساختمانی، چه ریلی و چه هر سازه دیگری مثل تونل ها و جاده های داخل شهر یا بین شهری، پل و … میپردازد این درحالی است که مهندس معماری به صورت اختصاصی در زمینه ساخت ظاهر ساختمان ها فعالیت میکند.

درباره تفاوت مهندسی حرفه ای معماری و مهندسی معماری هم باید بهتون بگم که مهندسی حرفه ای معماری در دانشگاه های فنی حرفه ای ارائه میشود و مثل همه رشته های فنی و حرفه ای واحد های عملی بیشتری را در بر میگیرد. مثلا در مهندسی حرفه ای کامپیوتر واحد هایی مثل طراحی فضا های داخلی مذهبی، اداری، مدرن ، آموزشی، بهداشتی و درمانی و … را به صورت عملی میخوانند و ارائه مدل ها و نمونه کار ها برای پاس کردن دروس این رشته اجباری است. این درحالی است که رشته مهندسی معماری تاحدودی با هنر آمیخته و تا حد زیادی مهندسی

جالب اینجاست که قبولی در رشته مهندسی حرفه ای معماری و مهندسی معماری در همه دانشگاه ها به صورت پذیرش ناحیه ای است.

تفاوت مهندسی معماری و معماری داخلی در بازارکار

معمار با سازنده همکار است یعنی برای ساخت دیوار های ساختمان یا برای طراحی خارجی ساختمان های خاص میتواند نقشه بکشد. همچنین مهندس معمار در بازار کار هایی مثل صنعت ساخت شیشه و پلاستیک و یا صنایع نوظهوری مثل صنایع هوشمند سازی ساختمان هم دخالت دارد.

معمار داخلی اما بیشتر میتواند برای طراحی دکوراسیون به صورت پروژه ای یا قراردادی با هر ارگان یا مجموعه ای کار کند.رشته معماری داخلی تا حد بسیار زیادی با هنر و رنگ و طرح و ذهن خلاق برای استفاده بهینه از فضای موجود بستگی دارد و درواقع مهندس معمار طراحی فضا و معمار داخلی دکور کردن فضا را به عهده دارد. معمار داخلی از محل قرار گیری ستون یا نقشه کلی و زیربنای ساختمان خبری ندارد و باید بتواند با شرایط موجود بهترین طراحی را داشته باشد.

تفاوت معماری داخلی با مهندسی معماری

تفاوت مهندسی حرفه ای معماری و مهندسی معماری در بازار کار

عملا در بازار کار مهندسی معماری و مهندسی حرفه ای معماری تفاوتی باهم ندارند و همانطور که پیش از این گفته شد تنها تفاوت این است که مهندسی حرفه ای معماری در دانشگاه های فنی حرفه ای ارائه میشود و دانشجویان برخی از کنکور انسانی و برخی از رشته های فنی حرفه ای وارد رشته مهندسی حرفه ای معماری میشوند.

درست مقل رشته مهندسی کامپیوتر و مهندسی حرفه ای کامپیوتر

از نظر اعتبار مدرک نمیتوان به یکی برتری داد ولی خب باتوجه به اینکه کارگاه های عملی دانشگاه های فنی حرفه ای بیشتر هستند، احتمالا دانشجویی که خوب درس خوانده باشد با تجربه بیشتری نسبت به دانشجوی مهندسی معماری در دانشگاه های آزاد وارد بازار کار میشود.

در دانشگاه های سراسری باتوجه به رایگان بودن تحصیل و حمایت دولتی کارگاه های عملی و اجراهای نمایشگاهی بیشتری از دانشجویان خواسته میشود و طبیعا تجربه بیشتری خواهند داشت

جالب است بدانید در بازار کار ساختمان سازی، یک مهندس معمار نقش کلیدی را برای گرفتن جواز ساختمان و بررسی علت و نوه از بین بردن عوارض شهرداری و حتی گرفتن پایان کار برای ساختمان است و بدون امضای مهندس معمار عضو سازمان نظام مهندسی امکان پذیر نیست.

توانایی هایی که در رشته مهندسی معماری و مهندسی حرفه ای معماری با تدریس دروس انتظار میرود در دانشجو بوجود بیاید:

تفاوت مهندسی حرفه ای معماری و مهندسی معماری

تفاوت نقشه کشی با معماری داخلی در بازار کار چیست؟

اول از همه بگوییم که نقشه کشی معماری در هنرستان های فنی رفه ای با رشته مهندسی نقشه برداری در دانشگاه ها در مقطع کارشناسی خیلی متفاوت است. رشته نقشه برداری برای بچه های رشته ریاضی و فیزیک است و رشته نقشه کشی معماری برای فنی حرفه ای ها. البته رشته های نقشه کشی و معماری هردو رشته دانشگاهی دارند که برای بچه های فنی ۹۰ درصد در مقطع کاردانی در دانشگاه ارائه میشود.

البته بچه های فنی حرفه ای هم میتوانند در دوره های بدون کنکور دانشگاه آزاد کارشناسی معماری یا نقشه برداری بخوانند اما بر اساس قوانین جدید کنکور باید حتما نمرات امتحان نهایی داشته باشند.

نقشه کش ساختمان درباره جنبه زیبایی شناختی سازه نمیتواند زیاد نظر دهد و بیشتر براساس اصول فنی و مهندسی میتواند نقشه کلی ساخت سازه را باتوجه به شرایط زمین و برنامه های دیگر ارائه دهد. یعنی مثلا نقشه کش میگوید باتوجه به شرایط زمین و شیب و … میتوانیم یک ساختمان با اندازه های فلان در این زمین و در آن قسمت مشخص داشته باشیم. ستون ها در نقاط A و B قرار میگیرند و باتوجه به مصالح و نوع مصرف ساختمان باید به این شکل بتن ریزی کنیم.

همچنین برای کار عکس این نیز نقشه کش باید اقدام کند. مثلا اگر قرار است در یک ساختمان ساخته شده آسانسور اضافه شود یا یک پارکینگ دیگر برای یک مرکز خرید درحال استفاده بزنند یا حتی اگر میخواهند زیر سطح شهر تونل سازی مترو انجام دهند باید یک نقشه کش ماهر شرایط را بسنجد و طرح اولیه را ارائه دهد.

این سنجش میزان امنیت سازه ها و شرایط کلی سازه نسبت به کل شهر، زاویه ساخت نسبت به شیب و شرایط اقلیمی، دسترسی ها، راه های ارتباطی، شرایط سازه نسبت به مترو، شرایط سازه نسبت به خیابان های اصلی و تاثیر آن بر شهر و تاثیر شهر بر سازه نیز تاحدودی به مهندس نقشه بردار مربوط میشود هرچند مهندسی شهرسازی دراین زمینه به صورت تخصصی تر کار میکند.

رشته های شهرسازی و نقشه کشی نسبت به شهرسازی و معماری به هم نزدیک ترند.

معمار یا معمار داخلی باتوجه به دروسی که خوانده اند و حیطه کاریشان آنقدر در مسائل محاسباتی و فنی قضیه آگاه نیستند که بتوانند میزان فشار و درواقع قوانین ریاضی و فیزیکی موضوع را تحلیل و خطرات را پیش بینی کنند. درواقع نقشه کشی برای ساختمان خیلی نمیتواند کاربردی باشد چون معمار میتواند کار ساده ای مثل کشیدن نقشه ک ساختمان عادی را بر یک خاک و شرایط عادی تشخیص دهد.

هرچند که اگر بخواهیم تخصصی نگاه کنیم این کار نقشه کش است که برای کاهش هزینه های ساخت و ساز توسط معمار و مهندس عمران سرهم بندی میشود.)

اما برای یک پل میان شهری یا ساخت و ساز مترو های شهری، پروژه های عمرانی عظیم تجاری مثل ایران مال و … تفاوت رشته معماری و نقشه برداری مشخص میشود. در دبیرستان های فنی حرفه ای هم همین تفاوت تا حد زیادی محسوس است.

تفاوت نقشه کشی و معماری داخلی

حالا در یک ساختمان اینکه معمار باتوجه به نکات نقشه برداری مذکور بتواند ظاهر بنا را هم طراحی کند دیگر از عهده مسئولیت های نقشه کش خارج است. یک مهندس معمار بعضی جاها میتواند نقش نقشه کش را در الت خیلی ابتدایی بازی کند امایک نقشه کش نمیتواند معماری و طراحی داخلی یا خارجی ساختمان را انجام دهد!

مهندسی نقشه برداری ساختمان شاید تاحدودی با رشته معماری همپوشانی داشته باشد اما تفاوت رشته معماری داخلی با نقشه برداری اندازه زمین تا آزمان است!

تفاوت معماری و عمران در بازار کار

دیگر تفاوت معماری و عمران خیلی زیاد است و احتمالا سوال کسی هم نباشد. مهندسی عمران مهندسی شناخت انواع سازه ها و شناخت نحوه افزایش طول عمر سازه، استقامت سازه، مهندسی نوع ساخت برای داشتن بیشترین استحکام و پی ریزی ساختمان است. مهندس عمران هم از جمله نقش هایی است که برای ساختمان سازی لازم است و باید جزو تیم سازنده باشد. بررسی میزان گود برداری زمین، نحوه گود برداری برای جلوگیری از ریزش ساختمان و میزان قطر هر ستون باتوجه به سازه مد نظر همه همه به عهده مهندس عمران است.

که البته مهندس عمران برای شروع به کار یا نیاز به یک سرمایه خوب دارد یا باید با یک سرمایه گذار کار کند. مهندس معمار اما نمیتواند به تنهایی وارد بازار کار ساخت و ساز شود و باید حتما با یک تیم فعال کار کند. یعنی در بازار ساختمان سازی به ویژه در شهر های بزرگ بازار کار معماری و به ویژه معماری داخلی درآمد بهتری دارد اما در شهر های کوچکتر که ساخت و ساز راحت تر انجام میشود میتوان باب راه اندازی شرکت ساختمان سازی یا گرفتن پروژه های مختلف حتی با سرمایه اولیه کم درآمد خوبی داشت.

تفاوت معماری و عمران

باتوجه به تفاوت رشته معماری و نقشه برداری و عمران کدام را در انتخاب رشته اولویت قرار دهیم؟

این سوال از آن سوالهایی است که نمیشود برایش جوابی پیدا کرد! خب ما به عنوان یک تیم مشاوره تحصیلی نه شما را میشناسیم نه میدانیم از کدام شهر هستید و برای قبولی معماری با پذیرش ناحیه ای در کنکور شانس قبولیتان در کدام دانشگاه بیشتر است؟ آیا شرایط مهاجرت تحصیلی به کشور های دیگر یا شهر های داخل ایران را دارید یا خیر و آیا به قبولی معماری بدون کنکور در دانشگاه آزاد فکر میکنید یا نه؟

نمیدانیم علاقه شما به هنر چقدر هست و آیا میتوانید محاسبات اعداد و ارقامی را خوب انجام دهید یا خیر؟ تناسب رنگ ها چقدر برایتان مهم است و حتی اینکه چقدر آدم مرتبی هستید برای انتخاب رشته معماری داخلی یا مهندسی و معماری مهم است.

پس برای انتخاب رشته کنکورتان به ویژه کنکور ریاضی که متاسفانه بازار کار کاملا فعالی در ایران ندارد به سایت های اینترنتی اکتفا نکنید و همین حالا برای انتخاب رشته کنکور ریاضی تان با شماره ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ تماس بگیرید.

مشاوره انتخاب رشته کنکور ریاضی

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا