مشاور من

شهریه ظرفیت مازاد دانشگاه آزاد 1403-1404

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

شهریه ظرفیت مازاد دانشگاه آزاد 1403-1404 چقدر است؟ رشته های ظرفیت مازاد معمولا رشته های مربوط به علوم پزشکی، علوم انسانی، علوم پایه، هنر و … هستند که داوطلبان با پرداخت شهریه می توانند در این رشته ها مشغول به تحصیل شوند.

البته ظرفیت پذیرش و نوع پذیرش هر رشته می تواند متفاوت باشد و دانشجویانی که نتوانسته اند در رشته دلخواهشان در دانشگاه آازد قبول شوند با توجه به رتبه کنکور و ظرفیت رشته مورد نظرشان می توانند در دوره های ظرفیت خودگردان اقدام به ثبت نام کنند.

به این ترتیب یکی از بیش ترین سوالاتی که دانشجویان می پرسند هزینه رشته های مربوط به ظرفیت مازاد خودگردان است. در ادامه همراه مشاوره تحصیلی آکو باشید تا از شهریه این دوره ها مطلع شوید.

شهریه ظرفیت مازاد دانشگاه آزاد ۱۴۰۳-۱۴۰۴

همانطور که می دانید برای تحصیل در دانشگاه دوره های متنوعی وجود دارد که دانشجویان می توانند باتوجه به شرایط خودشان بهترین گزینه را انتخاب کنند. رشته های ظرفیت مازاد مانند رشته های پردیس خودگردان یا پردیس های بین المللی شهریه محور هستند و زمانی که ظرفیت پذیرش رشته های دوره های روزانه، آزاد و … تمام شود دانشجویان با پرداخت شهریه می توانند در همان دانشگاه مشغول به تحصیل شوند.

بنابراین توجه داشته باشید که دوره های ظرفیت مازاد خودگردان یا ظرفیت مازاد برای دانشگاه های آزاد نیز وجود دارد و دانشجویان می توانند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ادامه تحصیل بدهند.

برای آشنایی با واحدهای پردیس حتما مقاله معرفی همه ی پردیس های دانشگاه تهران را مطالعه کنید. در ادامه جدید ترین شهریه این دوره ها را برای سال تحصیلی 1403-1404 مشاهده می کنید:

رشتهحداقل شهریه به ریالحداکثر شهریه به ریال
داروسازی329,781,375511,748,160
پزشکی329,781,375511,748,160
دندانپزشکی329,781,375511,748,160
پرستاری، مامایی، اتاق عمل، علوم آزمایشگاهی، فیزیوتراپی148,993,020289,781,375

شهریه ظرفیت مازاد دانشگاه آزاد برای سال تحصیلی جدید ۱۴۰۳-۱۴۰۴ بین ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته است که در جدول بالا شهریه ها با احتساب این افزایش قیمت نوشته شده است.

دانشجویانی که در واحد ظرفیت مازاد دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل می شوند، فرقی با دانشجویان ظرفیت عادی این دانشگاه ندارند به غیر از این که هزینه ای معادل با واحدهای پردیس خودگردان پرداخت می کنند. اصطلاح ظرفیت مازاد هم برای دانشگاه آزاد به کار می رود. اگر بخواهیم با یک مثال ساده توضیح بدهیم، ظرفیت دانشگاه آزاد برای رشته داروسازی اگر 100 دانشجو است، این دانشگاه علاوه بر 100 نفر 30 نفر دانشجوی دیگر را هم ثبت نام می کند. اما این 30 نفر جزو ظرفیت مازاد دانشگاه آزاد قرار می گیرند که با پرداخت شهریه می توانند مشغول به تحصیل شوند.

در مورد شهریه رشته دندان پزشکی لازم است به این نکته اشاره کنیم که به دلیل هزینه های مواد دندانی و بور کلی واحدهای عملی این رشته، طبق موافقت وزیر بهداشت هر سال مبغلی معادل ۱۳۲,۳۰۰,۰۰۰ میلیون ریال به شهریه این دانشجویان اضافه می شود.

معرفی رشته های ظرفیت مازاد دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد رشته های پرمتقاضی و پرطرفدار را به عنوان رشته های ظرفیت مازاد در نظر گرفته است. باتوحه به این که هرسال تعداد قابل توجهی از دانشجویان قصد تحصیل در این رشته ها را دارند و ظرفیت هر رشته هم محدود است پس در نظر گرفتن یک ظرفیت مازاد همراه با شهریه می تواند جزو گرینه های خوبی باشد. در ادامه رشته های مازاد دانشگاه آزاد را معرفی می کنیم:

رشته های علوم پزشکیرشته های پیراپزشکیرشته های علوم توانبخشی
پزشکیپرستاریکار درمانی
دندان پزشکیماماییگفتار درمانی
داروسازیعلوم آزمایشگاهیشنوایی شناسی
دامپزشکیفیزیوتراپی
اتاق عمل
هوشبری
بهداشت عمومی
تکنسین فوریت های پزشکی

دانشگاه های رشته دامپزشکی را مطالعه کنید.

رشته های علوم تغذیهرشته های مهندسیسایر رشته ها
تغذیهمهندسی پزشکیحقوق
علوم و صنایع غذاییمهندسی عمرانروانشناسی
  • نکته: توجه داشته باشید که برخی از این رشته ها باتوجه به تقاضا می تواند در لیست مازاد قرار گرفته و یا به دلیل نبودن تقاضا حذف شود.

شهریه ظرفیت مازاد خودگردان بیش تر است یا پردیس خودگردان؟

در متن بالا اشاره کردیم که دانشجویان ظرفیت مازاد آزاد مبلغی تقریبا معادل با دانشجویان واحدهای پردیس خودگردان به عنوان شهریه پرداخت می کنند. بنابراین این سوال بوجود می آید که تفاوت این دو واحد در چیست؟ هزینه مازاد بیش تر است یا پردیس؟

شهریه پردیس خودگردان دانشگاه شهید بهشتی ۱۴۰۳

درست است که هزینه مازاد خودگردان دانشگاه آزاد بالا است اما بصورت کلی هزینه شهریه پردیس های خودگردان بیش تر است. مخصوصا در مقاطع تحصیلی بالاتر یعنی مقاطع ارشد و در رشته های پیراپزشکی افزایش قیمت قابل توجهی به چشم می خورد.

78

یعنی اگر یک دانشجو در دانشگاه آزاد و در رشته پزشکی هر ترم شهریه ای معادل با 17 تا 25 میلیون تومان پرداخت می کند، دناشجویی که در واحد پردیس دانشگاهی مشغول به تحصیل است بین 25 تا 35 میلیون تومان شهریه باید پرداخت کند. بزرگ تریم دلیل این افزایش قیمت تفاوت در سیاست های مالی این دانشگاه ها است.

مشاوره تحصیلی آکو

گروه مشاوره ای آکو اینجاست تا به شما کمک کند بهترین تصمیم را بگیرید. برای انتخاب رشته و یا انتخاب بهترین دانشگاهی که می توانید در آن مشغول به تحصیل شوید با شماره تلفن ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ تماس بگیرید و وقت مشاوره رزرو کنید.

اینستاگرام مرکز انتخاب رشته تخصصی آکو

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن

به مناسبت آغاز سال تحصیلی 2 هفته کلیه خدمات مشاوره تحصیلی برای همه رایگان شد.