پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

معرفی رشته مدیریت امور بانکی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله از سری مقالات معرفی رشته می خواهیم به معرفی یکی از زیر شاخه های مدیریت بپردازیم. معرفی رشته مدیریت امور بانکی به بسیاری از داوطلبین کمک خواهد کرد. البته در مقالات قبلی کاردانی مدیریت امور بانکی را معرفی کرده بودیم.

همانطور که می دانید اقتصاد یک کشور قلب تپنده آن کشور است. برای کنترل درست اقتصاد باید برنامه ریزی های درست، مشخص و هدف دار وجود داشته باشد. کنترل و نظارت منابع مالی و پولی یک اصل مهم است که نیروی انسانی سالم و متخصص می تواند تاثیر بسیاری بر آن داشته باشد.

بانکداری یکی از مهم ترین ابزار برای مدیریت و اجرای سیاست های مالی و اقتصادی یک کشور است و همچنین بانک ها به عنوان بهترین منبع اطلاعات و آمارهای مالی جهت سیاستگذاری مالی می باشند.

همراه مشاوره تحصیلی آکو باشید.

رشته مدیریت امور بانکی

رشته مدیریت امور بانکی جزو رشته هایی است که به آموزش مبانی، مهارت ها و اصول مدیریت در حیطه بانکداری و موسسات مالی می پردازد. هدف از ارائه این رشته تربیت نیرویی متخصص است که بتوانند در بانک ها، موسسات مالی و دیگر نهادهای مرتبط با امور مالی و اعتباری مشغول به کار شوند.

همچنین این رشته جزو رشته های شناور است که دانشجویان رشته مدیریت امور بانکی برای نقش های مدیریتی و کار در بانک ها و موسسات مالی آماده می شوند و با مطالعه این رشته می توانند دانش نظری و مهارت های عملی شان را در زمینه بانکداری و مدیریت مالی افزایش دهند. در کنار این ها دانشجویان یاد می گیرند که چگونه در موقعیت های مختلف ریسک های مالی و اعتباری را مدیریت کنند.

7 copy 1

بطور کلی رشته های مربوط به امور بانکی هم بسیار مهم هستند و هم اهمیت زیادی در بین افراد دارند. و از آن جایی که مدیریت امور بانکی یکی از چالش هایی است که از گذشته تا کنون وجود داشته، تربیت نیرویی متخصص در زمینه مدیریت امور بانکی ای که تسلط کامل در این حیطه دارد، اهمیت زیادی دارد.

توانایی های لازم برای مطالعه رشته مدیریت امور بانکی

مطالعه رشته مدیریت امور بانکی به توانایی هایی نیاز دارد که باید با توجه به آن به انتخاب این رشته بپردازید. بطور مثال دانشجویان باید یک آشنایی کلی با مبانی حسابداری و تحلیلات مالی و تفسیر گزارش های مالی داشته باشند. و از بازار های مالی نیز درک کلی داشته باشند.

توانایی تحلیل داده ها و حل مسئله نیز از دیگر توانایی های مهم برای این رشته است. دانشجویان باید بتوانند داده ها را جمع آوری کنند، موقعیت های مختلف را شناسایی کرده و با تحلیل و ارزیابی درست موقعیت های ریسکی را مدیریت کنند. علاوه بر این ها افرادی که در رشته ای مانند مدیریت امور بانکی مشغول به کار می شوند باید در نظر داشته باشند که محیط شغلیشان یک محیط اداری است که طبق تایم وزارت کار نیز باید در محل حضور داشته باشند.

دروس رشته مدیریت امور بانکی

دروس این رشته شامل دروس عمومی، تخصصی و اصلی است که در کل 145 واحد درسی را شامل می شود. افرادی که این رشته را مطالعه می کنند باید در دروس ریاضی قوی بوده و به انجام امور حسابداری، مالی، سرمایه گذاری و … علاقمند باشند. در ادامه واحدهای درسی و دروس این رشته را مشاهده می کنید:

دروس عمومیدروس پایهدروس تخصصی
232993

دروس پایه و اصلی رشته مدیریت امور بانکی

روانشناسی عمومیریاضیات و کاربرد آن در مدیریت 1 و 2جغرافیای اقتصادی ایران
مدیریت منابع انسانیآمار و کاربرد آن در مدیریتاقتصاد خرد
اقتصاد کلانحقوق اساسیحقوق و مقررات مدنی
اصول حسابداری 1و 2حقوق تجارتمالیه عمومی و خط مشیء مالی دولت ها
فراگرد تنظیم و کنترل بودجه دولتیحسابرسی 1مبانی سازمان و مدیریت
پژوهش عملیات 1 و 2حسابداری صنعتی 1 و 2مبانی و کاربرد کامپیوتر در مدیریت
مدیریت رفتار سازمانیروش های تحقیق و مأخذ شناسیمدیریت مالی 1و 2/ حسابداری مالیاتی

دروس اختصاصی رشته مدیریت امور بانکی

اصول بانکداریبانکداری داخلی 1و 2بانکداری خارجی 1و2
پول و بانکنظریه های پولامور مالی بین المللی
سازمان های مالی و پولی بین المللیارزیابی طرح های اقتصادیحسابرسی داخلی بانک ها
توسعه اقتصادی و برنامه ریزیزبان تخصصی بانکداری 1 و 2

دانشگاه های دارای رشته مدیریت امور بانکی

در این بخش دانشگاه هایی را که رشته مدیریت امور بانکی را ارائه می دهند را معرفی می کنیم. این دانشگاه ها به صورت روزانه، شبانه، غیر انتفاعی و پیام نور هستند و در تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز قرار دارند.

پیشنهاد می کنیم برای انتخاب رشته از نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری آکو استفاده کنید.

نام دانشگاهنوع رشتهظرفیتشهرجنسیتنوع پذیرش
دانشگاه تهرانروزانه3تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه خوارزمی تهرانروزانه2تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه تهرانروزانه1تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه خوارزمی تهرانشبانه1تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه غیر انتفاعی خاتمغیر انتفاعی6تهرانهردوبا آزمون
دانشگاه پیام نور استان اصفهانپیام نور4اصفهانهردوبا آزمون
دانشگاه پیام نور استان خراسان رضویپیام نور4مشهدهردوبا آزمون
دانشگاه پیام نور استان فارسپیام نور4شیرازهردوبا آزمون
دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقیپیام نور4تبریزهردوبا آزمون

گرایشات رشته مدیریت امور بانکی

دانشجویان و علاقمندان به رشته مدیریت امور بانکی می توانند در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این رشته ادامه تحصیل بدهند. همچنین این رشته دارای گرایشاتی است که هر یک از این گرایش ها بطور تخصصی به بخش خاصی از رشته مدیریت امور بانکی می پردازند. در ادامه این گرایشات را بررسی می کنیم:

  • گرایش بانکداری و اعتبارات: در این گرایش به مدیریت عملیات بانکی، وام ها، اعتبارات، ارزیابی و مدیریت ریسک های بانکی و پرداخته می شود.
  • بانکداری بین المللی: در این گرایش به بانکداری و امور مالی در سطح جهانی پرداخته می شود و مباحثی مانند مدیریت ریسک های بین المللی، تجارت بین المللی، مقررات مالی و … نیز در آن مورد بررسی قرار می گیرد.
  • مدیریت ریسک و بیمه: در این گرایش مفاهیمی مانند ارزیابی، شناسایی و مدیریت ریسک های مالی، استفاده از استراتژی هایی که به کاهش ریسک بی انجامد بررسی و مطالعه می شود.
  • فناوری مالی: در این گرایش تمرکز بر فناوری های نوین مربوط به امور مالی و بانکی کانند بلاک چین، پرداخت های الکترونیکی، بانکداری دیجیتال مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد.
  • مدیریت سرمایه گذاری: در این گرایش ارزیابی و انتخاب دارایی ها، ارزیابی و تحلیل پورتفولیوهای سرمایه گذاری مورد تمرکز قرار گرفته است.
  • تحلیل مالی: دانشجویان این رشته با مباحثی مانند ارزش گذاری شرکت ها، تحلیل صورت های مالی و استفاده از ابزارهای های مالی آشنا می شوند.
  • بازاریابی خدمات بانکی: در این گرایش توسعه و اجرای استراتژی های بازاریابی برای جذب و حفظ مشتریان، تحلیل و بررسی رفتار مشتریان، ارائه خدمات نوآورانه مالی مورد مطالعه قرار می گیرد.

وظایف افراد شاغل در رشته مدیریت امور بانکی

شاغلان در رشته مدیریت امور بانکی وظایف مهمی دارند و باید توجه داشته باشند که تا جای ممکن مشکل و یا اشتباهی در حین کار انجام ندهند چون جبران آن می تواند مشکلات بزرگ تر و جدی تری به دنبال داشته باشد. یکی از وظایف این افراد نظارت بر عملیات شعبه ها و اطمینان یافتن از ارائه خدمات درست به مشتریان است. در ادامه سایر وظایف شاغلان این رشته را بررسی می کنیم:

  • مدیریت ریسک: از مهم ترین وظایف این افراد مدیریت موقعیت های ریسکی است که درطی روند کاری آن ها پیش می آید. شناسایی، ارزیابی و مدیریت ریسک های مالی و اعتباری می تواند جلوی مشکلات بزرگ تر را بگیرد. همچنین پیاده سازی استراتژی های کاهش ریسک و اطمینان یافتن از هماهنگ بودن فعالیت های بانکی با مقررات بانکی را می توان جزو وظایف دانست.
  • مدیریت اعتبارات و وام ها: در این بخش شاغلان باید درخواست های وام و اعتبار را بررسی کنند، شرایط وام ها و نرخ بهره را تعیین کنند، به بازپرداخت وام ها و مدیریت بدهی ها نظارت داشته و با مشتریان خود به توافق برسند.
  • بازاریابی و فروش خدمات بانکی: شاغلان در این بخش باید بتوانند مشتریان را جذب کرده و از استراتژی های بازاریابی استفاده کنند. بازار را شناسایی کرده و از فرصت های فروش استفاده کنند، کمپین های تبلیغاتی را میدیرت کنند و به مشتریان خود خدمات مشاوره ای را ارائه دهند.
  • تحلیل مالی و سرمایه گذاری: در این وظیفه شاغلان باید بتوانند صورت های مالی و گزارش های مالی را تحللی کنند، فرصت های سرمایه گذاری را پیدا کرده و استراتژی های سرمایه گذاری را پیاده سازی کنند و گزارش های مالی را به مدیران ارشد و سهانداران بدهند.
  • فناوری مالی: در این بخش افراد وظیفه دارند فناوری های نوین در سیستم های بانکی را توسعه داده و پیاده سازی کنند، پروژه های فناوری اطلاعات را مدیریت کنند، نرم افزار ها و ابزارهای مالی را بررسی و بتوانند امنیت اطلاعات را تضمین کنند و ریسک های سایبری را مدیریت کنند.
  • بانکداری بین المللی: افراد در این بخش وظیفه دارند تا عملیات بانکی را در سطح بین المللی مدیریت کنند، بر تراکنش های مالی بین المللی نظارت داشته باشند، قوانین و مقررات بین المللی بانکی را رعایت کنند و در ایجاد و حفظ روابط با دیگر بانک ها و موسسات مالی خارجی کوشا باشند.

بازار کار رشته مدیریت امور بانکی

از آنجایی که رشته مدیریت امور بانکی نقش بسیار مهمی را در جامعه ایفا می کند، بازار کار این رشته نیز گسترده و متنوع است. و از نظر چشم انداز شغلی به نظر می رسد که فارغ التحصیلان این رشته بتوانند در مشاغل متنوعی استخدام شوند. خصوصا اگر با تغییراتی که در صنعت مالی رخ می دهد آشنا باشند و بتوانند با فناوری های جدید به سرعت هماهنگ شوند. در ادامه فرصت های شغلی که برای این رشته وجود دارد را معرفی می کنیم:

  • مدیر شعبه بانک: این افراد وظیفه دارند تا بر عملیات روزانه شعب مختلف بانک را نظارت کنند و به مدیریت کارکنان و ارائه خدمات به مشتریان بپردازند.
  • مدیر ریسک: شناسایی و بررسی ریسک های مالی، استفاده از استراتژی های کاهش ریسک، ارائه گزارش های مالی به مدیران ارشد.
  • مدیر اعتبارات: بررسی و ارزیابی درخواست وام و اعتبار، مشخص کردن شرایط وام و نرخ بهره، نظارت به بازپرداخت وام ها و مدیریت بدهی ها.
  • تحلیلگر مالی: تحلیل و بررسی صورت های مالی، بررسی عملکگرد مالی شرکت ها و موسسات، ارائه پیشنهادات مالی به مدیران، تحلیل فرصت های سرمایه گذاران.
  • کارشناس بانکداری بین المللی: مدیریت تراکنش های مالی بین المللی، رعایت مقررات و قوانین بین المللی بانکی، ایجاد و حفظ روابط با بانک ها و موسسات خارجی.
  • متخصص فناوری مالی: توسعه و پیاده سازی فناوری های جدید در سیستم بانکی، مدیریت پروژه های فناوری اطلاعات در بانک، تضمین امنیت اطلاعات و مدیریت ریسک ها.
  • مدیر پورتفولیو: ارزیابی و انتخاب دارایی های مالی، ارائه گزارش های مالی به مشتریان و سهانداران، مدیریت و بهینه سازی پورتفولیوهای سرمایه گذاری.
  • بازاریاب خدمات بانکی: استفاده از استراتژی های بازاریابی برای جذب مشتریان جدید، تحلیل و شناسایی فرصت های فروش و مدیریت کمپین های تبلیغاتی.
  • مدیر عملیات بانکی: بهبود فرایندهای عملیاتی و افرایش کارایی آن، نظارت به عملکرد عملیات بانکی.
  • کارشناس تحلیل اعتباری: تحلیل و بررسی ریسک های اعتباری و ارائه گزارش های مربوط به آن، ارائه راهکارهای مدیریتی ریسک اعتباری و بررسی اعتبار مشتریان.
  • مدیر سرمایه گذاری: ارزیابی فرصت های سرمکایه گذاری، تدوین و اجرای استراتژی های سرمایه گذاری و ارزیابی فرصت های سرمایه گذاری.

درآمد رشته مدیریت امور بانکی

عوامل مختلفی در مقدار درآمد یک رشته موثر می باشد و بطور مثال موقعیت جغرافیایی، میزان تجربه و یا سطح تحصیلات افراد نقش موثری در تعیین درآمد دارد. همچنین رشته مدریت امور بانکی جزو رشته هایی است که موقعیت شغلی های متفاوتی را شامل می شود و هرچه موقعیت شغلی فرد بالاتر باشد درآمدش هم بیش تر خواهد بود. در ادامه درآمد افراد در این رشته را در ایران و سایر نقاط جهان بررسی می کنیم.

78

درآمد رشته مدیریت امور بانکی در ایران

  • کارشناس تازه کار: حقوق ماهانه بین 5 تا 8 میلیون تومان.
  • کارشناس با تجربه چند سال کاری: حقوق ماهانه بین 8 تا 15 میلی.ن تومان.
  • مدیران میانی و ارشد: حقوق ماهانه بیش از 15 میلیون تومان که می تواند به 30 میلیون تومان و یا بیش تر از آن هم برسد.

درآمد رشته مدیریت امور بانکی در آمریکا

  • کارشناس تازه کار: تقریبا بین 50.000 تا 70.000 دلار در سال.
  • کارشناس باتجربه: تقریبا بین 70.000 تا 100.000 دلار در سال.
  • مدیران میانی و ارشد: بیش از 100.000 دلار در سال که ممکن است به 150.000 دلار یا بیش تر هم برسد.

درآمد رشته مدیریت امور بانکی در اروپا

  • کارشناس تازه کار: بین 40.000 تا 60.000 یورو در سال.
  • کارشناس باتجربه: بین 60.000 تا 80.000 یورو در سال.
  • مدیران میانی و ارشد: بیش از 80.000 یورو در سال که ممکن است به 100.000 یورو یا بیش تر نیز می تواند برسد.

درآمد رشته مدیریت امور بانکی در خلیج فارس مانند امارات متحده عربی

  • کارشناس تازه کار: بین 8.000 تا 12.000 درهم در ماه.
  • کارشناس باتجربه: بین 12.000 تا 20.000 درهم در ماه.
  • مدیران مبانی و ارشد: بیش از 20.000 درهم در ماه که ممکن است به 30.000 درهم یا بیش تر از آن هم برسد.

مشاوره تحصیلی آکو

گروه مشاوره تحصیلی آکو به دانشجویان و دانش آموزان کمک می کند تا بتوانند مسیر تحصیلی مناسب خودشان را پیدا کنند و با توجه به علاقه، بازار کار و استعدادشان در این مسیر قرار بگیرند. در کنار راهنمایی های لازم برای انتخاب رشته دانش آموزان و دانشجویان یاد می گیرند که چگونه درس بخوانند و برای شرکت در آزمون ها آماده شوند.

برای دریافت مشاوره تحصیلی می توانید از طریق شماره تلفن 33408944 تماس گرفته و جلسه مشاوره را رزور کنید.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا