پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مدرسه

هر آنچه در مورد مدارس غیر انتفاعی باید بدانید

مزایا و معایب مدارس غیر دولتی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
3/5 - (4 امتیاز)

زمانی که صحبت از مدارس غیر انتفاعی می‌شود، ذهن بسیاری از افراد به سمت شهریه های سرسام آور مدارس غیر انتفاعی خواهد رفت. البته برخی با ایده سرمایه گذاری روی آینده بچه‌ها مزایای ثبت نام در مدارس غیر انتفاعی را مهم تر از شهریه آن میدانند. برخی دیگر شهریه های بالای مدارس غیر دولتی را  از معایب ثبت نام در مدارس غیر انتفاعی میدانند و آن را هدر دادن پولتلقی میکنند.

اما واقعاً کدام یک درست می‌گویند؟ در ادامه مرکز مشاوره تحصیلی آکو درخصوص شرایط ثبت نام و هزینه ها و مزایا و معایب مدارس غیر انتفاعی صحبت خواهیم کرد تا به نتیجه مطلوب و پاسخ دقیق سوال ” مدارس غیر انتفاعی چیست ” برسیم.

البته حواستان باشد که خوب و بد در همه جا وجود دارد و هدف ما از این مقاله نکوهش یا تخریب مدرسه غیر انتفاعی نخواهد بود.

مزایا و معایب مدارس غیر انتفاعی چیست

از زمانی که اولین مدرسه غیر انتفاعی تاسیس شد، یک فلسفه وجودی داشت. اما فلسفه تاسیس مدارس غیر انتفاعی چیست ؟ این ایده‌الوژی هم چیزی نبود، به‌غیراز آنکه کیفیت آموزش بهبود پیدا کند. در حقیقت طبق سند آموزشی این مراکز برای کمک به ارائه خدمات توسط مدارس دولتی تأسیس شد. اما در طول سال‌ها ماهیت فعالیت آنان دچار تغییرات محسوسی شده است.

در حقیقت امروزه به دو علت اساسی والدین اقدام به ثبت نام فرزندان خود در مدارس غیر دولتی می‌کنند. اول از همه برای بهره بردن فرزندانشان از خدمات آموزشی بهتر است. در حقیقت این کار یک نوع سرمایه گذاری محسوب می‌شود. در مورد حالت دوم باید بیان کرد که این کار به علت عدم ثبت نام فرزندان در متوسطه دوم است.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین مدارس متوسطه دوم کرج

در حقیقت این موضوع زمانی به ادبیان ثبت نامی اضافه شد که والدین نتوانستند فرزندان خود را در رشته خاصی در مدارس دولتی ثبت نام کنند. البته این عدم ثبت نام به دو علت است. اول آنکه مدرسه مد نظر ظرفیتی برای رشته تقاضا شده ندارد و به نوعی پر است. مورد دوم در این بین بحث عدم کسب امتیاز لازم توسط دانش اموز است که اولیا برای درس خواندن در رشته مورد علاقه خود راهی به جز ثبت نام در مدارس غیر انتفاعی ندارند. پس در این شرایط والدین شهریه بالای مدارس غیر انتفاعی را کم اهمیت تر از مزایای ثبت نام فرزندانشان در مدارس غیر انتفاعی دانستند.

مزایا و معایب مدارس غیر انتفاعی و شهریه مدارس غیر دولتی در شرایط کرونا

کیفیت آموزشی در مدارس غیر دولتی

مورد مهم بعدی در این بین بحث کیفیت خواهد بود. در حقیقت مدارس غیر انتفاعی به طور کلی سطحی بالاتر از مدارس دولتی خواهند داشت. به خصوص در سال‌های اخیر که مشکلات حقوق معلمان و اعتصاب آن‌ها باعث عدم برگزاری کلاس‌های مدارس دولتی شده است.

از طرفی معلمان بابت تک‌تک ساعات مدارس غیر انتفاعی هزینه دریافت می‌کنند و نمی‌توانند نسبت به عدم پیشرفت دانش‌آموزان بی تفاوت باشند. در حقیقت اولیا دانش‌آموزان به دنبال پیشرفت بوده‌اند که در حال پرداخت هزینه مدارس غیرانتفاعی هستند. اما واقعاً کیفیت را چه چیزی تأمین خواهد کرد؟ آیا فقط معلمان خوب کافی است؟ کادر مدرسه اهمیت دارد؟ در ادامه برخی فاکتورها را درمورد مزایا و معایب مدارس غیر انتفاعی بیان خواهیم کرد.

موقعیت مکانی در انتخاب مدرسه مهم است

این مسئله از دو باب قابل بررسی خواهد بود. اول از همه آنکه مدرسه در یک مکان نسبتاً مناسب قرار گرفته باشد. این مناسب بودن چه چیزی دقیقاً تعریف خواهد شد؟ اول از همه آنکه باید دسترسی خوبی برای مدرسه وجود داشته باشد. یعنی آنکه به راحتی و با انواع وسایل نقلیه عمومی به مدرسه رسید. همچنین نزدیک بودن مدرسه به منزل را می‌توان به عنوان یکی از بزرگترین مزایا مدارس غیر انتفاعی معرفی کرد.

در مورد موقعیت نکته مهم‌تر این خواهد بود که محیط مدرسه شلوغ است یا خیر؟ در حقیقت باید بررسی کنید که در اطراف مدرسه چه چیزی وجود دارد؟ این موارد موجب برهم‌خوردن تمرکز شما در مدرسه خواهد شد یا نه؟ عموماً نزدیک خیابان اصلی بودن یا قرار داشتن مدرسه در یک مکان شلوغ از امتیازات منفی مدرسه خواهد بود.

شرایط ثبت نام و مزایا و معایب مدارس غیر انتفاعی

مورد سوم که از دو نکته قبلی اهمیت بیشتری خواهد داشت، موضوع خود مدرسه است؟ آیا فرزند خود را در مدرسه ثبت نام می‌کنید یا در یک خانه؟ واقعیت همین است که برخی از مدارس غیر انتفاعی در حقیقت یک آپارتمان چند طبقه هستند که تنها کمی تغییرات در تیغه بندی خود داده‌اند. از این رو بررسی کنید که مدرسه محیطی آموزشی دارد یا نه؟ این مسئله تاثیر بسزایی روی نتیجه گرفتن شما در مدرسه خواهد داشت.

امکانات برتر مدارس غیر انتفاعی چیست

یکی از نکات مهم امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مدرسه خواهد بود. البته این موضوع متناسب با هر مقطع متفاوت خواهد بود. ثبت نام در مدارس غیر دولتی علاوه بر خدمات آموزشی عالی باعث به وجود آمدن یک طیف خواهد شد. در حقیقت کسانی که در این مدارس حضور دارند، عموماً از نظر سطح فرهنگی و اجتماعی در یک سطح هستند. شاید بالا و پایین داشته باشند، اما شاهد تفاوت همانند مدارس دولتی نخواهید بود و همین یکدست بودن جو مدرسه های غیر انتفاعی از بهترین مزایا است. جو محیط کمی رقابتی و درسی خواهد بود که خود عاملی بسیار اثر گذار روی روند شکوفایی دانش آموز شما است.

همچنین در این مدارس اولویت مسائل آموزشی است و حاشیه پر رنگ نخواهد بود. دانش آموز برای حضور در جامعه آماده خواهد شد. عموماً این مدارس حالت سلسله‌وار دارند. یعنی اینکه از مقطع ابتدایی با دبیرستان در خدمت شما خواهند بود. این حالت باعث خواهد شد که شما دچار تغییر و تحول سیستمی نشوید و در قالب یک مجموعه آموزش ببینید.

مدارس غیر دولتی ابتدایی

در این مقطع اولویت با فضای حیاط مدرسه خواهد بود. این فضا باید متناسب با دانش‌آموزان باشد. در حقیقت باید به راحتی کوکان قادر به دویدن در آن باشند. متاسفانه در برخی از مدارس به هیچ وجه این نکته رعایت نشده است. همچنین در این محیط باید خطرات احتمالی به حداقل رسیده باشد. وجود چمن مصنوعی یا آهنی نبودن شیرهای آبخوری از نکات مهم خواهد بود.

مزایا مدارس غیر انتفاعی دولتی چیست

خود محیط داخلی مدرسه باید از رنگ‌آمیزی‌های شاد، همراه با طرح‌های دخترانه یا پسرانه بهره برده شده باشد. تمیزی کلاس‌ها و نو بودن سخت افزارها همچون نیمکت‌ها اهمیت بالایی خواهد داشت. در مورد تخته هوشمند و استفاده از آن یک امتیاز مثبت در برابر نام مدرسه باید قرار دهید. در مورد مقاطع بالاتر وجود آزمایشگاه یک نکته حائز اهمیت در تعیین مزایا و معایب مدارس غیر انتفاعی خواهد بود.

مدارس غیر انتفاعی متوسطه اول

در این مقطع کارها راحت‌تر خواهد بود. در حقیقت اینجا هدف بیشتر رنگ آمیزی محیط نیست. بلکه خدمات جانبی مانند آزمایشگاه‌ها و حتی کارگاه خواهد بود. همچنین کیفیت دبیران تا حدودی تاثیر گذار خواهد بود.

مدارس غیر دولتی متوسطه دوم

در این مقطع سخت افزار اهمیت ندارد. بلکه معلم رکن اصلی خواهد بود و باید خوب مورد بررسی قرار گیرد. کادر مدیریتی نیز اهمیت پیدا خواهد کرد. مزایا و معایب مدارس غیر انتفاعی متوسطه دوم میتواند در سرنوشت داوطلبان کنکور تاثیر بسزایی داشته باشد.

کادر آموزشی مدرسه جزو نکات مهم در انتخاب مدرسه

این قسمت نیز از مهم‌ترین مزایا و معایب انتخاب مدرسه های غیر انتفاعی در انتخاب خواهد بود. در حقیقت اگر این قسمت لنگ بزند، تفاوت آن چنانی با مدرس دولتی نخواهد داشت. اما در هر مقطع باید به دنبال چه چیزی باشید؟ آیا معیارها برای کادر آموزشی یک مدرسه غیر انتفاعی در تمام مقاطع یکسان خواهد بود؟

مهمترین مزایا و معایب مدارس غیر دولتی

در حقیقت شما وقتی که در مدارس ابتدایی قصد ثبت نام دارید، اولویت با نحوه برخورد دبیر خواهد بود. آیا قادر است که به آرامی با دانش آموز ارتباط برقرار کند؟ تا چه میزان توانایی دارد تا روحیات دانش آموز را هدف قرار دهد؟ شکوفایی استعداد و کشف آن اولویت خواهد بود؟ ایجاد نظم در دانش آموز اهمیت دارد و داشتن کادر مجرب از مزایا مهم مدارس غیر انتفاعی خواهد بود. در برابر شهریه های بالای مدارس غیر انتفاعی و سایر معایب مدارس غیردولتی ، داشتن شرایط رشد و پیشرفت پر اهمیت تر از درس خواهد بود.

در مدارس متوسطه اول ترکیبی از درس و استعداد اهمیت خواهد داشت. این مقطع باید روی استدلال فرد کار کند. هر چقدر این مقطع با استدلال و روی چارچوب و نظم برقرار شود، دانش اموز در آینده بدون مشکل خواهد بود. در حقیقت در این مدارس باید روی معاونین و حتی مشاور کار کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

مورد سوم که اهمیت دارد، متوسطه دوم خواهد بود. باید در این بخش روی معلم و به خصوص مشاور مدرسه تمرکز کرد. در حقیقت هر چقدر معلم‌ها خوب باشند، اما مشاور خوبی نداشته باشد، خروجی کار افتضاح خواهد بود. در نتیجه باید بدانید که به دنبال چه چیزی هستید.

نقش مشاور در مدارس غیر انتفاعی

داشتن مشاور متخصص یکی از مهمترین نکات در انتخاب مدارس غیر انتفاعی در هر رده خواهد بود که باید به آن اهمیت دهید. از طرفی باید بدانید که این فرد خواهد بود که رابطی بین معلم و دانش آموز و حتی اولیا و دانش آموز و مدرسه خواهد شد. در حقیقت به این ترتیب قادر هستید که به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید.

[aparat id=’mujUT’]

همچنین مشاوران می‌توانند علاوه بر آسان سازی مسیر حرکت شما، باعث باز شدن پنجره‌های جدید به منظور افزایش افق دید شما بشوند. پس داشتن یک مشاور خوب خیلی مهمتر از شرایط و شهریه های مدارس غیر دولتی است. داشتن یک مشاور خوب و پشتیبان پیگیر در مدارس غیر انتفاعی یکی از مزایا چشم گیر هنگام ثبت نام است.

مرکز مشاوره تخصصی کنکور آکو میگوید مدارس غیر انتفاعی چیست

مهمترین مزایا و معایب برای انتخاب بهترین مدارس غیر انتفاعی چیست؟ به عنوان یک مشاور کنکور به شما پیشنهاد میکنیم حواستان باشد که فقط به ظواهر توجه نکنید و کیفیت آموزش و خدمات را حتما مد نظر خود قرار دهید. همچنین باید این نکته را بیان کرد که محیط و امکانات نقش کاتالیزر را خواهد داشت. هرچند همه این امکانات بیشتر با شهریه بیشتر در مدارس غیر انتفاعی همراه خواهد بود اما حقیقت این است که رعایت اصول در رسیدن به هدف بسیار کمک خواهد کرد و مدارس غیر دولتی سرعت پیشرفت را افزایش خواهد داد. 

اینستاگرام مرکز مشاوره تحصیلی آکو

مزایا و معایب مدارس غیر انتفاعی چیست؟

شهریه بالای مدارس غیر انتفاعی یکی از بزرگترین معایب این مراکز آموزشی غیر دولتی است. از طرف دیگر شرایط تحصیلی بهتر و یکرنگی سطح فرهنگی دانش آموزان در مدارس غیر دولتی از مزایا غیرقابل انکار آنهاست.

شهریه مدارس غیر انتفاعی چقدر است ؟

شهریه مدارس غیر انتفاعی با توجه به خدمات و امکانات ارائه شده در این مراکز متفاوت خواهد بود. اما قیمت مصوب مدارس غیر دولتی را در سایت آموزش و پرورش میتوانید ببینید.

مشاوره در مدارس غیر انتفاعی چگونه است؟

متاسفانه از بزرگترین معایب مدارس غیر انتفاعی به خصوص مقطع متوسطه دوم ، عدم توجه کافی به حضور مشاور متخصص در این مدارس است.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام ، بایدعرض کنم که کیفیت مدارس دولتی بسیار بهتر از مدارس غیر انتفاعی است البته مدارس غیرانتفاعی که ما در شهرستان‌ها دیده‌ایم منهای بعضی از مدارس تهران. و مدارس غی انتفاعی فقط ظاهرسازی و تبلیغ و نمره غیر واقعی است در حالی که اظهار می‌دارند ما نمره به هیچ دانش‌آموزی اضاف نمی‌نماییم
    و در رابطه با حقوق معلمان، در مدارس غیر انتفاعی حقوق پایبن از معلمان در استخدام دولت هست.
    و *مدارس غیرانتفاعی در جهت انتفاع موسسان و کم کردن هزینه های دولت است*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا