مشاور من

گران ترین رشته های دانشگاه روزانه ۱۴۰۳

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

گران ترین رشته های دانشگاه روزانه ۱۴۰۳ کدامند؟ در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم. همانطور که می دانید برخی از رشته های دانشگاهی هستند که به عنوان رشته های گران و پرهزینه شناخته می شوند و معمولا افرادی که می خواهند در این رشته ها مشغول به تحصیل شوند بهتر است در نظر داشته باشند که چرا این رشته ها گران هستند و چقدر هزینه تحصیل آن ها می شود؟

همراه مشاوره تحصیلی آکو باشید تا شما را با گران ترین رشته های دانشگاهی ایران آشنا کنیم. در صورتی که نیاز به مشاوره تحصیلی دارید می توانید با شماره تلفن ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴ تماس بگیرید.

گران ترین رشته های دانشگاه روزانه ۱۴۰۳ کدامند؟

در ایران برخی از رشته های دانشگاهی هستند که به دلیل این که به تجهیزات خاص، مواد گران قیمت یا هزینه های عملیاتی بالا نیاز دارند جزو رشته های پرهزینه اند. معمولا این رشته ها در زمینه های تخصصی و عملیاتی که به کار در آزمایشگاه ها، کارگاه ها و یا فناوری های پیشرفته نیاز دارند می باشند.

احتمالا شنیده باشید که رشته های فنی و هنرستان ها رشته های پرهزینه ای هستند و علت آن هم نیاز این رشته ها به وسایل و تجهیزاتی است که هزینه بر هستند. بطور مثال رشته های فنی مانند جوشکاری، برق، مکانیک، الکترونیک به ابزارهایی نیاز دارند که هم خود ابزارها گران هستند و هم نگهداری و تعمیر آن ها هم هزینه دارد. در ادامه دانش آموزانی که می خواهند این رشته ها را در دانشگاه مطالعه کنند بهتر است بدانند که رشته های فنی، هنری و یا رشته های مربوط به تکنولوژی در دانشگاه های روزانه یا همان دولتی هم می تواند هزینه بر باشد.

رشته های صنعت فنی حرفه ای

در ادامه به معرفی گران ترین رشته های دانشگاه های روزانه 1403 می پردازیم:

  • رشته های پزشکی مانند دندان پزشکی و داروسازی: به دلیل آن که این رشته ها تجهیزات پزشکی، دوره های عملی و تخصصی در بیمارستان ها، مواد تخصصی و … نیاز دارند جزو رشته های گران محسوب می شوند. همچنین استفاده از تجهیزات و بطور کلی محیط بیمارستان ها یا کلینیک ها هم هزینه بر است.
  • رشته های مربوط به مهندسی نفت، گاز و پتروشیمی: این نوع رشته ها به تجهیزات مخصوصی در آزمایشگاه ها نیاز دارند و پروژه های عملی و تحقیقاتی مربوط به حوزه نفت و گاز بسیار پیچیده بوده و به مواد اولیه گران قیمت نیاز دارد.
  • رشته مهندسی هوا فضا: رشته مهندسی هوا فضا به آزمایشگاه های شبیه ساز شده ای نیاز دارد که بتوان در این آزمایشگاه مدل های هواپیما، موشک ها و ماهواره ای را آزمایش و تست کرد. و تجهیزات شبیه سازی پرواز مثل تونل های باد جزو ابزارات بسیار گران هستند.
  • رشته های هنر مانند هنر های تجسمی و نمایشی: دلیل گران بودن این رشته ها نیاز به وسایل هنری مانند دوربین عکاسی و فیلم سازی، چاپ آثار هنری، کاغذهای مخصوص، رنگ روغن و … است و دانشجویان رشته های تجسمی مانند مجسمه سازی هم به ابزارهایی مثل سنگ، فلز، ابزارهای تراش و … نیاز دارند.
  • رشته مهندسی مکانیک و برق: این رشته ها به کارگاه های پیشرفته و آزمایشگاهی نیاز دارند که در آن ها تجهیزات مدرن و نرم افزارهای پیچیده شبیه سازی و طراحی وجود دارد. پروژه های عملی این رشته ها هم به مواد گران قیمت نیاز دارد.
  • رشته بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک: رشته های بیوتکنولوژی ژنتیک هم از رشته هایی هستند که دانشجویان باید آزمایشگاه های مجهز شده و پیشرفته کار کنند. این تجهیزات شامل شبیه سازی های زیستی، کشت سلولی و کلون سازی های ژنتیکی هستند که همه شان از مواد گران قیمت درست شده اند.
  • رشته های علوم آزمایشگاهی و پزشکی هسته ای: این نوع رشته های آزمایشگاهی به تجهیزات بسیار پیشرفته و دقیق نیاز دارند. معمولا دستگاه هایی که در این آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد(سانتریفیوژها، میکروسکوب های الکترونی، PCR)، وارداتی هستند و هزینه های نگهداری بالایی هم دارند.
  • رشته های مهندسی عمران و معماری: معمولا رشته های مهندسی عمران و معماری از نرم افزارهای طراحی، کارگاه های تخصصی و مواد ساختمانی ای استفاده می کنند که هزینه بالایی دارند و پروژه های عملی این رشته ها نیز هزینه بر است. این نکته را هم باید اضافه کنیم که دانشجویان رشته های عمران در مقاطع تحصیلی بالاتر باید پروژه های واقعی یا شبیه سازی های نزدیک به واقعیت را عملی کنند. و تمامی این چروژه ها حتی در مقیاس کوچک هم به مواد و وسایل پرهزینه نیاز دارد.
  • رشته های کشاورزی و دامپزشکی: خب همانطور که می دانید این رشته ها به زمین های کشاورزی، مواد بیولوژیکی و بطور کلی تجهیزاتی نیاز دارند که بتوان روش های مورد استفاده در کشاورزی و یا دامپروری را به خوبی یاد گرفت. همچنین در این رشته ها نیز دانشجویان به تحقیق و آزمایش می پردازند و پروژه های عملی هم دارند.
  • رشته های علوم پایه مانند شیمی، فیزیک و زیست شناسی: رشته های علوم پایه در ظاهر به صورت نظری تدریس می شوند اما جزو رشته هایی هستند که به آزمایشگاه های پیشرفته و تجهیزات گران قیمت نیاز دارند. بطور مثال رشته فیزیک در گرایش هایی که دارد به انواع وسایلی مانند میکروسکوپ های الکترونی، شاب دهنده ها، تجهیزات اندازه گیری و … نیاز دارد و یا در رشته ای مانند شیمی، آزمایشات پیشرفته ای انجام می شود که همگی این ها هزینه بالایی دارند.

در نهایت اکثر رشته های عملی که به کار در آزمایشگاه ها و کارگاه ها نیاز دارند و مواد و مصالح در آن ها استفاده می شود، رشته های گرانی هستند و فرقی ندارد که در دانشگاه دولتی باشید یا غیر دولتی. درهر صورت وسایلی که دانشجویان باید برای این رشته ها تهیه کنند مانند هم است. البته بخشی از این هزینه ها ممکن است توسط دولت در دانشگاه های روزانه پوشش داده شود.

1 1

اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی از رشته های گران قیمت کنیم، معمولا در رشته هایی مثل صنایع چوب یا ساختمان مواد اولیه ای که مصرف می شود مثل قطعات یدکی، چوب، فلزات و … از موادی هستند که به طور مکرر استفاده می شود و قاعدتا هزینه بالایی هم دارند.

از رشته هایی که به تکنولوژی و نرم افزارهای مربوط می شود، مانند برنامه نویسی یا طراحی صنعتی، این ها از رشته هایی هستند که لایسنس نرم افزارهایشان هزینه بر است و معمولا قطعات نرم افزار ها در صورت نیاز به تعمیر و یا نگهداری نیز هزینه ای جدا دارد.

از دیگر رشته های پرطرفدار هزینه بر رشته هایی مانند گرافیک و عکاسی و طراحی است که دانشجویان در این نوع رشته ها باید مواد هنری مختلفی را خریداری کنند. و همانطور که می دانید وسایل و مواد هنری مانند بوم نقاشی، رنگ، قلمو اغلب گرانند.

معرفی رشته نقشه کشی معماری

هزینه رشته های گران قیمت در دانشگاه روزانه چقدر است؟

در بخش قبلی رشته های گران قیمت دانشگاه های روزانه را معرفی کردیم و حالا در این بخش قصد داریم تا به طور حدودی هزینه هر یک از رشته ها را بررسی کنیم. توجه داشته باشید که تمامی این مبالغ حدودی است و کمک می کند تا یک دید کلی نسبت به این که تحصیل در هر رشته تقریبا چقدر هزینه دارد کمک می کند.

  • رشته های پزشکی مانند دندان پزشکی و داروسازی: سالانه بین 2۰ تا 4۰ میلیون تومان که بیش تر این هزینه برای مواد مصرفی و وایل شخصی دانشجو است.
  • رشته های مربوط به مهندسی نفت و پتروشیمی: هزینه سالانه بین 10 تا 20 میلیون تومان برای نرم افزارها، و تجهیزات شخصی دانشجو.
  • رشته مهندسی هوا فضا: هزینه این رشته سالانه بین 15 تا 30 میلیون متغیر است و بستگی به پروژه ها و نرم افزارهای مورد نیاز دارد.
  • رشته های هنر مانند هنرهای تجسمی و نمایشی: هزینه سالانه بین 20 تا 50 میلیون تومان.
  • رشته مهندسی مکانیک و برق: هزینه حدودی به صورت سالانه بین 15 تا 30 میلیون تومان است.
  • رشته بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک: سالانه بین 20 تا 40 میلیون تومان .
  • رشته علوم آزمایشگاهی و پزشکی: هزینه حدودی این رشته به صورت سالانه بین 20 تا 35 میلیون تومان است.
  • رشته مهندسی عمران و معماری: سالانه بین 15 تا 30 میلیون تومان است.

هزینه های جانبی دانشجویان هم شامل هزینه خوابگاه، رفت و آمد و وسایل شخصی می شود. هزینه خوابگاه بطور حدودی بین 3 تا 6 میلیون در سال است و دانشجویانی که بجای خوابگاه، هزینه مسکن می دهند طبیعتا هزینه شان بیش تر می شود. هزینه های مربوط به مواد غذایی هم بستگی زیادی به خود دانشجو و سبک زندگی اش دارد اما بصورت میانگین این هزینه برای یک دانشجو حدود 6 تا 10 میلیون باشد.

شهریه پردیس خودگردان دانشگاه شهید بهشتی ۱۴۰۳

آیا هزینه رشته های گران قیمت در دانشگاه روزانه کمتر است؟

در متن قبلی گفتیم که دانشگاه های روزانه بخشی از هزینه های رشته های گران قیمت را پوشش می دهند. چون در این دانشگاه ها دولت اکثر هزینه های تحصیلی را متقبل می شود و لازم نیست دانشجویان شهریه پرداخت کنند. اما بازهم برخی از هزینه ها همچنان به عهده خود دانشجو است. در ادامه هزینه هایی که برای دانشجویان دانشگاه های روزانه وجود دارد و هزینه هایی که کم یا حذف می شوند را توضیح خواهیم داد:

در ابتدا دلایل کاهش هزینه ها را بررسی می کنیم. در دانشگاه های روزانه دانشجویان علاوه بر این که شهریه پرداخت نمی کنند، و علاوه بر این دانشجویان می توانند بورسیه شوند یا کمک هزینه هایی از دانشگاه دریافت کنند. دستگاه ها و تجهیزات گران قیمت معمولا توسط این دانشگاه ها فراهم می شود و لازم نیست که دانشجویان این تجهیزات را تهیه کنند. و استفاده از آزمایشگاه ها هم کاملا رایگان است.

تفاوت دانشگاه ها در دوره روزانه و شبانه

اما کدام هزینه ها همچنان برای دانشجویان رشته های پرهزینه دانشگاه های دولتی باقی است؟ دانشجویان در بعضی از رشته ها باید مواد مصرفی خامی را تهیه کنند که معمولا دانشگاه این مواد را تامین نمی کند. بطور مثال دانشجویان رشته فیزیک، شیمی و زیست به موادی مانند کیت ها آزمایشگاهی، مواد شیمیایی و سایر مواد خام نیاز دارند.

2

همچنین هزینه کتاب ها و نرم افزارهای مربوط به رشته دانشجویان برعهده خودشان است. این نرم افزار ها شامل AutoCAD و MATLAB برای دانشجویان رشته های علوم پایه است. دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای پروژه های پایانی خود ممکن است به دستگاه های خاص، مواد مختلف و حتی سفرهای تحقیقاتی نیاز داشته باشند که دانشگاه روزانه هزینه تمام این ها را ممکن است پوشش ندهد و بخشی از هزینه ها برعهده خود دانشجو است.

بخشی از هزینه ها هم هستند که جزو هزینه های جانبی محسوب می شود و برعهده دانشجویان می باشد. دانشجویانی که از شهرهای دور برای تحصیل به دانشگاه می آیند به خوابگاه نیاز دارند. اگرچه هزینه خوابگاه های دانشگاه های روزانه کم تر است اما در هر حال دانشجویان باید این هزینه را هم مد نظر قرار بدهند.

مشاوره تحصیلی آکو

گروه مشاوره ای آکو با بررسی تمامی دانشگاه ها، رشته ها، شرایط ثبت نام، هزینه های تحصیل در دانشگاه ها و شرایط مختلف داوطلب به شما کمک می کند تا بهترین انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه را داشته باشید. از آنجایی که انتخاب رشته یکی از مهم ترین تصمیمات دانشجویان و دانش آموزانی است که شب و روز بی وقفه برای قبولی در رشته مورد نظرشان تلاش کرده اند، پیشنهاد می کنیم برای آن که بهترین نتیجه را بگیرید حتما از کمک یک مشاور تحصیلی حرفه ای استفاده کنید.

برای مشاهده جدیدترین خبرها به اینستاگرام آکو و برای دریافت فایل های تحصیلی و مطالعه خبرهای کنکوری به صورت روزانه به تلگرام آکو مراجعه کنید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن

به مناسبت آغاز سال تحصیلی 2 هفته کلیه خدمات مشاوره تحصیلی برای همه رایگان شد.