پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

افزایش انگیزه برای کنکور

مشاوره تخصصی کنکور

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

برای این که بتوانید به نتیجه خوبی برسید، باید روحیه بالایی داشته باشید. برای این منظور نیاز به بالا بردن انگیزه برای کنکور دارید. اما افزایش انگیزه برای درس خواندن کنکور چگونه رقم می‌خورد؟ افراد عموماً در زمان درست متوجه شرایط بی انگیزگی نمی‌شوند و در نهایت به سمتی پیش می‌روند که نتیجه درستی به دست نمی‌آید. شاید به همین دلیل است که همه چیز را رها می‌کنند. عدم استفاده به موقع از راه های افزایش انگیزه برای کنکور همه شرایط درس خواندن داوطلب و نتیجه بدست آمده توسط او را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در ادامه در این باره بیشتر برای شما صحبت خواهیم کرد تا بتوانید به کمک مشاوره تخصصی کنکور در بهترین زمان تصمیمی درست بگیرید.

افزایش انگیزه برای درس خواندن در سال کنکور

راه های افزایش انگیزه برای کنکور

یک تعریف عادی وجود دارد که بیان می‌کند که اگر درس بخوانید و همه چیز روتین باشد، افزایش انگیزه برای درس خواندن در سال کنکور همواره رخ می‌دهد. اما همه چیز به این میزان که می‌بینید گل و بلبل نیست. بالا بردن انگیزه برای سال کنکور دقیقاً جایی اهمیت پیدا می‌کند که افراد باید از مخمصه خود را بیرون بکشند. این مخمصه الزاماً در رتبه‌های پایین نیست. بلکه کسانی که تراز بالا دارند، باید انرژی بیشتری صرف کنند تا بتوانند در این رتبه باقی بمانند.

از کجا تشخیص بدهیم که انگیزه نداریم و مشکل از جای دیگر نیست؟ این ابهام برای بسیاری از افراد بوجود می آید. وقتی شما به سراغ کتاب‌ها می‌روید، اما حس خوبی نمی‌گیرید و در عین حال نتایج خوب اتفاق نمی‌افتد، نشان از عیب داشتن چرخه دارد. ایجاد حس یکنواختی یک عامل اساسی است. حالا باید به دنبال راه حل و افزایش انگیزه برای کنکور باشید.

مشاهده 18 راهکار تخصصی برای افزایش انگیزه

داشتن ذهنیت مثبت برای بالا بردن انگیزه در کنکور

اولین مورد برای  افزایش انگیزه درس خواندن برای کنکور داشتن ذهن باز و نگرش مثبت است. یعنی این که همواره نکات مثبت را بزرگ کنید و در کنار آن نقاط ضعف را به دید تجربه نگاه کنید. نگرش تجربه محور یعنی این که نکات منفی را بیش از حد بزرگ نکنید و به خود این قول را بدهید که آنان را بهبود دهید. باور داشته باشید چیزی به نام غیر ممکن وجود ندارد. و مهم تر از همه این ها به قولی که به خودتان میدهید در هر شرایطی عمل کنید.

از طرف دیگر دیدن نیمه پر لیوان نیز مهم است. همواره دارایی‌های خود و دستاوردهایتان را بنویسید. به این ترتیب دلایل زیادی به عنوان پشتوانه و اثبات توانایی هایتان پیدا می‌کنید. هیچ گاه نگویید که عقب افتادگی‌ها زیاد است، بلکه بیشتر تلاش کنید و کمتر به داستان سرایی منفی فکر کنید.

بیشتر بخوانید: برنامه ریزی برای درس خواندن در سال کنکور

داشتن ذهن مثبت برای افزایش انگیزه درس خواندن در سال کنکور

عملکرد قوی برای افزایش انگیزه کنکور

نوشتن برنامه و عمل به آن در هر شرایط و با هر سختی ، یک راه حل عالی برای افزایش انگیزه برای درس خواندن در سال کنکور است. با این کار شما روند کلی پیشرفتتان را می‌بینید. قطعاً با نوشتن برنامه مثلا در دفتر برنامه ریزی پیشرفت به وجود می‌آید. علت این است که افراد نسبت به آن چیزی که مکتوب می‌کنند، احساس تکلیف بیشتر دارند.

بیشتر بخوانید: تاثیر نوشتن دفتر برنامه ریزی روزانه کنکور

حالا با ملاحظه روند پیشرفتتان در دفتر برنامه ریزی می‌توانید متوجه شوید که در کجا بوده‌اید و چه میزان رشد کرده اید. نوشتن برنامه در دفتر برنامه ریزی روزانه یکی از راه های افزایش انگیزه برای کنکور می‌شود و به سمت جلو پرتابتان می‌کند.

سیستم جایزه از راه های افزایش انگیزه برای کنکور

هدیه دادن به خود یک تکنیک بسیار گسترده برای افزایش انگیزه برای کنکور است که می‌توانید راه های مختلفی را برای پیاده سازی آن امتحان کنید. اما چگونه؟ یکی از مهم‌ترین روش های اجرای سیستم جایزه این است که اگر برنامه را تا 80 درصد در هفته اجرا کردید، حق دارید فلان کار را بکنید یا یک وسیله ای که خیلی دوست دارید را بخرید.

بهتر است که جوایزی که به صورت شخصی در نظر می‌گیرید دو مولفه را داشته باشد. اول از همه این که بزرگ و گران نباشد و جوایز کوچک و قابل تهیه و البته مورد علاقه تان باشد و دوم این که به روند درس خواندن لطمه نزند.

هر چقدر هدفی که برنامه ریزی می‌کنید، بزرگ‌تر باشد، هدیه نیز افزایش می‌یابد. بر فرض مثال رتبه خوب در آزمون آزمایشی جامع مساوی با یک روز استراحت کامل. بدون شک بالا بردن تساعدی سیستم جایزه باعث افزایش انگیزه برای درس خواندن بیشتر در سال کنکور می‌شود. در هدیه دادن ذهن به صورت ناخودآگاه یاد می‌گیرد که هر کار خوبی یک نتیجه مثبت دارد و آن کار را با دقت و انگیزه بیشتری انجام میدهد.

از طرفی تاثیر روانشناسی تعهد شما به برنامه ریزیتان، نشان میدهد که شما چون می‌توانید این اهداف کوچک را به دست آورید، باور بر این دارید که هر آنچه هدف قرار می‌دهید، می‌توانید به دست آورید که درنتیجه روحیه مثبت و انگیزه شما را برای درس خواندن افزایش می‌دهد.

هدف گذاری بلند مدت و کوتاه مدت برای افزایش انگیزه

یکی از راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن در سال کنکور، موضوع هدف گذاری و تعیین آینده و هدف گذاری است. باید یک تصویر بزرگ از آنچه قرار است اتفاق بیوفتد، با تمام جزئیات آن به وجود آورید. یعنی از کار و آینده زندگی چیزی را برای خود رسم کنید و هدف خود قرار دهید.

یکی از راه های افزایش انگیزه برای کنکور هدف گذاری است

برخی ممکن است که ندانند که چه رشته ای برای آنان خوب است و باید به سراغ چه موردی بروند. این افراد احتمالا با موج علاقه های کاذب به سمت رشته های پزشکی و پیراپزشکی کشیده میشوند. اما این علاقه شخصی و اصلیشان نیست! هیچ مشکلی ندارد. یک مشاوره تخصصی کنکور میتواند راه درست را به شما نشان دهد.

در یک جلسه مشاوره تخصصی کنکور ، شما می‌توانید تعیین کنید که المان‌های رسیدن به زندگی عالی در ذهن شما چیست تا متناسب با ویژگی های روانشناختی شما، مشاور متخصص کنکور شغل مورد علاقه تان را پیشنهاد دهد و برایتان هدف گذاری کند. برنامه ریزی و هدف گذاری تا این حد کفایت می‌کند و برای بالا بردن انگیزه برای کنکور راه خوبی است.

مورد بعدی که برای افزایش انگیزه در کنکور بسیار اهمیت دارد موضوع تقسیم بندی اهداف بلند مدت و بلند مدت است. قطعاً رسیدن به هدف بزرگ زمان بر است. پس انگیزه کاهش پیدا می‌کند. بهتر است که اهداف کوچک تر را در راه رسیدن به آن هدف بزرگ بگذارید.

مثلا هدف های کوچک تر میتوانند اهداف ماهانه باشد. زمانی که به هدف کوتاه مدتتان در مدت منطقی میرسید، انگیزه تان برای ادامه افزایش پیدا میکند و تا کنکور میتوانید انگیزه و روحیه مبارزه تان را حفظ کنید. به این ترتیب انگیزه برای تلاش کردن همواره در سطح بالایی است.

تغییر روند درس خواندن در سال کنکور

افزایش انگیزه الزاماً با درس خواندن تامین نمی‌شود. درست است که این بهترین روش نیست، اما به عنوان راه آخر خواهد بود. رفتن به مسافرت دو روزه یا حتی یک روز عدم درس خواندن می‌تواند انرژی از دست رفته را به داوطلب باز گرداند. البته این را هم بدانید که گاهی می‌تواند تغییر با کم کردن میزان یا نحوه درس خواندن ، انگیزه تان را در سال کنکور افزایش دهید.

یک راه دیگر نیز بحث تغییر شرایط است. گاهی اوقات رفتن به کتابخانه یا درس خواندن همراه با یکی از دوستان، می‌تواند عاملی بسیار موثر در افزایش روحیه شما باشد.

عدم مقایسه مخرب برای بالا بردن انگیزه کنکور

در کل زندگی و موضوع سرنوشت ساز کنکور دو نوع مقایسه داریم. اولین حالت مقایسه باعث الگو گرفتن و تلاش کردن در جهت مثبت است که بسیار خوب است. اما حالت دوم که باعث افت انگیزهو افول شرایط روحی شخص می‌شود، مقایسه مخرب است. یعنی این که بگویید فلانی رتبه عالی دارد، پس من چرا نمی‌رسم. حتماً او توانایی خاصی دارد. این مقایسه مخرب، انگیزه را کاهش می‌دهد.

مقایسه مخرب علت عدم بالا رفتن انگیزه کنکور

در حالی که حالت اول باعث افزایش و بالا رفتن انگیزه برای کنکور می‌شود. حواستان باشد که اگر در رتبه‌های بالا در آزمون‌ها هستید و دچار رکود انگیزه شده اید، بهتر است که حتماً رقبای هم سطح خود را در نظر بگیرید. این کار انگیزه را بالا می‌برد.

به جز مواردی که بیان کردیم، افزایش تراز، فیلم و موارد مشابه می‌تواند در افزایش روحیه بسیار اثر گذار باشد. همچنین همواره به خود بگویید که موفق می‌شوید. بررسی دقیق کارنامه‌های آزمونی و تحلیل نقاط ضعف برای عدم تکرار اشتباهات باعث بالا رفتن روحیه می‌شود. مشاوره تخصصی کنکور میتواند در یک پکیج مشخص همه این موارد را به صورت اختصاصی به دست شما برساند.

بیشتر بخوانید: علت عدم افزایش تراز آزمون های آزمایشی

مشاوره تخصصی کنکور برای افزایش انگیزه برای درس خواندن کنکور

مشاوران نقش محوری در افزایش انگیزه برای کنکور دارند. صحبت‌های آنان در زمان‌های خاص می‌تواند مسیر درسی شما را به طور کامل تغییر دهد. از طرفی این مشاوران هستند که می‌توانند با تغییر سبک مطالعاتی و بدون صحبت خاصی با شما باعث تغییر روحیاتتان شوند. یکی از راه های افزایش انگیزه برای کنکور داشتن مشاوره تخصصی است که برای درس خواندن صحیح کنکور بسیار تعیین کننده و در عین حال بسیار موثر هستند.

برنامه ریزی درسی و افزایش انگیزه کنکوری ها

بالا بردن انگیزه برای کنکور یک مسئله مهم است. مهم نیست که چه میزان بلد هستید، اگر دلیل خوبی برای این کار نداشته باشید، نمی‌توانید نتیجه خوبی به دست آورید. تیم مشاوره تخصصی کنکور آکو در این مسیر می‌تواند بسیار معتمد باشد. از طرفی این را بدانید که شرایط همواره یکنواخت نیست. گاهی در اوج و گاهی در پایین‌ترین حالت هستید.

مهم این است که در هیچ کدام از شرایط بالا و پایین به وضع موجود دلخوش نباشید و برای رسیدن به ورژن بهتر با انگیزه تلاشی روز افزون انجام دهید.

افزایش انگیزه در کنکور چگونه اتفاق می‌افتد؟

ذهنیت مثبت، دیدن فیلم انگیزشی، برنامه ریزی مجدد، هدف گذاری و موارد مشابه بسیار تاثیر گذار است.

هدف گذاری برای کنکور باید به چه صورتی باشد؟

حتماً در این کار باید یک هدف اولیه و کلی را در نظر بگیرید. سپس آن را به موارد کوچک‌تر خورد کنید. به این ترتیب می‌توانید به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید.

اولویت‌ها در هدف گذاری برای بالا بردن انگیزه چیست؟

در راستای برنامه درسی و برای رسیدن به حدی بالاتر از خودتان با مقایسه موثر شرایط خود با رتبه های بالا تر.

افزایش انگیزه برای کنکور چگونه ممکن است؟

زمانی می‌توانید موفق شوید که باور کنید شما موفق می‌شوید و رسیدن به نتیجه برایتان امکان پذیر است. اول و دوم و سوم اعتماد بنفس و انرژی مثبت است وچهارن مشاوره تخصصی کنکور و برنامه ریزی درسی صحیح.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا