پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور منرشته های دانشگاهی ریاضیمعرفی رشته

تفاوت رشته های آی تی و مهندسی کامپیوتر

رشته های کارشناسی آی تی و کامپیوتر

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
3.7/5 - (8 امتیاز)

این دو رشته در ایران که به صورت اکادمیک میتونیم در نظر بگیریم دارای تفاوت زیادی نیستند کارشناسی رشته IT و رشته کامپیوتر از نظر دروس پایه دانشگاهی ، بسیار شبیه یکدیگر هستند؛ با این حال ساده ترین توضیح برای بیان فرق رشته آی تی با مهندسی کامپیوتر استفاده ریشه ای تر رشته مهندسی کامپیوتر از ریاضیات است. این درحالی است که دروس و رشته کارشناسی آی تی به جنبه های تکنولوژیک کامپیوتر توجه بیشتری دارد. در ادامه مقاله ، مرکز مشاوره و انتخاب رشته تخصصی کنکور ریاضی آکو در کرج توضیحات بیشتری درباره تفاوت های این دو رشته و بازار کار و درآمد رشته های کامپیوتر و کارشناسی آی تی (فناوری اطلاعات IT) میپردازد.

تفاوت رشته های مهندسی کامپیوتر و کارشناسی IT

دروس رشته مهندسی کامپیوتر تمرکز بیشتری روی طراحی کردن از جمله طراحی وب و … و تئوری دارد. در حالی که رشته فناوری اطلاعات یا همان آی تی بیشتر ابزاری کاربردی برای پشتیبانی سیستم های نوین کسب و کار در اختیار فارغ التحصیلان این رشته قرار می دهد.

مهارت بیشتر مهندسین فناوری اطلاعات در برخورد با بخش های مختلف رایانه ها باعث شده بین مهندسین ای تی و مهندسین کامپیوتر از جمله نرم افزار و سخت افزار تمایزی وجود داشته باشد. وظایف شغلی یک فارغ التحصیل رشته مهندسی IT مربوط میشود به بروزرسانی اطلاعات ، تکنولوژی ها، فناوری ها و سیستم های انتقال داده که همه ی این ها نیازمند پاس کردن درصدی از دروس و واحد های کسب و کار کوچک و بزرگ است.

تفاوت رشته های آی تی و مهندسی کامپیوتر و درآمد و بازار کار آنها در ایران و خارج از کشور

از دیگر تفاوت های رشته کارشناسی آی تی با مهندسی کامپیوتر می توان به توانایی مهندس آی تی برای تجزیه و تحلیل سازمان ها اشاره کرد. فارغ التحصیل رشته آی تی می تواند نیاز‌های سازمان را شناسایی و راه کارهایی برای پیشرفت سازمان ارائه دهد. در واقع یک مهندس آی تی نقش یک پل را بین مدیران سازمان و مهندسین سازمان بازی می‌کند، دلیل آنکه مهندسان آی تی می‌توانند مدیریت تیم‌های بین رشته‌ای را به طریق مناسب به عهده بگیرند، آن است که مهندسین آی تی زبان مهندسی را در قالب دروس علوم مهندسی و زبان مدیران را در دروس تخصصی رشته آی تی آموخته اند.

پس میتوان به گونه ای رشته آی تی را یک رقیب دوجانبه برای رشته های مدیریت و مهندسی کامپیوتر دانست.

رشته مهندسی آی تی (IT) چیست؟

(IT) مخفف کلمه Information Technology به معنی فناوری اطلاعات است. بطور کلی، استفاده از کامپیوترها جهت ذخیره سازی، بازیابی و انتقال داده و اطلاعات را IT یا فناوری اطلاعات می نامند. بشر همواره و از حدود 3000 سال پیش از میلاد مسیح در عصر سومریان باستان توسط نوشتن به نوعی در حال انتقال، بازیابی، ذخیره سازی و برقراری ارتباط بوده است؛ این در حالی است که اصطلاح فناوری اطلاعات به معنی امروزی و مدرن آن از سال 1958 و پس از چاپ مقاله Harvard Business Review، به وجود آمد.جالب اینجاست که کامپیوترها پیش از سال 1978 نیز وجود داشتند ولی از آن ها بیشتر برای انجام محاسبات پیچیده استفاده می شد. عبارت “فناوری اطلاعات” زمانی سر زبان ها افتاد که از کامپیوترها علاوه بر انجام محاسبات پیچیده، برای نظم بخشیدن و sort کردن داده های از پیش نوشته شده نیز استفاده شد.

دروس رشته مهندسی IT در دوره کارشناسی؟

دروس اصلی رشته مهندسی کامپیوتر : ساختمان های گسسته – مبانی کامپیوتر و برنامه سازی – زبان ماشین و برنامه نویسی سیستم – ساختمان داده ها – مدارهای منطقی – معماری کامپیوتر – برنامه سازی پیشرفته – سیستم های عامل – پایگاه داده ها – طراحی الگوریتم ها – مهندسی نرم افزار ها و شبکه های کامپیوتری – مبانی الکترونیک دیجیتال – هوش مصنوعی – اصول و مبانی مدیریت – مبانی اقتصاد مهندسی – شیوه ارایه مطالب علمی و فنی – زبان تخصصی – آزمایشگاه شبکه – آزمایشگاه پایگاه داده ها – آزمایشگاه سیستم عامل

واحد های تخصصی رشته مهندسی کامپیوتر : مبانی فناوری اطلاعات – مهندسی فناروی اطلاعات – تجارت الکترونیک – مدیریت و کنترل پروژه های آی تی – برنامه ریزی استراتژیک آی تی – آموزش الکترونیکی – محیط های چند رسانه ای – پروژه آی تی و کار آموزی

بازار کار رشته فناوری اطلاعات

با توجه به بازار کار گسترده آی تی در سازمان های بزرگ و کوچک و نیاز روز افزون شرکت های فناوری دنیا به علوم فناوری اطلاعات، شاغلین فعال در این حوزه بر اساس سطح تخصص خود می توانند در درون کشور انتظار کسب درآمدی بین ۴-۳۰ میلیون تومان در ماه و در بیرون کشور ۲-۱۲ هزار دلار در ماه را داشته باشند. قابل ذکر است این ارقام به صورت میانگین و برای سال گذشته ذکر شده و این در حالی است که شاغلین در کمپانی گوگل بیشتر از ۸۰۰ هزار دلار در سال درآمد دارند مراکز دولتی و خصوصی مانند مدارس، بانک ها و … به سیستم رایانه مجهز هستند. از این رو به افرادی نیاز دارند که قادر به پشتیبانی و نگهداری از داده ها و اطلاعات شرکت آن ها باشد. بازار کار آی تی در کشور ما گسترده است و فارغ التحصیلان این رشته می توانند در حوزه های مختلفی به فعالیت بپردازند.

رشته کارشناسی آی تی

رشته مهندسی کامپیوتر چیست؟

مهندسی کامپیوتر رشته ای است که به طراحی و ساخت اجزای مختلف رایانه می پردازد و اهمیت زیادی دارد. هدف این رشته تربیت افرادی است که در زمینه تحلیل، طراحی، ساخت و راه اندازی دستگاه ها و مجموعه های سخت افزاری جدید، بررسی و شناخت مجموعه های سخت افزاری و نرم افزاری موجود، نگهداری، عیب یابی و تعمیر و اصلاح و توسعه فعالیت کنند. طراحی، شبیه سازی، فرآوری، پردازش، سنجش، آموزش و ویرایش تمام مفهوم هایی هستند که با بیشترین دقت و در کوتاهترین زماندر برنامه های نرم افزاری رایانه انجام می شوند. لذا هدف از این رشته تربیت نیروی متخصص برای انجام امور فوق است. این رشته در کشور ما نیز اهمیت بسیار داشته و تا مقطع دکتری تدریس می‌شود. مهندسی‌ کامپیوتر در مقطع‌ کارشناسی‌ دارای‌ دو گرایش‌ سخت‌افزار و نرم‌افزار است‌. که توانایی ساخت وبسایت، وبلاگ، اپلیکیشن ، برنامه های بازی های رایانه ای … را دارد.

دروس رشته مهندسی کامپیوتر

دروس تخصصی رشته مهندسی کامپیوتر عبارتند از: ریاضیات گسسته – مبانی کامپیوتر و برنامه سازی- ساختمان داده ها-مدارهای الکتریکی- مدارهای منطقی-برنامه سازی پیشرفته-زبان تخصصی-نظریه زبان ها و ماشین ها-روش پژوهش و ارائه- ریاضیات مهندسی- معماری کامپیوتر- سیستم های عامل- طراحی الگوریتم ها- طراحی کامپیوتری سیستم های دیجیتال- ریز پردازنده و زبان اسمبلی- شبکه های کامپیوتری- هوش مصنوعی و سیستمهای خبره- اصول طرحی کامپایلر- آزمایشگاه سیستم های عامل- آزمایشگاه ریزپرازنده- آزمایشگاه شبکه های کامپیوتری

همانطور که میبینید برعکس دروس رشته مهندسی آی تی ، دروس رشته مهندسی کامپیوتر بیشتر بر فعالیت های نرم افزاری و سخت افزاری رایانه ها فعالیت دارد. این درحالی است که رشته فناوری اطلاعات بر پروژه های نگهداری و استفاده از سیستم های کامپیوتری تمرکز دارد.

بازار کار رشته مهندسی کامپیوتر

به طور نسبی چه داخل کشور چه خارج کشور خواهان بسیار زیادی از مهندسین کامپیوتر می باشند این رشته از آینده شغلی خوبی در ایران برخوردار است و به طور قطع پس از اتمام تحصیل می‌توانند فعالیت شغلی خود را آغاز نمایند . هم چنین  فارغ التحصیلان با نوشتن آپ‌های جدید و با پیشرفت اپلیکیشن‌های موبایل در بازار کار مهندسی کامپیوتر خوبی جهت فرصت شغلی برای تحصیل کنندگان محسوب می‌شود به این دلیل که روش‌های ارتباطی در تبلت و گوشی هوشمند در حال تغییر می‌باشد .

مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور ریاضی آکو در کرج هدفگذاری و اشتغال به کار شما را در بازار کار 4 سال آینده تان تضمین خواهد کرد.

معرفی رشته مهندسی کامپیوتر نرم افزار و سخت افزار و مقایسه با آی تی - مشاوره انتخاب رشته کنکور ریاضی

بهترین دانشگاه‌ها برای رشته مهندسی کامپیوتر و آی تی

بهترین دانشگاه های رشته مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات در جهان را در کشور آمریکا ، مهد تکنولوژی جهان میتوانید پیدا کنید. در تصویر زیر نام بهترین دانشگاه های فنی جهان را برای رشته های آی تی و کامپیوتر مشاهده کنید.

بهترین دانشگاه های جهان برای رشته کامپیوتر و آی تی

گفت و گو با یکی از دانشجوهای رشته کامپیوتر دانشگاه زنجان

حنانه وهابی یکی از دانشجوهای رشته ی کامپیوتر دانشگاه سراسری زنجان با ما مصاحبه ای انجام داد که در این مصاحبه صحبت هایی از سختی رشته کامپیوتر شد. ایشون فرمود گرچه ورود به این رشته شاید کاری آسون به نظر برسد اما ماندن و موفق شدن در این رشته همت بسزایی میخواهد که علاوه بر دروس ارائه شده در دانشگاه باید به طور مداوم و مستمر در تمامی ورک شاپ ها شرکت کرد.

به زبان های برنامه نویسی قوی تسلط کافی را داشته باشیم. روی پروژه هایی تمرکز کرده و شروع به ترجمه های مقاله های مختلف کرده که این باعث پیشرفت و قوی شدن زبان انگیلیسی میشود که کمک زیادی در ادامه ی کار خواهد کرد. زبان های برنامه نویسی که ایشون نام بردند عبارت بودند از پایتون ، جاوا ، جاوا اسکریپت، سی پلاس ،سی پلاس پلاس و … که هرکدام دارای بازار کار زیادی می باشند ایشون در پایان صحبت ها تاکید کردند که با علاقه باید وارد این رشته شد زیرا این رشته سختی هایی دارد که شاید اگر داوطلب علاقه نداشته باشد از پا بیوفتد.

ارشد مهندسی کامپیوتر و مهندسی فناوری اطلاعات

ارشد کامپیوتر بخوانیم یا ارشد مهندسی فناوری اطلاعات؟ این سوالاتی است که بسیاری از دانشجویان یا حتی داوطلبانی که قصد انتخاب چنین رشته هایی اعم از کامپیوتر و آی تی کشور را دارند درگیر آن هستند. ظرفیت پذیرش ارشد آی تی پایین تر از ارشد کامپیوتر است بنابراین احتمال قبولی در رشته آی تی پایین تر از مهندسی کامپیوتر است.

تنوع فیلدهایی که در رشته آی تی وجود دارد بسیار کمتر از رشته مهندسی کامپیوتر است بنابراین دانشجویان حق انتخاب کمتری بین گرایش های موجود خواهند داشت.متاسفانه بازار کار رشته آی تی در داخل کشور نسبت به رشته کامپیوتر ضعیف تر است.پذیرش دانشجویان رشته آی تی در دانشگاه های خارج کشور نسبت به دانشجویان کامپیوتر دشوارتر است.ذتعداد اساتید باتجربه و برتر در مقطع کارشناسی ارشد، در رشته کامپیوتر بیش از رشته آی تی است.

مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور ریاضی

به نظر من برای انتخاب رشته دانشگاه باید هدف تعیین کرد. بهتر است پیش از انتخاب رشته های کامپیوتر یا آی تی نیز به تفاوت های بازار کار و مسئولیت های آینده آن توجه داشته باشید. اما به طور کلی به عنوان مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور ریاضی میگوییم که دلیل انتخاب رشته فناوری اطلاعات و مهندسی کامپوتر برای تحصیل را به چند دسته میتوان تقسیم کرد. حالا باید این مزایا را نسبت به شخصیت خودتان در نظر بگیرید.

  • داشتن بازار کار عالی
  • درآمد قابل توجه
  • امکان تحصیل در خارج از کشور
  • پویایی رشته آی تی
  • متنوع بودن گرایش های رشته آی تی در مقاطع بالاتر
  • امکان دورکاری برای شاغلین این حوزه
  • به دست آوردن دانش تجاری

برای شرکت در تست شخصیت شناسی تحصیلی و شغلی کلیک کنید.

تفاوت رشته های آی تی و مهندسی کامپیوتر چیست؟

دروس رشته آی تی روی فرایند های کاربری و مدیریت نرم افزار های کامپیوتر تمرکز دارند ولی رشته مهندسی کامپیوتر بحث تولید و انجام فرایند به کاربری رساندن کامپیوتر را دنبال میکند.

بهترین دانشگاه های ایران برای رشته کامپیوتر کجاست؟

به ترتیب دانشگاه های شریف تهران ، دانشگاه امیر کبیر تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه خواجه نصیر الدین و دانشگاه صنعتی اصفهان بهترین های کامپیوتر ایران هستند.

مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور ریاضی در کرج کجاست؟

مشاوره تخصصی انتخاب رشته کنکور ریاضی در مرکز کنکور آکو کرج انجام میشود.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام بهرحال با این توضیحات در کل شما خودتون چی رو بهتر ارزیابی کردید و پیشنهاد میدی

    1. من آی تی خوندم برگردم به گذشته کامپیوتر میخونم چون آی تی تو استخدامی ها حق. انتخاب زیادی نداره ولی کامپیوتر همیشه هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا