پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور منتکنیک های کنکور

راهکار‌ های افزایش ساعت مطالعه

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

آشنایی با راهکار‌ های افزایش ساعت مطالعه یکی از دغدغه‌های اصلی دانش آموزان و داوطلبان به خصوص در دوران کنکور است. یاد گرفتن تکنیک های افزایش ساعت مطالعه و زیاد کردن مدت درس خواندن در سال کنکور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و به نوعی تاثیر مستقیمی با نتایج کنکور دارد. بسیاری از شرکت کنندگان رتبه برتر کنکور به هنگام مصاحبه از اهمیت ساعات مطالعه در طول روز صحبت‌ می‌کنند. زیرا با افزایش ساعات مطالعه به مراتب گستره اطلاعات و محدوده ذهنی دانش آموز افزایش می‌یابد. در ادامه این مقاله با ارائه مهم‌ترین و پرکاربرد‌ترین روش‌ های افزایش ساعت مطالعه قصد داریم تا به شما دانش آموزان عزیز تعداد ساعات مطالعه مفید و موثر و روش افزایش ساعت مطالعه را برای درس خوانن بیشتر آموزش دهیم. مشاورین متخصص پرسا از ابتدای مسیر کنکور تا موفقیت برای آموزش تکنیک های درس خواندن کنکوری در کنار شما هستند.

زیاد کردن ساعت مطالعه - افزایش ساعت درس خواندن

راهکار های افزایش مطالعه و زیاد درس خواندن را بیاموزیم

همواره مسئله افزایش ساعت مطالعه از مشکلات رایج بین دانش آموزان و داوطلبان کنکور است.  اغلب دانش آموزان و داوطلبان با به‌کارگیری روش‌ های نامناسب برای افزایش ساعت مطالعه خود، علاوه بر عدم یادگیری عمیق مطالب موجب کاهش انگیزه و علاقه خود نسبت به درس خواندن می‌شوند. در واقع بسیاری از دانش آموزان تنها کمیت مطالعه را در اولویت قرار داده و بخش عظیمی از یادگیری خود را قربانی این بیشتر کردن ساعت درس خواندن میکنند.

نمیتوان گفت که زیاد کردن زمان درس خواندن و مطالعه برای کنکور ، اهمیت بیشتری نسبت به کیفیت یادگیری مطالب دارد ، اما به هرحال نمیشود با روزی یک ساعت وقت گذاشتن برای درس خواندن به اهدافی که در سر داریم برسیم! زیرا تخصیص دادن زمان بیشتر برای مطالعه علاوه بر افزایش انگیزه دانش آموزان موجب تقویت مهارت یادگیری و سریع خواندن آن‌ها می‌شود. برای مثال تنها با اضافه کردن یک ساعت به ساعات مطالعه خود، در آخر سال خواهید دید که در اخر سال حدود 300 ساعت مطالعه بیشتری داشته‌اید.

دانستن راهکار‌های افزایش ساعت مطالعه باعث می‌شود تا شما از دیگران عملکرد بهتری در پیش‌روی و مطالعه مباحث داشته باشید. به علاوه انگیزه و اراده شما نیز با اجرای تکنیک های افزایش ساعت مطالعه بالا میرود و رفته رفته مانند یک چرخه سریع تر و جدی تر برای بیشتر درس خواندن کنکور عمل خواهید کرد.

 افزایش ساعت درس خواندن

روش اول افزایش ساعت مطالعه برای کنکور

یکی از موثر‌ترین راهکار‌ های افزایش ساعت مطالعه داشتن نگاهی اجمالی به نوشته‌ها و عنوان مباحث است. این روش علاوه بر افزایش ساعت مطالعه شما موجب افزایش میزان درک مطالب نیز می‌شود. برای پیاده‌سازی این روش قبل از شروع به مطالعه دقیق و جزء به جزء مباحث درسی ابتدا به مدت یک تا چند دقیقه جملات اول و آخر هر یک از پاراگراف‌ها، کلمات پررنگ، نمودار‌ها، متون زیر شکل‌ها و سرفصل‌ها را به صورت اجمالی مطالعه کنید. بعد از انجام چنین کاری از خود هدف اصلی مبحث را پرسیده و آن را به خاطر بسپارید. حالا نوبت شروع کردن درس خواندن با دقیت بیشتر و توجه به جزئیات است.

انجام دادن چنین اقداماتی باعث می‌شود تا شما نسبت به مباحث آشنایی اولیه داشته باشید. داشتن درک نسبی و اولیه از هر مبحثی تاثیر بسیار زیادی در یادگیری کامل و صد در صد آن مبحث دارد. به کارگیری این تکنیک ها و روش‌ های افزایش ساعت مطالعه موجب افزایش میزان یادگیری عمیق مطالب می‌شود.

پرهیز از تکرار یک تکنیک افزایش ساعت مطالعه

پرهیز از تکرار جملات و برگشت به مطالب قبلی از مهم‌ترین راهکار‌ های افزایش ساعت مطالعه است. رعایت این اصل علاوه بر زیاد کردن ساعت مطالعه موجب جلوگیری از هدر رفتن زمان و به اصطلاح وقت کشی می‌شود. داشتن شک و تردید در یادگیری و به خاطر سپردن مطالب باعث می‌شود تا دانش آموز نگران شده و مجدد شروع به خواندن مطالب قبلی کند. این موضوع به نوعی در بسیاری از دانش آموزان به وسواس مطالعه تبدیل شده و مانع از افزایش ساعت درس خواندن و همچنین اقزایش کیفیت مطالعه آن‌ها می‌شود.پس توجه کنید که بار اول حتما با دقت و با بررسی تمام جزئیات درس بخوانید تا در نهایت از اینکه هیچ چیز را جا نیانداخته اید مطمئن باشید. به این روش دیگر نیازی به تکرار مطالب قبلی ندارید و میتوانید با ادامه دادن اطلاعات و البته ساعت ممطالعه تان را افزایش دهید.

پرهیز از بلند خوانی مطالب برای زیاد کردن ساعت مطالعه

بلند خوانی مطالب یکی از عوامل کاهش دهنده میزان زمان مطالعه است. بلند خوانی علاوه بر کاهش سرعت مطالعه موجب کاهش ساعت مفید مطالعه و درک مطلب می‌شود. هرچند بسیاری از دانش آموزان به بلندخوانی درس ها به خصوص برای درس هایی مانند زیست و … عادت دارند. اما این کار شما را زود خسته میکند و احتمالا نتوانیدزیاد درس خواندن را ادامه دهید. به همین جهت پرهیز کردن از بلند خوانی می‌تواند از جمله راهکار‌ های زیاد کردن ساعت مطالعه و درس خواندن و همچنین افزایش کیفیت مطالعه باشد.

بلند خوانی با درگیر کردن گویایی و شنوایی مانع از ارسال مستقیم اطلاعات از چشم به مغز شده و موجب طولانی‌تر شدن مسیر یادگیری می‌شود.

مطالعه در زمان‌ مرده برای افزایش ساعت درس خواندن

از جمله راهکار‌ های افزایش ساعت مطالعه و درس خواندن برای کنکوری ها ، استفاده از زمان‌های مرده است. زمان مرده به زمان‌هایی گفته می‌شود که معمولا از آن استفاده‌ نشده و به هدر می‌رود. مثلا قبل از خواب و زمانی که معمولا به گشت و گذار در فضای مجازی میپردازید، یا زمانی که از مدرسه آمده و کار های شخصیتان را انجام داده اید و با وجود انرژِ که دارید ، احساس میکنید میخواهید استراحت کنید. برای استفاده از زمان های مرده در جهت افزایش ساعت درس خواندن،  اولین گام مشخص کردن زمان دقیق بی استفاده خود در طول روز است.

هنگامی که زمان مرده مشخص شد می‌توان به خوبی از آن استفاده کرد. برای مثال به جای چک کردن بیهوده گوشی می‌توان به مطالعه فلش کارت‌های مخصوص واژگان انگلیسی و عربی و همچنین کتاب‌های جیبی پرداخت. حتی میتوانید در ساعات مرده به پادکست هایی که برای یادگرفتن تاریخ ادبیات درست کرده اید گوش کنید. حتی از دفترچه تاریخ ادبیات خود نیز میتوانید استفاده کنید. نمیدانید راجع به چی صحبت میکنم؟ پس حتما هنوز تکنیک یادگیری تاریخ ادبیات کنکور را بلد نیستید!

استفاده از کرنومتر بهترین روش افزایش ساعت مطالعه

استفاده از زمان سنج یا کرنومتر گوشی‌های هوشمند و ساعت های موتور دار، در حین مطالعه از مفید‌ترین تکنیک های زیاد کردن ساعت درس خواندن برای دانش اموزان  است. به کارگیری این روش باعث می‌شود تا تمرکز و دقت دانش آموزان بیشتر روی مطالب بوده و گذر زمان را به خوبی حس کنند. در واقع با داشتن یک زمان‌سنج به هنگام مطالعه می‌توان به راحتی زمان خود را مدیریت و سازماندهی کرد. افزون بر این موارد استفاده از کرنومتر موجب کاهش حواس پرتی دانش آموز و افزایش اشتیاق و رقبت او به مطالعه دقیق متون می‌شود.

ما به صورت ناخودآگاه گذر زمان را در طول روز فراموش میکنیم و درگیر کار های روزمره میشویم. استفاده از کورنومتر این گذر زمان را به ما یاد آوری میکند و به ما این هشدار را میدهد که زمان درس خواندن تو دارد میگذرد. پس تمرکز و توجه ناخودآگاه بالارفته و میتوان حتی در مدت زمان بیشتری تمرکز بهتری هم داشت.

راهکار‌ های افزایش ساعت مطالعه - راهکار‌ های افزایش ساعت مطالعه - تکنیک افزایش ساعت مطالعه - زیاد کردن ساعت مطالعه

درست کردن چک لیست روزانه برای زیاد کردن ساعت مطالعه

یکی‌دیگر از روش‌های اصلی افزایش زمان در مطالعه به همراه داشتن چک لیست‌های روزانه است. در این روش تمامی کار‌هایی که قرار است در ساعات مختلف روز انجام دهید را نوشته و پس از انجام دادن دقیق و کامل‌ آن‌ها علامت تیک مانندی را در کنارشان قرار دهید. مقابل کارهایی که نتوانستید آن‌ها را انجام دهید علامت ضربدر قرار دهید. با انجام این کار علاوه بر تشویق کردن خودتان، از هدر رفتن ساعات و زمان‌های متعدد جلوگیری می‌کنید. این روش از تاثیرگذارترین راهکار‌های زیاد کردن ساعت مطالعه بوده و می‌تواند بهترین روش برای مدیریت زمان و انرژی در طول روز نیز باشد.

برای افزایش ساعت درس خواندن گوشی ممنوع

یکی از اشتباهات رایج و بزرگ دانش آموزان استفاده از گوشی تلفن و تلویزیون در حین مطالعه و درس خواندن است. انجام این کار علاوه بر از دست دادن زمان موجب از یاد رفتن مطالب خوانده شده و ایجاد هرج و مرج در ذهن می‌شود. عدم استفاده از تلفن همراه و تلویزیون یکی از راهکار‌ ها و تکنیک های اصلی افزایش ساعت مطالعه بوده و می‌تواند موجب بهبود عملکرد مغز شود.

مشاوره مدیریت زمان برای یادگیری روش و تکنیک افزایش زمان درس خواندن کنکور

در پروسه مدیریت زمان و افزایش میزان مطالعه در طول روز اهمیت زیادی دارد. و بسیاری از افراد با دانستن راهکار‌ های افزایش ساعت مطالعه می‌توانند از هدر رفتن ساعات مطالعه در روزی جلوگیری کنند. همچنین فراموش نکنید که تکنیک های افزایش تمرکز برای درس خواندن را مطالعه کنید. میدانید که میفیت در کمار کمیت اهمیت دارد. به هرحال امیدواریم راهکارهایی که گفتیم برای افزایش ساعت درس خواندن شما داوطلب کنکوری عزیز موثر بوده باشد. اگر بعد از اجرای این روش ها برای افزایش ساعت طالعه خود هنوز هم نمیتوانید ساعت مطالعه خود را زیاد کنید، بهتر است در این باره با مشاورین متخصص در زمنیه مدیریت زمان صحبت کنید.

مشاور میتواند علت عدم زیاد کردن زمان مطالعه را در زندگی شخصی شما ریشه یابی کرده و متناسب با آن راهکار اختصصاصی برای شما را در اختیارتان قرار دهد. بی شک این راهکار های عمومی ممکن است در شرایط زندگی شما جای نگیرند. پس با مشاورین ما در تماس باشید.

مشاوره مدیریت زمان کنکور - بهترین مشاوره کنکور در کرج - افزایش ساعت مطالعه

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا