پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشتهرشته های شناور

رشته امنیت اطلاعات

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

رشته امنیت اطلاعات از آن زمان که نوشتن و تبادل اطلاعات شکل گرفت به یکی از نیاز های اساسی سازمان ها و وزارت های حکومتی و امنیتی تبدیل شد. شاید بهتر باشد پیش از بررسی دروس، بازار کار و شرایط کاری رشته امنیت اطلاعات نگاهی به پیشینه شکل گیری این رشته در دانشگاه های ایران بیاندازیم.

برای وقت مشاوره تححصیلی با شماره تلفن 02633408944 تماس بگیرید.

از گذشته تا به امروز همهٔ افراد مخصوصاً سران حکومت و فرماندهان نظامی به دنبال راهی برای حفاظت از اطلاعات و تشخیص دست‌کاری آن ها بوده‌اند. 50 سال قبل از میلاد ژولیوس سزار سیستم رمزنگاری ابداع نمود تا از خوانده شدن اطلاعات محرمانه خود توسط دشمن جلوگیری کند. جنگ جهانی دوم در زمینهٔ پیشرفت امنیت اطلاعات تأثیر به سزایی داشته است و باعث آغاز کارهای حرفه‌ای در حوزه امنیت اطلاعات شد.

اطلاعات

در اوایل قرن بیست و یکم پیشرفت‌های زیادی در زمینه سخت‌افزار، نرم‌افزار و رمزگذاری داده‌ها رخ داد و این تغییرات و گسترش فناوری در کشور عزیزمان ایران نیز به زودی راه یافت. در سال 1356 دانشکده اطلاعات وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با سخنرانی رئیس‌جمهور آیت‌الله خامنه‌ای تأسیس شد و تابه‌حال صدها افسر اطلاعاتی در آن آموزش‌دیده‌اند.

این دانشگاه در سال ۱۳۹۵ از دانشکده اطلاعات به دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی تغییر نام داد و این روزها در میان دانشگاه های دارای شرایط خاص برای انتخاب رشته در دانشگاه است. برای بررسی بیشتر این رشته و شرایط تحصیل در آن با دپارتمان تخصصی انتخاب رشته آکو در ارتباط باشید.

معرفی رشته امنیت اطلاعات در دانشگاه

رشته امنیت اطلاعات از رشته‌های ارائه شده انحصاری توسط دانشگاه اطلاعات سپاه می‌باشد که انحصارا آقایان واجد شرایط می‌توانند در این رشته تحصیل کنند. فارغ التحصیلان پس از اتمام دوره کارشناسی و بعد از تأیید صلاحیت علمی و گزینشی در وزارت اطلاعات می‌توانند در وزارت اطلاعات استخدام شوند. اما کلا رشته امنیت اطلاعات چیست و حفاظت اطلاعات به صورت تخصصی یعنی چه؟ امنیت اطلاعات یعنی از اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی در برابر عملیات‌های غیرمجاز و غیرقانونی محافظت کردن.

رشته امنیت اطلاعات در دانشگاه های سراسری و آزاد

از جمله فعالیت‌های غیرمجازی که در رشته حفاظت اطلاعات با آن ها مبارزه میشود عبارت‌اند از: دسترسی غیرقانونی به اطلاعات، برملا کردن اطلاعات شخصی یا محرمانه سازمانی، نسخه‌برداری یا ضبط صدا، از بین‌ بردن اطلاعات یک سرور، سایت و شبکه، تغییر رمز و یا متن یک سایت و دست‌کاری و خرابکاری در محیط مجازی.

موضوع امنیت اطلاعات در سال‌های گذشته پیشرفت زیادی داشته است و این روز ها باتوجه به آشوب های موجود در کشور یک امر ضروری تلقی میشود. البته تربیت نیروی متخصص نیز از نکات مهمی است که در این زمینه باید به آن پرداخته شود. در ادامه شرایط تحصیلی در دانشگاه را بررسی می کنیم.

نحوه پذیرش در دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی

پذیرش در این دانشگاه فقط از طریق آزمون سراسری می‌باشد و در هنگام ثبت نام کنکور میبایست گزینه متقاضی دانشگاه های شرایط خاص را انتخاب کند و در زمان انتخاب رشته برای رشته امنیت اطلاعات دانشگاه امنیت ملی اقدام کنند. طی چند مرحله و چند ماه طول می‌کشد که در ادامه توضیح می‌دهیم:

  • آزمون تست هوش و شخصیت شناسی
  • انجام معاینات پزشکی برای تشخیص سلامت جسمی و روانی
  • اولین مصاحبه حضوری که شامل مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و عقیدتی می‌باشد.
  • دومین مصاحبه حضوری که شامل مسائل فردی و خانوادگی داوطلب است.
  • استعلام‌های حفاظتی – امنیتی
  • در آخر تحقیقات محلی

نحوه گزینش در دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی

از جمله شرایط گزینش و پذیرش در دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اعتقاد به دین مبین اسلام
  • دارابودن تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • اعتقاد داشتن به ولایت‌فقیه و نظام جمهوری اسلام
  • احراز صلاحیت استخدامی برابر ضوابط گزینش وزارت اطلاعات
  • دارابودن سلامت جسمی و روانی به تشخیص مراجع پزشکی وزارت اطلاعات
  • داوطلبان نباید در سازمان یا وزارت‌خانه‌ای استخدام باشند.
  • حداکثر سن برای داوطلبان مقطع کارشناسی ۲۲ سال است.
  • داشتن مدرک پیش‌دانشگاهی
  • داوطلبان گروه‌های آزمایشی ریاضی و تجربی باید حداقل معدل کتبی ۱۴ و علوم‌انسانی معدل ۱۵ را داشته باشند.
  • کسانی که در دانشگاه وزارت اطلاعات پذیرفته می‌شوند می‌توانند با سپردن تعهد، دوران سربازی خود را در وزارت اطلاعات بگذرانند.
  • دانشجویان در دوران تحصیل خود از طرف دانشگاه کمک‌هزینه دارند.
  • دانشگاه برای دانشجویان واجد شرایط خوابگاه ارائه می‌دهد.
  • تحصیل در دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی به‌صورت شبانه‌روزی و با بهره‌گیری از امکانات است.
  • دانشجویان مقطع کارشناسی حتماً باید در طول تحصیل خود یکی از زبان‌ها زنده دنیا را یاد بگیرند. اگر کسانی که پذیرفته شده‌اند انصراف دهند، باید خسارت مالی ناشی از گزینش را پرداخت کنند.

دروس رشته امنیت اطلاعات در دانشگاه

در این بخش دروس رشته امنیت اطلاعات را در دو مقط کارشناسی و کارشناسی ارشد معرفی خواهیم کرد. لازم به ذکر است که در مقطع کارشناسی ارشد مجموعا 32 واحد را دانشجویان باید پاس کنند. در جدول های زیر ابتدا واحدهای درسی و بعد دروس مربوط به هر مقطع رشته امنیتت اطلاعات را مشاهده می کنید.

دروس اصلیدروس اختیاریسمینارپایان نامه
18 واحد6 واحد2 واحد6 واحد

دروس اصلی کارشناسی ارشد امنیت اطلاعات

مبانی امنیت اطلاعاتمعما شناسی کاربردیامنیت شبکهسمینار
سیستم‌های کامپیوتری امنامنیت پایگاه‌داده‌هاپروتکل‌های امنیتیپایان‌ نامه

دروس اختیاری کارشناسی ارشد امنیت اطلاعات

معماری امنیتیاختفاء اطلاعاتنبرد اطلاعاتیتئوری ریاضی بازی‌هامشخصات
مدل‌های فرمال و امنیت اطلاعاتسیستم‌های ارتباطی امنمباحث پیشرفته در امنیت اطلاعاتتئوری اطلاعات و کدینگآزمایش و نگهداری نرم‌افزار
امنیت تجارت الکترونیکمدیریت سیستم‌های امنتئوری اعداد مقدماتیمحاسبات زیستیسیستم‌عامل پیشرفته

ادامه تحصیل در رشته امنیت اطلاعات

به طور معمول فارغ‌التحصیلان کارشناسی علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر، مهندسی فناوری اطلاعات و یا کارشناسی ارشد در گرایش‌های مهندسی کامپیوتر، و مهندسی فناوری اطلاعات (مخصوصاً گرایش امنیت اطلاعات) می‌توانند وارد این شغل شوند.

البته در سایر رشته‌ها نیز اگر افراد دوره‌های معتبری در زمینه امنیت اطلاعات گذرانده باشند می‌توانند فرصت‌های شغلی خوبی را پیدا کنند. مدرک‌های CISSP ،SECURITY+ و … معتبر و بین‌المللی هستند و در صورت اخذ آن ها شانس استخدام بالا می‌رود.

رتبه قبولی رشته امنیت اطلاعات در دانشگاه های ایران

به علت اختصاصی بودن رتبه قبولی رشته امنیت اطلاعات در دانشگاه های افسری و یا دانشگاه های امنیت ملی، علاوه بر مشکلات امنیتی موجود در کشور، امسال رتبه معینی تحت عنوان رتبه قبولی در رشته حفاظت اطلاعات در دانشگاه های امنیت ملی مشخص نشد. اما در سال های گذشته که رشته امنیت ملی در دانشگاه های امیرکبیر یا صنعتی اصفهان به عنوان یکی از رشته های کنکور ریاضی ارائه میشد، کارنامه قبولی داوطلبان به شرح زیر بوده است.

سهمیهرتبه در سهمیهرتبه کشوری
منطقه 2712219712
منطقه 3641818624
منطقه 4436816287

بازار کار و درآمد رشته حفاظت اطلاعات

فناوری اطلاعات در تمام سازمان‌ها نفوذ کرده است و بخش امنیت اطلاعات بسیار مهم تر از آنچه قبلا بود تلقی میشود. بنابراین بازار کار رشته حفاظت اطلاعات از چند سال پیش تا کنون با گسترش دیجیتال مارکتینگ و بازار های آنلاین برای صاحبین مشاغل آنلاین اهمیت زیادی یافته است.

کارشناسان حفاظت اطلاعات می‌توانند در اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها مشغول به کار شوند و در کنار فعالیت سازمانی و اداری به عنوان امنیت کار شبکه های مجازی برای اینفلوئنسر ها یا یوتیوبر ها فعالیت پروژه ای و فری لنس داشته باشند که درآمد عجیب و غریبی دارد.

اگر بخواهیم درباره بازار کار رشته امنیت اطلاعات کلی بدهیم، باید بگوییم هرجایی که شبکه و کامپیوتر باشد، حضور امنیت اطلاعات و در نتیجه متخصص این کار نیز ضروری است. هرقدر شبکه‌های کامپیوتر گسترده‌تر باشند، بحث امنیت نیز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

بسیاری از متخصصان امنیت در پخش و نصب و کنترل فعالیت دوربین‌های مداربسته در سازمان ها و ارگان های مختلف فعالیت می‌کنند و بازار کار خوبی در این فناوری وجود دارد. بعد از کسب مهارت های لازم در رشته امنیت اطلاعات، داوطلبان می‌توانند در پلیس فتا که فضای مجازی کشور را مدیریت می‌کند نیز استخدام شوند.

بعضی از فارغ التحصیلان رشته امنیت اطلاعات نیز در وزارتخانه‌ها، سازمان‌های بزرگ دولتی و خصوصی، بانک‌ها و شرکت‌های پولی و مالی نیز مشغول به کار می‌شوند و از اطلاعات و شبکه آن ها محافظت می‌کنند.

متخصصان امنیت می‌توانند با شرکت‌های نرم‌افزاری برای تولید قفل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیز همکاری کنند البته فعالیت حرفه ای و طراحی این قفل‌ها باید به صورتی باشد که هر شخصی نتواند آن را بشکند و برنامه را کپی کند.

درآمد متخصصان امنیت در ایران به میزان تخصص آن ها بستگی دارد ولی کلا به علت کم بودن نیروهای رشته امنیت اطلاعات میتوان انتظار حقوق و مزایای بالایی از ارگان های استخدام کننده داشت.

اما در رشته امنیت اطلاعات نیز مثل هر رشته دیگری هرچقدر که شخص تخصص بیشتری داشته باشد، مشتریان و کارفرما اعتماد بیشتری به او می‌کنند.

وظایف فارغ التحصیل رشته حفاظت اطلاعات در بازار کار

اولا بازار کار رشته حفاظت اطلاعات از بازار کار سایر رشته های دانشگاهی کنکور انسانی کمی متفاوت تر و شاید نزدیک تر به حیطه کاری حقوق و وکالت خواهد بود. شاید بتوان دانشگاه های افسری را هم گروه دانشگاه های ارائه دهنده رشته امنیت اطلاعات دانست. اما به هرحال در بازار کار فعال رشته امنیت اطلاعات برعهده گرفتن و تکمیل کردن فرایند های زیر از واجبات موفقیت و تضمین درآمد است.

  • مطلع بودن از استانداردها و قانون‌های امنیت اطلاعات
  • ارزیابی سیستم‌ها و توسعهٔ برنامه‌ها برای کاهش تهدیدات
  • آزمون و خطای محصولات و برنامه های امنیت اطلاعات
  • برنامه‌ریزی‌کردن برای بازیابی خرابی‌ها و صدمه‌های حملات سایبری
  • بررسی کردن احتمالات و اقدامات و حملات سایبری و انجام کارهای اصلاحی
  • آزمون و خطای سیستم‌های کامپیوتری برای پیداکردن نقاط ضعف و خطاهای آن ها
  • آماده‌سازی گزارش‌های فنی برای مدیران و کاربران

مثل هر انتخاب رشته دیگری ، داشتن علاقه به شغل های امنیتی و محرمانه برای موفقیت در رشته امنیت اطلاعات در دانشگاه لازم است. دانش کافی درباره اهمیت امنیت اطلاعات و توانایی حل مسائل به صورت محرمانه و توانایی دربرابر فشار کاری زیاد از ویژگی های شخصیتی لازم برای پشت سر گذاشتن دروس رشته حفاظت امنیت است.

تحصیل رشته امنیت اطلاعات در خارج از کشور

در آمریکا میزان استخدام متخصصان امنیت اطلاعات از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ بیش از ۳۵ درصد رشد داشته است و باتوجه به شرکت های الکترونیکی بزرگی مثل خود شرکت گوگل، مایکروسافت و فروشگاه های بین المللی آنلاین همچون آمازون، استخدام نیروهای متخصص امنیت اطلاعات بیش از پیش نیز ادامه خواهد داشت.

رشد چشم گیر استخدام نیروهای رشته حفاظت اطلاعات در آمریکا در حالی 35 درصد و بیشتر اعلام شده است که میانگین رشد همهٔ مشاغل ۱۱ درصد بوده است.

در استرالیا نیز در ۵ سال گذشته امنیت اطلاعات ۱۵ درصد رشد داشته است. درآمد متوسط سالانهٔ کارشناسان امنیت در آمریکا ۹۰،۲۰۰ دلار، در استرالیا ۷۲،۰۰۰ دلار و در انگلستان بین ۳۸،۰۰۰ تا ۹۱،۰۰۰ دلار بوده است که در مقایسه با درآمد های داخلی میتواند وسوسه کننده باشد.

55

نکته ای که درباره مهاجرت تحصیلی به کشور های خارجی بعد از فراغت از تحصیل رشته امنیت اطلاعات در ایران باید در نظر بگیرید ممنوعیت خروج از کشور در صورت ورود به دانشگاه های افسری، دستگاه های دولتی وابسته به امنیت به ویژه وزارت اطلاعات است که بهتر است قبل از انتخاب رشته و برنامه ریزی برای مهاجرت به کمک مشاور تحصیلی در این باره تصمیم گیری صحیح و عاقلانه ای داشته باشید.

تیم مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته کنکور مهندس حاج کرم

انتخاب رشته را نمیتوان بدون مشاور انجام داد و نداشتن اطلاعات کافی درباره رشته های تحصیلی میتواند موجب تصمیم گیری اشتباه شود. برای رشته امنیت اطلاعات که این انتخاب سخت تر از همیشه نیز میشود. برای داشتن یک انتخاب صحیح بهتر است همین حالا تصمیم خود را درباره انتخاب رشته امنیت اطلاعات در دانشگاه بگیرید.

شماره تماس با دپارتمان انتخاب رشته کنکور شماره 02633408944 را شماره گیری نمایید و یا از طریق کانال تلگرام مشاوره انتخاب رشته کنکور آکو با مشاوران ما در تماس باشید.

مجتبی سادات رسول

کتاب های زیادی خوانده ایم، افراد بسیاری دیده ایم و با بزرگان بسیاری هم کلام شده ایم. راه درست را نشانتان خواهیم داد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام روزتون بخیر ممنون از این مقاله کامل و جامع.
    فقط یه سوال داشتم. این رشته رو دخترا هم میتونن در دانشگاه امیرکبیر یا صنعتی شریف بخونن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا