پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مقالات آموزشی و مشاوره ایرشته های دانشگاهی ریاضیمعرفی رشته

رشته مهندسی شهرسازی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در مقاله رشته مهندسی شهرسازی به معرفی این رشته می پردازیم. نخستین فردی که به بیان اصولی به موضوع شهرسازی پرداخت هیپوداموس نام داشت که حدود 480 سال پیش از میلاد زندگی میکرد. این شخص برای زمان خود اصولی در زمینه شهرسازی بیان کرد که در آن زمان علمی و منطقی بود. در واقع این اصول مبنی بر آسایش ساکنین در شهر بود. هیپوداموس معتقد بود که شهر باید متشکل از محله باشد و ساکنین هر محله بتوانند نیازهای روزمره خود را از بازارهای همان محله تهیه کنند. اما چیزی که ما امروزه از دانش شهرسازی میبینیم تحولاتی است که به قرن 19 میلادی میرسد. با توجه به توسعه صنعت و تاسیس مراکز مختلف علم شهرسازی گام های موثری برای حل مشکلات شهری برداشته و نظریات مختلفی ارائه داده است.

امروزه شاهد افزایش روزافزون شهرنشینی هستیم و افراد برای داشتن شرایط بهتر زندگی و داشتن امکانات بیشتر به شهر ها مهاجرت میکنند. اما نکته­ ای که باید مورد  بررسی قرار گیرد این است: آیا شرایط برای اسکان و زندگی از نظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در یک شهر فراهم است یا خیر؟

برای سازماندهی یک شهر بدون شک از عهده متخصصان یک رشته بر نمی ­آید بلکه همکاری اقتصاددانان، معماران، جامعه شناسان، جغرافی­ دانان و کارشناسان رشته های متعددی لازم است تا بتوانند برای رفاه حال شهروندان برنامه­ ریزی کنند.

معرفی رشته شهرسازی

در ادامه به معرفی رشته شهرسازی می پردازیم. متخصص شهرسازی به عنوان سیاست گذار و مدیر نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد. در واقع متخصص شهرسازی فردی است که در زمینه طراحی شهری و برنامه ریزی شهری فعالیت دارد و باعث توسعه شهری میشود. رشته مهندسی شهرسازی از رشته های پرطرفدار در گروه آزمایشی ریاضی است. این رشته را می توان جز رشته های میان رشته ای در نظر گرفت چرا که  تلفیقی از هنر و معماری، مهندسی و علوم انسانی است و فرد تحصیل­ کننده در این رشته زمینه های گوناگونی در سطوح روستایی، شهری و منطقه ای و همچنین سطوح فنی، انسانی و محیطی را بررسی میکند.

رشته شهرسازی کمک شایانی به حل معضلات شهری و همچنین حل مشکلات در کل جوامع کرده است و جایگاه مناسب خود را کسب کرده است.

دانش شهرسازی به تحولات اجتماعی سیاسی شهر میپردازد و هدفش این است که در یک شهر همه جوانب مورد بررسی قرار گیرد و تمامی سطوح شهری به طور مناسب کنترل شود و با هماهنگی هرچه بیشتر شهر روز به روز پیشرفت کند. دانشجویان این رشته یاد میگیرند که فضای شهر و تمامی فعالیتهایی که برای بهبود کیفیت زندگی ساکنین نیاز است را تنظیم کنند و با مطالعه و بررسی روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی حاکم بر شهر برنامه­ای مناسب برای یک شهر ارائه دهد. برنامه ­ای که نشان دهنده تصویر شهر در آینده باشد.

توانایی های لازم برای رشته مهندسی شهرسازی

در ادامه به شرح توانایی های لازم برای این رشته می پردازیم. دانشجویان این رشته باید به مفاهیم تکنیکی و اصول فنی مانند نقشه برداری، رسم فنی، هندسه فضایی، مدلسازی و… علاقمند باشند و به تسلط خوبی در این زمینه ها برسند. همچنین باید با طراحی و مفاهیم هنری و مبانی جامعه شناسی آشنا باشند.

این رشته نیاز به مطالعه و انجام کارهای فیزیکی دارد و دانشجو باید در طی تحصیل برداشت های میدانی انجام دهد و بتواند وقت زیادی به آن اختصاص دهد.

رشته پرستاری

دروس رشته شهرسازی

در ادامه مقاله به ذکر دروس رشته شهرسازی می پردازیم. دوره کارشناسی رشته مهندسی شهرسازی چهار ساله است که شامل 8 ترم تحصیلی می شود. واحد های درسی این دوره عبارتند از :

  • دروس عمومی رشته مهندسی شهرسازی:  1 + 20 واحد
  • دروس پایه رشته مهندسی شهرسازی:  32 واحد
  • دروس اصلی رشته مهندسی شهرسازی : 42 واحد
  • دروس تخصصی رشته مهندسی شهرسازی : 31 واحد
  • دروس اختیاری رشته مهندسی شهرسازی: 14 واحد

دروس پایه رشته مهندسی شهرسازی:

درآمدی بر شهرسازی٬ درک و بیان محیط شهری٬ بیان معماری 1و2 ٬ آمار در شهرسازی٬ ریاضیات 1و2 ٬ معادلات دیفرانسیل٬ هندسه احجام و پرسپکتیو٬ مبانی طراحی 1و2 ٬ GIS ٬ کاربرد نقشه برداری در شهرسازی٬ زبان تخصصی.

دروس اصلی و تخصصی رشته شهرسازی:

جامعه شناسی شهری٬ جغرافیای شهری٬ اقتصاد شهری٬ تاریخ شهر و شهرسازی در جهان٬ تاریخ شهر و شهرسازی در ایران٬ مبانی و روش های برنامه ریزی شهری٬ مبانی و روش های طراحی شهری٬ شناخت فضای شهری٬ مدل های کمی در شهرسازی٬ روش تحقیق در شهرسازی٬ طرح شهرسازی 1و2و3 ٬ برنامه ریزی حمل و نقل شهری٬ طراحی شبکه های حمل و نقل شهری٬ مسکن٬ تاسیسات و زیرساخت های شهری٬ منظر سازی٬ برنامه ریزی منطقه ای٬ بافت های فرسوده و تاریخی٬ طرح شهرسازی 4و5 ٬ پروژه.

دروس اختیاری رشته شهرسازی:

مبانی مهندسی معماری و ساختمان٬ گرافیک رایانه ای در شهرسازی٬ حقوق و قوانین شهری٬ کاربرد رایانه در شهرسازی٬ طراحی و کاربرد نظام اطلاعات شهری٬ مدیریت شهری٬ سمینار مسایل شهری٬ تفسیر عکس های هوایی و ماهواره ای٬ ارزیابی اثرات توسعه بر محیط زیست٬ علم و هنر شهرسازی٬ سوانح طبیعی و سکونت گاه های انسانی٬ آمار و احتمالات٬ مبانی برنامه ریزی و مدیریت محیطی٬ ارزیابی توان محیط زیست٬ بوم شناسی و برنامه ریزی و طراحی محیط٬ مبانی کارآفرینی تاریخ معماری معاصر.

کارنامه قبولی رشته شهرسازی

کارنامه قبولی رشته شهرسازی در هر یک از دانشگاه ها متفاوت است. جدول زیر نمونه کارنامه های قبولی رشته اقیانوس شناسی در سال 99 است. با مشاهده این جدول می توانید به طور حدودی تخمین بزنید که در کدام دانشگاه ها میتوانید قبول شوید.

کارنامه قبولی رشته شهرسازی

بازار کار رشته مهندسی شهرسازی

در ادامه مقاله رشته مهندسی شهرسازی به شرح بازار کار رشته مهندسی شهرسازی می پردازیم. دانش آموختگان رشته مهندسی شهرسازی میتوانند در نهادهای مختلف کشوری مشغول به کار شوند که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره میکنیم:

  • دفاتر شهرسازی و فنی شهرداری‌ها
  • دفاتر فنی وزارت کشور
  • وزارت راه و شهرسازی و سازمان‌های مسکن و شهرسازی استان‌ها
  • کارشناسی دادگستری
  • دفاتر فنی جهاد کشاورزی
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
  • دفاتر مهندسین مشاور شهرسازی

همچنین شرکتهای خصوصی در این زمینه نیرو میپذیرند و در کنار همه ی اینها مهندس شهرساز میتواند در آزمون نظام مهندسی شرکت کند و پروانه اشتغال به کار و حق امضا دریافت کند. در حال حاضر متاسفانه در ایران توانایی متخصصان این رشته به خوبی شناخته شده نیست و به همین علت است که از لحاظ شهرسازی نمیتوانیم به خوبی عمل کنیم اما ناگفته نماند که این رشته و جایگاه آن در دنیا بسیار حائز اهمیت است و به زودی در ایران به جایگاه و موقعیت مناسب خود میرسد.

تحصیل رشته مهندسی شهرسازی در خارج از کشور

در ادامه مقاله رشته مهندسی شهرسازی به شرح تحصیل رشته مهندسی شهرسازی در خارج از کشور می پردازیم. امروزه دانشجویان زیادی تمایل دارند برای تحصیل به کشور دیگری مهاجرت کنند. در رابطه با تحصیل در رشته مهندسی شهرسازی در خارج از کشور باید گفت با توجه به اینکه در کشورهای آمریکایی و اروپایی به علت توسعه شهرها جایگاه شغلی این مهندسین بسیار خوب است. هرساله کشورهایی مانند سوئد، کانادا، انگلیس و استرالیا نیروی ماهر و متقاضی تحصیل در این رشته را جذب میکنند.

تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم

در مقاله رشته مهندسی شهرسازی سعی کردیم دید جامع و کاملی از این رشته را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاه‌های کشور هدف شماست و می‌خواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشته‌ای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک می‌کنیم تا در مهم‌ترین سال زندگی‌تان، بهترین خود را اجرا کنید و عالی‌ترین نتیجه را بگیرید. شما می‌توانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سوالات شما باشند. همچنین می‌توانید سوالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

بهترین دانشگاه های دنیا در رشته مهندسی شهرسازی کدام اند؟

موسسه تکنولوژی ماساچوست
دانشگاه کالیفرنیا٬ برکلی
دانشگاه ایالتی نیوجرسی
دانشگاه کالیفرنیا٬ لوس آنجلس

سهیل حاج کرم

برنامه ریزی و مشاور تحصیلی یک هنره! من سهیل حاج کرم همیشه و همه جام میگم و گفتم: که من یک مشاور تحصیلی ام نه یک مشاور جذب!!!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا