پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور منتکنیک های کنکور

مبارزه با خواب آلودگی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

اگر کنکوری هستی و به درد خستگی و خواب آلودگی در زمان مطالعه دچار شدی، باید بگوییم اولین دانش آموزی نیستید که این مشکل را پیدا کرده است. در واقع گاهی اوقات فصل بهار در کنار امتحانات باعث تغییر برنامۀ خواب و خواب آلودگی موقع درس خواندن می شود. بسیاری از داوطلبان کنکور شب ها را تا دیر هنگام بیدار می مانند و روزها نیز دیر از خواب برمی خیزند؛ که این برنامۀ خواب برای یک داوطلب آزمون سراسری بسیار اشتباه و غلط می باشد و می تواند عواقب جسمانی بدی به همراه داشته باشد؛ ضمن اینکه در کیفیت و زمان مطالعه برای کنکور نیز تأثیر منفی با خود به همراه دارد. بنابراین باید به دنبال راهکارهایی برای مبارزه با خواب آلودگی باشید . تا در حین درس خواندن و مطالعه دچار خواب آلودگی نشوید و سرحال و قبراق برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید. در این مقاله به راهکارهای موثر برای مبارزه با خواب آلودگی به خصوص در زمان مطالعه و عوامل خستگی هنگام  درس خواندن و مطالعه می پردازیم. حتی اگر دانش آموز کنکوری نیستی ولی باز هم هنگام درس خواندن خواب آلود میشوی، با مرکز مشاوره آکو همراه باش.

خواب آلودگی در زمان مطالعه مبارزه با خواب آلودگی خواب آلودگی هنگام درس خواندن رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه خستگی هنگام مطالعه

خواب آلودگی هنگام درس خواندن برای کنکور

خواب آلودگی هنگام درس خواندن برای کنکور می تواند به دلایل مختلفی مانند کمبود ویتامین گروه B یا D، عفونت، آلرژی، کم خونی، بهم ریختگی هورمون ها، کم آبی بدن و فشار خون پایین، رخ دهد. در حقیقت هر نوع بیماری حاد و مزمن سیستماتیک نظیر مشکلات تیروئیدی، کلیوی، روماتیسم، دیابت و سایر اختلالات که یک یا چند عضو بدن را درگیر کند، سبب خستگی مزمن به ویژه هنگام مطالعه و سوخت و ساز شدید می شود. در صورت وجود مشکلات گفته شده حتما به پزشک مراجعه نمایید تا از سلامت جسمانی خود اطمینان اصل کنید، سپس خواهید دید که بدون هیچ احساس خستگی یا خواب آلودگی هننگتم مطالعه میتوانید مشغول به درس خواندن برای کنکور شوید.

اگر از عدم وجود بیماری یا مشکل سیستماتیک در بدن خود مطمئن هستید با وجود سلامت جسمانی، همچنان احساس خواب آلودگی مفرط هنگام درس خواندن می کنید، ممکن است شرایط روحی و روانی شما موجب بوجود آمدن حس خستگی هنگام درس خواندن شود. کمثلا نداشتن هدفی ارزشمند و عدم وجود انگیزه برای ادامه درس خواندن و یا از طرف دیگر داشتن آرزوهای دور از دسترس اشاره کرد. خب مغز و هوش ما بسیار بیشتر از آن چیزی است که فکرش را بکنید. اگر هدف خاصی نداشته باشیم یا هدفی آچنان دور از دسترس داشته باشیم که مغزمان به این نتیجه برسد که هرگز به آن نخواهد رسید، با ایجاد حس خواب آلودگی هنگام درس خواندن از انجام دادن تلاش بیخودی جلوگیری میکند.

البته این همه ماجرا نیست و علت های بسیار دیگری هستند که میتوانند موجب خواب آلودگی و خستگی در هنگام مطالعه شوند و باعث شوند زمان مطالعه مان به زمان استراحت تبدیل شود! این یعنی فاجعه…!

علت خواب آلودگی در زمان مطالعه

یکی از مسائل و سوالاتی که برای اغلب دانش آموزان به خصوص داوطلبان کنکور پیش می آید و در مراجعات حضوری و آنلاین خود از مشاوران برای بر طرف کردن این مشکل و معضل به طور جدی پرسش می شود؛ این است که چه عواملی باعث خستگی و خواب آلودگی آنها هنگام درس خواندن می شود؟ هرچند که علت بوجود امدن خستگی هنگام مطالعه مهم نیست و موضوع اصلی راه مبارزه با این خواب آلودگی است. اما برای اینکه خودتان و روش درس خواندن تان را بیشتر بشناسید این دلایل را برای شما مفصلا شرح میدهیم. عوامل

  • سخت بودن مبحث درسی
  • بی برنامگی
  • درس خواندن در زمان نا مناسب

file 20200929 18 109rml4

سخت بودن مبحث درسی علت احساس خستگی هنگام مطالعه

نخستین عاملی که ممکن است سبب خستگی زودرس شما در هنگام مطالعه گردد، سخت بودن آن مبحث از درس و قابل فهم نبودن آن برای شما باشد. ممکن است شما سراغ درسی مانند ریاضی بروید و پایه شما در این درس ضعیف باشد و در حین مطالعه، آن درس را به خوبی یاد نگیرید. این امر موجب می شود که شما بسیار سریع رغبت خود را برای خواندن آن درس از دست بدهید و بی حوصلگی و خواب آلودگی در زمان درس خواندن چیزی است که مغز شما تصمیم میگیرد برای خلاص شدن از شر ریاضی حوصله سر بر از آن استفاده کند. نکته دیگری که وجود دارد احتمالا شما حتی زمان کافی را برای یادگیری و تست زدن ریاضی نگذاشته اید و از مغز عزیزتان انتظار دارید شش دنگ حواسش به چیزی باشد که اصلا نمی فهمد چیست!

علت خواب آلودگی هنگام درس خوان بی برنامگی است

دومین عامل خواب آلودگی شما هنگام درس خواندن، عدم داشتن یک برنامه ریزی شفاف و مشخص می باشد. به عنوان مثال شما مشخص کرده اید که امروز می خواهید فیزیک بخوانید، اما برای خودتان معین نکرده اید که کدام مبحث و تا چه اندازه باید در این زمینه مطالعه و تمرین داشته باشید. بنابراین دچار سردرگمی می شوید و چون برایتان موضوع شفافی نیست و دقیقا نمی دانید چه کاری باید انجام دهید،باعث می شود حجم انبوه کتاب بدون برنامه مشخص، شما را دلسرد و بی حوصله نماید و در زمان مطالعه خستگی و خواب آلودگی به سراغتان آید. فراموش نکنید که برنامه ریزی هنگام درس خواندن فقط برای موفقیت در کنکور و امتحان ها نیست. بلکه برنامه ریزی دقیقا همان چیزی است که مغز شما برای یادگیری به آن احتیاج دارد. برنامه ریزی برای درس خواندن سال کنکور

مطالعه در زمان نامناسب موجب خواب آلودگی میشود

آخرین عامل خواب آلودگی هنگام درس خواندن، انتخاب ساعات نامناسب برای مطالعه می باشد. شما باید نسبت به شناختی که از خودتان دارید، ساعت های مناسبی را برای مطالعه انتخاب کنید. مثلا درس های مشکل و یاد گرفتنی را به آخرین ساعات شب موکول نکنید و یا اگر عادت دارید در ظهر بخوابید و به تازگی می خواهید این عادت را کنار بگذارید، در آن ساعات سراغ درس های آسان تر و راحت تر بروید؛ به این ترتیب با خواب آلودگی و خستگی خود در زمان مطالعه مبارزه خواهید کرد و در یادگیری بهتر مطالب نیز کمک شایانی خواهد کرد.

در زمان مطالعه مبارزه با خواب آلودگی خواب آلودگی هنگام درس خواندن رفع خواب آلودگی

راهکارهای موثر برای مبارزه با خواب آلودگی هنگام درس خواندن

خواب آلودگی، خستگی و عدم تمرکز از جمله مواردی هستند که ممکن است برای بسیاری از دانش آموزان در زمان درس خواندن رخ دهد. با رعایت راهکارهایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، تا حد بسیار زیادی می توانید مشکلات خستگی و خواب آلودگی هنگام درس خواندن را را رفع کرده و در حین مطالعه، شادابی و سرحالی کافی و لازم را داشته باشید. این راهکار ها به دو دسته تقسیم میشوند. دسته ای از راهکار های مبارزه با خواب آلودگی که مربوط به درس ، منابع درسی مناسب و روش درس خواندن است. و دسته دوم که مربوط به شرایط درس خواندن شما است. لازم به ذکر است که درباره شرایط ایده آل درس خواندن نیز پیش تر مفصلا صحبت کرده ایم.

راهکار های مربوط به روش درس خواندن

پیش از هرچیز اجتناب از مطالعه پراکنده و نامنظم برای مبارزه با خواب آلودگی یکی از مهمترین نکاتی است که باید رعایت کنید. سعی کنید از پراکنده و نامنظم مطالعه کردن خودداری کنید. مطالعات شما باید مشخص و با برنامه ریزی منظم در بازه های زمانی مناسبی باشد و همچنین هدف شما از مطالعه حتی برای کوتاه مدت بصورت کامل مشخص باشد. ( برای مثال بگویید : می خواهم مبحث زیست را یک بار کامل رو خوانی کنم )

استفاده از منابع مطالعه درست برای پیشگیری از خستگی بسیار موثر است. اگر کنکوری هستید و منابعی که برای تست زدن یا به عنوان درسنامه استفاده میکنید، بالاتر از سطح علمی شما باشند. همان اتفاقی پیش می آید که موقع خواندن درس های سخت تجربه میکنید. مثلا توان یادگیری شما در سطح یک کتاب معمولی است درحالی که منبع درسی انتخاب نکرده اید و سوال ها برای شما بیش از اندازه دشوار هستند. درست مثل این میماند که از یک کودک بخواهید تنهایی درب یک بطری نوشابه را باز کند. او در نهایت خسته میشود و کار را رها میکند. پس انتخاب منبع درست برای کنکور و تست زنی را فراموش نکنید.

خواب آلودگی در زمان مطالعه مبارزه با خواب آلودگی خواب آلودگی هنگام درس خواندن رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه خستگی هنگام مطالعه

داشتن برنامه ریزی دقیق برای درس خواندن برای جلوگیری از خواب آلودگی لازم است.یک برنامه ریزی درست برای تمامی کارهای خود داشته باشید. هدف از این مسئله این نیست که همه کارهایتان را دقیقا طبق ساعت انجام دهید، بلکه می توانید امور شخصی خود مانند خواب، مطالعه، ورزش و … را بر اساس نظم و برنامه ریزی، تا حد بسیار زیادی سر و سامان دهید و همین امر سبب دو چندان شدن انگیزه شما خواهد شد. برای شروع بهتر است هرشب پیش از خواب برنامه ها و اهدافی که دارید را روی یک برگه کاغذ بنویسید و برای آن جایزه یا تشویق تعیین کنید. روز بعد را با انگیزه به انجام رساندن آنها و دریافت جایزه نهایی شروع کنید. خواهید دید که مغز شما برای دریافت تشویقی که در نظر گرفته اید حاضر است از هر چیزی بگذرد. پس این شروعی برای مبارزه با خواب آلودگی و خستگی هنگان درس خواندن است.

روش مبارزه فیزیکی با خواب آلودگی در زمان مطالعه

عدم درس خواندن در مکان گرم از روش های موثر برای مبارزه با خواب آلودگی است. بهتر است هرگز  در مکانی که خیلی گرم است درس نخوانید. باید به دمای اتاقی که می خواهید در آن برای کنکور درس بخوانید، توجه کنید. زیرا دمای بیش از اندازه به ویژه در زمستان باعث می شود تا لذت خواب چندین برابر گردد و همین لذت سبب خواب آلودگی شما خواهد شد و مدام دلتان می خواهد که بخوابید.

درست نشستن در زمان مطالعه یکی از راه های مقابله با خواب آلودگی هنگام درس خواندن است. اغلب مشاوران تحصیلی و پزشکان توصیه می کنند که به هیچ عنوان به صورت دراز کشیده و خوابیده درس نخوانید؛ چرا که مغز شما بین خواب و مطالعه سردرگم می شود و باعث کاهش تمرکز شما و در نهایت مبتلا شدن شما به خواب آلودگی در زمان مطالعه می شود. بنابراین جهت رفع و کاهش میزان خواب آلودگی به طرز صحیح نشستن خود هنگام مطالعه دقت کنید.

عدم پرخوری پیش از مطالعه از نکات دیگری است که باید به آن توجه کنید. میدانید که غذا خوردن عموما باعث خواب آلودگی تا یک ساعت بعد از صرف غذا میشود. چه رسد به خوردن غذای زیاد و بیش از اندازه که موجب سنگینی و خواب آلودگی چند برابر شما هنگام مطالعه می شود. این حالت در حین مطالعه تاثیر دوچندانی دارد و باعث می شود که شما بلافاصله از نشستن پای درس، احساس خستگی و بی حوصلگی کنید. بنابراین بهتر است پس از خوردن غذا مطالعه نکنید و مدت زمان کوتاهی را به استراحت بپردازید. البته داشتن برنامه ریزی دقیق برای روز خود این مشکل را تا حد زیادی حل میکند.

خواب آلودگی در زمان مطالعه مبارزه با خواب آلودگی خواب آلودگی هنگام درس خواندن رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه خستگی هنگام مطالعه

قدم زدن و تغییر محیط مطالعه برای سرحال آمدن موثر خواهد بود. زمانی که احساس بی حوصلگی و خواب آلودگی دارید، با یک پیاده روی تقریبا تند، انرژی و هوشیاری خود را افزایش دهید. جهت مثال به یک فضای سبز نزدیک منزل خود رفته و مقداری پیاده روی کنید و قدم بزنید. این کار سبب افزایش احساس شادابی شما خواهد شد. همچنین میتوانید کتاب خود را نیز همراه داشته باشید و به مطالعه در یک مکان جدید مثل همان پارکی که در آن قدم میزنید ، بپزدازید. هرچند تغییر مکرر محیط مطالعه پیشنهاد نمیشود اما برای مبارزه با خستگی و خواب آلودگی در زمان موطالعه میتواند کمک کننده باشد.

جهت رفع خواب آلودگی مدت زمان کوتاهی را به مطالعه و درس خواندن در فضای بیرون اختصاص دهید. بهتر است به هوای آزاد بروید، نور خورشید و هوای تازه موجب می شود تا انرژی شما ارتقاء یابد و احساس خوبی داشته باشید.

ورزش و دوش آب گرم پیش از مطالعه یا بین دوره های درس خواندن میتواند موثر باشد. فعالیت های بدنی کوتاه و حتی اختصاص دادن زمان کوتاهی به ورزش را بین درس خواندن را فراموش نکنید. سعی کنید در حین مطالعه، در فاصله های زمانی کوتاه، به فعالیت های بدنی مختصری بپردازید. از دوش با آب ولرم بعد از ورزش در جهت مبارزه با خواب آلودگی هنگام مطالعه کمک بگیرید. اگر امکانش وجود دارد، سعی کنید یک دوش با آب تقریبا سرد و ولرم بگیرید. در این صورت احساس بی حوصلگی و خواب آلودگی به کل از شما دور خواهد شد. حواستان باشد که اولویت ما کنکور و درس خواندن است پس اگر فکر میکنید ورزش زیادی شما را مشغول یا خسته میکند، بهتر است این روش را برای از بین بردن خستگی هنگام مطالعه استفاده نکنید.

خواب به اندازه در شب جهت مقابله با خواب آلوگی هنگام درس خواندن

اغلب دانش آموزان به اشتباه شب را به دلیل اینکه از سکوت بیشتری برخوردار است، برای مطالعه در زمان کنکور انتخاب می کنند. اما به این نکته توجه نمایید که این کار سبب به هم خوردن سیستم بدنی و ذهنی شما می شود. شما باید حتما در شب حداقل ۶ ساعت خواب و استراحت کافی داشته باشید. البته نباید بیشتر از ۸-۹ ساعت باشد؛ چراکه خواب بیش از اندازه نیز می تواند از عوامل بی حوصلگی و کلافه بودن شما باشد. بهترین زمان برای خوابیدن از نظر پزشکی و علمی بین ساعت 9شب تا 4 صبح است. اگر میخواهید از سکوت شب و سرحالی بعد از خواب استفاده کنید ، یک تغییر برنامه کوچک میتواند به شما کمک کند.

ی اول پی دی اف 728x1030 1

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا