پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت برنامه ی 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

معرفی رشته

معرفی رشته علوم انتظامی

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

در این مقاله با یکی دیگر از رشته های گروه انسانی آشنا خواهید شد رشته علوم انتظامی برای متقاضیان کنکور انسانی است که به این رشته علاقه دارند. اگر می خواهید با شرایط تحصیلی در این رشته و اطلاعات ریز و درشت آن اشنا شوید تا انتها مقاله معرفی رشته علوم انتظامی را بخوانید. همچنین برای دریافت مشاوره تحصیلی می توانید با شماره تلفن 02633408944 تماس بگیرید. در ادامه رشته علوم انتظامی را معرفی خواهیم کرد.

رشته علوم انتظامی

شاید برایتان سوال باشد که رشته علوم انتظامی از کجا و چگونه شکل گرفت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی, برای حفظ امنیت و دفاع از انقلاب اسلامی, کمیته انقلاب اسلامی شکل گرفت. بعد از تصویب و ادغام نیروی های شهربانی, کمیته انقلاب اسلامی, ژاندارمری و پلیس قضایی, دانشگاه پلیس که از قبل وجود داشت به دانشگاه علوم انتظامی امین تغییر یافت.

2 1

در حال حاضر دانشگاه علوم انتظامی یکی از مهم ترین دانشگاه هایی است که که نیروی جوان را برای انجام امور انتظامی تربیت می کند. وعلاقه مندان به این رشته می توانند تا مقطع کارشناسی به تحصیل ادامه دهند. مقطع کاردانی این رشته دارای دو گرایش راهنمایی و رانندگی و انتظامی است. اما در مقطع کارشناسی رشته علوم انتظامی 7 گرایش وجود دارد که در ترم 4 دانشجویان می توانند گرایش خود را انتخاب کنند. در جدول زیر گرایشات این رشته را مشاهده می کنید:

کشف جرائمارتباطات انتظامیانتظامیمهندسیخدمات پشتیبانیاداری و مالیاطلاعات

تحصیل در رشته علوم انتظامی

هدف از ارئه رشته علوم انتظامی تربیت نیرویی است که با استفاده از مهارت های نظری و علمی خود بتوانند ماموریت های متفاوت و مختلف نیروی انتظامی را انجام دهند. کارشناسان این رشته وظیفه دارند که از جرم و جنایت جلوگیری کنند. بنابراین اولین و مهم ترین وظیفه این افراد برقراری امنیت در جامعه و جلوگیری از جرم خیزی است.

با وجود گرایشات متفاوت رشته علوم انتظامی دروسی هستند که در بین همه شاخه های این رشته با هم یکسان اند. در جدول زیر این دروس را مشاهده می کنید.

روانشناسی رشدحقوق اساسی‌سازمان و وظایف نیروی انتظامیآیین‌ دادرسی کیفریسازمان و مدیریت و نگرش در مدیریت اسلامیگزارش‌ نویسیآشنایی با کامپیوترحقوق مدنی
آشنایی با قاچاقجمع‌آوریمبارزه با مواد مخدرمخابراتآسیب‌ شناسی و مفاسد اجتماعیدروس تحقیقاتیجنگ‌ های ویژهکشف علمی جرائم
کنترل اجتماعاتپزشکی قانونیکارورزی تاکتیک دسته در آفند و پدافندشناسایی مین و تله‌های انفجاریامور انتظامیآشنایی با راهنمایی و رانندگیآیین دادرسی مدنی
حفاظت اطلاعاتحقوق جزای عمومیمقدمات علم حقوقمکانیک اتومبیلنقشه‌خوانیجنگ‌ افزار‌شناسی نیمه‌سنگینروانشناسی اجتماعیعبور از موانع و عملیات اعتماد به نفس
اصول و قواعد نظامیتاریخ سیاسی معاصر ایرانجغرافیاحقوق جزای اختصاصیمقابله با سوانح و بلایاورزش رزمیمبانی اطلاعاتروش‌ها و فنون تدریس جرائم نیرو‌های مسلح
کاربرد قانون سلاحزبان تخصصی

در قسمت قبلی 7 گرایش رشته علوم انتظامی را معرفی کردیم. حالا قصد داریم تا برای آنکه بطور خلاصه با هر گرایش آشنا شوید, دروس تخصصی آن ها را نیز معرفی کنیم:

جامعه شناسی شهری و روستاییکوهستان و جنگلشماره گذاری
آیین راهنمایی و رانندگیتاکتیک گروهانعملیات در کویر
مسافر و کار و ابعاد وسایل نقلیهآزمایشات رانندگی و تصادفاتاصول ترافیک
حمل باروظایف فرمانده پاسگاه در شرایط عملیاتیعملیات گشتی
اماکن عمومیهدایت پاسگاهدسته و گروهان
جغرافیای شهری و روستایی
دروس تخصصی گرایش انتظامی
سازمان و مدیریت اطلاعاتبازجویی و مصاحبهحفاظت اطلاعاتاماکن عمومی
عملیات اطلاعاتجمع آوریابزار های فنی اطلاعاتیشناخت تمهیدات امنیتی و اجتماعی
کشف علمی جرائم، اماکن عمومیآشنایی با کشور های همجواراطلاع رسانیاحزاب و گروهک ها
اطلاعات رزمیبزهکاری اطفال و نوجوانانحقوق جزای اختصاصیمبانی علم سیاست
فعالیت های پنهانی و سازمان های اطلاعاتیکارورزی
دروس تخصصی گرایش اطلاعات
شناسایی اسناد مجعولکمک های اولیه در تصادفات و سوانحآموزش رانندگی عملیاتی
اصول و مبانی شهرسازیمهندسی ترابریپزشکی قانونی
ارزیابی وسائل نقلیهامور انتظامی راهوربازسازی صحنه تصادفات
آشنایی با مواد مخدر و قاچاق کالاتعیین خسارت وسائل نقلیه
دروس تخصصی گرایش انتظامی
طرح هندسی راهایمنی در ترافیکاصول و مبانی شهر سازیآمار احتمالات مهندسی
اقتصاد در ترافیک و حمل و نقلآشنایی با نرم افزارهای طراحیسیستم های حمل و نقلبرنامه ریزی حمل و نقل شهری
سیستم های هوشمند ترافیک ITSمهندسی ترافیک محلیمهندسی کنترل ترافیکمحیط زیست و ترافیک
دروس تخصصی گرایش مهندسی ترافیک
فیزیک الکتریستهسوئیچینگآنتن و انتشار امواجمدارهای الکتریکی
اصول حفاظت و امنیت مخابرات و جنگ های الکترونیککامپیوترماشین های الکتریکیسازمان و وظایف لجستیک ناجا
اندازه گیری الکتریکی و الکترونیکیریاضیات پایهمخابرات و مدارات مخابراتیمدارهای منطقی
الکترونیکمخابرات پیشرفتهکارگاه برق ماشین های الکتریکیکارورزی
دروس تخصصی گرایش ارتباطات انتظامی

توانایی های لازم برای مطالعه رشته علوم انتظامی

از آنجایی که فارغ التحصیلان این رشته معمولا در نیروی انتظامی مشغول به کار می شوند باید روحیه نظامی داشته و از نظر جسمی و روحی توانایی لازم برای انجام کارهای نظامی را داشته باشند. از دیگر ویژگی این افراد تعهد به وظایفی است که دارند. لازم است اشاره کنیم که افرادی که در نیروی انتظامی استخدام می شوند شرایط خاصی را دارا هستند. در جدول زیر ویژگی های مختصص به زنان و مردان را مشاهده می کنید.

زنانمردان
بازه سنی بین 18 تا 25بازه سنی بین 17 تا 21
قد حداقل 160 سانتی مترقد حداقل 170 سانتی متر
حداقل نمره 14 معدل کتبی دیپلم
پاسخ به حداقل 10 درصد از سوالات ادبیات, ریاضی و زبان انگلیسیپاسخ به حداقل 10 درصد از سوالات ادبیات, ریاضی و زبان انگلیسی
سلامت جسمی و روحیسلامت جسمی و روحی
پوشش چادر

هم مردان و خانم ها در برنامه های عملی و مهارتی شرکت می کنند. این کلاس ها برای تقویت قوای جسمانی و کسب مهارت های فنی ارائه می شود. کاراته, تکواندو و جودو سه ورزشی هستند که برای افراد ارائه شده و آموزش داده می شود.

بازار کار رشته علوم انتظامی

نیروی انتظامی ایران یکی از مهم ترین و اصلی ترین سازمان هایی است که فارغ التحصیلان رشته علوم انتظامی در آن مشغول به کار می شوند. می توانیم شاغلان این سازمان را به دو بخش تقسیم کنیم. بخش اول افرادی که کارهای اداری را انجام می دهد و بخش دوم افرادی که کارهای ماموریتی بر عهده شان است.

1 1

افرادی که ددر بخش اداری کار می کنند ممکن است حسابدار, مهندس برق و یا مهندس کامپیوتر باشند. اما افرادی که فارغ التحصیل رشته علوم انتظامی در مقطع کاردانی هستند بیش تر به کارهای ماموریتی می پردازند. و کارشناسان این بخش نیز وظیفه برنامه ریزی, هدایت و مدیریت کارها را به عهده دارند. فارغ التحصیلان رشته علوم انتظامی در مقطع کاردانی درجه ستوان سوم را داشته و کارشناسان این رشته درجه ستوان دوم را خواهند داشت. برای کسب درجات بعدی طبق مقررات و قوانین ناجا پیش خواهد رفت.

مشاوره تحصیلی آکو

رشته علوم انتظامی جزو رشته های مهمی است که طرفداران خاص خودش را دارد. این رشته با هدف افزایش کیفیت مهارت های عملی دانشجویان ارائه شده و بدلیل گرایشات متفاوتی که دارد افراد در بخش های مختلف می توانند تحصیل کرده و مشغول به کار شوند. در صورتیکه هرگونه سوالی داشتید از طریق کانال تلگرامی آکو و شماره تلفن های مشاوره آکو با ما در ارتباط باشید.

برای دیدن اخبار تحصیلی و کنکوری به ایستاگرام آکو سر بزنید.

رومینا

رومینا ابوالحسنی هستم عضو تیم تولید محتوای سایت آکو، امیدوار هستم که همیشه بتونم جواب سوالاتتون رو به بهترین شیوه ممکن بدم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا