پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

انتخاب رشته کنکور سراسری

تحلیل و بررسی تراز کنکور تیر ۱۴۰۲ با تیم مشاوره آکو

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
۳.۷/۵ - (۱۲۵ امتیاز)

تراز کنکور تیر ۱۴۰۲ در سایت سنجش قرار گرفته است ولی هنوز کسی نمیداند که این تراز به چه دردی میخورد! به عنوان تیم مشاوره کنکور و کسانی که مدعی انجام بهترین خدمات انتخاب رشته کنکور هستند، تصمیم گرفتیم درباره نحوه محاسبه تراز کنکور بر اساس تراز سوابق تحصیلی ۱۴۰۲ و تراز علمی کنکور امسال با شما صحبت کنیم.

میدونیم که توی هر سایتی که میرید یا هر پیج مشاوره ای که دارید نوشتن تراز زیر ۸۵۰۰ برای رشته تجربی یعنی هیچ یا فقط با میانگین تراز ۹۰۰۰ یا ۹۵۰۰ میتونید پزشکی قبول شید. یا برای بچه های انسانی این عدد رو روی ۷۵۰۰ یا ۸۰۰۰ بستن و میگن برای دانشگاه های خوب رشته های خوب باید بالای ۸۰۰۰ باشید!

بچه های ریاضی اوضاعشون بهتره چون تعداد داوطلبان کنکور تیر ۱۴۰۲ در رشته ریاضی زیاد نبود و استرس کمتری رو تجربه میکنن. ولی یک نکته رو دوستانه بهتون بگیم:

قبل از اعلام رتبه ها بر هیچ اساسی نمیتوان برای قبولی یا عدم قبولی بازه ترازی تعیین کرد چون هنوز تراز میانگین مشخص نشده و معلوم نیست رتبه های برتر ۱۴۰۲ چه ترازی داشتن! میتوان تا حدودی ادعا کرد که ارائه تراز سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۲ و یک تراز مشقی از درصد های کنکور برای بچه ها هیچ کاری نمیکنه!

مگر اینکه مثلا یک مجموعه ای با حداقل تعداد ۱۰۰ هزار داوطلب خودش یک میانگین حدودی براساس جامعه آماری در بیاورد و اظهار نظر کند. که هیچ مجموعه ای حتی قلمچی هم مخاطب های ۱۰۰ هزار نفری ندارد!

به نظر میرسد فقط برای بستن دهن خبرگزاری هایی که درباره اعلام نتایج کنکور ۱۴۰۲ خیلی مته به خشخاش گذاشته بودند اعلام شده است. صحبت های سخنگوی سازمان سنجش درباره کنکور ۱۴۰۲ را در ویدئو زیر مشاهده میکنید.

گفته میشود نتایج رتبه بندی داوطلبان تا پنجشنبه قرار است اعلام شود و فرایند انتخاب رشته نیز در اواخر هفته آینده خواهد بود! اینکه کی قرار است بچه ها انتخاب رشته کنند و کی نتایج نهایی قبولی داوطلبان اعلام شود هم دیگر با خداست!

برخی از خبر گزاری ها میگویند در روز شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ قرار است نتایج درصد ها، رتبه کشوری، رتبه در سهمیه و وضعیت مجاز یا غیر مجاز بودن داوطلبان قرار است اعلام شود و تنها عامل باز دارنده سازمان سنجش ضعیفی سرور است که تا پایان روز رفع میشود!

صبح روز یکشنبه ۲۲ مرداد اطلاعیه جدیدی در سازمان سنجش مبنی بر دریافت کارنامه اولیه ازمون سراسری ۱۴۰۲ قرار گرفت اما داوطلب با ورود به پورتال خودش در سازمان سنجش هیچ بخش جدیدی اعم از بخش اعلام رتبه و اعلام مجاز بودن یا غیر مجاز بودن مشاهده نمیکند و یا شاید هم هنوز اطلاعات را وارد نکرده اند و همان موضوع سرور و … بازهم ادامه دارد.

در آخرین خبری که درباره ظرفیت دانشگاه ها از طریق سازمان سنجش منتشر شد اینطور پیش بینی میشود که حداقل رتبه قبولی پزشکی در سال ۱۴۰۲ تا ۱۰ هزار کاهش پیدا کند!

به محض انتشار دفترچه انتخاب رشته در همین مطلب میتوانید لینک دانلود و شرایط ثبت نام انتخاب رشته را مشاهده کنید.

تراز سوابق تحصیلی ۱۴۰۲ و تراز کنکور تیر ۱۴۰۲ را چگونه میانگین بگیریم؟

تراز سوابق تحصیلی با ۴۰ درصد تاثیر و تراز کنکور تیر ۱۴۰۲ با ۶۰ درصد تاثیر در تراز کل کنکور داوطلبان تاثیر دارد. یعنی هر دوی نمرات کسب شده را باید با درصد های مشخص میانگین گرفت. میانگین گرفتن را هم که دیگر دانش آموزان کنکوری بهتر از ما بلدند!

حالا فرضا که میانگین گرفتیم، بعدش چه؟ خب مشخص است، در هر رشته ای هرچه تراز شما به ۱۲۰۰۰ نزدیک تر باشد یعنی رتبه بهتری در کنکور کسب خواهید کرد و نتیجتا دانشگاه و رشته بهتری قبول خواهید شد اما بدون در نظر گرفتن بالا ترین تراز داوطلبان و پایین ترین تراز داوطلبان نمیتوان پیش بینی رشته و دانشگاه را داشت. چرا؟

چون مثلا اگر بالاترین تراز را ۹۵۰۰درنظر بگیریم ممکن است تراز بین ۹۰۰۰ تا ۹۵۰۰ بیش از ۲۰۰۰ داوطلب داشته باشد که نهایتا کل ظرفیت پزشکی را پر کنند. یا ممکن است که فقط ۲ نفر بین ۹۰۰۰ تا ۹۵۰۰۰ باشند.و بچه هایی که تراز ۸۷۰۰ یا ۸۵۰۰ دارند هم در این رقابت حرفی برای گفتن داشته باشند.

ضمنا هنوز فورمول نهایی محاسبه تراز کنکور تیر ۱۴۰۲ مشخص نیست پس بیخود به خودتان سخت نگیرید استرس وارد نکنید فقط چند نکته را فراموش نکنید.

  • اگر رشته انسانی هستید و تراز زیر ۵۰۰۰ چه در تراز سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۲ و چه در تراز کل دارید و نمیخواهید دانشگاه آزاد در رشته های بدون کنکور یا دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی درس بخوانید، از الان برای سال آینده شروع به درس خواندن کنید.

البته بسیاری از رشته های کنکور انسانی بدون کنکور حتی در دانشگاه های سراسری ارائه میشود که میتوان به راحتی و صرفا بر اساس تراز سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۲ قبول شوید. درباره شرایط قبولی دانشگاه فرهنگیان با تراز های کنکور تیر ۱۴۰۲ در ادامه بیشتر توضیح داده ایم.

  • اگر رشته تجربی هستید و فقط به فکر پزشکی هستید، با تراز زیر ۸۰۰۰ قرار نیست به هیچ وجه برسید ولی با تراز ۷۵۰۰ الی ۸۰۰۰ برای پیراپزشکی ها امیدوار باشید.

نمیتوان هیچکدام از این پیش بینی ها را دقیق و صد درصد دانست اما براساس نرم افزار های انتخاب رشته سال گذشته چنین بوده است. برای بررسی تراز و رتبه کنکور خود با نرم افزار انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ کلیک کنید.

  • برای رشته ریاضی که با وجود تعداد کم داوطلبان اصلا نگران نباشید شما حتی با تراز ۶۰۰۰ هم میتوانید در دانشگاه های سراسری در رشته های برتر کنکور ریاضی مثل مکانیک، عمران و معماری قبول شوید اما اگر به فکر رشته های خاص در دانشگاه های خاص مثل رشته های اویونیک یا مهندسی پرواز هستید، با تراز زیر ۸۰۰۰ نمیتوانید انتظار داشته باشید.

برخلاف باور عموم بعضی رشته های کنکور ریاضی مثل مهندسی دریا، مهندسی پرواز، مهندسی راه آهن و این چنین رشته های تخصصی که با ظرفیت خیلی کمی هم ارائه میشوند، میتواند حتی از بهترین رشته های کنکور تجربی هم پر درآمد تر باشد. مثلا یک فارغ التحصیل مهندسی دریا که به عنوان ملوان کشتی کار میکند ماهیانه ۷۵۰ دلار حقوق ثابت با مقدار نامشخصی هزینه ماموریت برای هر سفر دارد! جدول زیر را برای تخمین رتبه مشاهده کنید.

ترازحدود رتبه با سهمیه منطقه ۱حدود رتبه با سهمیه منطقه ۲حدود رتبه با سهمیه منطقه ۳
۶۰۰۰۱۴.۰۰۰ تا ۱۴.۵۰۰۲۹.۰۰۰ تا ۳۰.۰۰۰۵۲.۰۰۰ تا ۵۳.۵۰۰
۷۰۰۰۷.۳۰۰ تا ۷.۵۰۰۱۳.۷۰۰ تا ۱۴.۰۰۰۲۲.۸۰۰ تا ۲۳.۵۰۰
۸۰۰۰۳.۴۰۰ تا ۳.۶۰۰۵.۳۰۰ تا ۵.۵۰۰۷.۳۰۰ تا ۷.۶۰۰
۹۰۰۰۱.۴۰۰ تا ۱.۶۰۰۱.۷۰۰ تا ۲.۰۰۰۱.۹۰۰ تا ۲.۱۰۰
۱۰.۰۰۰۵۰۰ تا ۷۰۰۵۰۰ تا ۷۰۰۳۰۰ تا ۴۰۰
۱۱.۰۰۰۱ تا ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۱ تا ۲۰۰
در این جدول سهمیه های ۵درصد و ۲۵ درصدی جانبازان و شهدا و سهمیه های مناطق محروم و .. لحاظ نشده است.

تراز سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۲ اصلا عادلانه بود؟

بعد از این همه مدت که نتایج اعلام شد، تازه مشخص شده است که چه اشتباهات عجیبی در همین مسئله کوچک تراز گیری برای بچه های ترمیم معدل کرده و نکرده، رخ داده است. میگویند بچه های دیپلم نظام قدیم کنکور تیر ۱۴۰۲ که نمره های خوبی داشته اند و ترمیم معدل نکرده اند، نسبت به نمره های همان سال در نظر گرفته شده است و تراز سوابق تحصیلی وی از بچه هایی که در امتحانات نهایی ۱۴۰۲ امتحان داده اند کمتر شده است.

تا حدی میتوان این نحوه اندازه گیری تراز سوابق تحصیلی کنکور را عادلانه دانست چون سوالاتی که دانش آموز دوازدهم سال ۹۷ در امتحانات نهایی دیده است و جواب داده است و ۲۰ شده است با دانش آموزی که در سال ۱۴۰۲ در امتحانات نهایی شرکت کرده و با این اوضاع سوالات سخت نهایی ۲۰ شده است متفاوت است و بی شک باید تراز متفاوتی هم داشته باشد.

اما به هر حال بچه ها خیلی از این قضیه راضی نبودند و میگویند این اوج نا عدالتی برای دانش آموزی است که در آن سال ها با سختی تمام نمره کامل گرفته اند اما حالا نمیتواند تراز بالایی در سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۲ داشته باشد.

دو روزی از اعلام نتایج در سایت سنجش میگذرد و وزارت آموزش و پرورش به اشتباهات و خطاهای فاحش خود در ترازدهی سابقه تحصیلی پی‌ برده‌اند و به نظر می رسد قصد دارند اعتراضات را در تهران بررسی کنند.

نظر دانش آموزان این است که سازمان سنجش باید محکم بایستد و بگوید تا ترازهای سابقه تحصیلی به عدالت نزدیک نشود، رتبه‌‌ای صادر نخواهم کرد. هرچند که خود سازمان سنجش هم در تراز دهی کنکور های تیر و دی ماه با مشکل مواجه شده است اما دانش آموزان قرار است برای اعلام اعتراض خود به آموزش و پرورش مراجعه کنند!

تراز کنکور تیر ۱۴۰۲ برای قبولی دانشگاه فرهنگیان چگونه باید باشد؟

خب مثل هر سال تراز لازم برای قبولی دانشگاه فرهنگیان ۶۵۰۰ است. توجه داشته باشید که بی شک تراز کنکور و تراز سوابق تحصیلی ۱۴۰۲ بعد از میانگین گرفتن باید بیشتر از ۶۵۰۰ باشد. و یکی نمیتواند برای مجاز شدن در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان کافی باشد.

البته خود ۶۵۰۰ و کمی بالا تر شما را برای انتخاب رشته مجاز میکند اما نسبت به میانگین متقاضیان احتمال قبولی کمتر است. هرچند باتوجه به بومی گزینی بودن شرایط پذیرش دانشگاه فرهنگیان، باید حتما تعداد ظرفیت منطقه و بوم، رشته و دانشگاه و … را در کنار تراز سوابق تحصیلی ۱۴۰۲ مد نظر قرار داد.

اگر میخواهید به صورت قطعی برای مصاحبه دانشگاه فرهنگیان دعوت شوید، باید تراز حداقل ۷۵۰۰ داشته باشید البته مصاحبه دانشگاه فرهنگیان هم اهمیت ویژه ای از این نظر دارد.

به علاوه برخی منابع که البته خیلی هم به آنها اعتماد نداریم گفته اند که امسال برای داوطلبان انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان سریال انتخاب رشته جداگانه لازم است خریداری شود و در غیر این صورت انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان با هر ترازی بی معنی خواهد بود.

موضوع برگزاری کنکور اختصاصی برای دانشگاه فرهنگیان از سال ۱۴۰۳ هم چالش دیگری است که هنوز نمیدانیم چقدر صحت دارد اما باتوجه به اینکه محدودیت سنی دانشگاه فرهنگیان به احتمال زیاد حذف شده است، بچه های فارغ التحصیل میتوانند بازار کار قطعی خود را با انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان تضمین کنند.

برای انتخاب رشته بر اساس تراز سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۲ چکار کنیم؟

هنوز هیچ اطلاعاتی درباره زمان شروع انتخاب رشته کنکور از طریق سازمان سنجش اعلام نشده است اما معمولا انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی برای دانشگاه های سراسری همزمان با انتخاب رشته با کنکور و انتخاب رشته دانشگاه های ازاد چند روز بعد و از طریق وبسایت رسمی دانشگاه آزاد انجام میشود.

احتمالا برای انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه های سراسری باید از تراز سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۲ کمک بگیرید و در این زمینه نیز باتوجه به اهمیت و پیچیدگی فرایند انتخاب رشته امسال بهتر است از مشاور انتخاب رشته کنکور و نرم افزار های انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ کمک بگیرید.

تراز سوابق تحصیلی ۱۴۰۲ چگونه محاسبه شده است؟

همانطور که گفته شد تراز دانش آموزانی که امسال امتحان نهایی داده اند، چه دوازدهمی ها و چه ترمیم معدلی ها باهم مقایسه شده اند و کسانی که سال های پیش دیپلم گرفته اند، باتوجه به میانگین همان سال تراز دریافت کرده اند. یعنی مثلا کسی که امتحان نهایی سال ۹۴ را ۲۰ گرفته است تراز ۸۰۰۰ دارد این درحالی است که دانش آموزی که معدل نهایی ۱۴۰۲ اش ۱۸.۵ شده تراز ۱۰.۰۰۰ در سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۲ دریافت کرده است. به صورت حدودی میتوانید نسبت تراز و نمره را در جدول زیر ببینید.

نمره۱۹.۷۱۹.۵۱۹.۳۱۹۱۸.۵۱۸۱۷.۵۱۶.۵۱۵.۵
تراز۱۰.۹۰۰۱۰.۴۵۰۱۰.۰۵۰۹.۸۰۰۹۰۰۰۸.۴۰۰۸.۱۰۰۷.۵۰۰۷.۰۴۲

نمرات کمتر از ۱۵ در معدل تفاوت ۱۰۰۰ واحدی در تراز ایجاد نمیکند و کم کم پایین میاید. مثلا نمره میانگین ۱۱ونیم برای امتحانات نهایی تراز ۵۸۰۰ در تراز سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۲ داشته است.

آیا میتوان به تراز سوابق تحصیلی ۱۴۰۲ اعتراض کرد؟

بله ظاهرا به دانش آموزان و داوطلبان ترمیم معدل فرصت شش روزه برای اعتراض به تراز سوابق تحصیلی کنکورشان داده شده است! حالا اینکه بر چه اساسی بچه ها بدانند که تراز کنکورشان باید بالا تر میشده یا پایین تر دیگه خدا میدونه و انگار دانش آموزان در این خیل عظیم تغییر و تحولات بی پایه و اساس باید علم غیب داشته باشند و خودشان را هرطور که هست با شرایط وفق دهند.

به هرحال اعلام شده است که داوطلبان از طریق درگاه الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش اجازه اعتراض به تراز سوابق تحصیلی ۱۴۰۲ را دارند و این اعتراض که البته خیلی قابل درک نیست و معمولا این کار انجام نمیشود، از ۲۱ مرداد تا ۲۷ مرداد از طریق سایت درخواست سنجش نی اعتراض به تراز و درصد های کنکور امکان پذیر خواهد بود.

به عنوان یک تیم مشاوره انتخاب رشته و متخصص در زمینه کنکور پیشنهاد میکنیم که به تراز ز کنکور تیر ۱۴۰۲ اعتراض نکنید چون فقط یکبار فرصت اعتراض دارید. بهتر است این فرصت را بگذارید برای زمانی که رتبه ها اعلام شده و کاملا درباره مجاز یا غیر مجاز شدن انتخاب رشته اتون مطمئن هستید.

اما اگر به تراز سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۲ اعتراض دارید بحث دیگری است! این تراز را آموزش و پرورش با هزار و یک دردسر به دست شما رسانده است و احتمالا خطا هم در آن زیاد دیده میشود. پس اگر مطمئنید که نمره میانگین امتحانات نهایی شما بالاتر از میانگین کشوری است ولی مثلا تراز سوابق تحصیلی تان زیر ۸۵۰۰ است باید از طریق سامانه اعتراض بزنید.

سامانه اعتراض به سوابق تحصیلی کنکور ۱۴۰۲

بزرگترین باگ سنجش در اعلام تراز های کنکور ۱۴۰۲

تراز کنکور دی چه شد؟! سازمان سنجش، برای کسانی که در دو نوبت دی و تیر شرکت کرده‌اند، بیشترین تراز را در کارنامه درج کرده. (بدون آنکه تراز هر دو آزمون و البته رتبه هر دو آزمون را به داوطلب اعلام کند) حال اینکه دواطلبی که نمی داند در کنکور دی چه ترازی کسب کرده چگونه می خواهد از این تراز تا دو سال آینده استفاده کند خود سوال دیگری است که هیچکس جوابش را نمیداند.

نکته بعدی اینکه تا ۲۷ ام مهلت اعتراض به تراز های سوابق تحصیلی ۱۴۰۲ را داریم پس انتخاب رشته قرار است بعد از این مهلت اعتراض باشد و انتخاب رشته بعد از آن! خب تکلیف بچه هایی که قراره از مهر برن دانشگاه چیه؟ اگه همون ۲۸ ام هم رتبه ها بیاد و انتخاب رشته شروع بشه و در کمترین حالت ۵ روز برای انتخاب رشته در نظر بگیریم، یعنی ما ۳ شهریور تازه انتخاب رشته کردیم و آیا جواب های نهایی و مهلت ثبت نام دانشگاه ها در ۲۸ روز مانده از شهریور اعلام میشه!

واقعا خدا میدونه که امسال ورود بچه ها به دانشگاه ها چی قراره بشه و انگار کنکوری های ۱۴۰۲ بازیچه دست یکسری تصمیم بی نتیجه شدن!

با این نتایجی که اومده انتخاب رشته کنیم یا نکنیم؟

اگه سهمیه ای هستید انتخاب رشته تان باید حتما با در نظر گرفتن شرایط قبولی باشد چون اگر امسال از کد سهمیه استفاده کنید ولی به دانشگاه نروید، سال بعد این کد سهمیه شما فاقد اعتبار شده و فقط میتوانید از سهمیه مناطق استفاده کنید. پس شما حتما برای تصمیم گیری به مشاور انتخاب رشته یا حداقل نرم افزار انتخاب رشته برای تخمین میزان احتمال قبولی تان نیاز دارید.

اما اگر سهمیه ای نیستید و تنها سهمیه ای که از آن استفاده میکنید سهمیه مناطق کنکور است، بی شک و بدون هیچ صحبتی حتی اگه از آخر اول هم شدی انتخاب رشته کن! ضرری نداره که! دییگه نه قراره در صورت قبولی سال بعد از کنکور محروم بشی نه قراره نتونی دانشگاه های روزانه رو انتخاب کنی و کلا هیچ تاثیری نداره.

حتی اگر میخواهی پشت کنکور بمونی و درس خواندن را از تابستان هم شروع کردی، بازهم انتخاب رشته کن چون ممکنه یه جایی خسته بشی، ببری، بگی من دیگه حوصله پشت کنکور موندن رو ندارم و یهو دیدی اول مهر رفتی دانشگاه و همزمان کنکور هم خوندی!

نوشته های مشابه

‫۳۳ دیدگاه ها

  1. معدل کتبی من ۱۹.۷۵ و معدل کل ۱۹.۹۱ در سال ۱۴۰۲ در تهران شده ..تراز ۱۰۷۰۷ به من دادن …اونوقت نفر اول کنکور با معدل ۱۹.۷ تراز ۱۱۱۰۰ بهش دادن …این عدالته .؟؟؟؟

  2. سلام با توجه به اعلام رتبه های برتر و اطلاعات کلی و اینکه تراز بالا زیر ۱۳۰۰۰ هست با تراز ۹۵۰۰ رتبه تجربی در منطقه یک چقدر میشود

  3. باسلام لطفابفرمائیدترازکنکور۸۷۰۰ومعدل ۱۰۲۷۰رشته تجربی منطقه دوشانسی برای پزشکی دارد؟

  4. سلام.
    آخرش نفهمیدیم این تراز کنکور کفش چنده یا سقفش چنده.
    اگر سقف رو بذاریم ۱۴ هزار و کف رو صفر، آیا این تراز با محدوده ۱۴ هزار تایی و ظرفیت همین قدری توانایی لازم برای رتبه بندی ۴۰۰ هزار نفر داوطلب رو داره؟
    فکر نکنم ۴۰۰ هزار نفر رو بشه تو ۱۴ هزار تا جا کرد بدون اینکه اون وسط تراز تکراری باشه، چون تراز تکراری به معنی رتبه تکراری هست و گمان نکنم رتبه ای تکراری و یکسان بین دو نفر موجود باشه
    میشه توضیحی در این باره بفرمایید؟

    1. سلام بله صحبت شما درسته و دقیقا مشکل همینجاست و احتمالا همین مشکل باعث شده که تا الان هنوز رتبه ای برای داوطلبان مشخص نشده! البته هر ساله تراز کنکور اهمیت داشته و احتمالا تراز های مشابه بر اساس درصد های داوطلب در دروس با ضریب بالا ملاک رتبه بهتر یا بدتر قرار میگیره. نکته دیگر هم نمره های امتحانات نهایی بچه هاست که باید در رتبه تاثر داشته باشه ولی در این باره هیچ اطلاعیه ای دیده نشده و مشکل اصلی همین ۴۰ درصد سوابق هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا