پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

مشاور من

مصاحبه با رتبه برتر کنکور و دانشجو پزشکی آزاد مشهد درباره اشتباهات مهلک سال کنکور!

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

محمد مقداد ابراهیمی، رتبه ۱۹۰۴ کنکور تجربی ۱۴۰۲، یک داوطلب فارغ التحصیل بوده که با وجود رتبه خوبی که توی کنکور داشته ، پزشکی آزاد قبول شده! او برخلاف اکثر رتبه های برتر کنکور در مدارس سمپاد درس نخونده ولی دبیرستان نمونه دولتی بوده و یک سال پشت کنکور مونده تا بتونه به هدفش که پزشکی بوده برسه! او یک نصیحت برای همه شما داره:

اگه یکی دوماه تا کنکورت مونده و بخاطر همین میگی ولش کن امسال رو روی نهایی تمرکز میکنم و سال بعد رو جدی میخونم یا به هر دلیل دیگه ای این کنکور رو ول میکنم و پشت کنکور میمونم، بدانید و آگاه باشید که شما سال بعد هم نمیخونید! چون شما در لحظه تلاش کردن رو بلد نیستید. اگه میخوای باید همین الان شورع کنی به درس خوندن باور کنید که پشت کنکور موندن راحت نیست!

البته که ما به عنوان تیم تخصصی مشاوره کنکور و انتخاب رشته در تعجبیم که چرا با رتبه زیر ۲۰۰۰ آقای ابراهیمی، نتونسته دانشگاه سراسری قبول شه و اونطوری که توی تحلیل نتیجه نهایی کنکور ۱۴۰۲ دیدیم، تقریبا هیچکس بر اساس انتظاری که ازش میرفت قبول نشد. مثلا رتبه ۹۰۰۰ کنکور تجربی، نتونست پرستاری سراسری قبول شه!

احتمالا تاثیر تراز کنکور و سوابق تحصیلی و تک تک نمرات در قبولی داوطلبان تاثیر داشته و به هرحال کسب رتبه ۱۹۰۴ در کنکور تجربی اون هم با وجود تغییرات و سخت گیری های کنکور ۱۴۰۲، کار هر کسی نیست و مصاحبه با رتبه برتر کنکور میتونه انگیزه ای برای کنکوری های ۱۴۰۳ باشه و مسیر رو تا حد زیادی به شما نشون بده.

پس مصاحبه با رتبه ۱۹۰۴ کنکور ۱۴۰۲ رو از دست ندید چون در این مطلب درباره تکنیک های رتبه های برتر برای موفقیت در امتحانات نهایی، انتخاب آزمون های آزمایشی، انتخاب پکیج های آموزشی کنکور و حتی لایف استایل زندگی رتبه های برتر قراره صحبت کنیم.

مشاوره تحصیلی آکو

مصاحبه با رتبه برتر کنکور ۱۴۰۲ محمد مقداد ابراهیمی

آقای ابراهیمی در کنکور سهمیه منطقه ۳ داشتن و با همین سهمیه تونستن رتبه ۱۹۰۴ بیارن. با این حصاب احتمالا رتبه کشوری حدودا ۳۰۰۰ الی ۴۰۰۰ بوده که با تاثیر سهمیه به ۱۹۰۰ رسیده است.

اولین نکته ای که درباره محمد مقداد مارو متعجب میکنه اینه که سال اولی که کنکور داده بدون داشتن مشاور تونسته رتبه ۳۸۰۰ بشه که در این باره از او پرسیدیم. پاسخ رتبه ۱۹۰۰ کنکور درباره استفاده از مشاور جالب بود:

من سال اول مشاور نداشتم و خیلی اشتباه ها کردم تا مسیر درست رو یاد گرفتم. شاید اگه یه مشاور ویژه کنکور تجربی داشتم، همون سال اول حتی رتبه ام از سال دوم هم بهتر میشد ولی اشتباه کردم که فکر میکردم من خودم بلدم.

او در ادامه گفت که برای بهتر کردن شرایطم از کانال های تلگرام مشاوره تحصیلی و وویس هاشون کمک میگرفتم و البته تاثیر گذار هم بود ولی اگر مشاور همراهم بود قطعا میتونستم در زمان کمتر نتیجه بهتری بگیرم.

تلگرام تیم مشاوره تحصیلی آکو

در مصاحبه با رتبه برتر کنکور تجربی سال گذشته یک موضوع نظر ما را جلب کرد و آن هم بغض کردن دانشجوی پزشکی در زمان صحبت درباره لحظه دیدن نتایج اولیه(رتبه و تراز) در سایت سازمان سنجش بود! میدانید که این جوان ۱۹ ساله چقدر از علایق و تفریحاتش زده تا به اینجا برسه و لحظه دیدن اعلام نتایج رو یک لحظه وصف ناشدنی معرفی کنه.

جالبه که بدونید دانشجوی پزشکی سال ۱۴۰۲ در سال ۱۴۰۱ انتخاب رشته کرده بوده، رادیولوژی دوره روزانه دانشگاه شاهرود قبول شده بود و ترم اول رو از دانشگاه مرخصی گرفته تا بتونه برای کنکور مجدد بخونه.

طبق قوانین جدید شرکت در کنکور دانشجویان روزانه هم میتوانند مجدد کنکور دهند و در صورت قبولی قبل از ثبت نام در کد رشته محل قبولی باید از رشته و دانشگاه قبلی انصراف دهند.

رتبه برتر کنکور از سال یازدهم تقریبا مدرسه نرفته!

همونطور که خوندید، محمدمقداد جزو رتبه های برتر مدارس سمپاد نبوده و در مدرسه نمونه دولتی درس خونده اما نکته جالب اینه که بنابه شرایطی از سال دهم درست و حسابی مدرسه نرفته! ظاهرا سال دهم به بیماری خاصی دچار شده و در سال های بعد هم درگیر همه گیری کرونا بوده اند. او درباره مدرسه رفتن میگه:

قطعا مدرسه و معلم و به ویژه رقابت بین هم کلاسی ها خیلی تاثیر داره ولی اصلا اینطور نیست که اگه توی این مدارس خاص درس نخونی پس راه موفقیتت بسته اس. اون چیزی که تورو به موفقیت میرسونه برنامه ریزی و تلاش خود شماست.

من کلا دانش آموز درس خونی بودم و حتی در سال نهم هم تراز اول رو در شهر خودمون کسب کردم. و قصد هم داشتم که از سال دهم برای کنکور خوندن شروع کنم اما متاسفانه درگیر بیماری کیست ریه شدم و تقریبا چهار ماه اصلا مدرسه نرفتم و وقتی برگشتم مدرسه از درس دادن معلم ها به معنی واقعی کلمه هیچی نمیفهمیدم!

اینکه پایه ام ضعیف شده بود و از درس ها چیزی نمیفهمیدم انقدر بهم فشار آورد که به فکر تغییر رشته افتادم ولی تا آخر سال دهم دوام آوردم و تابستون خودم رو بالا کشیدم. و استارت درس خوندن برای کنکور رو از تابستان پایه یازدهم زدم ولی تقریبا تا عید سال دوازدهم مسیرم اشتباه بود!

اشتباه سرنوشت ساز در مصاحبه با رتبه برتر کنکور تجربی مشخص میشود

بله من مصمم بودم که از سال یازدهم برای کنکور خوندن رو شروع کنم ولی چون کسی نبود راهنماییم کنه، من به عنوان قدم اول شروع کردم به تست زنی دین و زندگی! اونجایی که میگم مشاور واقعا نقش حیاتی داره اینجاست! چون اگه مشاور داشتم قطعا او بهم میگفت که الان وقت دین و زندگی یا درس های عمومی نیست ولی خب…!

مشاوره تحصیلی کنکور در کرج

خلاصه که من تا عید دوازدهم با همون روش اشتباه دروس عمومی رو خوندم و تموم کردم بعد رفتم سراغ درس های تخصصی و تا عید تقریبا همه درس ها رو تموم کرده بودم. به نظر خود از عید سال دوازدهم شروع اصولی من بود که میتونم بگم در رسیدن من به رویاهام تاثیر گذاشته.

بله من خودم میدونستم که توی سال اول به نتیجه ای که میخوام نمیرسم و البته کنکور دادم ولی از همون عید سال دوازدهم میدونستم که سال بعد هم میخوام بمونم ولی بعد کنکور شل کردم و البته برای انتخاب رشته هم با خودم لج کرده بودم و اشتباه انتخاب رشته کردم. سال دوم از آبان استارت کنکور رو زدم و کوله بار اشتباهات سال قبلم رو داشتم و ازشون عبرت گرفتم و به خاطر همین هم اوضاعم بهتر بود.

من دانشگاه ثبت نام کرده بودم و فکر میکردم که دانشجویان دوره های روزانه نمیتونن کنکور مجدد بدن و به خاطر همین به محض انتشار خبر لغو این محدودیت شروع کردم و به همین خاطر هم هست که فکر میکنم میتونستم توی سال دوم بهتر عمل کنم.

کنکور فقط درس خوندن نیست و باید مسیر رو درست رفته باشی تا با علمی که توی این مسیر کسب کردی بتونی به هدفت برسی. دقت کنید که اول از همه داشتن هدف و پشتکار مهمه اما این ها فقط دو ضلع مربع را تشکیل میدهند و بی شک یکی از اضلاع آن هم مشاور است. ضلع سوم هم آزمون آزمایشی است که در ادامه بیشتر بهتون توضیح میدم.

تغییرات کنکور آقای ابراهیمی رو مجبور کرد در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنه

همونطور که در شرایط شرکت در کنکور ۱۴۰۳ هم به تفکیک توضیح دادیم، شرکت در امتحانات ترمیم معدل برای کنکور واقعا انتخاب هوشمندانه ایه که همه سال دومی ها باید انجام بدن. در مصاحبه با رتبه برتر کنکور ۱۴۰۲ هم این نکته از قلم نیوفتاد و او درباره سختی تشریحی خوندن سه ماه قبل از برگزاری کنکور میگوید!

من با چه سختی خودم رو به ترمیم معدل و مطالعه تشریحی رسوندم و با اینکه معدلم بالای ۱۸ شد اما تراز کنکورم ۸.۸۰۰ بود و به نظر خودم من یکی از افرادی بودم که توی تراز سوابق تحصیلی بهش ظلم شده. چون دوستام بودن که با همین میانگین نمرات تراز بالای ۹۰۰۰ گرفتن.

شاید علت اینکه توی دانشگاه های سراسری قبول نشدم، همین تراز سوابق تحصیلیم بود! من تراز سوابقم ۸.۸۰۰ بود و تراز کنکورم تقریبا ۱۰.۰۰۰ بود و میانگین این دوتا با تاثیر ۴۰ درصدی سوابق و ۶۰ درصدی من تونستم با تراز حدود ۹۶۰۰ به پزشکی دانشگاه آزاد برسم.

توصیه ای در مصاحبه با رتبه برتر کنکور ۱۴۰۲ برای امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳

من پیشنهاد میکنم از همین الان برای امتحانات نهایی روتین درسی شبانه داشته باشید یعنی روزی نهایتا ۱.۵ ساعت برای مطالعه درس های عربی، زبان یا ادبیات بذارید. فعلا به درس دین و زندگی فکر نکنید چون این درس کاملا حفظیه و باید در روز های منتهی به امتحان براش تلاش کنید. ولی مثلا کلمات ادبیات یا قواعد زبان انگلیسی و عربی رو نمیشه توی یک شب بهش مسلط شد.

در سه ماهه آخر قبل از کنکور یعنی تقریبا از بعد زا عید کم کم این تایم رو اضافه کنید که بتونید تا امتحانات یه جمع بندی خوب داشته باشید. ولی اگه کنکوری هستید، نیازی نیست که از الان که آبان ماهیم شروع کنید برای مطالعه تشریحی!

برنامه هماهنگ مطالعه تشریحی و تستی برای کنکور

ساعت مطالعه مقداد ابراهیمی در سال کنکور چند ساعت بوده؟

در مصاحبه با رتبه برتر کنکور ۱۴۰۲ درباره ساعت مطالعه اش در سال کنکور پرسیدیم. او در این باره اشاره کرد که از عید سال دوازدهم شروع کرد به جدی درس خوندن و اونموقع فکر میکرد از عید تا کنکور میتونه به رویاش برسه پس ساعت مطالعه اش اینطوری بود:

من ساعت مطالعه ام از ۶ ساعت شروع شد و توی یک هفته تونستم اون رو به ۱۰ ساعت برسونم اما من شرایطم فرق میکرد چون تقریبا دیر درست و حسابی شروع کرده بودم! شما حتما یک روند عادی رو برای شروع از آبان در نظر بگیرید.

شاید باورتون نشه ولی بدون اینکه نقاط ضعفم رو تشخیص بدم و بدون اینکه تحلیل بودجه بندی دروس رو بخونم و برای تعداد سوال هایی که میخوام جواب بدم برنامه ریزی کنم شروع کردم به جمع بندی کردن همزمان با بقیه!

اینطوری تونستم توی سه ماه جمع بندی درست داشته باشم و بشم رتبه ۳۰۰۰! پس اینکه میگن با برنامه ریزی میشه از عید تا کنکور رتبه خوب گرفت واقعا دروغ نیست چون من در کنکور تجربی ۱۴۰۲ این رو تجربه کردم!

من توی این سه ماه تونستم فیزیک رو از ۱۰ الی ۱۵ درصد توی آزمون های آزمایشی در کنکور ۱۴۰۱ به ۵۰ درصد برسونم و این رو مدیون مشاوری هستم که این روز ها همراهم بود. فک کن ۴۵ درصد توی سه ماه!

در سال دوم که گفتم از آبان ماه شروع کردم به درس خوندن جدی برای کنکور، خیلی خوب شروع کرده بودم و در آزمون های قلمچی شرکت میکردم و تراز آزمون هام خیلی عالی بود و تقریبا در همه ازمون ها رتبه برتر بودم. ولی تو دوران عید به یه مشکل اساسی خورده بودم.

چالش های پشت کنکور موندن برای رتبه برتر کنکور تجربی

همونطور که در اولین صحبتم به عنوان توصیه اصلی مصاحبه با رتبه برتر کنکور تجربی گفتم، اصلا فکر نکنید که اگه یه سال پشت کنکور بمونید چون وقتتون آزاد تره میتونید یه ساعت مطالعه خفن داشته باشید و الان بهتره به مدرسه بچسبید، از سال بعد شروع میکنید.

اتفاقا اگر میخوای شروع کنی این جمله رو از این مصاحبه با رتبه برتر کنکور بردار و همین الان شروع کن به درس خوندن. حداقل این تجربه من بود.

با اینکه وقتم آزاد بود ولی بازم ساعت مطالعه ام اونقدر که میخواستم بالا نبود(متوسط ۱۰ ساعت در روز) البته روزهایی بود که به ۱۳ یا ۱۴ هم برسم ولی روزهایی هم بود که من اصلا یک ساعت هم درس نمیخوندم!

من به طور متوسط روزی ۱۰۰ الی ۲۰۰ تست میزدم ولی اینو یادتون نره که مثلا در دوران جمع بندی این عدد باید به حداقل روزانه ۳۰۰ الی ۴۰۰ تست برسه ولی توی روزهایی که برنامه درسی شما بیشتر روی فاز آموزشی تمرکز داره، حتی تعداد تست ۵۰ الی ۶۰ تا هم طبیعیه.

شرکت در آزمون های آزمایشی برای رتبه ۱۹۰۴ کنکور چگونه بود؟

محمد مقداد ابراهیمی گفته که هر دو سال در آزمون های ازمایشی قلمچی شرکت میکرده ولی در سال اول تراز آزمون هاش بهتر بوده و در سال دوم کمی افت داشت و کلا بین ۶۰۰۰ و ۷۰۰۰ بود. اما مقداد یک چالش بزرگ در آزمون های آزمایشی داشت!

رتبه ۱۹۰۴ کنکور تجربی درباره آزمون های آزمایشی میگه که توی مدیریتش مشکل داشته. یعنی به نظرش واقعا شرکت نکردن در آزمون های آزمایشی حماقته ولی بدون برنامه ریزی و بدون هدف گذاری برای تعداد سوالات و بررسی نمودار پیشرفت و تحلیل آزمون واقعا بود و نبود آزمون فرقی نداره.

یاد گرفتن مهارت های تست زنی و آزمون دادن اهمیت خیلی زیادی برای موفقیت در کنکور داره. انقدری که اگه بگم بدون اون نمیتونید رتبه خوبی کسب کنید عین حقیقته!

به ویژه برای منی که قبلا کنکور سه دفترچه ای نداشتم و حالا داشتم توی آزمون هایی شرکت میکردم که یکبار وقتی به سوالات فیزیک رسیدم، یه تایم زیادی رو هدر دادم، استرس گرفتم و به شدت اون آزمون خراب کردم!

این برای من هشداری بود که باید مدیریت زمان آزمون رو به صورت اصولی یاد بگیرم و از مشاوری که اون روز ها کنارم بودکمک گرفتم و خودم سعی کردم در آزمون های بیشتری توی خونه شرکت کنم و زمانبندی دقیقی توی خونه انجام بدم تا بتونم در آزمون بعدی و نهایتا در کنکور همین تکنیک رو اجرا کنم.

درباره بودجه بندی هم باید بگم که من از آزمون ها خیلی کمک گرفتم ولی در مطالعه مباحث درسی خیلی هم پایبند به برنامه راهبردی قلمچی نبودم! چون مثلا من میخواستم تا عید همه درس ها رو تموم کنم ولی قلمچی تا عید برنامه رو تموم نمیکرد پس مجبور میشدم ازش جلو بزنم تا به هدف خودم برسم.

در مصاحبه با رتبه برتر کنکور ۱۴۰۲ حتی روش آزمون دادنش رو هم پرسیدیم

من اومدم آزمون رو به سه بخش تقسیم کردم، بخش سوالات آسون، بخش سوالات متوسط و سوالات سخت و زمانگیر. چطوری؟ یعنی اومدم به خودم مثلا برای ۲۰ سوال ۷ الی ۸ دقیقه زمان دادم که فقط و فقط سوالات آسونش رو حل کنم. اگه با سوالات آسون میتونستم به تعداد سوال مد نظرم برسم، دیگه حتی دور دومی هم در کار نبود.

مثلا برنامه ریخته بودم که از هر ۱۰ تا سوال ۵ تا درست جواب بدم. پس اگه مثلا توی درس زمین شناسی ۵ سوال آسون رو جواب میدادم، وقتم رو دیگه روش نمیذاشتم و میرفتم سراغ درس های دیگه دفترچه که اهمیت بیشتری داشتند. البته اگر میدیدم همه سوالات قابل جواب دادن اون درس ها رو حل کردم، چرا که نه میومدم روی سوالات وقت گیر ولی آسون زمین شناسی هم وقت میگذاشتم!

این روش رو خودم برای خودم اختراع کرده بود. چون همش به این فکر میکردم که خب منی که بدون حل کردن سوالات سخت و بدون وقت گذاشتن برای اونها میتونم به هدفم برسم چرا باید بیخودی خودم رو درگیرشون کنم؟

بنابراین اگه سوال رو میخوندم و میفهمیدم که سخت یا متوسطه فقط علامت مربوط به خودش رو کنارش میگذاشتم و به راحتی و بدون عذاب وجدان ازش رد میشدم چون میدونستم که قراره برگردم سراغش.

توجه کنید که علامت هایی که استفاده میکردم باتوجه به سبک سوال متفاوت بود. مثلا اگر سوال سخت بود و اصلا نمیفهمیدم چی داره میگه یه علامتی میزدم که بدونم دیگه نیازی نیست حتی برای خوندن صورت سوال وقت بذارم بایداز این سوال بگذرم.

ولی مثلا اگر سوالی رو بلد بودم ولی میدونستم که مرحله های زیادی داره و فقط وقت گیره یه علامت جداگانه میذاشتم که وقتی دور اول تموم شد و سوالات ساده رو زدم بیام سراغش و درصد مثبتش رو با یکم وقت اضافه مال خودم کنم. درواقع دور دوم باید حتما هدفمند باشه.

در مصاحبه با رتبه برتر کنکور تجربی راه حل مقابله با استرس سال کنکور رو کشف کردیم

در مصاحبه با رتبه برتر کنکور ۱۴۰۲ از او درباره استرسی که در سال کنکور داشته پرسیدیم. او در این باره گفت که کلا آدم استرسی و مضطربی هست و کنکور خیلی بهم فشار وارد کرد. او اضافه کرد که اگر مثل من آدم استرس هستید، حتما یه برنامه مشخص و دقیق برای جلسه کنکور داشته باشید و هرچیزی هم که شد به اون پایبند بمونید. اینطوری استرستون به شدت کاهش پیدا میکنه. مثلا چه برنامه ای:

من برنامه ریختم که وقتی دفترچه اول رو گرفتم که ۴۵ دقیقه زمان برای پاسخگوییش داشتم، ۲۰ دقیقه باید همه سوالات آسون رو جواب میدادم و سوالا های سخت رو هم برای خودم علامت دار میکردم. یعنی ۲۵ دقیقه بعدی باید حتما دور دوم رو شروع میکردم.

البته که میتونید یه بازه یک الی دو دقیقه ای برای اتفاقات احتمالی بذارید ولی سعی کنید طبق برنامه ای که ریختید پیش برید.

راه دومی که باید بهش توجه کنید، استراحت و آزاد سازی ذهنتون به صورت مفید و برنامه ریزی شده است. سعی کنید تقریبا هرروز پیاده روی کنید توی محیط باز و کمی با دوستانتون وقت بگذرونید ولی افراط نکنید که برنامه درسیتون خراب نشه. یعنی اولویت باید درستون باشه.

ساعت خواب هم برای داشتن ذهن آماده و قوی مهمه. من خودم ساعت ۱۰ شب میخوابیدم و ۶ صبح درس خوندن رو شروع میکردم و ظهر تقریبا ۳۰ دقیقه دراز میکشیدم و شاید چرت هم میزدم. اینطوری از وارد شدن به چرخه خواب عمیق و کسل شدن جلوگیری میکنید.(یادتون نره که توی این مدت استراحت نباید از گوشی استفاده کنید چون چشمتون خسته تر از قبل میشه)

از مصاحبه با رتبه برتر کنکور ۱۴۰۲ عبرت بگیریم!

محمد مقداد ابراهیمی گفت که بیشترین چیزی که توی روز های کنکور بهم ضربه زد، گوشی و حاشیه های کنکور از قبیل اینکه قوانین لغو شد یا نشد یا عمومی برگشت یا برنگشت بود. پس از اخبار گزاف دوری کنید و سعی کنید در یک مسیر صاف بمونید تا بتونید موفقیت در کنکور ۱۴۰۳ رو در کارنامه خود داشته باشید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا