پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

رشته های فنی حرفه ای

معرفی رشته ساختمان در هنرستان

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
5/5 - (1 امتیاز)

در این مقاله به معرفی رشته ساختمان در هنرستان خواهیم پرداخت. بخشی از رشته های فنی حرفه ای هستند که تنها برای پسران ارائه می شود. رشته ساختمان, صنایع فلزی, الکترونیک, تاسیسات, ساخت و تولید و متالوژی از این دست رشته ها هستند. اگر می خواهید با رشته های فنی بیش تر آشنا شده و درباره شرایط تحصیلی ان ها نیز بدانید, به سایت آموزشگاه پرسا مراجعه کنید.

رشته ساختمان

یکی از مهم ترین رشته هایی که در هنرستان ها برای پسران ارائه می شود رشته ساختمان است. اهمیت رشته ساختمان ازآن جهت می باشد که با گذشت زمان و پیشرفت جوامع, انسان ها به ساخت ساختمان های بزرگ, سدها و پل ها پرداختند و به این ترتیب ساختمان و مهندسی ساختمان به رشته ای مهم و بخش جدانشدنی از زندگی انسان ها تبدیل شد.

دانش آموزان سال دهم می توانند در هنگام انتخاب رشته با توجه به شرایط فرم تحصیلی و نمرات دروس تخصصی رشته ساختمان را انتخاب کنند. هدف این رشته تربیت نیرویی از افراد تکنسین است که بتوانند با استفاده از مهارت هایی که دارند در جامعه مشغول به کار شوند. دانش آموزان باید توجه داشته باشند که این رشته مسئولیت زیادی دارد و برای پیشرفت یک جامعه موثر است.

توانایی های لازم برای مطالعه رشته ساختمان در هنرستان

افرادی که وارد این رشته می شوند باید به کار در کارگاه ها و کارهای فنی علاقمند بوده و کار کردن با افراد دیگر و یا کار به صورت تیمی را دوست داشته باشند. همچنین چون این رشته با ابزار و یا مصالح هم در ارتباط است, داشتن نیروی جسمانی قوی مهم است. جالب است بدانید که در گذشته ساختمان و معماری به صورت مجزا از هم نبودند و با گذر زمان این دو رشته از هم جدا شده و به پیچیدگی های هریک نیز اضافه شد.

محصلان می توانند قبل از انتخاب رشته ساختمان ابتدا در ساختمان های در حال ساخت فعالیت کرده و یا کارآموزی کنند تا با شیوه کار در ساختمان و شرایط آن بیش تر آشنا شده و بتوانند تصمیم بهتری بگیرند. رشته ساختمان هم مانند هر رشته دیگری سختی های خودش را دارد که با علاقه و پشتکار زیاد می توان موفقیت را کسب کرد.

ادامه تحصیل در رشته ساختمان

دانش آموزان بعد از گذراندن سه سال تحصیلی در هنرستان می توانند دیپلم خود را گرفته و با شرکت در کنکور سراسری وارد رشته مهندسی عمران در دانشگاه شوند. این رشته در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شود. این رشته در مواردی با رشته صنایع فلزی می تواند مشابهت هایی داشته باشد. برای مطالعه بیش تر بر روی مقاله معرفی صنایع فلزی کلیک کنید.

بازار کار رشته ساختمان

اهمیت رشته ساختمان فنی را می توانیم با اشاره به کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته یادآوری کنیم. کشورهایی که توسعه یافته اند در ساختمان سازی و ساخت بناهای باشکوه و بزرگ بسیار با تجربه هستند. اما کشورهای در حال توسعه هنوز به این سطح از پیچیدگی و پیشرفت نرسیده اند. بنابراین دانش آموزانی که به مطالعه این رشته می پردازند در ایران می توانند پیشرفت زیادی داشته و بازار کار خوبی هم داشته باشند.

در ادامه مشاغلی را که بازار کار خوبی دارند را می توانید مشاهده کنید:

  • ماکت سازی برای ساختمان
  • نقشه برداری عمومی
  • سرپرست آزمایشگاه بتن
  • تعمیرکار دوربین های نقشه برداری
  • سرپرست کارگاه عملیات اجرایی ساختمان
  • طراح قطعات بتنی
  • قالب بند

اهمیت رشته ساختمان

از آنجاییکه جوامع مختلف در طول زمان گسترش یافته و تعداد انسان ها بیش تر شد, انسان ها نیز شروع به ساخت ساختمان های مسکونی کردند و از طرفی برای کنترل عومل طبیعی سد ها و پل های مختلفی ساختند. بخش زیادی از ساختمان هایی که ساخته می شد برای کار و اشتغال افراد شاغل بود. بخشی دیگر از ساختمان ها هم جنبه تفریحی یا تزئینی داشتند و از نظر مهندسی ارزشمند بودند.

این ساختمان ها باید طوری ساخته می شدند که در هنگام وقوع حادثه های طبیعی مانند زلزله, سیل و … مقاومت داشته و آوار نشوند. همه این ها نیاز به متخصصانی دارد که بتوانند با مسئولیت پذیری بالا دانش کافی به کارهای ساختمانی مشغول شوند.

سخن آخر مشاوره تحصیلی آکو

از آنجایی که رشته ساختمان در حال پیشرفت است و افراد زیادی اشتغال در این رشته دارند, علاقمندان می توانند با تحصیل در هنرستان و دانشگاه مدرک تحصیلی خود را دریافت کرده و با استفاده از مهارت هایشان مشغول به کار شوند. اگر می خواهید برای انتخاب رشته از مشاوران کمک بگیرید با مشاوران تحصیلی آکو در ارتباط بمانید.

همچنین در اینستاگرام آکو عضو شوید تا از جدیدترین اخبار تحصیلی و کنکوری مطلع بمانید.

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا