تاثیر چشمگیر معدل متوسطه در کنکور
مجله خبری آکو از تاثیر چشمگیر معدل متوسطه در کنکور می گوید. ۷۰ درصد رتبههای زیر ۳ هزار کنکور، معدل بالا دارند.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به همبستگی مستقیم و معنادار میان کسب رتبههای بالای کنکور با دانشآموزان معدل بالا، به تجمع معدلهای بالا در پشت کنکور نیز اشاره کرد و گفت: نتایج نشان میدهد قریب به ۷۰ درصد معدل بالاهای سال جاری، همان رتبههای زیر ۳۰۰۰ کنکوراند که ۳۰ درصد مربوط به سال گذشته است و اینها تجمیع شده و این تعداد معدل بالا، پشت کنکوری میشوند.
خسرو ساکی درباره ترمیم معدل برای کنکور سراسری نیز توضیح داد و گفت: ما ترمیم معدل نداریم و مصوبه کنونی ما مربوط به ترمیم نمره است؛ به این معنا که اگر دانشآموزی نمره پایینی در دروس تخصصی یا عمومی که به عنوان سابقه تحصیلی در سازمان سنجش به صورت مثبت در نتایج انتخاب رشتهمحلهای با آزمون، اعمال میشود، کسب کرده باشد میتواند دوباره در همان درس آزمون دهد و اگر نمره جدیدش بالاتر باشد برای سازمان سنجش ارسال میکنیم.
ساکی در خبر تاثیر چشمگیر معدل متوسطه در کنکور گفت: برای این کار از تکنیکهایی تحت عنوان همترازسازی بهره گرفته میشود که هم در حین طراحی سوال و هم در حین تحلیل و اعمال نتایج انجام میشود که توسط متخصصین انجام میشود. وی ادامه داد: در سازمان سنجش همترازسازی برای نمرات و در مرکز سنجش آموزش و پرورش، همترازسازی سوالات با سالهای قبل انجام میشود.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره این ابهام و پرسش پیرامون همترازی مبنی بر آنکه «در سال ۹۸ در رشته تحربی تعداد داوطلبان که معدل ۱۹ تا ۲۰ کسب کردند ۴۹ هزار نفر و در سال ۹۹ حدود ۷۳ هزار نفر است و هیچگونه همترازی صورت نگرفته است» گفت: اطلاعات صحیح نیست. اینکه فقط به فراوانی اشاره کنیم، غلط انداز است. یک سال ممکن است تعداد شرکتکنندگان در رشتهای ۲۸۰ هزار نفر و سال دیگر ۲۲۰ هزار نفر باشد. معلوم است که در طبقه معدلی ۱۹ تا ۲۰ در سالی که تعداد شرکتکنندگان کمتر بوده، عدد کمتری را نشان میدهد.
ساکی افزود: ما مرجع اعلام آمار مربوط به نمرات دانشآموزان هستیم. در رشته علوم تجربی در سال ۹۸، تعداد دانشآموزانی که نمره بین ۱۹ تا ۲۰ دارند، ۱۳ هزار و ۴۴۳ نفر هستند (۶.۱۶ درصد) و سال ۹۹ نیز این عدد ۸۹۷۹ نفر هستند ( ۴.۰۶ درصد). در سال ۱۴۰۰ نیز این عدد ۱۰ هزار و ۲۶۸ نفر هستند ( ۴.۷۷ درصد) و اینگونه نتیجه میگیریم که دامنه تغییرات چهار تا شش درصد است. یعنی در هر سه سال، پنج تا شش درصد دانشآموزان ما در رشته تجربی که رشتهای پرترافیک است و سطح بالایی دارد، در این طیف قرار دارند.
وی در خبر تاثیر چشمگیر معدل متوسطه در کنکور گفت: در اینجا این سوال مطرح میشود که آیا با توجه به اینکه سؤالات آموزش و پرورش، ملاک محور و سوالات سازمان سنجش، هنجار محور هستند، قدرت تفکیک یکسانی دارند؟. در حال حاضر آزمونهای نهایی ما قدرت تفکیک دارد، اما نه به اندازهای که بین صندلیهای مختلف دانشگاهها تفکیک ایجاد کند. وقتی قرار است ۶۰ درصد سهم سوابق تحصیلی باشد باید این قدرت را بالا ببریم.
ساکی با بیان اینکه در سال ۹۸، ۱۰۰ نفر، در سال ۹۹، ۶۳ نفر و در سال ۱۴۰۰، ۱۱۱ نفر در رشته تجربی معدل ۲۰ کسب کردهاند، اما اینکه چگونه میخواهیم بین اینها تمیز قائل شویم یک سؤال اساسی است عنوان کرد: برای این موضوع در ضابطه کلی و آیین نامه اجرایی راهکارهایی دیده شود. در ضابطه کلی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، ترکیبی به این موضوع نگاه کرده و تصویب کرده است که ۶۰ درصد سهم سوابق تحصیلی و ۴۰ درصد سهم کنکور سراسری باشد که در واقع آن ۴۰ درصد به کمک ۶۰ درصد آمده است تا رتبهبندی ایجاد کند.
وی افزود: در واقع نیامدند آزمون هنجاری یعنی کنکور را حذف کنند، به همین علت است که آن قدرت تفکیکی که نمیتواند آزمونِ ملاکی ما ایجاد کند، کنکور ایجاد میکند و این موضوع در آییننامه اجرایی دقیقتر تبیین میشود.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره چرایی تاثیر صرفِ امتحانات پایه دوازدهم در کنکور گفت: معتقدیم تمام پایههای تحصیلی ارزشمند هستند و اگر ارزشمند نبودند که برگزار نمیکردیم؛ پایههای تحصیلی در آموزش و پرورش حالت سلسله مراتبی دارند و پایه بالاتر حالت ذو مراتب دارد و علاوه بر آن پایه، هدف پایههای پایینتر را در آن مستتر است.
ساکی اضافه کرد: برابری و عدالت در کیفیت آموزش در اقصی نقاط کشور وجود ندارد؛ یعنی اینکه بگوییم کیفیت آموزش در سیستان و بلوچستان با کیفیت آموزش در تهران و خراسان رضوی، یکسان است، اینگونه نیست. در کنکور سراسری با اعلام ضرایب مناطق محروم، به نوعی این نابرابری را جبران کردند؛ همان روش را میتوانند برای پذیرش در رابطه با معدل دانشآموزان نیز اعمال کنند؛ یعنی به آن منطقه محروم ضریبی بدهند که آن نابرابری در ارائه خدمات، به نحوی به عدالت در فرصتها نزدیک شود. ساکی با اشاره به فرصتی که برای ترمیم نمرات وجود دارد و هر دانش آموزی در صورت تمایل میتواند از آن استفاده کند گفت: بین ۱۴ هزار رتبه زیر ۳۰۰۰ در گروههای آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان یک همبستگی با معدل دانشآموزان در سال ۹۹ گرفتیم که نشان داد این همبستگی، مستقیم و معنادار است و به این معناست که آنها که رتبه زیر ۳۰۰۰ کسب کردند، همان هایی هستند که معدل بالا دارند. اینکه بگوییم با اعمال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی چه مقدار تفاوت ایجاد میشود، به دانش آموزان اطمینان خاطر میدهم که شیوه فعلی با آن شیوه در کسب نتایج تفاوتی ندارد.
وی افزود: نکته بعدی تجمع معدلهای بالا در پشت کنکور است. نتایج نشان میدهد قریب به ۷۰ درصد معدل بالاهای سال جاری، همان رتبههای زیر ۳۰۰۰ کنکوراند که ۳۰ درصد مربوط به سال گذشته است و اینها تجمیع شده و این تعداد معدل بالا پشت کنکوری میشوند. رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی غیرمحرمانه که از شبکه دوم سیما پخش شد تصریح کرد: در حال حاضر کیفیت آموزشی و تربیتی مدارس یکسان نیست و باید به سمت عدالت آموزشی حرکت کنیم. تا آن زمان میتوان ضریب محرومیت قائل شد.
تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم
در خبر تاثیر چشمگیر معدل متوسطه در کنکور سعی کردیم دید جامع و کاملی از این خبر را ارائه دهیم. اگر قبولی در کنکور و بهترین دانشگاههای کشور هدف شماست و میخواهید با ورود به دانشگاهی معتبر و انتخاب رشتهای مناسب آینده شغلی خود را به بهترین شکل بسازید، تیم مشاوره تحصیلی و برنامه ریزی آکو به مدیریت مهندس حاج کرم در کنار شما خواهد بود. ما به شما کمک میکنیم تا در مهمترین سال زندگیتان، بهترین خود را اجرا کنید و عالیترین نتیجه را بگیرید. شما میتوانید برای ارتباط با برترین مشاوران کشور با شماره 02633408944 ارتباط برقرار کنید. تیم مشاوره تحصیلی مهندس حاج کرم اینجا حضور دارند تا پاسخگوی سؤالات شما باشند. همچنین میتوانید سؤالات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.