پایه های نهم (تیزهوشان)، دهم، یازدهم و دوازدهم جهت دریافت خدمات مشاوره تحصیلی ( نه صرفا برنامه) 2 هفته ای رایگان مشخصات خود را به شماره ی 09025646234 پیامک کنید.

تحلیل و برنامه ریزی دروس

بررسی روانشناسی کنکور دی ۱۴۰۱

تماس با ما مشاوره تحصیلی رایگان
به این نوشته امتیاز دهید

اگر بخواهیم با یک دیدگاه کلی توضیح درباره روانشناسی کنکور دی ۱۴۰۱ را شروع کنیم، باید بگوییم که این درس در کنکور دی ۱۴۰۱ بسیار متفاوت تر از سال های اخیر بود. علت این تفاوت تغییر تعداد سوالات و تغییر ترتیب قرار گیری آزمون روانشانسی در دفترچه بود.

هر سال از این درس حدود ۲۰ سوال طرح میشد می اما امسال از روانشناسی کنکور انسانی حدود ۱۵ سوال طرح شد که سوالات ۶۶ تا ۸۰ را در دفترچه کنکور دی ۱۴۰۱به خود اختصاص داده بود. جالب تر اینکه تمام سوالات مرتبط با کتاب درسی بود و حتی داوطلبان و تحلیل گران کنکور میتوانستند ترتیب درس به درس سوالات را تشخیص دهند! خب این شرایط نشان از آسان شدن سوالات روانشناسی کنکور دی ۱۴۰۱ دارد.

بهترین مشاوره کنکور انسانی سوالات روانشناسی کنکور دی 1401 را تحلیل میکند

در روانشناسی کنکور مرحله اول ۱۴۰۲ همانند سال های قبل تیپ سوالات روانشناسی همچنان در دو سبک حفظی و مفهومی طرح شده بود اما همچنان سیر تحول درس روانشناسی به سمت مفهومی شدن که از سال ۹۸ به بعد شاهد آن بودیم، در سوالات روانشناسی کنکور انسانی دی ۱۴۰۱ نیز رعایت شده بود.

پیش بینی می شود که در سال های آینده درس روان شناسی از جمله درس های چالش بر انگیز کنکور باشد و داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ باید بیشتر مراقب روانشناسی کنکور ۱۴۰۲ باشند. با دپارتمان تخصصی مشاوره کنکور انسانی آکو علاوه بر تحلیل سوالات روانشناسی کنکور در جدول زیر میتوانید فایل پاسخ تشریحی سوالات روانشناسی کنکور دی ۱۴۰۱ را به صورت مستقیم دانلود کنید.

نوع فایلمبحثنویسندهلینک دانلود
pdfپاسخ تشریحی روانشناسی کنکور دی ۱۴۰۱مهسا عفتیدانلود پاسخ تشریحی روانشناسی کنکور دی

تحلیل سوالات روانشناسی کنکور دی ۱۴۰۱

طبق بررسی نیمی از سوالات روانشناسی کنکور دی ۱۴۰۱ به شکل چند قسمتی بود و طبیعتا زمان بیشتری را نیز برای پاسخگویی به خود اختصاص میداد. به علاوه سوال های چند قسمتی به دقت و تسلط بیشتری بر مباحث و ارتباط آنها با یکدیگر نیاز دارد.

از جمله ایراد هایی که دانش آموزان در پاسخگویی به سوالات چند قسمتی به ویژه در درس روانشناسی دارند این است که سوالات را تا آخر نمی خوانند و این سبب عدم تمرکز کافی، پاسخ غلط و از دست دادن امتیاز های سوال ها می شود.

جالب است بدانید خیلی از سوال های روانشناسی کنکور انسانی دی ۱۴۰۱ با مهارت رد گزینه به پاسخ صحیح می رسید اما باتوجه به ترکیب مباحث در این درس باید دقت بیشتری در زمان حل به مفاهیم و نکات میداشتید. میتوان گفت که سطح سوالات متوسط بود اما نوع سوالات گیج کننده تر از روانشناسی کنکور تیر ۱۴۰۱ بود و به سبک و سیاق روانشناسی کنکور ۱۴۰۰ بیشتر شباهت داشت.

در میان کل سوالات روانشناسی کنکور ۱۴۰۲ مرحله اول فقط یک سوال کاملا ساده و یک بخشی دیده شد که این نشانه خوبی نیست! اما خبر خوب هم در راه است! روانشناسی کنکور دی ۱۴۰۱ هیچ ایده تازه و خلاقانه ای نداشت و با تسلط به متن کتاب و حل نمونه سوالات روانشناسی کنکور سال های گذشته میتوانستیم درصد خوبی را انتظار داشته باشیم.

در سوالات روانشناسی کنکور دی ۱۴۰۱ تنها سوال آلوده به ابهام سوال ۷۸ بود که نمیتوانستیم دقیقا کلمات کتاب درسی را با کلمات موجود در چهارگزینه تطبیق دهیم.

در کنکور ۱۴۰۱ بودجه بندی ها تقریبا به صورت متناسب بین دروس تقسیم شده بود اما نکته کلیدی در این آزمون زمان بود که داوطلبان را هول میکرد و شاید اشتباه رایج نیمه ونصفه خواندن سوال ها را پر رنگ تر میساخت! در ادامه درباره بودجه بندی سوالات و مقایسه آنها با روانشناسی کنکور سال های اخیر بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بودجه بندی روانشناسی کنکور انسانی دی ۱۴۰۱

روانشناسی کنکور انسانی فقط یک کتاب وزارتی در پایه یازدهم دارد که در تست های روانشناسی کنکور ۱۴۰۲ مرحله اول از همه این فصول سوال مطرح شده بود. نکته قابل توجه اینجاست که از کل ۱۵ سوال روانشناسی کنکور دی طراحان با مطرح کردن مصداق، به دنبال مفهوم مطرح شده در متن کتاب درسی بود.

باتوجه به ۸۰ درصدی بودن استفاده از این تیپ سوالات در روانشناسی کنکور دی ۱۴۰۱ میتوان تنها راه موفقیت در روانشناسی کنکور را مطالعه مو به مو و کلمه به کلمه متن کتاب درسی دانست.

درس اول روانشناسی کنکور دی ۱۴۰۱ با یک سوال کمترین سهم را در میان سوالات داشت و از درس های ۲ الی هشت به صورت مساوی ۲ سوال از هرکدام مطرح شده بود. این بودجه بندی برخلاف کنکور سال های گذشته بود و مقایسه روانشناسی کنکور دی ۱۴۰۱ با سال های گذشته از این حیث خالی از لطف نخواهد بود.

بودجه بندی سوالات روانشناسی کنکور انسانی دی 1401

حالا که سهم هر درس را در سوالات روانشناسی دیدید به تفکیک موضوع، سوالات مربوط به هر فصل را نیز میتوانید در لیست زیر مشاهده کنید.

  • درس ۱: یک سوال با موضوع  فرضیه و نظریه 
  • درس : ۲ سوال با موضوع های دوره رشد نوجوانی و کودکی و رشد و درک اخلاقی ( این سوال چالش بر انگیز بود) 
  • درس ۳ : دو سوال با موضوع های توجه ( ترکیبی از درس ۳ ) و حافظه و منبع توجه ( ترکیبی ۳ و ۴) 
  • درس ۴: دو سوال با موضوع های فراموشی و حافظه
  • درس ۵: دو سوال با موضوع های حل و روش حل مسئله 
  • درس ۶ :دو سوال با موضوع های تصمیم گیری و گرایش 
  • درس ۷ :دو سوال با موضوع های انگیزه ( ترکیبی از کل درس ) 
  • درس ۸ :دو سوال با موضوع های سازگار و ناسازگارانه و فشار روانی 

مقایسه روانشناسی کنکور ۱۴۰۲ مرحله اول با سال های گذشته

باتوجه به نوع سوالات و نحوه پاسخگویی داوطلبان کاملا میشود دانش آموزان معمولی و دانش آموزان سخت کوش تر را از طریق آزمون روانشناسی تشخیص داد. چرا؟ چون سوالات چند بخشی تر و مفهومی تر از سوالات روانشناسی سال های گذشته بوده است و زمانبندی در کنکور اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

اگر داوطلب کنکور انسانی هستی و برای روانشناسی کنکور تیر ۱۴۰۲ نیاز به نکته سنجی و پیشنهاد مشاور کنکور انسانی دارید باید بدانید که بجز خواندن مو به موی متن کتاب درسی راهی برای خلاصی از استرس سوالات روانشناسی کنکور ۱۴۰۲ ندارید. تست زنی از منابع مختلف و حل تست های خلاقانه مرحله دومی است که باید برای کنکور ۱۴۰۲ رعایت کنید.

مشاوره کنکور انسانی ۱۴۰۲

برای دریافت اولین جلسه مشاوره تخصصی کنکور انسانی میتوانید ز طریق شماره دپارتمان تخصصی مشاوره کنکور آکو با ما در ارتباط باشید و یا از طریق کانال تلگرام مشاوره کنکور، سوالات خود را درباره برنامه ریزی دقیق و شرایط آن بپرسید.

شماره تماس: ۰۲۶۳۳۴۰۸۹۴۴

مهشید صالحی نژاد

مهشید صالحی نژاد مدیر تیم تولید محتوای سایت مشاوره تحصیلی هستم. سعی می کنم بهترین و با کیفیت ترین محتوای آموزشی را در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا